Verzekering EOC

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Verzekering EOC

Bericht door Riverboy »

Beste forumleden,ik loop al tig jaren met mijn bootverzekering bij dezelfde verzekeraar waar ik steeds minder vertrouwen in krijg. Bij een mij toegebrachte schade in 2014 werd mijn claim doorgesluisd naar een andere verzekeraar die het weliswaar netjes oploste, maar wel met de nodige ondersteuning en aandrang van mij zelf. De terugbetaling van het eigen risico heeft daarna nog zeker een half jaar geduurd. De polisvoorwaarden zijn ook niet van dien aard dat ik daar gelukkig mee ben, de motor en aandrijving is reeds lang niet meer verzekerd, maximaal 72 maanden na nieuwbouw. Al met al vind ik het tijd om over te stappen.

Ik weet dat op het forum bij Stuurhut in 2012 is gesproken over welke verzekeringsmaatschappij goed is en mogelijk welke niet, maar daar komt voor mij geen voldoende duidelijkheid naar voren.
Ik heb de voorwaarden etc. van EOC, een fusie van Oranje en EFM, opgevraagd en zie daar dat veel van mijn wensen worden ingevuld. Onze boot is 20 jaar oud en in uitstekende staat, de motor heeft op dit moment 4270 draaiuren, kortom een leuk en betrouwbaar schip.

Nu mijn concrete vraag; zijn er forumleden die na de fusie ervaring hebben bij EOC inzake schadeafwikkeling, premieverhoging, verplichte keuring etc., kortom doe ik er goed aan om met EOC in zee te gaan?
Graag jullie reactie. Groet, Jo
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Verzekering EOC

Bericht door Riverboy »

Heb intussen nog een discussie gevonden op het forum onder de naam: Verzekeringen pff. augustus 2015
Hier komt duidelijk naar voren dat men in het algemeen positief oordeelt over EOC.
Blijft voor mij wel nog de vraag staan; moet ik de boot laten keuren?
Zo ja, alleen voor die 4 % korting €20,- op de jaarpremie of welk ander voordeel heb ik hierdoor.
Indien nee, dan bespaar ik een dikke € 500,- maar welk risico loop ik dan?
Groet, Jo
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Verzekering EOC

Bericht door Dirk »

Hey,
ik ben al jaren eerst bij EFM, nu dus bij EOC verzekerd.
Zoals ik het begrepen heb is een keuring door de verzekering nodig om verzekerd te kunnen worden.
Toen ik Odilia en later Wodan kocht ben ik niet gelijk naar de werf gegaan maar pas een half jaar of een jaar later . Tot die tijd was er geen keuring van het casco door hun expert en was er een extra clausule van toepassing dat schade door een slecht onderwaterschip niet verzekerd was ...
Ik kan me echter niet herinneren dat ik ooit heb moeten betalen voor die keuringen...
Wel zijn er kosten natuurlijk voor de cascokeuring voor het communautair certificaat (CVO bij jullie) maar dat heeft eigenlijk niks met de verzekering te maken dacht ik ... ik laat dat dan ook keuren door Euroclass en niet door de verzekering...
Zonder reclame te willen maken of zo ; Twee van mijn kennissen hebben eens hun verzekering echt nodig gehad wegens gezonken (eentje zelfs twee maal gezonken op enkele jaren tijd) en die waren allebei heel erg tevreden over de afhandeling bij EFM (nu EOC...)...
groetjes, Dirk
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Verzekering EOC

Bericht door sambeek »

Wij gaan per 1 maart over van FBTO naar EOC.
Betreffende schade afhandeling bij FBTO niet bekend, nooit geen schade hoeven claimen.
Wel keuring gehad op het schip (EOC), echter kwam dat voort uit, dat men het als varend woonschip had genoteerd. :?
Het heeft mij nogal wat moeite gekost om EOC aan het hoofd te brengen, dat het helemaal niet om een varend
woonschip gaat. (niet vanwege de keuring hoor) Tevens afspraken gemaakt met de keurmeester met betrekking
op te verzekeren bedrag. Was ook nergens terug te vinden. Ook met deze beste man besproken dat het NIET
om een varend woonschip gaat. Blijkbaar ene oor in andere uit. Totaal geen melding van gemaakt of genoteerd. :x
Snap soms niets van mensen. :cry:
Maar goed, ga wel met EOC in zee, premie is wel een stukje voordeliger, en we zien dan wel als ik ze bij schade nodig heb.

Betreft opzeggen FBTO, dit op 8 febr. gedaan, dat wij de verzekering opzeggen, maar laten uitlopen tot einde verzekering
datum 29 februari 2016. Zou voor 10 febr. bericht krijgen, ....... zit nu nog te wachten. O, o, o. :cry:
Laatst gewijzigd door sambeek op wo feb 17, 2016 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Verzekering EOC

Bericht door Riverboy »

Bedankt voor de reactie Dirk. Zoals ik het inmiddels heb nagevraagd bij EOC is de keuring nodig om lid te worden, terwijl je zonder keuring gewoon verzekeringnemer wordt met uitsluiting van dekking van het schip onder de waterlijn.
Volgens de dame aan de telefoon is dan wel de voortstuwing inlc. roer en schroef meeverzekerd, ja dan vraag ik mij af waarom zou ik de keuring laten uitvoeren want het onderwaterschip is prima in orde (denk ik).
Groet, Jo
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Verzekering EOC

Bericht door sambeek »

Riverboy schreef:Bedankt voor de reactie Dirk. Zoals ik het inmiddels heb nagevraagd bij EOC is de keuring nodig om lid te worden, terwijl je zonder keuring gewoon verzekeringnemer wordt met uitsluiting van dekking van het schip onder de waterlijn.
Volgens de dame aan de telefoon is dan wel de voortstuwing inlc. roer en schroef meeverzekerd, ja dan vraag ik mij af waarom zou ik de keuring laten uitvoeren want het onderwaterschip is prima in orde (denk ik).
Groet, Jo
Onderwaterschip uitgesloten? Nu is mijn schip wel gekeurd, maar zeker niet om lid te worden, maar zoals ik al aangaf "een varend woonschip"
Wat bij mij is buitengesloten is de schottel aandrijving.
Wat ik zie in de toelichting van EOC, lid worden: je mag aanschuiven bij bv jaarvergaderingen, je hebt stemrecht, enz. (dus eigenlijk een aandeelhouder) Dat kost je een X-percentage van bedrag, verzekerde waarde vaartuig en inleggeld €335,= . Bij opzegging krijg je het inleggeld terug.
Dat is wat ik zwart op wit heb staan. Niets over verplicht keuren van boot. Vreemd vreemd.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Verzekering EOC

Bericht door Riverboy »

Ik zal voordat ik definitief een besluit neem mij dat haarfijn op papier laten zetten en zal ook navragen naar de keuringskosten of deze nu wel of niet betaald moeten worden. Nogmaals, voor mij hoeft het niet gekeurd te worden want ik weet dat alles dik in orde is. Maar ja dat weten zij niet.
Groet, Jo
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Verzekering EOC

Bericht door sambeek »

Riverboy schreef:Ik zal voordat ik definitief een besluit neem mij dat haarfijn op papier laten zetten en zal ook navragen naar de keuringskosten of deze nu wel of niet betaald moeten worden. Nogmaals, voor mij hoeft het niet gekeurd te worden want ik weet dat alles dik in orde is. Maar ja dat weten zij niet.
Groet, Jo

Betreft die keuringskosten, worden niet in rekening gebracht als je met hun in zee gaat. Anders (misschien afhankelijk van scheeps grote)
rond de € 550,= .
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verzekering EOC

Bericht door quichot »

Ik ben lid van EOC, maar dat komt voort uit de tijd dat het nog Oranje was. Destijds in 1978, is het schip een keer gekeurd.
Toevallig vorig jaar schade aan de boegschroefbuis. Op de keien gezeten in Frankrijk. Één telefoontje en het was geregeld. Ik kreeg een schadenummer en de mededeling 'we horen het wel wanneer je het laat maken'. Geen gedoe, geen expert, geen schuldvraag, niks.
Na thuiskomst laten maken en de rekening van de werf doorgemaild naar EOC. Binnen twee werkdagen stond het bedrag minus een bescheiden eigen risico op mijn rekening.
Dit was een positief verhaal, toch? :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Verzekering EOC

Bericht door popeye »

Riverboy schreef:Ik zal voordat ik definitief een besluit neem mij dat haarfijn op papier laten zetten en zal ook navragen naar de keuringskosten of deze nu wel of niet betaald moeten worden. Nogmaals, voor mij hoeft het niet gekeurd te worden want ik weet dat alles dik in orde is. Maar ja dat weten zij niet.
Wanneer jij overtuigd bent van de kwaliteit van je onderwaterschip zul je ook nooit een schade claimen als gevolg van een slecht onderwaterschip, dus hoef je daar ook niet voor verzekerd te zijn, alleen wanneer daar ook afsluiters onder vallen waar de kwaliteit misschien ongemerkt van achteruit gaat wordt het een ander verhaal.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Verzekering EOC

Bericht door Boekel »

Ook al jaren bij EFM (nu dus EOC)

één schadeclaim van een tegenpartij gehad, dit is keurig afgehandeld en toen ik helemaal vrijgepleit was is mijn no-claim weer hersteld.

Mocht je lid zijn van de LVBHB, geef dit door voor een beetje korting (deed ik pas na jaren).

Verder komen ze ook goed over tijdens informatiebijeenkomsten e.d. Vragen over CVO weten ze ook veel praktische oplossingen voor.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Verzekering EOC

Bericht door Klaver vier »

Eoc is top en sambeek bij mij is de schottel wel tot een bepaald bedrag mee verzekerd,dit was eerst niet zo
Wij kregen bij de schottelclub een paar jaar geleden een gastspreker van eoc en deze wist te vertellen dat de schottel tot een bepaald bedrag was meeverzekerd maar de mijne was dit niet,dus ik gaf meteen commentaar en toen is het meteen veranderd zonder extra kosten,en ik heb het op papier
Top maatschappij
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Verzekering EOC

Bericht door sambeek »

Ja René, ik meende dat al eens eerder gelezen te hebben i.v.m. verzekeringen.
Tijdens de keuring is de schottel ook in zoverre gecontroleerd. Volgens rapport geen speling op assen,
en in goede conditie.
Begrijp me niet verkeerd ik wil niet een zeurpiet zijn.
In overleg met de keurmeester er over gesproken betreffende de schottel (en het geen woonschip zijnde).
Hij vertelde mij dat hij dit wel ging overleggen, dat er hoogstwaarschijnlijk wel voor een X bedrag mee zou kunnen in de aanbieding.
(volgens hem was de schottel in goede conditie)
Maar, nu ga ik weer zeuren, de beste man heeft totaal niets besproken c.q. gemeld na keuring.
Niet het gesprek betreffende "geen woonboot", (dat geeft nl. een heel andere premie) het met hem afgesproken max.
te verzekeren bedrag, niets over de schottel betreffende deels meeverzekeren. (alleen dat dat ding in orde is)
Ik heb het keuringsrapport gekregen met een nieuwe aanbieding en premie, gebaseerd op de keuring.
Weet je wat dat was? Precies het zelfde als de eerste keer maar iets uitgebreider. nl het keurings rapport.
Kan jij dan rustig blijven? nou ik niet.

Voor de keuring heb ik die miep op kantoor al aangegeven dat het niet klopt. We gaan het aanpassen mnr. Terpstra. U krijgt het per mail.
Mooi. Nou mooi niet dus. De keuring: alles besproken, verandering?, mooi niet. Nieuwe aanbieding na keuring?,
mooi niet, gewoon de zelfde foute. Omschrijving van besproken zaken met keurmeester?, mooi niet.
Je mag toch aannemen dat besproken zaken, in ieder geval worden omschreven of eventueel advies wordt uitgebracht.
Gaat me er niet eens om of iets wel of niet meeverzekerd is, maar heb het fatsoen het te melden hoe of wat.

Ik zit me al weer boos te maken. :twisted: Ik kan hier slecht tegen. Het lijkt er op dat het ze totaal geen reet interesseert.
In ieder geval de trien die achter de telefoon zit.

Maar nu zullen jullie denken ga je toch naar een ander? ZELFDE LAKEN EN PAK, ook KUT!!
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Verzekering EOC

Bericht door Klaver vier »

Terpstra ik begrijp je frustratie,alleen mijn ervaring is echt totaal anders
Ik had op die vergadering die ( vertegenwoordiger) er op aangesproken dat het allemaal wel leuk en aardig was maar dat mijn sschottel niet meeverzekerd was,ik was immers al verzekerd bij ze,het is toen meteen rechtgezet ook op papier.
Jammer dat je zo'n rot ervaring heb
Dit is mijn ervaring
Gr René
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Verzekering EOC

Bericht door sambeek »

O, maar ik geloof je helemaal René. Ik laat het voorlopig even rusten.
Per 1 maart ben ik bij EOC verzekerd, ga wel even bellen met EOC voor die datum of het dan ook werkelijk zo is. (je weet maar nooit)
Dan ter zijnde tijd, zal ik er nog wel eens over beginnen.
Dus. :D
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie