Radar en varen en de wet

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

kees2

Radar en varen en de wet

Bericht door kees2 »

Dag,

Nou zie ik in de jachthaven veel jachten met een paddestoel boven dek met klinkende namen als Furuno en Raytheon en zo.
Allemaal mooi, maar heb je er ook iets aan en vooral, mag je zo'n ding ook gebruiken?
Ik las ergens op internet een stukje over de afgelopen Kertsdagen en de mist en dat de poltieboot bij Terschelling massa' s jachten aangehouden en stilgelegd heeft omdat die in dichte mist hun mooie kijkdoosje gebruikten.
"Goed zeemanschap" is geen uitweg want dat was te voorzien en had je in de haven moeten blijven liggen// tja..

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je een jachtenradar alleen op 'groot water' mag gebruiken en daar versta ik dan onder Ijsselmeer, Wad en zo. De Rijn kan ik me nog wat bij voorstellen.
Nou schijnt dat dus helemaal niet zo te zijn. Je mag een dergelijk soort radar alleen op zee gebruiken en dat is ver weg.
Wat heb je er dan aan denk ik dan? Alleen gebruiken als navigatie hulpmiddel bij goed zicht of heldere nacht en als je het echt nodig hebt kun je mooi ergens je spijker in de modder laten zakken. Als een 'sitting duck' maar afwachten of de Koegelwieck niet over je heen dendert met 40km/u?
Het zal toch eens tijd worden dat de wetgever eens gaat kijken wat er technisch allemaal veranderd is de laatste jaren. Zou je zonder een examen wel met een TomTom de weg op mogen?? Een typegekeurde radar kan niet op een jacht. Ooit een scanner van twee meter gezien?
En dan ook nog braaf een patent gaan halen? Nee, ik denk dat het hoog tijd is dat de wetgever met de tijd meegaat en een soort typekeur voor kleine radars instelt en een radarpatent kleine vaartuigen. Dat zou pas vooruitgang zijn! en de veiligheid dienen.
Nu wordt er wat afgeknoeid en waarschijnlijk ook risico's genomen.
Wat denken jullie deskundigen daar over??

gr Kees2
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Bericht door knillis »

Dat is een zeer onwenselijk plan. Lekker blijven liggen als het potdicht is van de mist. het is toch niet voor niets PLEZIERvaart!!
:-)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Vooruitlopend op deel 2 van mijn tochtje naar Werkendam: Mag je wle een radar bij hebben staan als dat niet nodigh is? De Johanna is 24 meter, en wat ik begrepen heb betekent dat dat er een Groot Vaarbewijs nodig is om een radarpatent geldig te laten zijn. Een redelijk onbegaanbare weg. Nu vaar ik bij donker over de Merwede, Noord. Als ik radar heb, en er is geen mist, en ik heb geen patent, mag ik 'em dan wel aanzetten? Of moet ik maar gewoon op mijn ogen vertrouwen?

Ik moet zeggen dat ik een flink stuk in het donker heb gevaren, en dat ging op zich best. Zoonlief en vriend (allebei radarpatent, maar nog geen GVB) vonden het maar niks zonder meeuwenmepper op het dak. En ik heb ook wel meegevaren in het donker met containerschepen en met radar (en zelf in de schemer over de Maas in Limburg gevaren met radar met zo'n schip) en het lijkt me niet al te moeilijk, zeker niet als je hem alleen als ondersteuning gebruikt.

Kortom de vraag is: schip, niet zijnde een klein schip, 2 marifoons, geen mist, klein vaarbewijs en een rivierradar. Mag dat?

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Bericht door knillis »

Poe dat zou ik zo niet weten. Maar hoe kun je aan een radarpatent komen zonder gvb of hebben ze een rijnpatent?
:-)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Radarexamen doen op de opleiding schipper/kapitein Rijn- en Binnenvaart op het STC. Dan na afsluiten opleiding vaartijd maken (nog 1 jaar als zowel VMBO als MBO R&BV is gevolgd). Dan GVB afhalen, en alles is geldig.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Bericht door knillis »

Hi

Azo ik ben niet op de hoogte hoe dat werkt met die opleidingen maar had het me wel kunnen bedenken. :oops:
:-)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Ik denk dat ik iets duidelijker had moeten zijn. Bij nader inzien denk ik dat ze helemaal geen radarpatent hebben, maar een bewijs dat ze geslaagd zijn voor het radarexamen. (dat was volgens mij ook wel pittig: stuurhut van de Prinses Beatrix geblindeerd, losmaken in de Waalhaven en dan zegt de kapitein: "Vaar maar naar Dordt". Niet direct het rustigste stukje water.

