De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

De VLIELAND bij Figee
De gezonken Vlieland werd gelicht door 2 drijvende bokken en naar de werf Figee,Vlaardingen gebracht.In dok-2 is ze gerepareerd-en dit is mijn impressie:er wordt een nieuwe huidplaat aangevoerd; de lasser staat al te wachten! Uit dok-1 wordt een coaster weggesleept en de La Paloma moet daar naar toe en heeft "Vóór en Achter".De Havendienst-2 houdt een oogje in het zeil.Gouache 30x42cm.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

de ALNATI in de Lekhaven.
Gouache,68x48cm.Veel grote Van Nievelt boten kwamen daar;havenbedrijf Muller-thomsen.Gebaseerd op een foto die ik in 1963 maakte; ik heb ruim 2 jaar gevaren op deze ouwe dame-en met plezier!
grn, Frits Hoogstrate
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door sailor wim »

Mooi Frits!
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

De Lekhaven,1963
Op de kop van de Lekhaven stond een markant gebouw:het HAKA gebouw,ooit Hoofdkantoor van de Coop.Groothandelsvereniging "de HandelsKamer".Ontwerp:H.F.Mertens en geopend op 26nov.1932.Er zat vanalles in: een silo,expeditie,een Douane sectie,koffiebranderij,Thee-mengerij enz.
De Noorse Black Diamond Lines,Oslo meerde inderdaad af waar op de gouache de Black Eagle ligt.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

de TRITO in de Merwehaven
Alweer een mijlpaal! Dit is serie nr.80 .Afgebeeld in gouache,50x70cm, is de Korte Vaart Pier in de Merwehaven,met op de achtergrond de werf Gusto.De kortevaart pier is de meest westelijke pier in de Merwehaven.De Trito( met zusterschip Theano) zijn gebouwd bij Gusto in 1953,voor Hudig&Veder,Mij.Zeevaart,voor de vaart op Ierland.BRT.:1020.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door sailor wim »

Hoi Frits,
Prachtig of de Valmara zo uit het doek wil stomen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

Schemering over de Merwehaven
Op de kop van de grootste pier in de Merwehaven ligt de Cap Verde,van de Hamburg-Sud,met een bunkerbootje langszij.Voor de ontwikkeling van de Rotterdamse haven is echter dat coasterje links belangrijker: het is de Isle of Ely,van British Rail,die al in de 50-er jaren zgn."laad-kisten"aanvoerde,die pasten op de Britse en Hollandse treinen.In Amerika had Reder Isbrandtsen net de container ontwikkeld,maar dat sloeg niet aan; dat gebeurde 10 jaar later.Zo opende British Rail pas in 1968 z'n container-terminal in Harwich.De Isle of Ely was ook het eerste schip dat lading aanvoerde OP pallets;tot die tijd werden er alleen op de kade pallets gebruikt.
Het schilderij (gouache,50x70cm) geeft het magische moment waarop de lichtjes in de haven aangaan-en de reflecties verdwijnen.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

De Fruitpier,Merwehaven,Rotterdam rond 1960.
Drie bekende schepen uit die tijd:de Brasil Star(Blue Star Line),de Lions Gate(Johnson) en afmerend,de Mexican Reefer(J.Lauritzen).Gouache,36x48cm.
grn,
Frits Hoogstrate
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door schipper-willem »

Frits,
Heel de periode die jij beschrijft heb ik meegemaakt en dan vanaf kleine binnenvaart in het Rotterdamsche.
Eerst als matroos op diverse motorscheepjes die goederen van de Shell 1e en 2e pet naar de zeeschepen bracht, vaten olie, chemicalieën , synthetisch rubber vaten asfalt en deklading dus vaten met stoffen met zeer brandbaar materiaal.
ADNR bestond toen nog niet een simpele vorm van kofferdam met één lage en één hoge luchtkoker zowel voor als achter en een nadeel wij mochten niet meer vanuit de machinekamer het ruim, wat veelal open lag, leegpompen maar daar was in de buitenlucht een vleugelpomp met handstoom gemonteerd.
Later werd ik op de vloot aflosser en voer vaak alleen naar de stad om aan zo'n grote zeeboot af te meren, dan moest er wel iemand aan dek staan om een eind gei naar beneden te laten zakken waar ik dan de draad aan bond of het hakentouw wat je dan handig in een spiegat kon haken.
Soms kon je er in combinatie met de haakstok zelf de haak in het gat haken.
Dus heel wat haken en ogen aleer je alleen het scheepje goed had liggen, denk eens als je op luik 1 moest lossen met zo'n scherp voorschip, veelal kwam er dan een bij touwtje aan te pas wat je dan aan de buitenkant strak zette.
Vaak werkten ze dan voor de middag het ruim van de zeeboot af en kon je dan in de schaft het schip verhalen 9 van de 10 keer was de boots behulpzaam met het verzetten van de draden maar ook was er één die zei: schipper, ga jij verhalen want de mensen gaan eten! ik was zeker geen mens.
Geluk had je dan als de boot niet te hoog was en je hakentouwtjes gebruikte, van onderaf los kronkelen en waar nodig met de haakstok weer aanhaken

Zo maar een stukje vanuit een andere hoek jij doet de historie bij mij weer tot leven wekken!
Groet, Willem.
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

ROTTERDAM-83
De Lekhaven,jaren 1960's,met alle Nieveltschepen waarop ik heb gevaren.V.l.n.r. de Markab,Alcor,Rochab,Cartago,Alnati,Alamak,uitvarend de Asuncion.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

De IJsselhaven
De Noorse Fred Olsen boot Braque wordt achterwaarts voor de wal getrokken.Om een sleepboot uit te sparen heeft de Kapitein een krabbend anker gepresenteerd.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

De Lekhaven,met Oranje-Lijn schepen in de 1950's.Gouache,32x48cm.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

Een Impressie van de Schiehaven.Pen en verdunde O.I.inkt
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Robert
Berichten: 12
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 9:49 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Robert »

Goedendag allen!
Ik moet eerlijk bekennen dat de schilderijen die ik hier zie geweldig zijn. Ik zou ze graag thuis ophangen. Maar ik heb hier een paar echte plaatjes die ik met jullie wil delen. Het is ± 1966 en we varen met de onderneming naar de waalhaven om bij Dikema en Chabot af te meren.

We waren bijna ter hoogte van de parkkade. De kranen staan er niet meer en vooraan de wereldberoemde “ballentent” die nog steeds bestaat.
Aan het einde van de bomenrij staat het ventilatiegebouw van de maastunnel. Het marineschip is de C802. (foto volgt)

Afbeelding
Robert
Berichten: 12
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 9:49 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Robert »

We zijn nu bijna boven de maastunnel met uitzicht op de parkkade waar Hr. Ms. de zeven provinciën afgemeerd ligt.
In dienst 17 december 1953 en weer uit dienst 17 oktober 1975 wegens verouderde techniek.
Onze laatste kruiser uit zijn serie.
Op de achtergrond de toen nog lage versie van de toren aan westerlaan/calandstraat.

Afbeelding

http://marineschepen.nl/schepen/kruiser ... ncien.html
Plaats reactie