Radar en varen en de wet

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: Radar en varen en de wet

Bericht door WADnWIND »

Wat is er op tegen om een radarpatent of radarwaarnemer te halen? Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen niet precies weten wat ze zien of hoe de radar nu echt bedient moet worden. Ik ben van mening dat je juist moet weten wat je niet moet zien. Ik moet er wel bij vertellen dat ik niet geheel objectief ben na ruim 30 jaar varen met zee radars bij nacht en ontij en het installeren er van onder klasse. Ik heb sinds 1994 mijn radar papieren en heb er nog vaak plezier van, al was het maar dat IK thuis wil komen, dan komt de rest van de bemanning ook thuis. :wink:
WADnWIND

Re:

Bericht door WADnWIND »

wolf1 schreef:Volgens mij is het nu zo, dat jachtradar’s vallen over het algemeen onder de categorie zeeradar.
Wil je in de mist varen op de wateren genoemd in bijlage 15 van het BPR. dan moet je een goed gekeurde marifoon hebben, en een goedgekeurde rivierradar met bijbehorende bediening certificaten.
In alle overige wateren zou je, mits voldoende bekendheid met het betreffende water, zodat je geen gevaar vormt voor de overige scheepvaart, zonder iets mogen varen.
Gr. Wolf1
+ De bijlage 9 gebieden uit het BPR

Bijlage 15
Vaart u met uw zeilschip op één van de wateren uit bijlage 9 of bijlage 15 moet deze voorzien zijn van een motor, die voor onmiddellijk gebruik gereed is. En waarmee u een snelheid door het water kunt halen van minimaal 6 kilometer per uur. De motor hoeft niet te lopen, maar moet stand-by staan. U hoeft hier ook niet zo hard te varen, maar kúnnen varen.

Bijlage 9 van het BPR

De wateren vermeld in deze bijlage zijn de zogenaamde ”drukke vaarwegen” waar u veel grote schepen kunt tegen komen. De Maasmond, Nieuwe Waterweg, Nieuwe Maas, Koningshaven, Hollandsche IJssel, Zuiddiepje, Oude Maas, Hartelhaven, Calandkanaal, Beerkanaal, de Noord, Beneden-Merwede, Boven-Merwede, Nieuwe Merwede, Dordtsche Kil, Moerdijk, Zuid-Hollandsch Diep, Hollandsch Diep, de Schelde-Rijnverbinding, Volkerak, Kanaal door Zuid-Beveland, Noordzeekanaal, het IJ, Amsterdam-Rijnkanaal, Lekkanaal, Geldersche IJssel, Twenthekanalen, Keteldiep, Den Helder, havens aan de Waddenzee, Zeehavens, Havens aan de Westerschelde, Zwarte Water, Meppeler Diep, Maas, Bergse Maas, de Amer, Maas-Waalkanaal

Hier staat het ijsselmeer niet bij. :)
tuuk
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 15, 2017 11:09 am

Re: Radar en varen en de wet

Bericht door tuuk »

Ter aanvulling, behalve een vb, moet je ook in het bezit zijn van je marifooncertificaat.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Radar en varen en de wet

Bericht door wrotter »

ik wil me niet direct branden aan de radar .
maar in de loop van de vele jaren zijn de scanners van de rijn of binnenvaart radars groter geworden .
wij voeren voorheen met de oude decca,s met 30cm scherm ,pracht dingen ,wat later kwamen er andere merken met groter beeld en veel meer mogelijkheden ,toen der tijd werden wij naar de radarschool gestuurd om er mee te leren omgaan ,en dat was ook wel nodig wand het in de praktijk leren van een ander die het ook zo geleerd had ,nou tja ,
maar zoals wij voeren hadden we vaak ook overdag dat ding aanstaan om ervaring en vooral de plaatselijke vaarweg kennis op te doen zodat het niet vreemd was als je in de roetjedikke mist viel.
eerlijk gezegd zonder radar had je een reden om te blijven liggen ,heerlijk toch .
meestal werd er in de oude tijd gevaren met 2 man in de stuurhut ,de radarwaarnemer die de te varen koers doorgaf aan de roerganger ,je weet wel van zoveel graden sb ,midscheeps en zoveel bb en werd de stuurhut door gordijnen van de buitenwereld afgesloten . wel moest je toen ook een man op het voorschip als uitkijk hebben .
nu is alles gelukkig 1 mans bediening en geen man meer voorop .
enne de jacht radar ,tja verboden op alle binnenwateren ,op zee prima ,en ev een radar diploma prima .
maar er zijn in andere draadjes op forums mensen die verrekte goed kunnen varen op een apje in de potdichte mist ,maar waarschijnlijk anderen in de problemen jagen .
je ziet vele recreatie schepen die eerst onder de grote vaart vielen varen met de ouder radar of scanners er nog op ,maar zolang die niet gebruikt worden is dat prima ,zo blijft er nog iets instant van het voormalige .
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Radar en varen en de wet

Bericht door Baschinist »

Hoe het precies zit qua wetgeving weet ik niet, maar verbaas me er wel over dat sommige mensen AIS/Kaartplotter/tomtom als een vervanger voor radar zien.
Vanuit beroepsmatig oogpunt zeg ik: lekker blijven liggen als het potdicht zit, das nog altijd de veiligste optie.

er zijn in andere draadjes op forums mensen die verrekte goed kunnen varen op een apje in de potdichte mist
Dit zal mij niet door iedereen in dank worden afgenomen maar van dit soort figuren mogen ze wat mij betreft het hele circus in beslag nemen en bij domeinen te koop aan bieden. Als je er zo weinig van snapt heb je niks op het water te zoeken.
Plaats reactie