Nu is het officieel: ik ga geen vaarbewijs halen.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Marie Christina

Nu is het officieel: ik ga geen vaarbewijs halen.

Berichtdoor Marie Christina » zo jan 31, 2016 2:55 pm

Ik heb geïnformeerd waarvoor ik vrijstelling heb met mijn Captain unlimited vaarbevoegdheidsbewijs en 30 jaar ervaring op zee én binnenwateren.
Ach, ik hoe alleen maar het BPR te leren, het RPR, het Schelde reglement, wat regels over het Kanaal van Gent naar Terneuzen geloof ik ook nog.

En dat om eens in de week met leerlingen door de haven van Delfzijl te kunnen varen met een Zodiac om man-overboord-oefeningen e.d. te kunnen doen.
(Zodiacje kan harder dan 20 km per uur)

Dus om een uurtje les te kunnen geven moet ik van alles weten over een vaargebied waar ik van zijn lang zal ze leven nóóit zal komen met dat bootje?
Laat maar.
I'll take my chances.

(Het safety-oefenponton ligt voor de deur van de waterpolitie in Delfzijl.
Ze hebben me al menigmaal zien varen en even zovele malen vriendelijk gewuifd.
Het zal wel loslopen.)
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

KarelE
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Nu is het officieel: ik ga geen vaarbewijs halen.

Berichtdoor KarelE » zo jan 31, 2016 3:12 pm

Hoi Menno,

1 kanttekening. Hoe vaak moet jij medisch gekeurd worden voor je Captain of all ships? Als je straks die keuring laat verlopen, om medische redenen of uit kostenoverwegingen dan heb je niks meer. En het klein vaarbewijs is de laatste 10-15 jaar in stapjes best wel wat lastiger geworden.

Nou heb je voor de Marie Christina geen vaarbewijs nodig. Van beroepsschippers lees je nog wel eens dat ze hun groot vaarbewijs omzetten in een klein vaarbewijs na hun beroepscarriere, omdat ze dan tot hun 70e zonder keuring nog kunnen doorvaren met een Rib of een wat langer scheepje.

Je kan het maar hebben.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » zo jan 31, 2016 3:35 pm

Klopt dat mijn vaarbewijs gaat vervallen.
Nog erger: mijn diploma's gaan vervallen.
Keihard voor geleerd, ervaring opdoen, weer leren en examens doen op eigen kosten en in eigen tijd (De z.g. koude grond opleiding. )
En na 30 jaar: rien ne va plus, 't is niet meer van u.
Straks heb ik net zo veel vaarbevoegdheid als mijn studenten.
Nul.
Kromme wereld.
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

popeye
Contacteer:

Berichtdoor popeye » zo jan 31, 2016 3:41 pm

Zonder vaarbewijs mag je volgens mij ook de Eems niet meer op. Moet je een ICC voor hebben. (En natuurlijk ook dat ICP) :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » zo jan 31, 2016 3:59 pm

Hoppa.
Het houdt niet op.
Groet;
Menno

Evert
Contacteer:

Berichtdoor Evert » zo jan 31, 2016 4:03 pm

In deze papiergestuurde tijd zullen we het maar niet hebben over wat de gevolgen zijn als er iets mis loopt. Docent zonder papieren veroorzaakt ongeluk met studenten. Zet je over je trots heen en haal dat papiertje zou ik zeggen. Al is het maar voor je studenten.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen

RuudMal

Berichtdoor RuudMal » zo jan 31, 2016 4:05 pm

Menno,

En heb jij ook niet zo'n klein snelvarend bootje mee op vakantie? Waar het ook noodzakelijk is?
Ancora Imparo

Happydart
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Berichtdoor Happydart » zo jan 31, 2016 4:07 pm

Een vriend van me Hans is nu 75 en vaart nog af en toe als vervanger bij wagenborger,ook hij heeft diploma's alle schepen en grote zeilvaart en mocht dus niet met een zodiacje met wat pk's varen.
Hij heeft net verleden week zijn vaarbewijs examen gedaan hij kreeg gelijk 1 en 2 (geloof dat het zo heet bij jullie) na een zeer eenvoudig examen volgens hem, hij had vond hij zelf dan "teveel gestudeerd voor dit belachelijk simpel examen"
Dus laat je niet ontmoedigen om dat even te doen, indien je wil stuur ik je zijn gegevens even door per PB misschien dat je zijn examen studiemateriaal kan hebben ...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...

RuudMal

Berichtdoor RuudMal » zo jan 31, 2016 4:09 pm

Menno,

Misschien een leuke uitdaging omgezamelijk met studenten ook het klein vaarbewijs te halen, zo maar even tussendoor. Misschien kan je dan nog het papiertje halen in de baas z'n tijd. Doceren en leren tegelijk!

Ik die er toch wel aan hecht dat iedereen zich aan de regels conformeert. Gun jou ook dit papiertje van harte.zeker voor jou een kleine moeite!
Ancora Imparo

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » zo jan 31, 2016 4:33 pm

RuudMal schreef:Menno,

En heb jij ook niet zo'n klein snelvarend bootje mee op vakantie? Waar het ook noodzakelijk is?

Die haalt ongeveer 20 méter per uur. :lol:
Zeker als ík er in zit.
En zelfs met vaarbewijs kan ik met dat dingetje niet aan de regels voldoen: ik zou niet weten waar ik die brandblusser, reddingsvesten etc etc zou moeten laten. :D
Laatst gewijzigd door Marie Christina op zo jan 31, 2016 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet;
Menno

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » zo jan 31, 2016 7:45 pm

Evert schreef:In deze papiergestuurde tijd zullen we het maar niet hebben over wat de gevolgen zijn als er iets mis loopt. Docent zonder papieren veroorzaakt ongeluk met studenten. Zet je over je trots heen en haal dat papiertje zou ik zeggen. Al is het maar voor je studenten.

Het is geen kwestie van trots, Evert.
Het is een kwestie van noodzaak zien.
En die zie ik niet.
Ik geef die lessen in het uiterst linksonderste hoekje van de haven.
Afbeelding
Daar zie je een steigertje in NO-lijke richting met daar dwarsop een pontonnetje.
Dat is mijn "leslokaal".
Daar komt geen schip.
Zelfs geen jachtje.
Wat moet ik met al die vaarbewijskennis over de Schelde, de Rijn, (nou ja, noem alles maar weer op), in dat hoekje?

En dat ongeluk?
Die komt niet. :wink:
Die lessen zijn er juist om ze te leren ongelukken te voorkomen.
Groet;
Menno

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » zo jan 31, 2016 7:50 pm

RuudMal schreef:Menno,

Misschien een leuke uitdaging omgezamelijk met studenten ook het klein vaarbewijs te halen, zo maar even tussendoor. Misschien kan je dan nog het papiertje halen in de baas z'n tijd. Doceren en leren tegelijk!

Ik die er toch wel aan hecht dat iedereen zich aan de regels conformeert. Gun jou ook dit papiertje van harte.zeker voor jou een kleine moeite!

Dat heb ik al eens geopperd.
"We zijn een zeevaartschool, geen binnenvaartschool"
"Geen budget"
"Geen lesuren over"
"Op zee is dat papiertje niet nodig om met een RIB te varen".

Afijn: veel woorden die één woord betekenen: nee! :?
Groet;
Menno

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » zo jan 31, 2016 7:53 pm

Happydart schreef:Een vriend van me Hans is nu 75 en vaart nog af en toe als vervanger bij wagenborger,ook hij heeft diploma's alle schepen en grote zeilvaart en mocht dus niet met een zodiacje met wat pk's varen.
Hij heeft net verleden week zijn vaarbewijs examen gedaan hij kreeg gelijk 1 en 2 (geloof dat het zo heet bij jullie) na een zeer eenvoudig examen volgens hem, hij had vond hij zelf dan "teveel gestudeerd voor dit belachelijk simpel examen"
Dus laat je niet ontmoedigen om dat even te doen, indien je wil stuur ik je zijn gegevens even door per PB misschien dat je zijn examen studiemateriaal kan hebben ...

Ik ben natuurlijk een knuppel als ik dit aanbod laat liggen.
Kan op zijn minst eens kijken.
De proefexamens die ik op internet vond, vond ik namelijk niet belachelijk makkelijk.
Dus als ik het officiele spul eens kan inzien.

PB-tje onderweg? :D
Groet;
Menno

Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Berichtdoor Jef-Tengro » zo jan 31, 2016 8:15 pm

ben ook zeer benieuwd, zit er namelijk ook aan te denken om vaarbewijs te gaan halen voor ijselmeer.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0

Handige Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Handige Harrie » zo jan 31, 2016 9:01 pm

Ik had nog een KVB 1 + 2 oefenprogramma, maar die werkt niet op de nieuwste versies van windows (8/10).

En heb zelf KVB 1 gehaald met 1 a 2 avondjes het boek doorlezen onder het genot van een pot bier.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken

Terug naar “Stuurhut”