CvO sleepboten

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

CvO sleepboten

Bericht door sailor wim »

Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Handige Harrie »

Zijn ze laat mee

Ik weet dat er bij de scouting al een half jaar lang dit een serieus onderwerp is.
Het helpt ook dat Il&T en RWS elkaar tegenspreken, want er was nog niet genoeg onduidelijkheid

Ik heb ze hier in iedergeval opgestookt om toch maar voor de ontheffing sleephaak te gaan. geeft tenminste duidelijkheid.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: CvO sleepboten

Bericht door sambeek »

Blijkbaar erg moeilijk voor ambtenaren om een definitie te maken van een beroeps matige sleepboot en
een gesleept opblaasbootje of gelijkwaardig achter een plezier vaartuig. :shock:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CvO sleepboten

Bericht door quichot »

Wat mij verbaast is niet dat slepen verboden is, maar dat elk vaartuig dat iets sleept 1. cvo-plichtig is en 2. als beroepsvaartuig wordt gezien.
De werkgroep die dit bedacht, heeft waarschijnlijk de wildgroei aan allerhande 'grijze' sleepdiensten, vaak door recreatieslepers, een halt willen toeroepen, maar zich daarbij niet gerealiseerd dat sectorbrede regelgeving, naar de letter gehandhaafd, automatisch het failliet van gezond verstand betekent.

Iets soortgelijks had je na de brand in Het Hemeltje in Volendam. Binnen een maand kwam er een doortastende oekaze die 'open vuren' verbood in 'publiekstoegankelijke ruimten'. Klonk in de naschok van de ramp best logisch. Tot inspecteurs boetes begonnen uit te delen aan restauranthouders die in een loungehoekje een open haard hadden. Maar het werd nog gekker: de zomer kwam, en ook barbecues op campings werden 'gehandhaafd'. Scoutinggroepen moesten hun kampvuurtjes doven, enz enz.

Die starre interpretatie van 'open vuren in publiekstoegankelijke ruimten' sleet na de eerste schrik geleidelijk weer uit de handhaving wegens nou ja, krankzinnigheid. Iets soortgelijks zal ook wel met de sleepregels gebeuren. Ik denk dat we de klpd hierin aan onze zijde vinden. Die hebben daar echt geen trek in.
Maar ook dan blijft het betreurenswaardig dat die implicatie niet vantevoren werd herkend door de overijverige ambtenaren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: CvO sleepboten

Bericht door Navigo »

HH,

En dan nog niet te vergeten;

Zodra je als klein vaartuig wat gaat slepen, maakt niet uit wat, dan wordt je gezien als groot schip.

Met ontheffing sleephaak hoef je niet te voldoen aan de gestelde eisen behorend bij een CvO, dat is dus voor vele op te lossen.
Dat brengt kostten met zich mee, een slordige 110 euro's.

Maar dit ontheft je niet van de plicht tot groot vaarbewijs, je wordt immers met of zonder ontheffing sleephaak gezien als groot schip. Dit ligt wat moeilijker.

Ben benieuwd, hoe het gaat aflopen.

Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CvO sleepboten

Bericht door quichot »

Het lijkt me sowieso strijdig met de hoofdwet goed zeemanschap. Ik heb ooit 's een sloep met motorpech in de vaargeul van het Noordzeekanaal opgepikt en meegenomen naar een veilige plek in de Houthaven. En dat mag dan ook niet meer?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door dconel »

Je mag een vaartuig in nood tot de eerste veilige aanmeerplaats slepen, niet verder. Dus dat is op zich wel geregeld. We willen de commerciële bergers niet in de weg lopen toch?

:?: :?: :?:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door MdB »

Veel meer over dit onderwerp op www.sleepduwvaart.nl / Wet- en Regelgeving
till next time
MdeBoer
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: CvO sleepboten

Bericht door Aqua Domus »

Via facebook kwam dit naar boven.

https://www.facebook.com/groups/660149867468296/


Afbeelding

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

Interessante discussie dit!

Probeer me er al een tijdje in te verdiepen voor het slepen binnen scouting en net zoals de rest van NL......ik snap er geen fluit van.

Waarom is er nu ineens die paniek?

Ontheffing sleephaak bestaat al jaren, ook al voor de wetswijziging, en wordt nog steeds uitgegeven.
Deze ontheffing geeft zowel ontheffing op CvO als Groot vaarbewijs.
Ik snap dat niet ieder jachtje met een bijbootje zo'n ontheffing aan wil vragen maar in principe is daarmee de kous wel af volgens mij.

Ik snap alleen niet dat alle watersportverenigingen ( scouting, zeekadetten, zeilscholen, etc, etc, etc,...) dan toch in gesprek zijn met het ministerie voor een oplossing. Volgens mij bestaat die al lang.

Enige punt van discussie is de maximale sleeplengte van 20 meter. Is dat totale lengte? per drijvend voorwerp?
Maar ook deze discussie loopt al zolang ik lid ben van scouting en dat is van ver voor de laatste wetswijziging :)

Bas
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: CvO sleepboten

Bericht door Navigo »

HH,

Ontheffing sleephaak geef ontheffing van certificaat van onderzoek. Dus uitrustings eisen , constructie en alles wat er bij komt.
Ideaal voor watersportvereniging.

De wetgever en handhaver (op BPR en/ of RPR gebied) en belastingdienst ziet alles wat sleept als sleepboot, klein wordt dus groot.

Dan wordt ontheffing gezien als ontlopen van CVO dus broodroof. Als je dan sleept komt ook groot vaarbewijs om de hoek kijken.

Dus probleem zit in de letters van twee verschillende wetgevers die samen niet communiceren.
Hier is men over bezig om dit hiaat in de wet te repareren.

Houdt ook even in de gaten hoe je verzekering het ziet.

EOC heeft vorig jaar een brochure en een extra informatie brief uit doen gaan waarin slepen door particulieren was uitgesloten van verzekering.

Scouting is weer een apart wereldje,;stichting, vereniging en aansprakelijkheid loopt vast weer wat meer door elkaar.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

Heerlijke discussie dit :lol: zal nog wel even aanhouden....

Ontheffing sleephaak is destijds in het leven geroepen voor sleepboten die uit dienst werden gehaald en enkel nog als pleziervaart dienst deden. Hiervoor moesten ze dan een verklaring van de minister voor hebben wat ze een vrijwaring gaf voor de CvO en groot vaarbewijs eis.
Echter had dit wel tot gevolg dat deze weer als sleepboot werden gezien zodra er een rubberbootje voor de kinderen achter werd gehangen en er dus weer een CvO en groot vaarbewijs nodig was. Dit omdat de definitie van sleepboot destijds anders was in de wet ( ingericht en uitgerust om te slepen of iets in die trant) en er dan sleephaken en betingen verwijderd dienden te worden. ( gevoelig puntje bij sleepboters :roll: )Om dit te voorkomen is destijds de Ontheffing sleephaak in het leven geroepen.

Scouting Nederland had destijds een eigen ontheffing maar sinds deze is vervallen doen wij mee met de ontheffing sleephaak.( ik meen ergens rond 2010).

Wat er nu is gebeurd is eigenlijk min of meer hetzelfde: De definitie van sleepboot is in de wet veranderd waardoor ineens iedereen die ook maar iets achter zijn boot heeft hangen ineens een sleepboot zou zijn en daarmee ineens CvO en groot vaarbewijs plichtig. Das niet te doen voor surfplanken :wink:
Dit is echter op te vangen door elk jachtje een Ontheffing Sleephaak aan te laten vragen, deze geeft je immers ontheffing voor CvO en Groot vaarbewijs voor slepen tot 20 meter lengte, zolang je het maar niet bedrijfsmatig doet. Dat hier werkelijk waar niemand op zit te wachten en dat de ontheffing hier nooit voor is bedoeld is een ander verhaal.
Dat HISWA e.d. hier namens de watersporters achteraan zitten om dit hiaat in de wet veranderd te krijgen snap ik maar wat dit voor verenigingen als een Scouting voor nut heeft ontgaat mij. Wij moesten al een ontheffing hebben en die moeten wij nog steeds hebben.

Dat verzekerings maatschappijen hier anders mee omgaan is ook een ander verhaal, zij zijn in principe vrij om hun eigen wetten en definities te maken. De brochure van EOC aangaande slepen is mij onbekend, ik zag wel dat zij op het gebied van CvO(pleziervaart) wat extra eisen stellen t.o.v. wat de wet voorschrijft.
Ik ben nu namelijk wel benieuwd wat EOC onder slepen verstaat? Verbieden die nu al hun klanten om hun bijbootje mee te nemen?
Dit is idd wel een nadeel voor de watersport. Leuk dat handhavers hier voorlopig niet op gaan handhaven maar mocht je brokken hebben dan zou de verzekering als ze kwaad willen niet uit hoeven keren omdat je sleepboot zou zijn.

En de discussies met handhavers in de rietkraag over interpretatie van bepaalde wetten zal ook wel eeuwig blijven, dat is ook geen nieuw fenomeen sinds de laatste wetswijziging.
Wat dat betreft zitten we wat Scouting betreft momenteel nogal in een schemergebied. In de oude ontheffing stond speciefiek een getal van 12 bootjes van maximaal 7 meter per stuk en dat is verdwenen uit de ontheffing sleephaak. Nu is de max. sleeplengte in principe 20 meter maar of dat per object is? inclusief of exclusief lengte sleeplijn? Niemand die het weet of er een uitspraak aan durft te wagen.

Bas
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CvO sleepboten

Bericht door quichot »

Gelukkig heb ik in de praktijk kunnen waarnemen dat geen jachtschipper zich hier wat van aantrekt. Uiteraard is ook de KLPD niet van plan om voor zich voor het handhavingskarretje te laten spannen. Soms bestaan regels kennelijk alleen om burgerlijke ongehoorzaamheid de ruimte te geven.
Ik begrijp dat het voor scoutingslepers iets ingewikkelder ligt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

Instanties hebben ook al aangegeven dat dit een ongewenst gevolg is van een wetswijziging en dat ze er niet op gaan handhaven voor jachten. In die zin is er ook niet zo heel veel aan de hand, echter kan een verzekeringsmaatschappij nu wel met het wetboek in zijn hand besluiten om niet uit te keren in geval van schade zodra ergens een rubberbootje achter geknoopt is.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: CvO sleepboten

Bericht door edje »

Nou ken een dienstklopper welke op de rws boot uit Harlingen vaart die je er echt voor op pent. Heeft al een eigen collega welke voor de KNRM vaart er op gekrast voor het snel varen buiten de boeienlijn. Zo zullen er best nog wel een aantal handhavers zijn die zich verschuilen achter de wet en niet voor rede vatbaar is. Dus ik hoop dat deze achterlijke regel weer snel van tafel geschoven wordt want momenteel wordt het een knap dure hobby om met de jeugd op het water bezig te zijn. (brstf, cvo,slepen en wat hangt ons nog meer boven het hoofd).
Plaats reactie