Het is denk ik zoiets als met het rijbewijs: Van het CBR krijg je een rijvaardigheidsbewijs, dat vervolgens bij de gemeente gebruikt kan worden om een rijbewijs aan te vragen. Het STC geeft het radardiploma, het radarpatent zal ook wel pas worden afgegeven bij het GVB,

Blijft dat ze al tijden, week in week uit, op radar varen,,,,,
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Bericht door frank »

Als ik dan alles zo eens doorlees dan is het de aanschaf van een dergelijk duur apparaat gewoon overboord gesmeten geld.
Je mag het niet gebruiken volgens het BPR, alleen op zee. Voor oefenen en navigatie hulpmiddel bij goed zicht mag het wel maar..
Is het dan niet veel slimmer om gewoon Wingps of PC-navigo te gebruiken om op gps te navigeren?? Prachtig mavigatiemiddel en als je dan plotsin de mist valt en niks meer ziet moet je toch voor anker, maar je weet wel precies waar je bent. Bijkomend voordeel is dat je dan dat smerige ding niet op je dak of in de mast hebt..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Bericht door wolf1 »

Volgens mij is het nu zo, dat jachtradar’s vallen over het algemeen onder de categorie zeeradar.
Wil je in de mist varen op de wateren genoemd in bijlage 15 van het BPR. dan moet je een goed gekeurde marifoon hebben, en een goedgekeurde rivierradar met bijbehorende bediening certificaten.
In alle overige wateren zou je, mits voldoende bekendheid met het betreffende water, zodat je geen gevaar vormt voor de overige scheepvaart, zonder iets mogen varen.
Gr. Wolf1
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Het gaat mijn niet om een zee/jachtradar, maar een rivierradar. En dan zou ik deze willen gebruiken als ondersteuning tijdens het varen, op momenten dat je ook zonder iets mag varen. Ik vond het tijdens mijn tochtje over de Noord en IJssel een paar weken geleden (verslag hebben jullie nog tegoed) best wel donker, en ik denk dat een radar in dat soort omstandigheden best een goede aanvulling van mijn zicht is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

radar

Bericht door marzon »

ik heb een Furuno 1930 radar, die zit een beetje tussen zee en rivier in...
met mijn marcom-A diploma ben ik gemachtigd ALLE zendapparatuur aan boord van schepen te bedienen... (uiteraard mits vergunning voor het schip is afgegeven) ik heb tevens een marof opleiding achter mij, inclusief radar, en simulator trainingen op terschelling.

overigens heb je wel een VERGUNNING nodig om uberhaupt de radar aan te mogen zetten in NL
eigenlijk net als de marifoon (die dit jaar is omgezet in meldingsplicht ipv vergunning)
As it net sîlen wol moat man lavearje !
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

radar

Bericht door marzon »

ik heb overigens een keer een stukje meegemaakt in de aanloop van amsterdam, vanaf almere.... net voor pampus liep het potdicht van de mist.... en de betreffende sleepboot had geen radar... ik heb op de gps , waterkaart en een heel klein beetje zicht van boei naar boei gevaren om de oranje sluizen te bereiken.
daarna zo gauw mogelijk de boel tegen de kant gelegd in afwachting van meer zicht.
op zo'n moment zou ik toch maar wat graag die radar aan boord willen hebben... dit was verre van veilig...

en omdat er bij vertrek niets aan de hand was, kom je voor de opgave te staan... je zult toch ergens moeten gaan vastmaken... of je anker naar beneden, maar midden in aanloop amsterdam kan ik je dat ook niet aanbevelen, en al helemaal niet in de mist !
As it net sîlen wol moat man lavearje !
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Radar en varen en de wet

Bericht door KarelE »

Laat ik nog maar eens een oude koe uit de sloot opdiepen.

