Nu is het officieel: ik ga geen vaarbewijs halen.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Marie Christina

Re: Nu is het officieel: ik ga geen vaarbewijs halen.

Bericht door Marie Christina » do feb 04, 2016 6:08 pm

Sorry, twee keer.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op do feb 04, 2016 6:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » do feb 04, 2016 6:10 pm

Dus mét papiertje ben ik verantwoordelijk bezig en zónder niet?
Het feit dat ik door 30 jaar met zodiacs als man-over-boord boten te hebben gevaren meer dan goed weet wat ik doe doet daar niks aan af?
Dat kan ik alleen als ik de wetten en regels van de grote rivieren ken? (want dat is wat nog ontbreekt. Daar ging het om. Het gaat nog niet eens om het snel varende boten gedeelte.)
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro » do feb 04, 2016 8:06 pm

KarelE schreef:Hoi Menno,

Grappig hoe mensen dezelfde tekst op verschillende manieren kunnen lezen.

Jij dacht dat meester je mailtje een schreeuw om aandacht vond, ik las het in de zin dat hij je aanbeveelt om om aandacht te schreeuwen. :wink: :wink:
zo las ik het ook
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0

Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro » do feb 04, 2016 8:07 pm

Tevens ben ik het geheel met Menno eens en is het van de zotte dat je met die papieren niet wordt vrijgesteld voor een klein vaarbewijs.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0

Evert
Contacteer:

Bericht door Evert » do feb 04, 2016 9:13 pm

Jef-Tengro schreef:Tevens ben ik het geheel met Menno eens en is het van de zotte dat je met die papieren niet wordt vrijgesteld voor een klein vaarbewijs.
Ik vind het niet raar. Het belangrijkste deel van het klein vaarbewijs is regelkennis van de binnenwateren. Dat is nu juist datgene dat je in de zeevaartopleidingen niet krijgt. Varen leer je er niet mee.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » do feb 04, 2016 9:36 pm

Dat is nou net het zotte.
Lees nou nog eens vanaf het begin.
Het gaat om regels in gebieden waar ik niet kom en nooit zal komen.
De rest heb ik wel vrijstelling voor.
Ging het nu nog om het snelle boten gedeelte, dan begreep ik het nog.
Maar dat hoeft nou net niet.

Alles wat nog min of meer een beetje van toepassing zou kúnnen zijn op mij hoeft niet.

Wat is de toegevoegde waarde dan?
Groet;
Menno

KarelE
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE » vr feb 05, 2016 12:55 am

Marie Christina schreef:Wat is de toegevoegde waarde dan?
Dat een verzekeraar bij een onverhoopt ongeluk geen stok heeft om de hond te slaan en daarmee zich onder het vergoeden van schade uitwringt.

Sorry Menno, maar het is niet anders, ik vind het net zo bezopen als jij. Helaas leidt de juridisering van onze maatschappij meer tot het (op papier) uitsluiten van risico's en minder gebruik van gezond verstand. Dat is een gegeven dat je niet kan veranderen, en dus moeten we ermee dealen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

wrotter

Bericht door wrotter » vr feb 05, 2016 9:16 am

tja zoals ik het al eens gezegd heb vind ik het vaarbewijs een goede zaak ,maar ik kan daar bij een klein verhaaltje vertellen uit 1980 toen de vaarbewijzen te voorschijn kwamen .
in die tijd kon men het groot vaarbewijs krijgen als men kon aantonen dat men een bepaalde tijd had gevaren ,doormiddel van papieren en dergelijke ,het vervelende was dat er schippers waren die hun hele leven gevaren hadden het niet zo maar kregen en figuren die af en toe met een roeibootje onderweg waren wel ,enorme wantoestanden vonden wij .
nou was het toevallig dat wij geregeld in Rijswijk waren bij de scheepvaart inspectie in ver band met de ombouw van weer een schip voor de motor chartervaart ,dit verhaal verteld tegen deze mannen ,ze lachten wat en zijden kom maar eens mee ,op een andere verdieping zat de afdeling die de vaarbewijzen afhandelen ,hier zaten enkele vrij jonge mensen om deze te verwerken ,tja naderhand zijden ze dat we nu de reden dat ""studenten":zomaar het papiertje kregen en anderen niet ,later hoorden we dat iedereen bij sluis ,brug ,havenmeesters enzovoort op een papiertje een handtekening vroegen voor aanvraag van een vaarbewijs .
ik moet zeggen persoonlijk heb ik verklaringen van de accountant over mij eigen vaartijd met eigen schip moeten verstrekken even als de vaartijden boekjes voor rijn en binnenvaart en de diploma,s,ook telde de vaartijd bij de marine mee alhoewel ik maar een gewone scheepstimmerman was ,ook mijn vaarbewijs voor de stad Amsterdam mocht mee tellen ,deze was alleen op dat gemeente gebied geldig.
nu kort geleden heb ik het omgeruild voor kleinvaarbewijs 1 en 2 bij vamex ,scheelt weer een hoop centen voor steeds die keuringen .
groet wout.

dconel
Contacteer:

Bericht door dconel » vr feb 05, 2016 9:48 am

Marie Christina schreef:Dat is nou net het zotte.
Lees nou nog eens vanaf het begin.
Het gaat om regels in gebieden waar ik niet kom en nooit zal komen.
De rest heb ik wel vrijstelling voor.
Ging het nu nog om het snelle boten gedeelte, dan begreep ik het nog.
Maar dat hoeft nou net niet.

