ECN,Eurotron, zonnepaneel

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door sailor wim »

https://www.ecn.nl/news/newsletter-nl/a ... 2008/pum3/
Ik zie op nu.nl en lees in de Telegraaf dat het ECN een nieuwe manier heeft ontwikkeld om zonnepanelen beter te laten werken en fabriceren.
Er komt een productie lijn in Qatar, in 2015 voorspelt men dat de subsidie niet meer nodig is nl. door de lagere aanschafprijs en het hogere rendement.
Waarom bouwt de staat die fabriek niet in onze polder etc. ?! :shock:
Het ECN word namelijk ook gefinancierd door onze overheid.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door LeoSt »

Ik denk dat we nog verder onderin 't hoekkie moeten :cry: :cry: :cry:

Afbeelding


m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door schipper-willem »

Weer even dit draadje oppakken, ik ben voornemens de Vrijbuiter uit te rusten met 2 zonnepanelen voor de huishoudaccu en tevens de gaskoelkast die al meer dan 20 jaar oud is te vervangen voor een elektrische.
Inmiddels zijn de zonnepanelen zover doorontwikkeld en het gebruik van de elektrische koelkast dat ik aan jullie als ervaringsdeskundigen wel een advies durft te vragen dus wie heeft de juiste tip?
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door quichot »

Willem, heb jij plek voor een 'gewone' huishoudkoelkast tafelmodel?
Want dan hoef je het wiel niet voor de tweede keer uit te vinden. Ik heb -denk ik- vorig jaar voor scheepsgebruik de perfecte AAA 230V-kast gevonden. Ook met de permanent bijstaande zuivere-sinusomvormer blijft deze combi ruimschoots onder het verbruik van een 12/24V-kastje van vergelijkbare inhoud.

Bij mij draait het op 3 x 65Wp panelen met een MPPT-regelaar, en die leveren gedurende de lange zomerdagen genoeg stroom. Dan draaien daar ook alle overige gebruikers op. In de korte winterdagen schiet het net te kort, dat wil zeggen, met permanent bijstaande omvormer plus koelkast. Ik heb omvormer en koelkast daarom nu uitgezet.

Bijkomend voordeel is de aanschafprijs. De totale investering in huishoudkoelkast plus omvormer blijft altijd nog dik 300 euro onder het goedkoopste 12/24-kastje dat daar qua inhoud en kwaliteit een beetje bij in de buurt komt.

Een voor mij volkomen onverwacht voordeeltje was de besparing op gas: ik doe nu twee keer zo lang met een vulling. Het gaskoelkastje slurpte veel meer gas dan ik ooit dacht!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door sailor wim »

Hoi Guido.
Bedankt voor de link.
Dit is waar wij goed in zijn maar jammer dat er geen arbeidsplaatsen in NL uit voort komen.
Bij je koelkast investering heb je daar ook een gedeelte van de neem ik aan grotere accubank meegeteld?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door quichot »

Wim, nee, die had ik al staan. 2 x 240Ah agm.
Wel heb ik de hele starterij losgemaakt van de servicebank omdat ik alles rond de motor apart, en op 24v wilde. Maar omdat ik voor alleen het starten genoeg heb aan 2 relatief kleine optimaatjes, bleef ook dat alleszins betaalbaar.
Die optimaatjes zijn inderdaad nieuw, maar dat had striktgenomen dus niet gehoeven.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door schipper-willem »

Als de maten niet te ver afwijken van het Electrolux koelkastje nu kan ik misschien wel een andere kwijt, op de vraag van Wim over de grotere accubank, ik heb een startaccu van 200 amp en een nieuwe onderhoudsarme van 230 amp waar de Multiplus 1200 op staat waar ook een bypass op zit naar de startaccu.
op de Mercedes zit een 50 amp wisselstroom dynamo en ja mijn insteek was ook wat onafhankelijker te worden van gas en jachthaven opzoeken voor elektra.
Hopelijk komen we er wel uit op deze manier.
Groet,Willem.
Afbeelding
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door Jackson920 »

Hoi Guido,
Kun je aangeven over wat voor koelkast je het hebt,
bijvoorbeeld inhoud, en niet onbelangrijk met of zonder vriesvakje,
en hoe zwaar is het omvormertje.
Tezamen met een woningpaneel van 240 wp is het zeker goedkoper
als de bestaande 12/24 uitvoeringen.
Gr. Jan
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door quichot »

Willem, Jan, ik moet het even precies nakijken, ik heb de handleidingen e.d. aan boord, en daar ben ik midden volgende week pas weer.
Mijn vrijstaande tafelmodel (Willem, ik dacht 60 x 54 x 87 cm) koelkastje heeft in elk geval wel een vriesvakje.
Kom erop terug!

Ben ik weer: de koelkast is de Exquisit KS15-1A ***. Ik heb daar 249 euro voor betaald. 50 euro duurder dan het goedkoopste model, maar het jaarverbruik van 94kWh/j is veel lager. Extreem weinig voor een kastje met vriesvak. Een12/24v-kastje met vergelijkbare inhoud komt al gauw op 240kWh/j.
De omvormer is de Phoenix 12/800 zuivere sinus. 800W continue en 1600W piek. Meer dan zat voor de 75W van het koelkastje. Toen een leuke aanbieding. Wat ze nu kosten weet ik niet. Een goedkopere zou ook nog kunnen, maar het eigen gebruik is erg laag, zodat hij permanent kan bijstaan. Standaard 230v aan boord. Daardoor kan ik ook niet al te zwaar elektrisch handgereedschap gebruiken.

Nee, geen aandelen hoor, gewoon blij met een combi die doet wat het belooft! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door FransvanNispen »

Ik heb de zelfde koelkast.
Staat van April t/m oktober continue aan, prima ding.
alleen is een 350Watt omvormertje te klein, om hem op te starten, dus moet ik aan een zwaardere.
ik heb 240WP op het dak liggen, 440Ah accu`s Mppt regelaar, en dat houd `m prima bij. mits ik niet alle andere handel een paar dagen aanzet natuurlijk :mrgreen:

Grt

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: ECN,Eurotron, zonnepaneel

Bericht door schipper-willem »

Ik ga nog even een pas op de plaats maken voor de zonnepanelen er was een urgentere geldwolf op vier wielen die omgewisseld diende te worden en gokken (al lijkt dat er soms toch wel op) doe ik dus minimaal soms in het verkeer maar beslist geen lotto dus ga ik dit jaar SCHRAPEN!
Heb geen meelij maar prioriteiten stellen hoort ook bij het leven.
Groet, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie