Zwarte romp.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Zwarte romp.

Bericht door popeye »

Een staverse jol hoort eigenlijk zwart te zijn. De Aimée heb ik wit gemaakt, omdat ik bang ben dat de boot bloedheet word en ('s nachts) blijft. Vooral uit praktisch oogpunt zou ik de romp eigenlijk wel zwart willen maken. Zijn er mensen die ervaring hebben met een zwarte (donkere) en een witte romp?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Zwarte romp.

Bericht door Klaver vier »

Ik heb ervaring met een witte en een donkerblauwe romp,nog nooit verschil gemerkt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Zwarte romp.

Bericht door edje »

De Zaandam heeft een zwarte romp, echter is het schip op de huid geïsoleerd en ook nog eens afgetimmerd met hout zodat de stralingswarmte grotendeels afgeschermd is. (Het dek is over de volle lengt een breedte ook van hout en dit isoleert als de neten) Dit wil niet zeggen dat het niet warm wordt in de zomer. Zeker als die werkspoor een dag heeft staan tokkelen dan is het in de achterste verblijven warm. We hebben daar een ventilator welke van buiten zijn lucht aanzuigt en deze verdeeld over de 4 hutten. Ik heb daar afgelopen zomer 2 nachten gelegen en ik hield mijn deur overdag dicht, ventilatie zette ik uit en de verlichting ook uitzetten. Echter zijn er mensen die denken dat je de ventilator overdag aan moet zetten en gooien dan ook alle deuren van de hutjes open zodat de boel door tocht. Naar mijn mening pomp je dan warme lucht van overdag ook nog eens de hutten in zodat het in de avond langer duurt om af te koelen. In de avond hut deur gesloten houden, nood luik op het achterdek open en boven aan dek een deur open zodat de warmte uit de gang en de hutjes kan. In de nacht gewoon hut deur open en dan is het goed uit te houden. Wat ook wel goed helpt (wij gebruiken een oude brandslang) en sluiten deze aan op een pomp welke water van buitenboord over het dek spuit. De slang is aan het einde dicht en voorzien over de volle lengte van kleine gaatjes zodat dit op dek spuit, het water koelt je dek. Het is niet veel maar iedere graad telt.

gr Ed
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Zwarte romp.

Bericht door quichot »

Dit probleem doet zich uitsluitend 's zomers voor, en dan nog alleen tussen pak 'm beet tussen tienen en vieren, dus als de zon hoog aan de hemel staat.
De verticale vlakken van de romp komen dan nauwelijks in de volle zon. De horizontale vlakken, dekken, luiken en roefdaken des te meer. Het is daarom aan te raden die in lichte kleuren te schilderen. Af een toe natspuiten heeft ook weldegelijk zin. De warmte die nodig is om te verdampen onttrekt het water aan de dekken. En een paar graden is benedendeks best al veel voor je gevoel.
Of een romp zwart 'hoort' te zijn weet ik niet. Het zal de teer zijn geweest die tot die ietwat behoudende opvatting heeft geleid. Nu er geen teer meer mag worden gebruikt lijkt het me zinloos om omwille van de traditie te blijven doen alsof.
Laatst gewijzigd door quichot op ma sep 26, 2016 8:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Zwarte romp.

Bericht door varg »

Het lijkt me n.a.v. jullie discussie leuk om op een flink zonnige dag eens met een IR-thermometer door de haven te gaan lopen. Helaas is het gisteren de laatste zomerdag geweest dus ik weet niet of ik dit experiment snel kan uitvoeren.
Wel heb ik me altijd verbaast over de hoeveelheid warmte die in de geteerde houten wand van de grote loods op de werf (Bibo-Amsterdam) ging zitten. De lange wand van duims hout en voorzien van vele lagen oude teer straalde na zonsondergang nog urenlang warmte uit. En een flinke hoeveelheid ook! Ik wist dat kasteeltuinen gebruik maakten van de gespaarde zonnewarmte in dikke stenen muren maar dat een houten wand zolang warm kon blijven had ik niet verwacht. In de loods merkte je eigenlijk niets van de opgespaarde warmte, het bleef er altijd prettig koel.
Gezien de prima geleiding van staal zal de extra energie die een zwarte scheepswand 'opzuigt' weer net zo snel afgevoerd worden naar het oppervlaktewater denk ik, maar goed : "meten is weten" dus op een zonnige dag zal je mij met een thermometer over de steiger zien lopen.
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op ma sep 26, 2016 8:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Zwarte romp.

Bericht door quichot »

IJscowagentjes zullen niet voor niets wit zijn, Arnold! De oude sjacherijn Bibo leeft zeker niet meer hè?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Zwarte romp.

Bericht door stevedem »

Ik heb een donkerblauwe romp,
toen het zo warm was lag ik in een haven zo dat ze zon de gehele tijd totdat hij onderging vol op de zijkant van de boot scheen, en dus ook op de romp.
Nu heb ik nog een paar, ongeisoleerde delen van zowel de romp (voorkajuit) als de opbouw (achterkajuit)
Vanaf een uur of 5 werd het echt bloedjeheet in de voorkajuit, zeker toen ik een kastje of een bank opendeed leek het wel een sauna erachter.

Conclusie, een donkere romp word zeker wel veel warmer dan een witte indien er geen isolatie aan de binnenzijde zit.
(loop maar eens over een grijs dek, of een creme dek met je blote voeten)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Zwarte romp.

Bericht door popeye »

De romp van de Aimée is van hout en epoxy. Koelen met water is een goed idee, maar zal bij mij uitstekend met de puts kunnen en moeten. Ik zie trouwens vaak wel kans om aan het eind van de middag een schaduwplek te vinden bij warm weer. :D

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Zwarte romp.

Bericht door popeye »

stevedem schreef:Ik heb een donkerblauwe romp,
toen het zo warm was lag ik in een haven zo dat ze zon de gehele tijd totdat hij onderging vol op de zijkant van de boot scheen, en dus ook op de romp.
Dat zal mij denk ik nooit gebeuren. Ik lig haast nooit in een haven, en ben dus veel vrijer in het kiezen van een ligplaats. Wanneer liggen in een haven betekent dat ik in de volle zon lig en dat niet gewenst is, (in oktober kan het wel fijn zijn) zal ik als het even kan een andere ligplaats kiezen!

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door popeye op ma sep 26, 2016 10:25 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Zwarte romp.

Bericht door wrotter »

zwart en wit hebben natuurlijk een functie let maar eens op schepen die veel in de tropen varren en die rond de poolstreken varen
zwart op de pool om warmte te creëren en wit om warmte af te wenden.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Zwarte romp.

Bericht door paul »

Wit neemt moeilijk warmte op,maar geeft het ook heel moeilijk af.
Daarom zijn ijsberen wit.
Zwart neemt makkelijk warmte op,maar geeft het ook heel makkelijk af.
Daarom wonen in warme landen donkere mensen,en die dragen veel zwarte kleding,en wonen in smalle straatjes,waar de zo'n weinig komt.
Of ze zitten onder een boom,ze zijn niet gek. :P
Dus met een zwart dek,lekker in de schaduw.
Gr Paul
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Zwarte romp.

Bericht door varg »

quichot schreef:IJscowagentjes zullen niet voor niets wit zijn, Arnold! De oude sjacherijn Bibo leeft zeker niet meer hè?
Dat van die ijscowagentjes was me al eerder opgevallen.
Bibo is een jaar of wat geleden overleden, ik dacht op 84-jarige leeftijd. Tegen huisdieren, kinderen en vrouwen is hij zijn hele leven niet sjagerijnig geweest en met het vorderen van de leeftijd werd hij ook toleranter naar de rest van de mensheid. Persoonlijk heb ik het altijd zeer goed met hem kunnen vinden...maar er doen vele verhalen de ronde die getuigen van zijn vergaande eigenzinnigheid. Een monument zullen we maar zeggen.
Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Zwarte romp.

Bericht door quichot »

Ik kon ook goed met hem overweg. Hij had zo z'n gebruiksaanwijzingen, maar als je die eenmaal doorhad viel hij best mee. En laten we niet vergeten, hij was onwaarschijnlijk goedkoop met hellingen, zonder toe te leggen op kwaliteit.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Zwarte romp.

Bericht door popeye »

De enige ervaringsdeskundige was kennelijk tot nu toe @De Stoere, en die merkt geen verschil.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Zwarte romp.

Bericht door Klaver vier »

Ik ben zeker geen ervarings deskundige maar ik heb het nooit gemerkt,mischien omdat bij mij de boel vanbinnen allemaal betimmert is
Wat wel heel duidelijk is wat voor kleur dek je hebt,dat maakt echt een gigantisch verschil,ik heb nu lichtgrijze gangboorden en op de achterkajuit teak,voorheen had ik op nijn boot allemaal staal en nu voor het eerst een teak dek,nooit geweten dat een teak dek zo lekker is aan je voeten,de temperatuur blijft vrij konstant
Ik denk dat het meest belangrijke is wat er binnen tegenaan zit,dit maakt immers uit hoe warm het binnen wordt,dus goed isoleren
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie