Hoe moet dat nu met Piet?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Accepteert u als kapitein van de Pakjesboot de opgelegde aanpassingen?

Ach, kan mij wat schelen als ze maar betalen.
1
6%
Nee, beslist niet dit kan ik kleine neefjes niet aandoen
12
71%
Ik wil me best aanpassen aan die idioterie maar dan moet er in een Roti boerenkool!
1
6%
Zal de Sint vragen om aan de andere kant over de reling te stappen met zijn knechten
3
18%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door frank »

Tja mensen,
nu de burgemeester van Amsterdam door de rechter teruggefloten is en opnieuw alle vergunningen aangaande
het Sinterklaasfeest/optocht moet gaan bekijken begint het bij mij toch wat te jeuken zal ik maar zeggen.
Welke driedubbelovergehaalde idioot waagt het om aan zo 'n oerhollandse traditie te komen en die om te laten
bouwen tot een multiculti feestje waarbij bijna iedere geïmporteerde bevolkingsgroep moet worden ontzien in zijn
of haar gevoelens en die van de voorvaderen.

Over een kleine drie maanden vaart de vloot weer uit om de Heiligman en zijn zwarte knechten overal en nergens
aan wal te zetten ten pleziere van de juichende kinderschare. Hoe gaat het er dan straks uitzien vraag ik mij dan af
na de aanpassing van de huidskleur cq fleurige kleding etc. Krijgen we nu paarse, rode, groene en rose Pieten en pietjes
gekleed in politiek correcte saaie grijze pakjes??? Of gaan we de regenboog nadoen?

Het zit mij helemaal niet lekker en ik wil vooraf informeren hoe de verklede meute er uit gaat zien die ik straks
aan boord krijg. Bevalt me dat niet dan weiger ik botweg te varen. Traditie is traditie en ik laat dit mooie feestje
niet door een paar zogenaamd gekwetste mede-nederlanders verpesten. Ik heb er natuurlijk wel een mening over
waarom dit hele spel speelt maar wijs geworden zal ik netjes mijn mond houden.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door Klaver vier »

Ben het met je eens het is te gek voor woorden
Nederland wordt steeds gekker en past zich aan elke cultuur aan i.p.v andersom.
Hoe vaak is er al niet gezegd,dat iedereen die na een pepaalt aantal jaren in Nederland woont Nederlands moet kunnen.
Nou kijk maar in de jury van bepaalde tv programma's,ik erger me er groen en geel aan.
Sinterklaas moet gewoon blijven wat het is,niks geen aanpassingen
Gr René( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door sailor wim »

Hoi Frank.
De kritiek op Piet is weliswaar modern, maar de argumenten tegen hem zijn bekrompen, oppervlakkig, rassenreductionistisch en getuigen van uitvergrote postkoloniale frustraties.
Inderdaad, Zwarte Piet is niet zwart van de schoorsteen. Maar zijn ondergeschiktheid aan Sinterklaas is evenmin ingegeven door racisme.
Sommigen stellen aanpassing voor door Piet slechts enkele zwarte roetvegen, of als hier in Den Haag geel/groen, op het blanke gezicht te geven.
Een slechte oplossing voor dit beweerde racisme, want de Zwarte-Pietspelers zouden herkend worden en dus zou de eeuwenoude nicolaasmaskerade daarmee opgedoekt zijn.
Kinderen zouden van hun geloof vallen als ze zien wie Piet speelt.

Wat mij betreft blijft Zwarte Piet zoals hij is.
Wel zouden de reclamebureaus die hem als soort Moriaan neerzetten, hem met wat minder negroïde uiterlijkheden uit kunnen dossen (geen rode lippen, minder kroezende krullen) en kunnen Zwarte Piet-spelers hem zonder Surinaams accent opvoeren. Maar hij moet wel zwart blijven. Zonder een zwarte Zwarte Piet zouden wij breken met een traditie van vele, vele eeuwen.En laat ons dit feest vrijwaren van moderne, multiculturele frustraties en het in al zijn onbeholpenheid aan onze kinderen overdragen.

