CvO sleepboten

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

Ik snap niet helemaal wat ergens te hard varen waar het niet mag te maken heeft deze materie maar goed.....azijnzeikers hadden we ook al voor de wetswijziging en die zullen er ook altijd wel blijven.

En wat er uiteindelijk besloten wordt maakt me tot op zekere hoogte ook nog niet eens uit maar maak het nou eens duidelijk.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CvO sleepboten

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: echter kan een verzekeringsmaatschappij nu wel met het wetboek in zijn hand besluiten om niet uit te keren in geval van schade zodra ergens een rubberbootje achter geknoopt is.
Ik denk dat ook dat niet zo'n vaart loopt. Dat zou het geval kunnen zijn als de schade mede werd veroorzaakt door het slepen.
Iets soortgelijks zie je in het wegverkeer: wie door rood rijdt heeft evengoed voorrang op van links komend verkeer dat niksvermoedend door groen rijdt. De groenrijder is wettelijk schuldig bij een aanrijding, hoe onrechtvaardig dat ook klinkt. De roodrijder krijgt wel een boete voor door rood rijden. Dat wil zeggen, als er getuigen zijn die de arme groenrijder ondersteunen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

Ha Quichot,
Iets soortgelijks zie je in het wegverkeer: wie door rood rijdt heeft evengoed voorrang op van links komend verkeer dat niksvermoedend door groen rijdt. De groenrijder is wettelijk schuldig bij een aanrijding, hoe onrechtvaardig dat ook klinkt. De roodrijder krijgt wel een boete voor door rood rijden. Dat wil zeggen, als er getuigen zijn die de arme groenrijder ondersteunen.
Deze vergelijking gaat mijns inzien maar ten dele op. De sitiuatie die u beschrijft is alleen het geval wanneer er niet onomstotelijk bewezen kan worden dat iemand door rood reed. ( wat dan bijna nooit het geval is, het staat bijna nooit op foto/video.) Om dan een welles-nietes discussie te vermijden grijpen ze naar een situatie zonder verkeerslichten en dan heeft rechts voorrang.

En om de vergelijking met slepen nu door te trekken naar het wegverkeer: Zoals het nu geregeld is ( of eigenlijk: zoals het niet geregeld is) is slepen voor de pleziervaart hetzelfde als rijden in een ongekeurd voertuig zonder geldig rijbewijs.
Mocht je iets dergelijks op de weg uitvreten en je maakt brokken dan gaat de verzekering wel degelijk moeilijk doen.

Dat het voor jachtjes met rubberboot niet zo'n vaart zal lopen geloof ik ook niet. Het is echter maar een aanname en dat is altijd gevaarlijk, je komt er pas achter of die aanname klopt op het moment dat het te laat is. Wat dat betreft heb ik nooit geluk, als ik al eens wat heb dan tref ik net altijd die ene verzekeringsman die zijn targets nog niet heeft gehaald :roll:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CvO sleepboten

Bericht door quichot »

Baschinist schreef:Deze vergelijking gaat mijns inzien maar ten dele op. De sitiuatie die u beschrijft is alleen het geval wanneer er niet onomstotelijk bewezen kan worden dat iemand door rood reed.
Vergelijkingen gaan altijd mank. Maar in het geval van door rood rijden ligt het juridisch anders: zelfs als bewezen wordt, en dus vaststaat dat een van betrokken partijen door rood reed, is de verkeersovertreding begaan door de partij die van links kwam. Die wordt derhalve aansprakelijk gesteld voor de schade.
Dit heeft te maken met zwaarte en aard van wet- en regels. Voorrangsregels wegen zwaarder dan verkeersbegeleidende regels. Het is een bekend geval van onrechtvaardig lijkende jurisprudentie.

iets soortgelijks moest een schipper in Wormerveer ooit ervaren, die schadevergoeding moest betalen aan een insluiper die door een losliggend luik in het ruim was gevallen en daarbij zijn been brak.

Verder heeft het inderdaad weinig te maken met disclaimers van verzekeraars. Maar dan moet het tenminste ergens in de kleine lettertjes staan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

[Verder heeft het inderdaad weinig te maken met disclaimers van verzekeraars. Maar dan moet het tenminste ergens in de kleine lettertjes staan.*]

Die staan erin, maar er vanuit gaande dat iemand een watersportverzekering heeft afgesloten heb je in den beginne een verzekering die niet van toepassing is aangezien je sleepboot bent/wordt zodra je iets sleept.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Boekel »

Gewoon je verzekeringsmaatschappij schriftelijk vragen of slepen ('scoutinggebruik') is toegestaan (zijnde niet beroepsmatig uiteraard) heb je het op papier en geen zorgen meer.

Wij hebben het destijds ook expliciet gevraagd.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

Gewoon je verzekeringsmaatschappij schriftelijk vragen of slepen ('scoutinggebruik') is toegestaan (zijnde niet beroepsmatig uiteraard) heb je het op papier en geen zorgen meer.
Klopt, dat is dan weer geen probleem vaak. Maar dan vertel je erbij dat het voor scouting is en wss doe je dat i.c.m. ontheffing sleephaak en een klein vaarbewijs. In principe voldoe je daarmee aan alle regels momenteel volgens mij.

Waar ik in het laatste gedeelte van de discussie hier echter op doelde is dat bovenstaande vaak niet geld voor iemand met een jachtje, die hebben vaak geen ontheffing, en daarmee ben je dan automatisch sleepboot en dus CvO en groot vaarbewijs plichtig.

Die papieren zijn over het algemeen niet aanwezig en in iedere verzekeringspolis staat dat je over de vereiste papieren moet beschikken om het vaartuig te mogen besturen.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Boekel »

Bij de meeste verzekeringen is een bijboot automatisch meeverzekerd inclusief buitenboordmotor, dus ik denk dat ze voor de rechter niet sterk zouden staan als ze weigeren uit te keren...
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: CvO sleepboten

Bericht door KarelE »

Ik heb onderstaande vraag gesteld aan de EOC via hun contactformulier:
Graag per mail beantwoorden:

Er is verwarring over het slepen van een bijboot met een jacht/pleziervaartuig. In de letterlijke opvatting van de wettekst is ieder schip dat 'iets' sleept een groot vaartuig, CVO-plichtig en dus ook alleen te besturen met groot vaarbewijs. Als je dus met je pleziervaartuig een klein bijbootje sleept ben je al snel in overtreding, en voldoe je dus ook niet aan de eisen v.w.b. certificering en vaarbevoegdheid. Levert dit problemen op m.b.t. de dekking van mijn verzekering als er een schade wordt gevaren terwijl er een (bij-)bootje wordt gesleept?

Met vriendelijke groet, Karel Engel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

Dat je bijboot is meeverzekerd is leuk maar dat zegt weinig. Dan moet er ook iets vermeld staan over de wijze van transport. In de polis van Meeus staat bijvoorbeeld beschreven dat hij vast aan dek moet liggen of in een david moet hangen. Er wordt met geen woord gesproken over slepen.

Ik geef je in die zin dan ook juist erg weinig kans mocht het tot een rechtzaak komen. De rechter pakt zijn wetboekje en dat is nu momenteel zo ongeveer het enige wat wel vrij duidelijk is......je had daarvan op de hoogte moeten zijn en beter moeten weten blablablabla
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: CvO sleepboten

Bericht door KarelE »

Ik wacht eerst de reactie van EOC maar eens af.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Boekel »

Om nog even wat meer verwarring te schoppen, ik kreeg vandaag deze email:
Subject: Re: CvO-plicht voor kleine (sleep)schepen KBA



Beste Betrokkene,



Het komt er op neer dat er vanaf 7 oktober 2018 geen de CvO plicht meer geldt voor: “sleep- en duwboten die zijn bestemd om schepen met een lengte van 20 meter, schepen waarvan het volume 100m2 of meer bedraagt, of werktuigen te slepen, te duwen of langszij gekoppeld mee te voeren”.



Het Ministerie heeft het ILT verzocht om tot die tijd te handhaven conform de “Nieuwsbrief Handhaving Binnenvaartwet, Nummer 24, 29 maart 2016.
en die nieuwsbrief:
Nieuwsbrief Handhaving Binnenvaartwet

Nummer 24, 29 maart 2016

Deze nieuwsbrief is bestemd voor de handhavers van de Zeehavenpolitie, de Landelijke eenheid van

de Politie, Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam, de Haven Amsterdam, de provincies

Friesland, Groningen en Overijssel, Waternet, Waterschap Rivierenland en de Inspectie

Leefomgeving en Transport (ILT). De nieuwsbrief wordt uitgegeven door de ILT. Het doel is

handhavers van de Binnenvaartwet te informeren over belangrijke aandachtspunten, wetgeving en

ontwikkelingen.



Wijziging handhaving sleep-, duw- en sleepduwboten

In de afgelopen periode is bij diverse sleep-, duw- en sleepduwboten (hierna aangeduid als

sleepboten) geconstateerd dat zij geen Certificaat van Onderzoek hebben. Dit heeft geleid

tot reacties uit de sector.



De sector heeft bij het beleidsministerie aangegeven dat zij niet aan de technische eisen

om een certificaat van onderzoek te verkrijgen kunnen voldoen. De sector heeft ook

aangegeven dat de toezichthoudende diensten naar hun mening in het verleden geen

aandacht aan de certificaatplicht voor sleepboten besteedden. Er hebben verschillende

gespr

ekken plaatsgevonden tussen de beleidsdirectie en de sector sleepboten. Als uitkomst van

deze gesprekken heeft beleid de Inspecteur Generaal van de ILT verzocht om de

handhaving op de certificaatplicht van sleepboten deels op te schorten. Voor de praktijk

van handhaving betekent dit het volgende:



Controleren op certificaat als:

1. Een sleep-, duw-, sleepduwboot langer dan 20 meter is dan wel 100m3

waterverplaatsing heeft. Dit betreft een beperkt aantal boten binnen de sector.


Geen certificaat > stilleggen en boeterapport toezeggen



2. Een sleep-, duw-, sleepduwboot die minder dan 20 meter lang is dan wel minder

100m3 waterverplaatsing heeft indien:
- de sleep, het geduwde of het langszij vervoerde

duidelijk langer dan 20 meter dan wel meer dan 100m3 waterverplaatsing heeft.
Geen

certificaat > (via) de ILT last onder dwangsom opleggen (zie nieuwsbrief 22)


Geen controle op certificaat als:

- er géén sprake is van situaties genoemd onder 1 en 2 hiervoor,

- er sprake is van recreatief gebruik, ook wanneer de boot langer is dan 20 meter dan wel

100 m3 waterverplaatsing wordt er niet gecontroleerd op de certificaatplicht (ook geen

controle op de verklaring door de minister).



Hoe verder?

Beleid zal nader onderzoeken wat de (on)mogelijkheden van de kleine sleepboten zijn om

zich te laten certificeren. Zodra dit heeft geleid tot een duidelijk juridisch kader zal het

handhavingsbeleid hier op worden aangepast.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

:? :? :? :? :?....

uhmmm.....van welke instantie komt dit nu vandaan? IL&T?

Maar goed....zoals ik het nu lees voorlopig dus geen CvO plicht, maar geen woord over een (groot)vaarbewijs?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: CvO sleepboten

Bericht door KarelE »

Het ministerie...
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

[quoteGeen

certificaat &gt][/quote]

Heb het net nog een keer of 10 door zitten lezen om het duidelijk te krijgen :roll: Maar waar staat "gt" voor in het verhaal? Is dat wellicht een officiele afkorting voor wat wij groot vaarbewijs noemen?
Plaats reactie