Vandaag heb ik mijn eerste dag gehad van de radarcursus Rijn- en Binnenvaart bij het STC. Vereiste voor deelname aan de cursus is dat je in het bezit bent van een vaarbewijs. Dus ook klein vaarbewijs is voldoende. (Ik heb het Groot Pleziervaarbewijs). Bij aanmelding moest ik een kopie van vaarbewijs en marifooncertificaat meesturen. Met een radardiploma en een kleinvaarbewijs mag je met een goedgekeurde rivierradar (+ bochtaanwijzer) dus wel op radar varen. Maar zo'n radar kost wel 15.000 euries.

Over de scanners: Hoe groter de scanner, hoe groter het onderscheidend vermogen. Daarom moet de scanner op een spits ook zo groot zijn, omdat deze op klein water vaart. Heb je een kleine scanner (kleiner dan 2 meter) dan zie je twee boeien aan weerszijden van het water als 1 object, als een dam in het water. Dan heb je er dus niets aan. De kleine scannertjes van de jachtradars zijn dan ook alleen maar geschikt voor varen op groot water, op zee dus.

Varen doen we tijdens de cursus op een simulator, met een schip van 110m. Je ondervindt meteen waarom op radar varen met een typegoedgekeurde jachtradar niet moet worden toegestaan. Er komt best een boel bij kijken, vooral m.b.t. de communicatie via de marifoon. Even op radar varen, zonder zicht een bocht boven Nijmegen in de rivier varen en communiceren met alle schepen om je heen is net zoiets als je eerste rijles. Als je op een krijspunt afkomt moet je zo ontzettend veel tegelijk in je opnemen, beslissen en doen (koppelen, schakelen, remmen, richtingaanwijzer uit, spiegelen, de kruisende weg bekijken. Ik weet het nog als de dag van gisteren, had al de nodige ervaring met landbouwtractoren, brommers en dergelijke, maar het is heel veel tegelijk. Niet iets om vrij te geven, die communicatiediscpline en het kunnen beoordelen van de beelden leer je echt niet uit een boekje.
Laatst gewijzigd door KarelE op vr jul 01, 2016 12:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

Re: Radar en varen en de wet

Bericht door marzon »

hee Carel jan,
leuk weer eens wat van je te vernemen.

inderdaad, radar varen leer je écht niet uit een boekje. t stomme is, ik heb de hele scholing gedaan , maar geen radarpatent op mijn vaarbewijs.
zeevaart opleiding telt weer niet
As it net sîlen wol moat man lavearje !
WADnWIND

Re: Radar en varen en de wet

Bericht door WADnWIND »

kees2 schreef:Dag,


Het zal toch eens tijd worden dat de wetgever eens gaat kijken wat er technisch allemaal veranderd is de laatste jaren. Een typegekeurde radar kan niet op een jacht. Ooit een scanner van twee meter gezien?
En dan ook nog braaf een patent gaan halen? Nee, ik denk dat het hoog tijd is dat de wetgever met de tijd meegaat en een soort typekeur voor kleine radars instelt en een radarpatent kleine vaartuigen. Dat zou pas vooruitgang zijn! en de veiligheid dienen.
Nu wordt er wat afgeknoeid en waarschijnlijk ook risico's genomen.
Wat denken jullie deskundigen daar over??

gr Kees2
Er zijn een paar nuances die gemaakt moeten worden. De overheid kijkt nergens naar, een fabrikant moet zijn radar aanbieden aan een keurings instantie een z.g. Notified Body. Een toestel wordt dan gekeurd volgens z.g. RTTE&E eisen (gij zult niet storen en gij zult niet gestoord worden). Indien aan deze technische radio-storings eisen voldaan wordt, mag het in EU als jachtenradar gebruikt worden. Een dergelijke keuring kost al snel € 50.000-200.000
Echter de CCR ( Central Commission for Navigation on the Rhine) stelt in de EU aan radars op grote schepen nog extra prestatie eisen. Zoals o.a.het horizontaal onderscheidings vermogen. Dit is rechtevenreding verbonden aan de breedte van de radar scanner en wordt natuurkundig bepaald. Daardoor kán een kleindere radar hier nooit aan voldoen.
Een 2e nuance is dat nog nooit een jachten fabrikant zijn radar heeft aangeboden of jacht type van bestaande fabrikant, voor een CCR keuring. Simpelweg omdat ze zelf ook al door hebben dat ze niet kunnen voldoen aan de gestelde eisen.
Beroepsmatig ben ik daar al 25 jaar bij betrokken, maar je gaat het gewoon niet redden.
Klagen helpt dus niet, wel de regels lezen.
Plaats reactie