thuishaven

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

thuishaven

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, nu het schilderwerk aan de TADI een eind klaar is wordt het tijd voor de vermelding van de thuishaven. Nu weet ik dat dit duidelijk leesbaar op het schip aanwezig moet zijn alleen is de vraag: zijn er regels omtrent het WAAR dit precies hoort/moet zitten?
Het staat meestal op de kont maar bij een spitsgatter moet dat dan aan twee kanten en dat vind IK dan weer niet zo mooi :(
Wie weet raad? Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: thuishaven

Bericht door Marie Christina »

Gelukkig Voor jou zijn er voor jachtjes geen regels.
Je mag een thuishaven vermelden.
Het is zelfs een goed gebruik.
Verplicht is het niet.

Veel mensen vermelden (ik ook) de haven waar het schip ligt.
Anderen de woonplaats van de schipper.
Beide mag.

Hoe je het erop zet is uiteraard geheel aan jou.
Wat ik ook wel eens zie is de ene helft van de naam aan BB van de"knik" en de andere helft aan SB
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: thuishaven

Bericht door KarelE »

Ik ben een beetje paranoide denk ik, maar ik heb de naam van de ligplaats erop staan. Als iemand met kwade bedoelingen het schip dan ziet wordt die niet op het spoor van een wegens vakantie verlaten huis gezet.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: thuishaven

Bericht door FransvanNispen »

Art. 2.02: het voeren van kentekens voor kleine schepen. Kan wat duidelijkheid geven.

Je moet een kenteken voeren. Een wit papier met daar op je naam in zwart is in principe al voldoende
Het is de bedoeling dat de achtegrond en de naam contrasteren.
Thuishaven of woonplaats, beide mag.
Een aanduiding met gegevens van de eigenaar hoeft niet van buitenaf zichtbaar te zijn!. ( zo'n mooi koperen laatje met adres enz.)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: thuishaven

Bericht door FransvanNispen »

Sorry, zichbaar moet zijn leesbaar.
Dit ivm mensen die het niets aangaan en wellicht kwade bedoelingen hebben.

Als politie of brandweer o.i.d.zich toegang moeten veschaffen, vinden ze het fijn om snel e kunnen achterhalen wie de eigenaar is. Dus wel in het oog springend

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: thuishaven

Bericht door stevedem »

KarelE schreef:Ik ben een beetje paranoide denk ik, maar ik heb de naam van de ligplaats erop staan. Als iemand met kwade bedoelingen het schip dan ziet wordt die niet op het spoor van een wegens vakantie verlaten huis gezet.
Zolang jij niet je n.a.w. gegevens op de boot ergens vermeld zullen ze niet zo snel bij je thuis komen lijkt me.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: thuishaven

Bericht door Arrejoan »

dank aan allen: ik wil wel de gewoonte volgen door de thuishaven te vermelden want ik vind dat dat hoort, ook historisch gezien :)
Ons havenreglement verplicht om de eigenaarsnaam en telefoonnummer zichtbaar aanwezig te hebben in geval van calamiteiten (politie, brandweer etc) hierbij MAG ook de woonplaats vermeld zijn dit is echter optioneel.
Over het feit dat een kwaadwillende aan je woonplaats kan zien dat je op dat moment niet thuis bent had ik inderdaad nog nooit gedacht, vind het wel iets om mee te nemen in deze tijd waarin steeds minder mensen met hun handen van andermans spullen af kunnen blijven. :idea:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: thuishaven

Bericht door KarelE »

Inderdaad, als ik het goed is moet ook de naam van de eigenaar/schipper vermeld zijn. En omdat mijn achternaam maar 1 keer voorkomt in de plaats waar ik woon staat dat gelijk aan het vermelden van NAW gegevens.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: thuishaven

Bericht door sailor wim »

Hoi
Ik heb de ligplaats achterop Rijsenhout
Geen gezeur Oo... is er ook een IJtunnel in den Haag!
Verder is de tekst licht op donker en 15cm hoog dit voor de voorschriften in BE.

gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: thuishaven

Bericht door quichot »

Dat het dievengilde langs waterwegen thuishavens noteert om aan de hand daarvan het adres van de schipper te achterhalen met het oogmerk ongestoord te kunnen inbreken lijkt mij inderdaad vrij paranoïde, Karel! Afgezien van de omslachtigheid van deze methode is het ook nog geen enkele garantie dat er niemand thuis achter is gebleven.
We laten dagelijks overal simpel te achterhalen gegevens achter die onze afwezigheid verraden. Wat te denken van bijvoorbeeld malafide hoteldesk- jachthaven- of campingmedewerkers die handlangers exact kunnen doorgeven hoeveel, en welke nachten jij waar hebt geboekt? je maakt jezelf gek als je daar steeds rekening mee moet houden.
Maar ik veroordeel het niet hoor, doe waar je jezelf prettig bij voelt!
Ik weet dat schippers het op prijs stellen als die een scheepsnaam kunnen zien als ze achterop komen. De thuishaven zal ze worst zijn. Het gaat per slot om communicatie, en gericht te kunnen oproepen per marifoon. Die naam hoeft niet persé op de spiegel te staan als daar geen plek voor is. Tegen ieder goed zichtbaar achterschot voldoet net zo goed.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: thuishaven

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: Geen gezeur Oo... is er ook een IJtunnel in den Haag!
Schat 's hoeveel keer per dag mij wordt toegeroepen 'dan ben jij zeker de ouwe Willem!' Toch denkt elk van die grappenmakers dat 'ie de eerste is! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: thuishaven

Bericht door popeye »

quichot schreef: Schat 's hoeveel keer per dag mij wordt toegeroepen 'dan ben jij zeker de ouwe Willem!' Toch denkt elk van die grappenmakers dat 'ie de eerste is! :lol:
"Oude Willem" zou je eventueel als thuishaven/woonplaats op je schip kunnen voeren. :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: thuishaven

Bericht door quichot »

Topidee, Jack! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: thuishaven

Bericht door popeye »

Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Re: thuishaven

Bericht door wrijfhout »

Al of niet paranoïde. Ik kan je verzekeren dat wanneer je eenmaal te maken hebt gehad met inbraak, de wereld er plotseling heel anders uit ziet.

BPR Artikel 2.02. Kentekens van kleine schepen
1.Een klein schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien hierop niet zijn aangebracht:
a. hetzij de naam van het schip die ook een kenspreuk kan zijn, hetzij de naam van de instelling
waaraan het schip toebehoort of de gebruikelijke afkorting daarvan, al dan niet gevolgd door
een nummer, aan de buitenzijde van het schip in lichte kleur op donkere ondergrond of in
donkere kleur op lichte ondergrond in goed leesbare en onuitwisbare Latijnse letters en
Arabische cijfers; en
b. de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen-
of de buitenzijde van het schip.


Uit het oude BPR overgenomen, voor het nieuwe ben ik nog aan het sparen. :mrgreen: Het 2016 reglement moet je inmiddels wel aan boord hebben dus ben ik ook in overtreding :shock:

Het valt mij overigens wel op dat er ieder jaar meer recreatieschepen zonder vermelding van een thuishaven (aan de buitenkant wel te verstaan) rondvaren.
Die "Latijnse letters" is ook wel een aardige.
Soms heeft men zich zo kunstzinnig uitgeleefd op de naam dat die nauwelijks te ontcijferen is. Maar of het nu wel mag of niet, het is zeker niet saai.
Plaats reactie