Alles wat nog min of meer een beetje van toepassing zou kúnnen zijn op mij hoeft niet.

Wat is de toegevoegde waarde dan?
Je gebruikt vaak het argument dat het gaat om regels in gebieden waar jij niet gaat komen. Maar we kunnen toch niet voor iedereen een persoonlijk diploma gaan opstellen :mrgreen:

Voorbeeld: mijn vriendin zal (waarschijnlijk) nooit met een aanhangwagen rijden, maar ze moest er toch iets over weten van het CBR :wink: Goede zaak wat mij betreft.

Uiteraard heb ik begrip voor jouw frustratie, ik kan me voorstellen dat na al die jaren op zee dit wel een beetje zuur is haha
Hopelijk heb jij begrip voor mijn keuze mijn kind liever niet mee te geven aan een leraar die er mee het water op gaat en niet eens een inimini Klein Vaarbewijsje heeft :P
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » vr feb 05, 2016 2:38 pm

dconel schreef: Hopelijk heb jij begrip voor mijn keuze mijn kind liever niet mee te geven aan een leraar die er mee het water op gaat en niet eens een inimini Klein Vaarbewijsje heeft :P
Ook niet als die voor de volle 100% weet waar ie mee bezig is?
Dan liever iemand die een schroef niet van een pikhaak weet te onderscheiden en wél een papiertje heeft? (Oh, nee. Die heeft een papiertje. Dus dat kan hij dan wel. Maar "you catch my drift?")

Ik durf hier de keiharde garantie te geven: als jouw kind bij mij de basic safety lessen volgt overkomt hem niets!
Dat inimini vaarbewijsje garandeert niets.
Alleen dat ik een poosje heb zitten leren om het te halen.
Als we dan tóch willen dat ik een papiertje haal laat me dan een praktijkexamen volgen.
Groet;
Menno

RuudMal

Bericht door RuudMal » vr feb 05, 2016 3:05 pm

Tsjonge tsjonge wat een discussie.

Menno ik denk dat niemand twijfelt aan je kennis en kunde. Alleen Nederland hangt vast aan regels die worden vastgelegd in de wet. En nu terug naar de basis. Jij vaart met een Zodiac (kan sneller dan 20 km/uur) in de haven van delfzijl (binnenwater). En daar gelden volgens de Nederlandse wetgeving regels voor waar iedereen zich aan dient te houden. Net als met de snelheid op de weg dit is ook voor geschreven, hou je er niet aan dan loop je de kans op een boete of als je een ongeluk veroorzaakt kan het zwaarder mee wegen dat je je niet aan de regels hebt gehouden.

Wat ik niet snap is dat jou werkgever, met een voorbeeld functie. Ze leiden mensen op om te gaan varen op zee het niet verplicht stelt om het vaarbewijs te gaan halen zodat de docenten ook voldoen aan de wet op het binnenwater. Ik vind het beetje hypocriet om op te leiden voor de zeevaart en de docenten die de leerlingen opleiden in de haven en dus binnenwateren laten varen zonder geldige documenten. En dsu de wet aan hun laars lappen….
Ancora Imparo

popeye
Contacteer:

Bericht door popeye » vr feb 05, 2016 3:31 pm

Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » vr feb 05, 2016 4:25 pm

RuudMal schreef:Tsjonge tsjonge wat een discussie.
Ja, leuk he? :D

Ik weet niet of de school bewust de wet aan de laars lapt.
In al die jaren ben ik de eerste basic safety leerkracht die het naar voren brengt.
Er is gewoon nooit eerder bij stil gestaan.
En nieuwe dingen stuiten altijd eerst op verzet.

(Om maar even een nieuwe swing aan de discussie te geven: de RIB heeft ook (nog) geen registratienummer.
Niet omdat men dat niet wil doen. Men is zich er gewoon niet van bewust dat dat moet, vermoed ik.)
Groet;
Menno

RuudMal

Bericht door RuudMal » vr feb 05, 2016 6:14 pm

Menno,

Je moet ergens beginnen om te leren.

Misschien de waterpolitie van delfzijl eens tippen dat er gevaren wordt met een snelle boot zonder vaarbewijs? Ze moeten wel optreden het zijn tenslotte wetshandhavers.

En dan.. Gaan er veel balletjes vanzelf rollen. Welke kant op wet ik niet :D :D

Ruud
Ancora Imparo

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » vr feb 05, 2016 6:45 pm

Hahaha!
Maar dan wel pas als ik het voor elkaar heb! :)

Dat het nog nooit gezien is, trouwens.
Vanaf mijn ponton kan ik op de politieboot pissen.
(Met wind mee, dat wel.)
Groet;
Menno

Plaats reactie