De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door sailor wim »

Afbeelding

” De Rotterdamse Haven 1950-70,tekeningen en schilderijen van Frits Hoogstrate.”

Afbeelding
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950-70.

Bericht door schipper-willem »

Goedemorgen,
Hier krijg ik altijd zo'n wee gevoel van, in deze periode, bewust vanaf eind 50er jaren veel, dat wil zeggen zo'n 2 tot 15 keer per week was ik wel in het Rotterdamse gebeuren op het water aanwezig, met het aan en op de zeeboot komen, via een touwladder, al overpakkend als een aap naar boven klimmen, dus als je de juiste balans had gevonden op zo'n slinger geval, ik was rechts, dan pakte je steeds het linker touw, en was je een beweging met voet en hand.
Steeds meer word ik me bewust van het voorrecht om, waar een ander niet verder mag, een gebied te betreden wat steeds weer een sprookjeswereld leek.
Dan rijst de vraag natuurlijk op, heb je je dat op dat moment wel beseft, moet ik eerlijk bekennen, wellicht niet half zo intensief, maar achteraf geniet ik nu met volle teugen, eigen lijk is het iets van, het publiek dat je nastaart als je voorbij vaart, en droomt over wegdrijven.
Dus welbeschouwd is ieder vaarmoment een droom, soms met wat tegenwind maar dat vergeten we maar weer, en de zoete memories blijven!
Zomaar wat gemijmer op een mooie herfstdag.
Groet, Willem.

Afbeelding
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950-70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

De Rotterdamse Haven,1950-70
Ik start deze topic omdat ik heb gevaren bij Van Nievelt Goudriaan &C0, waarmee Rotterdam voor altijd een warme plek in m'n hart heeft.Ook het feit dat het foto-archief van Frits Rotgans en ook Herman Bosboom maar niet beschikbaar wordt,maakt dat ik zelf maar ben begonnen met de Rijnhaven enzovoort. Als begin: een overzicht van onze prachtige haven,met als eerste afbeelding een historisch moment: de terugkeer van de Nieuw Amsterdam,op woensdag,10 april,1946.Het brugfront is nog voorzien van beschermings-beton,maar ze was terug! De opmars en het herstel van de Rotterdamse haven was begonnen!
grn,Frits Hoogstrate
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door schipper-willem »

Frits, subliem zoals je het geheel weergeeft, zelf was ik nog niet eens geboren, het zou nog bijna anderhalf jaar duren voor ik het levenslicht aanschouwde.
Doch de sfeer van wederopbouw zie je in jou doek verweven iets wat zich tot in eind 60er jaren voort zette, zou het daarna door de verdere conjunctuur wat te makkelijk gegaan zijn, werden we er zo mee vertrouwd, dat het allemaal gewoon geworden was?
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door schipper-willem »

Frits, de Rijnhaven, met de rode Hensen kranen, mogelijk Pakhoed.
Op de achtergrond de Provimi, Bonda's veevoederfabriek, de plaat is waarschijnlijk vastgelegd vanaf de dwarswal achter in de haven, ongeveer waar nu het restaurant van Herman den Blijker is.
Het decor wordt opgevuld met een zeeboot op de palen, ernaast elevatoren, en als een zwerm bijen, de lichters, zich lavend aan het graan.
De nijverheid ten top, voor de geïnteresseerde Rotterdammer nog naast de deur, verder zeg ik maar niets meer, heden kijk en verbaas!
Bijzonder zoals die tijd is uitgelicht, mijn oprecht respect.
Groet, Willem.
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

msALCOR in de Rijnhaven
Werktekening voor een gouache.Ik heb zelf als 4e WTK op dit schip gevaren en ik denk dat ze zelden in de Rijnhaven afmeerde;wel vaak in de Merwehaven.De sleepboot is de Volharding-1,te bewonderen bij het Maritiem Museum.Op de palen een Liberty,dus is dit eind jaren '50.
grn,Frits Hoogstrate
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

De Rijnhaven,Rotterdam,1960
Een werktekening voor een gouache met er op een K-Klasse schip van de HAL. Aan BB ligt een Oost-Duitser en de coaster Afiena.De elevator nr.19 is thans te bewonderen bij het Scheepvaart Museum.Ik zelf ben geboren in Hansweert en heb daar enorme aantallen binnenschepen gezien,jaren 40 en'50',voordat het Schelde-Rijn kanaal kwam. Vóórdat ik naar de Zeevaartschool in Vlissingen ging had ik al op de Kustvaart gezeten. In het uitbeelden van de Rotterdamse haven,toen, komt alles bij elkaar: grote vaart,kustvaart en binnenvaart!
grn,Frits Hoogstrate
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

Maashaven.De werktekening heb ik afgemaakt met verdunde O-Indische inkt en wat gouache; tijd om een echte gouache te maken!
grn,Frits Hoogstrate
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

De KERKEDYK in de Rijnhaven.Toch weer een beetje anders dan de werktekening.Dit was een normaal havengezicht rond 1960; elevatoren van de GEM,enkele coasters,waaronder de Afiena,en binnenschepen.Gouache,30x40cm.
grn, Frits Hoogstrate
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door quichot »

Leuk om te zien hoe de Wega uiteindelijk in de compostie de Sirius verdringt. Niet om het een of ander -lovend bedoeld hoor, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is- maar de oorspronkelijke tekening wint het bij mij qua overtuiging. Mij schiet daarbij de term 'klare lijn' te binnen. Razend moeilijk!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door schipper-willem »

Frits, meesterlijk zoals je de drie in één neerzet op het doek.
Zelf heb ik het idee dat er enkele veranderingen in waarneming bij jou plaatsvinden te zien naar enkele schepen die op elk van de tekeningen "verplaatst"zijn.
Het sleepschip over bakboord vooraan de Kerkedijk die geladen wordt vanaf een elevator is op de laatste tekening al verhaald om verder achterin te laden, en ook de sleepboot, het model is bijzonder goed weergegeven, ontbreekt op het tweede en derde doek.
Ook ligt het zeeschip aan de overkant nu met zijn laadboom op het voorschip op de kant te hijsen.
Daarmee is het eigenlijk een levend schouwspel, dus heb ik bewondering voor jou talent.
Groet, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie