Red het pontje!

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

Pfff.. warm in huis hier boven. Maar flink doorgewerkt en de website bijgewerkt.
Laatste nieuws staat op: http://www.vv-zeldenrust.nl/press/uncat ... eer-thuis/

Nou ben ik bezig met de keerkoppeling en dat wil maar niet vlotten.
Weer een poging tot normaal gesprek gehad in Nw Amsterdam maar de behandeling was dermate onbeschoft dat ik daar niet verder mee ga.
Dan naar allpa in Nijmegen, daar wees iemand me op en dat zou misschien wel gaan lukken. Werd ook zelfde laken een pak, de technische man was op vakantie en had daarna nog vele weken achterstallig werk en of ik me in het najaar weer wilde melden.. :mrgreen:

We hebben inmiddels alle maten in kaart gebracht en puzzelen nou met Centaflex koppelingen, aanbouwhuizen, koppel en vermogen en weet ik wat allemaal...

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

en verder gaat de karavaan weer.. de woestijn in??

Nee, kijk nou eens, ik bel een bekend bedrijf uit Sliedrecht waar ik wel vaker wat vandaan heb en tref iemand die zowaar niet alleen vriendelijk is maar ook tijd heeft en alles voor me uitrekent en ik maak een afspraak voor komende week om langs te komen. Of ik terug gebeld kon worden want ze moesten even in het magazijn wat uitzoeken.. natuurlijk..

Met zo veel vriendelijke hulp en deskundigheid komen we er wel uit. Alles op voorraad en zo.
Waar wringt de schoen? Het gaat om het koppel. Dat kleine motortje van 32 pk / 2300T schijnt een te hoog koppel te hebben voor die kleine koppelingen en dan nog een flinke schroefas die ook mee rond gesleurd moet worden dan gaat het gegarandeerd kapot, zo wordt me verteld.

Wat ik nodig heb is een koppeling als een ZF 3025 (Hurth?) die een koppel van ruim 300 NM aan kan. Daar gaan we dan eens over praten.
De ingedraaide kamer in het verzwaarde vliegwiel is 265 mm en dat is een standaard sae maat dus dat is weer eens mazzel daar past wel een standaard Centaflex in denk ik.
En zo is er weer een dag voorbij....
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Red het pontje!

Bericht door sailor wim »

Hoi Frank,
Net even op de Zeldenrust site gekeken dat gaat de goede kant op.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

Wat dacht je Wim, dat zooitje daar in Cuijk is lekker bezig en binnenkort te water?
Inderdaad zijn we erg druk en ik kom s avonds gebroken thuis. Dat geklim in dat casco de hele dag sloopt een mens. Maar het schiet goed op alhoewel we iedere dag wel weer voor een verrassing komen te staan.
Op adres http://www.vv-zeldenrust.nl/press/nieuws/ kun je de laatste berichten volgen met mooie foto's en tekst en uitleg.
Maar soms kan het ook falikant misgaan. Zoals gisteren . Douwe en Theo waren enthousiast bezig met de motor en na het stelpen van een aantal brandstoflekkages kwam dan het grote moment! Starten die kar!
Na ontluchten lukte dat wonderwel en dat machientje liep als een wonder zo mooi. We werden wel vergast door een lek in de bevestiging van de uitlaat maar da s voor later.
Totdat Theo de keerkoppeling in zijn werk zette en wij tot ons afgrijzen constateerden dat de schroef de verkeerde kant uitdraaide :(
Dat was een ontzettende tegenvaller want we hadden toch echt opgelet en ons laten voorlichten over de draairichting. Rechtsom voor een rechtse schroef, jawel, maar mooi niet dus. Nu staan we voor een dilemma, koppeling omruilen of links schroef halen. De techneuten waren net zo trots dat ze dat machientje zo mooi uitgeklokt hadden en weigeren alles af te breken en dan is de keuze snel gemaakt. Dus maandag gaan bellen naar Drinkwaard met de vraag " Kan die koppeling continu belast worden in de achteruit als we vooruit willen???" Het is een ZF/Hurth 25 M. Zo Ja, dan zetten we het handeltje om, zo nee dan weer de gang naar Jooren met de pet in de hand.. :(
Wel een paar mooie stukjes film met geluid gemaakt van de proefstart, kijken of ik daar wat mee kan. Ben onbekend met dat youtube gebeuren...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Red het pontje!

Bericht door Jef-Tengro »

waarom geen linkse schroef? bij achteruit zal hij naar rechts draaien dus de kont naar stuurboord trekken, ideaal bij aanleggen lijkt mij?
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Red het pontje!

Bericht door KarelE »

€€€€€€€
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Red het pontje!

Bericht door Marie Christina »

Leg je toch gewoon met BB aan? :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Red het pontje!

Bericht door varg »

Suitable for full power use in forward or reverse!
geen probleem dus!
Arnold
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Red het pontje!

Bericht door varg »

Hier http://www.merequipment.com/pdfs/ZF25M% ... ission.pdfkan je zien welke vertraging er in A of B positie wordt bereikt en welke kracht dan overgebracht kan worden. Er wordt niet eens gesproken over 'vooruit' of 'achteruit' maar over A of B positie.
Moet trouwens een fijn bakje zijn die keerkoppeling, degelijk!
Arnold
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Red het pontje!

Bericht door KarelE »

Uit Arnolds link:

Bij gebruik in B positie altijd een oliekoeler monteren:
Oil cooler. To be used when input power
exceeds following values: - Pos. «A» 40
kW - Pos. «B» always.


Ratings apply to right hand turning engines, i.e. engines having counterclockwise rotating flywheels when viewing the flywheel end of thc engine. These ratings
allow full power through forward and reverse gear trains, unless otherwise stated.
Contact your nearest ZF Sales and Service office for ratings applicable to gas turbines, gasoline (petrol) engines, as well as left hand turning engines, and marine
transmissions for large horsepower capacity engines.
Ratings apply to marine transmissions currently in production or in development and are subject to change without prior notice.

Voortdurend gebruik in 'B' positie is dus niet automatisch zonder aanvullende maatregelen mogelijk...
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

Dank allemaal voor jullie reacties. Inmiddels is het een drukke tijd geweest en gisteren de eerste technische proefvaart gemaakt.

Afbeelding

Je ziet dat de vaart er flink in zit en het bootje gedroeg zich voortreffelijk op de rivier. Begeleiding door twee opduwers van onze technische ploeg, Douwe en Theo. Er kwamen nog wat onvolkomenheden aan het licht die we nu gaan aanpakken, we hebben nog 4 weken tot de doop op 17 oktober.

En hoe is het met de koppeling afgelopen? Wel.. ehh... een telefoontje naar Drinkwaard was genoeg. Men gaat er van uit dat je de bevestigingsplaat voor een Morse bediening gebruikt en dan schakelt het palletje naar je toe voor vooruitvaart en van je af voor achteruit. Dat hadden wij dus verkeerd begrepen. :oops: Door het omzetten van de tussenstang van de schakelhandel is alles weer op zijn pootjes terecht gekomen. Hieronder een foto van het stuurhutje, zelfs het originele stuurrad is door de familie Mulders van de muur gehaald en aangeleverd.

Afbeelding

Na het tewaterlaten dreef het bootje als een zwaan op het water, er zit nog geen vloer of bankjes in, we hadden er een paar platen ingelegd en een pomp want het kwam met bakken uit de hemel en je staat er versteld van hoeveel water er dan ineens in dat bootje staat. Het roer werkte echt ongelooflijk goed nadat onze man bij Damen daar wat aanpassingen aan had gedaan. Heel klein beetje roer geven en je draait al als ene drol in een pispot. Achteruitvaren is helemaal makkelijk, beetje opletten met je roer en je vaart zo achteruit naar Amsterdam en verder... Dus de vroegere zetbaas die klaagde dat dat bootje niet te varen was mag weer terug naar school.

Ik had bij het starten nog wat problemen om door de compressie heen te komen terwijl het toch een bonk van een startaccu is 18oA. Ik vermoed omdat de klem van de nood-startkabel gloeiend heet was dat er een slechte verbinding was waardoor de maximale stroom niet goed in de startmotor kon komen, dat gaan we straks natuurlijk met normale klemmen en dikke kabels aanpassen. Verder was het vreemd dat de motor de eerste minuten alleen stationair draaide en niet reageerde op de brandstofpomp, na een paar minuten draaien kon ik plots wél toeren maken, misschien lucht of zo ...
Verder liep de binnengland los, hadden we vergeten te borgen...
Temperaturen in motor en koppeling waren lager dan aanvankelijk gedacht, nergens problemen, uitlaatdemper koel, 50 gr, spruitstuk 150 gr en koelwater 65 gr. Koppeling bleef netjes bij 40 gr steken.
Kortom, proefvaart geslaagd, bootje weer naar huis en in de hal geplaatst en iedereen dik tevreden, wij gaan nu verder met de afbouw.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

KarelE schreef:Uit Arnolds link:


Voortdurend gebruik in 'B' positie is dus niet automatisch zonder aanvullende maatregelen mogelijk...
Er is ons verteld dat je wel continu in achteruit kunt varen, maar dan draait er een extra klein tandwieltje mee en dat geeft extra slijtage.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Red het pontje!

Bericht door KarelE »

Mooi werk Frank en andere mannen!

Geeft vast veel voldoening.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Red het pontje!

Bericht door Dirk »

fantastisch !
vergelijk eens met de eerste foto die we van t restant van t pontje te zien kregen ...
:D
gefeliciteerd met het knappe resultaat !!!
groetjes, Dirk
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door MdB »

MOOI GEDAAN, maar Frank.
en de rest van de ploeg.
Nu dus alleen nog maar de finishing touch begrijp ik ?
till next time
MdeBoer
Plaats reactie