Verder hoop ik dat er op 5 december nog Russisch gas en Vlaamse prik op het net staat, want anders zal een onderdruk staand volksfeest maar een zeer koude bedoeling worden.

Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door edje »

zwarte pieten mogen aan dek en die "gekleurde" pieten gaan maar in de bij boot braaf achter de pakjes boot aan varen.

Heb al eens eerder gezegd dat wij zo langzamerhand gediscrimineerd worden in ons eigen land. Begrijp me niet verkeerd, ik gun ieder zijn geloof en ik respecteer dat, maar als jij in een willekeurig ander land dezelfde rechten wil hebben als die gasten hier in dit land vragen ze ook wat je in hun land komt doen en dat je je moet aanpassen of opzouten.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door sambeek »

blijven zoals het is of gewoon de hele boel afschaffen. Wat een gezeik om niets.
Maar dan ook iedereen die het zo nodig anders wil zien, ook het land uit. :twisted:
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door sambeek »

Wat ik me nou eigenlijk afvraag, waarom een blanke man "sinterklaas" altijd maar moet geven. Waarom geven de zwarte pieten niet eens wat.
Het westen (blank) blijft ook maar aan Afrika (zwart) geven. Zeker ook discriminerend ?
Of ben ik nu heeeeel fout? (o, dit meen ik niet echt hoor!!!!) 8)
groet Terpstra / SAMBEEK
schottel
Berichten: 127
Lid geworden op: di jun 15, 2010 10:33 pm
Locatie: amstelveen-westeinder

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door schottel »

Dan maar allemaal geen Sinterklaas meer varen!!
Moeten ze maar zien hoe ze die intocht doen,
Misschien op een een platte wagen,getrokken door :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Vul het zelf maar in!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door sambeek »

schottel schreef:Dan maar allemaal geen Sinterklaas meer varen!!
Moeten ze maar zien hoe ze die intocht doen,
Misschien op een een platte wagen,getrokken door :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Vul het zelf maar in!

ZWARTE PIET !!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: Hé, gele en groene smilies, ik wil een bruine!! :lol: :lol: :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door sambeek »

even zoeken.
Afbeelding
ho, dit is een aapje maar wel bruin! :lol: :lol:

Afbeelding
WOEF! :lol:

Afbeelding
Een echte bruine SMILIE, kijkt alleen een beetje van, moet dat nou? Ja dat moet even!! :D :lol: :lol: :lol:

voor een ieder die er niet mee eens is: ta, ta,.........
Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door edje »

:twisted: http://www.rtvseaport.nl/2014/09/21/ijm ... ongemoeid/ Geen ge Lima Uniform Lima, gewoon zonder bij bedoeling een oeroud Nederlands feest in IJmuiden met een rolletje weggelegd voor de Zaandam (alias pakjes boot 12)
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door varg »

sorry beste mensen, ik zie het toch iets anders. De wereld is een stuk kleiner geworden en om ons heen snappen ze helemaal niets van het oude volksfeest. Ze zijn er ook niet mee opgegroeid.
Op Schiphol hebben ze al jaren geen zwarte Piet meer omdat geen mens die uit het vliegtuig stapt -en niet bij ons geboren is- er iets van begrijpt. Een witte geestelijke die een zwarte knecht heeft??? En zo voeden ze hier de kinderen op???
Ik denk eerlijk gezegd dat Zwarte Piet al jaren onder druk staat van de internationalisering, o.a. door Rudolph the rednosed reindeer en zijn dikbuikige kerstvriendje. Zwarte Piet is gewoon over zijn uiterste-verkoop-datum heen, net als gefiguurzaagde zwarte butlers met een dienblad en chiquita-meisjes met bananenrokjes.
Ik wens alle Piet-aanhangers nog een nostalgisch feest toe, ik zou zeggen.... geniet er nog maar van nu het nog kan en zorg dat je niet in de armen van enge politici terecht komt die Piet gebruiken voor hun eigen onfrisse agenda.

o ja, reclame voor van Houten, 1950
Afbeelding
en herinnert u zich deze nog?
Afbeelding

vast fijne herfstdagen gewenst
Arnold
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door frank »

varg schreef:sorry beste mensen, ik zie het toch iets anders. De wereld is een stuk kleiner geworden en om ons heen snappen ze helemaal niets van het oude volksfeest. Ze zijn er ook niet mee opgegroeid.

Arnold
Helemaal juist. Dat had ik nou ook toen ik als toerist op een vliegveld ergens in donker jeweetwel werd verwelkoomd met dansende zwarte rafiarokjes,
slingers en trommen. Ik had daar geen idee van maar dacht " dat is kultuur, dat zal wel zo horen en iedereen gelukkig" .
Wie ben ik om daar wat van te zeggen of iets negatiefs van te vinden. Ik ben ' tijdelijk' gast en geniet van de lokale gebruiken.
Dus pas je je aan en kijkt even voorzichtig rond of er niet een grote kookpot op het vuur staat waar ze blanken zachtjes gaar
stoven want dat heb je zo in de oude schoolboekjes geleerd .. ooit.. vroegah..

Ik heb in diverse landen gewoond en weet dat je je moet aanpassen aan de lokale gebruiken en wel met respect voor hun cultuur.
Wanneer mijn broer voor zijn werk in Japan in zo' n eetbar van die mooie glimmende geitenogen krijgt opgediend als delicatesse dan
slik je maar eens en glimlacht en neemt een ferme hap.. ies koeltoer..

Maar je had het ook over die gefiguurzaagde zwarte butler, .. ehh.. ik zoek er nog een voor naast mijn relax-fauteuil.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door varg »

frank schreef: Maar je had het ook over die gefiguurzaagde zwarte butler, .. ehh.. ik zoek er nog een voor naast mijn relax-fauteuil.
Mooi project voor de winterdag Frank!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door quichot »

Die hele discussie gaat echt nergens over.

Mevrouw Shepherd van de VN was 'geschokt' over het 'schaamteloze rascisme' in Nederland. Nou komt mevrouw Shepherd uit een andere cultuur. Kan ze ook niet helpen. Een cultuur waarin bijvoorbeeld voodoo en tovenarij doodnormale, maar evengoed bloedserieuze praktijken zijn. Uit haar verslag bleek dan ook dat ze onze sinterklaascultus als een bloedserieuze afspiegeling van onze samenleving zag, en dat we hier allemaal zwarte knechtjes laten draven. Dat het om onschuldige folklore gaat was haar totaal ontgaan.

Iedereen moet zelf maar zien welke mate van correctheid hij of zij wenst te hanteren in de pietenkwestie, maar wie zijn tenen uitrolt tot ver in het slavernijverleden van zijn betbetovergrootouders weet van tevoren zeker dat er iemand op gaat staan.
Rutte kon in de 2e kamer de kwestie niet beter afdoen dan met zijn nuchtere, en zéér terechte conclusie: 'zwarte piet is nou eenmaal...eh...zwart'!

Zo, nu ga ik eerst een doos negerzoenen kopen. Of toch maar jodekoeken?

Lang leve zwarte piet!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Hoe moet dat nu met Piet?

Bericht door johan »

ondertussen staat de iraanse versie van zwarte piet op de UNESCO lijst van beschermd immaterieel erfgoed: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hadji_Firoez
Net zoals veel andere traditionele feesten waar je soms ook wel bedenkingen kan bij hebben. De hele discussie is te dom voor woorden, onze West-Europese maatschappij gaat ten onder aan overdreven politiek correctheid.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie