gebr Raaphorst

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

gebr Raaphorst

Bericht door frank »

Onderstaand bericht kwam bij de admin binnen

wie weet meer?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~--------------------------

In de stuurhut ben ik tot twee keer toe een verwijzing tegen gekomen naar
de gebroeders Raaphorst en ook de schepen die zij hadden.
Ik ben met name benieuwd waar de onderneming is gebleven.
Nadat ze overgestapt waren naar vrachtauto's zijn alle schepen weggedaan.
Mijn opa heeft een groot deel van zijn leven op de onderneming gevaren. Heb
er nog wel foto's van maar ben eigenlijk benieuwd wat er mee gebeurt is.
Omdat ik niet kan mailen met de verteller probeer ik het via u.

Met vriendelijke groet,
Robert Klootwijk

.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
schottel
Berichten: 127
Lid geworden op: di jun 15, 2010 10:33 pm
Locatie: amstelveen-westeinder

Re: gebr Raaphorst

Bericht door schottel »

Even kijken op Kustvaartforum,dan binnenvaart en zoeken op Raaphorst.
Succes Schottel.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: gebr Raaphorst

Bericht door Marie Christina »

Is het bekend over welke tijd we praten?
Ik heb begin jaren '90 met een Raaphorst gevaren.
Was toen een man van eind 50.
Een machinist.
Hij woonde in Setúbal (Portugal)
Geen idee of hij hier mee te maken heeft.

Helpt dit?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door schipper-willem »

Robert,
Leuk dat ik een nazaat van Janus Klootwijk op dit forum mag ontmoeten, ik ben nogal eens als matroos mee geweest op de Onderneming.
We laadden vaak vaten olie of olieproducten afgeleid van aardolie.
Ons werkterrein was veelal de 1ste petroleumhaven naar de zeeboot in het Rotterdamse waar we naast afmeerden als mug naast een olifant.
Jou opa was een marinier en had dan ook veel van zijn levenswijsheid omgezet in de omgang met ons zo van niet praten maar doen.
In de Onderneming stond voor toen al een moderne motor, een 100 pk Volvo Penta, en de katwijker liep daar dan ook flink mee vooruit.
Achterop was alleen de stuurhut en er onder de motorkamer, en voorop een verblijf onder dek (vooronder) met weerszijden aan de achterkant dus tegen het ruimschot met het trapgat ertussen twee kooien, opa sliep over bakboord en als ik mee was ik over stuurboord.
Een enkele keer gingen we naar Amsterdam om lege vaten te laden voor Pernis die daar dan weer gereinigd en voor hergebruik bestemd werden.
Persoonlijk heb ik van voorjaar 1964 tot 1969 dus met 16 jaar begonnen bij gebroeders Raaphorst jou opa denk nog wel langer, hij woonde vlak bij de Waalhaven, en indien mogelijk meerde hij het schip af bij Dikkema en Chabot naast hun toen al bijna vervallen motorschip Syndicus.
Gebr. Raaphorst is later overgegaan op vrachtauto's en zetelt zover ik weet in Moerdijk, in 2012 nog contact gehad met één der nazaten van Frits of Thomas, ook hun vader heb ik goed gekend, wij noemden hem ome Jan.
Groeten, Willem.
Afbeelding
Robert
Berichten: 12
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 9:49 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door Robert »

Beste Willem,
Met veel genoegen las ik je reactie. Ik ben de zoon van de oudste zoon van Janus. Zijn zoon Dirk heeft nog samen met hem op de ms Eendracht gevaren, voor dat Janus binnenschipper werd. Ben inmiddels 54 jaar en ook ik ben mee geweest naar A'dam en 1e en 2e peteroleumhaven, merwedehaven enz. Heb zelfs nog een salarisstrookje voor opstapper. Vol trots kon hij vertellen over de Volvo penta met speciale bak waarbij je met hoge toeren vanuit vooruit in achteruit kon zonder dat de onderdelen je om de oren vloog.
In het vooronder waar de havenarbeider koffie uit de percolator, een neut of biertje kon krijgen en hij dan sneller gelost werd hoewel hij eigenlijk niet aan de beurt was.
Ik heb nog een afbeelding in blauwe overall in de stuurhut van de onderneming. Weet even niet hoe ik die an je kan laten zien maar dit is een beeld zoals jij en ik hem kennen als hij aan boord was. :D
Janus is 19-09-1986 overleden en zijn zoon Dirk 11-06-2015.

Ik ben hier terecht gekomen omdat ik eigenlijk wel benieuwd was of de onderneming nog bestaat. De ms Eendracht is in 1970 gesloopt nadat zij door Uruquay compleet uitgewoond was.

Groeten Robert
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door schipper-willem »

Robert,
Het zou wel zonde zijn als die stoere beurtmotor gesloopt zou zijn en hoop dan ook stilletjes dat ik haar nog eens tegen mag komen.
De vloot van Raaphorst is gedeeltelijk naar mijn oom Jaap van Baalen uit Maassluis gegaan maar daar zat de Onderneming niet bij.
De Zwaluw is pas weer opgedoken en de Import was jarenlang van een scouting groep, de Export ligt als wietschip in Maastricht.
Nog zie ik het liggende stuurrad voor me van de Onderneming!
Groeten, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: gebr Raaphorst

Bericht door frank »

Krijg zojuist berichtje binnen over de Onderneming, zie hier onder.

====================================

Goeden dag hier even een berichtje ik hebt de Onderneming weg gebracht naar
Utrecht voor eventueel woonschip van te maken. Gr hj vd linden.

====================================================
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Robert
Berichten: 12
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 9:49 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door Robert »

Het zegt nog niets maar,
Het is toch leuk nieuws, omdat hieruit blijkt dat hij na zijn uit dienstneming niet direct naar de sloop is gegaan.

Maar ik geef nog niet op. hahaha.

U allen tot zover heel erg bedankt.

Robert Klootwijk
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door schipper-willem »

Robert,
De Zwaluw is van de sloop gered en heeft een nieuw vlak, de Import ligt in Amsterdam de Export in Maastricht als koffieshop net boven olieboer Janssen.
In de 80er jaren zijn er schepen verkocht aan van Baalen in Maassluis oa de Hilda de voormalige Kooy 5.
Groet, Willem.
Afbeelding
Robert
Berichten: 12
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 9:49 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door Robert »

Ik word hier wel blij van.
De import en export ken ik nog maar de zwaluw kan ik me niet goed herinneren.
In traditie van Janus zou ik je een borrel, biertje of een percolator bakkie moeten aanbieden die al ff op de kachel stond.
Hmmm het bier en de borrel gingen harder.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door schipper-willem »

Robert,
Die koffie kan ik je nog wel leveren op de Vrijbuiter heb ik nog een percolator zo een met een tuitglaasje waardoor je de pruttelende koffie kon inspecteren of die bruin genoeg was.
En ja vroeger stond de pot als het even kon op de kachel met zo'n opvangbak er onder tot bijna halverwege waardoor de stralingswarmte bij je voeten verloren ging veelal lag er een 60 liter drummetje aan dek met gasolie voor de kachel.
Janus sliep over bakboord en ik over stuurboord met de voeten onder het gangboord weerszijde van de trap, de kooien waren tegen het ruimschot gesitueerd, we hebben het over het vooronder daar er voor zover mijn geheugen het toe laat geen accommodatie in het achteronder aanwezig was.
Ik heb wat foto's van de herrezen Zwaluw ergens op de externe schijf met o.a. een foto van het interieur waar nog een schakelkast van Gebhart elektra op staat komt dat jou ook bekend voor? ik zoek hem wel eens op.
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door schipper-willem »

Het bericht over de Zwaluw staat op het kustvaartforum.nl binnenvaartforum onder wie herkent dit schip pag 331
succes! Willem.
Afbeelding
Robert
Berichten: 12
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 9:49 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door Robert »

De eva die op de wal lag bij een sloper in Kootstertille ben ik niet helemaal overtuigt dat dit de onderneming is.
Hoewel geheel omgebouwd zijn er details als de mast enz. die op de eva veel grover zijn en in mijn beleving was de onderneming ook qua stuurhut laag gehouden om makkelijker onder trossen ed door te varen. Zal de foto's nog eens erbij pakken.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door schipper-willem »

Robert, zover als ik zie en in mijn herinnering staat is die katwijker in Kootstertille op de wal niet gelijkend op de Onderneming.
De Onderneming had een voller voorschip meer wangen dan de Eva.
Al eens een foto op een forum gezien met drie katwijkers naast elkaar(de koppen bij elkaar gestoken) waar er één het zelfde voorschip leek te hebben als bedoeld schip.
Ook ben ik het met je eens dat de stuurhut lager was dan die bij de sloperij nou weet ik wel je vader was een rijzige lange man maar hij moest echt krom staan in de stuurhut hij zat dan ook meestal genoeglijk een javaantje rokend achter het liggend stuurwerk
Zegt de naam Elke Sommer je iets, stiekem was ik als 16-17 jarige een beetje verliefd op die schoonheid die als poster in het vooronder hing.
Groet, Willem.
Afbeelding
Robert
Berichten: 12
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 9:49 pm

Re: gebr Raaphorst

Bericht door Robert »

Hoi Willem,
Ben op binnenvaartforum ene Tim76 tegengekomen.
In foto's, gegevens van schepen gezocht op blz. 179
Het berichtje is van 21 mei 2010.

De foto is wat onscherp maar die vanaf het achterdek laat me twijfelen.
Wanneer ik de foto's boven water heb, heb ik waarschijnlijk ook nummers.
Het kraantje op het voordek is een ? maar die kan altijd later geplaatst.

Ga op jacht naar de foto's.
Robert
Plaats reactie