thuishaven

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: thuishaven

Bericht door quichot »

wrijfhout schreef: Het 2016 reglement moet je inmiddels wel aan boord hebben dus ben ik ook in overtreding :shock:
Maar die versie is dan wel weer zo met z'n tijd meegegaan dat je 'm ook als pdf-je op laptop of smartphone aan boord mag hebben! :wink:

Overigens verplicht het bpr dus niet tot vermelden van de thuishaven, maar de woonplaats van de eigenaar, die trouwens nog niet eens de schipper hoeft te zijn. En wat ze met een 'in het oog vallende plaats aan de binnenzijde' bedoelen is dermate vaag dat geen overijverige verbalisant daar z'n vingers aan zal branden.
Hoe dan ook, plaatsnaam of thuishaven hoeft dus niet van afstand leesbaar te zijn. daarom lijkt me vermelden daarvan elders aan boord vrij zinloos.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: thuishaven

Bericht door FransvanNispen »

sommige dingen moet je lezen zoals ze er staan: Op een in t oog vallende plaats (of zo iets).
wil zeggen dat men het snel kan vinden, om dan te lezen wat er op staat en NIET, Leesbaar van buiten af.

En er staat NIET dat je een thuishaven of woonplaats moet vermelden buitenop, maar het mag wel.

Als je maar WEL aan het bovenste voldoet. (woonplaats en naam vd eigenaar, enz. enz.)

Dus kort: Verplicht naam/kenteken, contrasterend buitenop, goed zichtbaar.
Verplicht: ergens.....Naam en Woonplaats vd eigenaar ( bij sommige moet er dan RABOBANK staan :wink: )

Wat mag: Thuishaven, woonplaats, naam, aan de buitenzijde, En het MAG leesbaar zijn :mrgreen:

ik denk dat dit de korte versie is?

Groet

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: thuishaven

Bericht door popeye »

wrijfhout schreef:Al of niet paranoïde. Ik kan je verzekeren dat wanneer je eenmaal te maken hebt gehad met inbraak, de wereld er plotseling heel anders uit ziet.

BPR Artikel 2.02. Kentekens van kleine schepen
1.Een klein schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien hierop niet zijn aangebracht:
a. hetzij de naam van het schip die ook een kenspreuk kan zijn, hetzij de naam van de instelling
waaraan het schip toebehoort of de gebruikelijke afkorting daarvan, al dan niet gevolgd door
een nummer, aan de buitenzijde van het schip in lichte kleur op donkere ondergrond of in
donkere kleur op lichte ondergrond in goed leesbare en onuitwisbare Latijnse letters en
Arabische cijfers; en
b. de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen-
of de buitenzijde van het schip.


Uit het oude BPR overgenomen, voor het nieuwe ben ik nog aan het sparen. :mrgreen: Het 2016 reglement moet je inmiddels wel aan boord hebben dus ben ik ook in overtreding :shock:

Het valt mij overigens wel op dat er ieder jaar meer recreatieschepen zonder vermelding van een thuishaven (aan de buitenkant wel te verstaan) rondvaren.
Die "Latijnse letters" is ook wel een aardige.
Soms heeft men zich zo kunstzinnig uitgeleefd op de naam dat die nauwelijks te ontcijferen is. Maar of het nu wel mag of niet, het is zeker niet saai.
Zolang je nog op een politieauto kunt staan dansen zonder sancties zal het allemaal nog wel een beetje meevallen!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: thuishaven

Bericht door quichot »

Het gaat maar om 60 cm, kan het ook niet helpen, maar daardoor is de Jonge Willem formeel groot schip. Dus staat er het (m.i.v. 2018) verplichte ENI-nummer op. Als de autoriteiten dat inkloppen op hun boordcomputer weten ze zelfs m'n schoenmaat. :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: thuishaven

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond heb ik een zenuwtje geraakt misschien?? :mrgreen: Op mijn simpele(dacht ik) vraagje of het verplicht is de thuishaven te voeren op een klein schip, heb ik nu antwoorden te over :D ZELFS hoe ik het BPR zou moeten/mogen lezen :lol:
Ik ga dus mijn thuishaven ergens aan de TADI maken, en dank alle meedenkers voor hun bijdrage aan mijn kennis
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: thuishaven

Bericht door quichot »

Ok, een zijspoortje, maar dat dook nou eenmaal op als mogelijk inbraakrisico bij vermelding van de thuishaven/woonplaats.
Ik merkte daarbij op dat we overal al zoveel footprints achterlaten, dat die vermelding nauwelijks een extra risico vormt. Daarvan dit voorbeeld:
Ik belde met Centraal Beheer voor een offerte van een polis. Ik heb nog nooit eerder contact gehad, noch zaken gedaan met CB. Ik werd heel vriendelijk te woord gestaan door een jongeman die tot mijn verbazing het volgende zei:
'Ik heb hier uw nummer in het scherm staan...even kijken... ah! U bent die en die, u woont daar en daar en u bent geboren op <datum>. En...inmiddels...ja! Zie ik ook dat uw vrouw, naam zo en zo, geboren is op <datum>.
Eerlijk gezegd was ik tamelijk verbijsterd. Iedereen met de juiste software weet dus na drie muisklikken alles van je. Laat die thuishaven dan maar zitten, of beter, gewoon staan! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: thuishaven

Bericht door Arrejoan »

dat heet vooruitgang Guido, ik persoonlijk denk dat de wal het schip maar snel moet keren, want dit KAN niet goed blijven gaan :(
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: thuishaven

Bericht door FransvanNispen »

Ik denk dat de meeste van ons wel in dienst hebben gezeten.
Iemands " doopsel lichten" was een veel voorkomende bezigheid.
Ik henb het nu over meer dan 30jaar geleden.
In dat stenen tijdperk, haaldn we binnen een uurtje alles van iemand bnaar boven.

Dus maak je maar niet druk...u is bekend :mrgreen:


Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: thuishaven

Bericht door Marie Christina »

Om nog maar te zwijgen van alles wat we " vrijwillig" delen via social media etc.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie