De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Toen lag je nog stil met de kerst.
Ondenkbaar, nu.
Ondenkbaar, nu.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Maar toen was je 9 maanden aan boord voor dat je met verlof kon.
En in de tijd van het schrijvend overwerk,vond ik het als vrijgezel niet zo erg kerst op zee
Gr Paul
Wel mooi plaatje
En in de tijd van het schrijvend overwerk,vond ik het als vrijgezel niet zo erg kerst op zee
Gr Paul
Wel mooi plaatje
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Dat is wel zo, maar zoals mijn huidige baas (Van Oord) op dit moment de kerstdagen devalueert tot een soort veredeld weekend vind ik een belediging voor het kerstfeest.
In die dagen werd er op gevaren om met de kerstdagen in een Nederlandse haven te liggen.
Of in een land daar niet te ver vandaan, zodat je met de kerst bij je gezin kon zijn.
V.O. heeft momenteel een paar hoppers werkzaam in Nederland.
Daar is voor de kerstdagen een buitenlands klusje voor gezocht.
Dan valt het schip niet onder CAO en hoef je dus geen vrijaf te krijgen, kan je doorwerken en verdienen Pietertje van Oord en consorten lekker geld terwijl zij zelf wel met vrouw en kinderen naar de nachtmis gaan.
En dat steekt.
Voor sommige mensen betekent kerst nog iets.
Is het niet religieus, dan is het wel sociaal.
Daar heeft de duur van de tijd aan boord niets mee te maken.
Hij, als gereformeerd man, zou dat toch moeten beseffen.
En zo'n kerstboompje in de mast?
Dat heb ik zeker al 20 jaar niet meer gezien.
In die dagen werd er op gevaren om met de kerstdagen in een Nederlandse haven te liggen.
Of in een land daar niet te ver vandaan, zodat je met de kerst bij je gezin kon zijn.
V.O. heeft momenteel een paar hoppers werkzaam in Nederland.
Daar is voor de kerstdagen een buitenlands klusje voor gezocht.
Dan valt het schip niet onder CAO en hoef je dus geen vrijaf te krijgen, kan je doorwerken en verdienen Pietertje van Oord en consorten lekker geld terwijl zij zelf wel met vrouw en kinderen naar de nachtmis gaan.
En dat steekt.
Voor sommige mensen betekent kerst nog iets.
Is het niet religieus, dan is het wel sociaal.
Daar heeft de duur van de tijd aan boord niets mee te maken.
Hij, als gereformeerd man, zou dat toch moeten beseffen.
En zo'n kerstboompje in de mast?
Dat heb ik zeker al 20 jaar niet meer gezien.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik ben alweer 65 -27=38 jaar aan de wal.
Als het even kon zocht de kaptein een oppertje ergens onder de wal.
Ik heb 3 maal kerst gevierd in een baai,en dan allemaal bij de ouwe in de salon voor een borrel,eten ,paar uur slapen,2 man op wacht,en dan weer verder.
En met een tikkeltje geluk lag je in Engeland.
Wat dat betreft ja,was het beter.
Gr Paul
Ik ben alweer 65 -27=38 jaar aan de wal.
Als het even kon zocht de kaptein een oppertje ergens onder de wal.
Ik heb 3 maal kerst gevierd in een baai,en dan allemaal bij de ouwe in de salon voor een borrel,eten ,paar uur slapen,2 man op wacht,en dan weer verder.
En met een tikkeltje geluk lag je in Engeland.
Wat dat betreft ja,was het beter.
Gr Paul
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
- Locatie: Arnemuiden
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
De REGGE verlaat de Madroelhaven
Afgebeeld zijn drie klanten van Shell-Nederland
grn,Frits Hoogstrate
Afgebeeld zijn drie klanten van Shell-Nederland
grn,Frits Hoogstrate
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
- Locatie: Arnemuiden
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Niehuis-v.d.Berg bij nacht
De Cartago en Alnati komen "knippen en scheren ".
grn,Frits Hoogstrate
foto:
De Cartago en Alnati komen "knippen en scheren ".
grn,Frits Hoogstrate
foto:
- Richard van den Berg
- Berichten: 579
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Frits,
Als je de [img] en [/img] mee kopieer dan staat het plaatje er meteen zoals boven.
Ik zet ze er ook met alle plezier erbij
Als je de [img] en [/img] mee kopieer dan staat het plaatje er meteen zoals boven.
Ik zet ze er ook met alle plezier erbij
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Dreadnought heten de slepers van Niehuis en v.d. Berg.
Groet, Willem.
Groet, Willem.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
- Locatie: Arnemuiden
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Dat klopt,Willem;maar die afgemeerde bootjes zijn van het cleanings-bedrijf Hillers.
Hier de volgende,alweer Rotterdam-64,
De 2e Petroleumhaven.
grn,Frits Hoogstrate
Hier de volgende,alweer Rotterdam-64,
De 2e Petroleumhaven.
grn,Frits Hoogstrate
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Frits,
Dat is een heel hortje geleden dat ik rond de zelfde tijdspanne die jij aangeeft daar vaak kwam om op steiger 36, de rubberhoek, kratten met Epicote synthetische rubber, te laden met binnenvaartscheepjes voor export naar de diverse havens in het Rotterdamse voor transport over zee.
Ook komt bovendrijven het lossen van vaten kerosine in de trunk van het voorschip van dit soort shell tankers, die uitgerust met een laadboom onze schepen losten.
Omdat het in één van de petroleumhavens was konden de schepen afladen, echter moest het als deklading op een normale zeeboot, mocht dat nooit meer bedragen dan 50 ton bij gevaarlijke stoffen.
ADNR bestond toen nog niet, wel waren de schepen bij de firma waar ik voer uitgerust met kofferdammen en ventilatie, een F bord voorop wat weer afgedekt werd als je vaten smeerolie of ander product vervoerde.
En dank zij deze toen 16 jarige knaap (over kinderarbeid gesproken) is dit stukje historie weer verlevend, waarbij opgetekend dat het deze persoon niet heeft geschaad om zo vroeg het vak te leren beheersen.
Groeten, en hoop op meer, Willem.
Dat is een heel hortje geleden dat ik rond de zelfde tijdspanne die jij aangeeft daar vaak kwam om op steiger 36, de rubberhoek, kratten met Epicote synthetische rubber, te laden met binnenvaartscheepjes voor export naar de diverse havens in het Rotterdamse voor transport over zee.
Ook komt bovendrijven het lossen van vaten kerosine in de trunk van het voorschip van dit soort shell tankers, die uitgerust met een laadboom onze schepen losten.
Omdat het in één van de petroleumhavens was konden de schepen afladen, echter moest het als deklading op een normale zeeboot, mocht dat nooit meer bedragen dan 50 ton bij gevaarlijke stoffen.
ADNR bestond toen nog niet, wel waren de schepen bij de firma waar ik voer uitgerust met kofferdammen en ventilatie, een F bord voorop wat weer afgedekt werd als je vaten smeerolie of ander product vervoerde.
En dank zij deze toen 16 jarige knaap (over kinderarbeid gesproken) is dit stukje historie weer verlevend, waarbij opgetekend dat het deze persoon niet heeft geschaad om zo vroeg het vak te leren beheersen.
Groeten, en hoop op meer, Willem.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
- Locatie: Arnemuiden
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Het Monster in de Chemiehaven
In 1967 verhuisde de GEM naar de Chemiehaven,naar nieuwe silo's,vaste steigers,met daarop verrijdbare elevators.Dit is er zo eentje;op zondagmorgen. Ook dit is de Rotterdamse haven; fantasties-voor wie er oog voor heeft.
grn,Frits Hoogstrate
In 1967 verhuisde de GEM naar de Chemiehaven,naar nieuwe silo's,vaste steigers,met daarop verrijdbare elevators.Dit is er zo eentje;op zondagmorgen. Ook dit is de Rotterdamse haven; fantasties-voor wie er oog voor heeft.
grn,Frits Hoogstrate
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Blijft mooi Frits.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
- Locatie: Arnemuiden
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
De TINA ONASSIS
In 1958 bezocht de Tina Onassis als eerste super-tanker de 1e Petroleumhaven.Gebouwd in 1953,Howaldswerke Hamburg.Draagvermogen:45000 ton.Hier afgebeeld bij vertrek; geassisteerd door de Siberie( "de Beer") en de Amerika.
Gouache,30x42 cm
grn,Frits Hoogstrate
In 1958 bezocht de Tina Onassis als eerste super-tanker de 1e Petroleumhaven.Gebouwd in 1953,Howaldswerke Hamburg.Draagvermogen:45000 ton.Hier afgebeeld bij vertrek; geassisteerd door de Siberie( "de Beer") en de Amerika.
Gouache,30x42 cm
grn,Frits Hoogstrate
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
- Locatie: Arnemuiden
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Verolme,1961
De Botlek werd in 1957 gereed gemaakt voor de industrie,en was het meest westelijke havengebied op Rotterdam-zuid.De eerste bedrijven daaro waren Dow Chemical,Wescon en Verolme.Deze Verolme wilde daar de grootste schepen,ooit gebouwd in Nederland,maken.Afgebeeld hier is de Esso Hampshire,die in 1961 gebouwd werd onder werfnr.:634,en had 78000 ton Draagvermogen.Gebouwd voor Esso England.
grn,Frits Hoogstrate
De Botlek werd in 1957 gereed gemaakt voor de industrie,en was het meest westelijke havengebied op Rotterdam-zuid.De eerste bedrijven daaro waren Dow Chemical,Wescon en Verolme.Deze Verolme wilde daar de grootste schepen,ooit gebouwd in Nederland,maken.Afgebeeld hier is de Esso Hampshire,die in 1961 gebouwd werd onder werfnr.:634,en had 78000 ton Draagvermogen.Gebouwd voor Esso England.
grn,Frits Hoogstrate
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Frits, opnieuw een mooi stukje historie, in 1961 was er nog geen portaalkraan, de grote helling kwam in 1969 met daar op de dominante brugkraan waarop je al van verre VEROLME kon lezen, zeker voor mij als Maassluizer en nog eens schipper een feest van herkenning, opnieuw komt zo een stuk jonge jaren voor mij weer tot leven.
Groet, Willem.
Groet, Willem.