Sluis Panheel

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Sluis Panheel

Bericht door Riverboy »

Als Regioteamlid van de regio Limburg van het Watersportverbond, heb ik vele jaren lang de onveilige situatie van de oude sluis Panheel bij RWS aangekaart en voorstellen gedaan tot het beëindigen van deze gevaarlijke toestand voor de watersporter.
Nu men besloten had om groot onderhoud uit te voeren was de gelegenheid daar om onze wens, om zg. verhaalbuizen in de sluiswand aan te brengen, op te nemen in het onderhoudsplan. Samen met RWS heb ik de mogelijkheden bekeken en heb nog mijn ervaring en foto’s kunnen toevoegen van eerdere reizen waar ik zulke verhaalbuizen ben tegengekomen.

Zie hier het artikel van RWS.
http://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/ ... nheel.aspx

Zo gaat het worden.
Afbeelding

Groet, Jo
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Sluis Panheel

Bericht door ErikH »

Wat was er gevaarlijk aan de oude situatie?

Gr.

Erik
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Sluis Panheel

Bericht door Boekel »

ErikH schreef:Wat was er gevaarlijk aan de oude situatie?

Gr.

Erik
Ik neem aan de afstand tussen de bolders?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Sluis Panheel

Bericht door sambeek »

Nu hebben wij geen moeite om sluizen te nemen. Is ter afwisseling zelfs leuk, bij lange rechte stukken.
Maar bij sluis Maasbracht was het wel heel makkelijk voor schipperse. :)
Alleen maar aanhaken en klaar is kees. :mrgreen:

Afbeelding

Niet hoeven overpakken, een fluitje van een cent.
Afbeelding
Daarbij hoef ik al helemaal niets te doen, de schroefwerking van de Sambeek drukt de kont toch al tegen de kant.
(in z'n vrijstand.) :P
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Sluis Panheel

Bericht door FransvanNispen »

Da`s makkelijk ja

het is alleen heel erg l*llig als bij het afschutten, de bolder vast blijft hangen.
en als ze dan nog eens met een k*lerevaart het water uitlaten......ben je blij dat je motor makkelijk start en je voldoende power hebt. :shock:
en vooral met een schottel is dat dan weer handig.

op een gegeven moment kwam dat blok ijzer toch nog met een rotvaart naar beneden.
en m`n touw was gelukkig ook heel lang.
Maar fijn is anders.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Sluis Panheel

Bericht door sambeek »

FransvanNispen schreef:Da`s makkelijk ja

het is alleen heel erg l*llig als bij het afschutten, de bolder vast blijft hangen.
en als ze dan nog eens met een k*lerevaart het water uitlaten......ben je blij dat je motor makkelijk start en je voldoende power hebt. :shock:
en vooral met een schottel is dat dan weer handig.

op een gegeven moment kwam dat blok ijzer toch nog met een rotvaart naar beneden.
en m`n touw was gelukkig ook heel lang.
Maar fijn is anders.

Groet

Frans 8)
Ja dat is dan wel een beetje l*llig ja. Krijg je een kopvanjut effect. :lol: :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Sluis Panheel

Bericht door Riverboy »

Het gevaarlijke bij deze sluiskolk is dat de bolders geen flensrand hebben zodat bij voornamelijk kleine jachten bij het naar boven gaan de afstand tussen 2 bolders boven elkaar zodanig groot is dat het touw van de onder bolder afschiet voordat je de bovenliggende bolder kan bereiken met resultaat dat je op zeker moment los ligt in een stijgende kolk.

Het 2e gevaar schuilt in de beugels die bovenop de sluiswand staan. Als je in de afvaart bent dien je het touw door de beugel te halen waarna als je gaat zakken dan je touw op de bolder in de wand kan leggen. Bij een jacht met normaal tot hoog vrijboord zal een bemanningslid van boord moeten om de lijn door de beugel te halen en vervolgens weer terug aan boord. Wat nu als er sterke zijwind staat of we te maken hebben met een niet al te ervaren stuurman die de boot niet stil tegen de wal kan houden? Juist, de boot ligt midden in de kolk en het bemanningslid, meestal moeder de vrouw, staat op de kant!

Ter verduidelijking enkele foto's.
Bolderrij
Afbeelding
Bolder
Afbeelding
Beugel
Afbeelding
Praktijk met gebruik van een haak
Afbeelding
Zo gaat het worden
Afbeelding

Groet, Jo
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Sluis Panheel

Bericht door ErikH »

Die beugels bovenop zijn idd waardeloos. Waarom die glijstangen niet allang op elke sluis zijn gemonteerd ontgaat me al jaren :?: Enkele sluizen in Brabant daar zitten ze, voor de rest nooit tegengekomen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluis Panheel

Bericht door quichot »

Bij drijvende bolders ALTIJD even meekijken of ze wel meekomen. Zo erg als Frans het beschrijft heb ik het nog niet meegemaakt. Wel hebben ze soms de neiging om stroef te zakken als er te hard dwars aan wordt getrokken. Maar doorgaans geven ze hun halsstarrigheid onder klagend gepiep toch op. Kan ook met de massa van het schip te maken hebben.
Ook blijven ze soms al staan als het water nog wat doorzakt. In Frankrijk worden ze dan gemerkt met H (haute) of B (bas). Dus houd de lijntjes nooit te kort als je aan een H ligt!
In Panheel snap ik niet waarom de walbolders niet gewoon boven de verhaalbolders in de wand staan. Dan hoef je die toeren niet uit te halen als de bovenste verhaalbolder opduikt. Het is goed dat ze voor jachten betere voorzieningen treffen.
Overigens vind ik de verticale afstand tussen twee verhaalbolders niet te groot.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Sluis Panheel

Bericht door Riverboy »

Overigens vind ik de verticale afstand tussen twee verhaalbolders niet te groot.[/quote]

Guido, zoals beschreven in mijn bericht is het verval van 8m verdeeld over 4 bolders, waardoor de verticale afstand tussen de bolders voor menig klein jacht te groot wordt. Zelfs als ik met mijn eigen boot de sluis neem moet ik goed oppassen dat het touw er niet voortijdig afglijd.

Het vervangen van die beugels door een bolder staat bij mij nog hoog op het wensenlijstje.

Groet, Jo
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Re: Sluis Panheel

Bericht door wrijfhout »

Al hebben de lezers van dit forum geen/weinig problemen met deze sluis, toch is het mooi dat in goed overleg een aanvulling is gemaakt waar veel jachtschippers baat bij zullen hebben.
Bedankt voor het initiatief Riverboy
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluis Panheel

Bericht door quichot »

Jo, laat ik voorop stellen dat ik, net als iedereen, blij ben met je initiatief. Ik stond daar de eerste keer afschuttend ook raar te kijken dat er onder die walbolder niks tevoorschijn kwam om aan vast te maken. En dan kom je soms net niet lekker uit met je eigen bolders.

Tja, die vertikale afstand is voor een schipper net zo lastig als voor een recreant, want dekhoogte is dekhoogte, en een schipper is gemiddeld niet langer dan een recreant. Probleem is de ontbrekende flens aan de achterzijde waardoor je lus los kan schieten.
Uitstekend idee dus, die glijpalen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Sluis Panheel

Bericht door wolf1 »

Wat een geleuter, verval in Panheel is nog geen 9m, 4 bolders in de muur geeft dus 2m hoogte tussen de bolders, ieder mens op zijn tenen met de arme omhoog gestrekt is meer als dit !
Geen obstakels aan de achterzijde van de bolder is speciaal in een kluis gat alleen maar een voordeel.
Het verhoogt de veiligheid en het gemak, kom je te hoog, zelfs een oog schiet er af.
En eenmaal deze hoogte bereikt kan je dus allang gewoon met de hand de bovenliggende bolder vastpakken of een touwtje om leggen.
Komt nog bij, dat Panheel een heel rustig stroom verloop heeft, heb al dikwijls geschut met beneden vast maken, met omhoog gaan los laten schieten, en boven weer vast maken, als de sluismeester het niet ziet gaat dit vlekkeloos !
Zou het veel leuker vinden dat je, je als regiovertegenwoordiger KNWV, eens druk maakte over de niet werkende drijvende bolders in Ternaaien.
Jachten aansluiten na de beroepsvaart. 2 schepen voor je, Ja leuk niks om vast te maken.
Gr. Wolf1
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluis Panheel

Bericht door quichot »

Zoals ik al eerder postte is die afstand zeker niet te groot. En zwaardere schepen blijven wel op hun plek mocht een tros losschieten. Een jachtje is wiebeliger, en kan in een paar seconden buiten bereik van een verhaalbolder dobberen. Zeker als een schipper z'n schroef bijhoudt, wat toch nog te vaak de praktijk is zonder dat personeel daar wat van zegt.
En dan is er ook nog een horizontale afstand tussen de verhaalbolders. Op een vrij stukje sluiswand kan er voor een jachtje zomaar geen enkele bolder bereikbaar zijn. Zo'n glijpaal is dan een vrij simpele voorziening die het voor kleinere bootjes een stuk simpeler maakt.
Feit is inderdaad dat ik een keer een scoutingsmoederschip een tros heb zien doorsnijden omdat ze bij het opschutten de tros niet meer van de verhaalbolder afkregen die inmiddels onder water was verdwenen.
Welke kolk van Ternaaijen bedoel je? De 'oude' grote kolk of de nieuwe. Ik heb daar tot dusverre nooit problemen gehad. En het is een Belgische sluis. Ik weet niet in hoeverre de KNWV daar invloed op kan uitoefenen.
Ik pleit er al jaren voor om als er nog geen beroepsvaart voor de sluis wacht, darrende jachten vast in alle rust voorin te laten vastmaken. Dat kan veel tijd sparen, ook bij uitvaren. Jachten maken achterin pas los als het water volledig tot rust is gekomen. Maar het argument daartegen is dan altijd: stel dat een schip doorschiet.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Sluis Panheel

Bericht door Riverboy »

Wolf dank voor je negatieve reactie. Mijn doelstelling is om het veilig te houden voor de watersporter, dus ook voor de plassenzeiler die met zijn kleine kajuitzeilertje 1x per jaar de reis naar de Biesbosch of het Haringvliet durft te ondernemen. We hebben het hier dan over een boot van ca. 7m met een vrijboord van hooguit 20cm. Ja Wolf, ook deze mensen maken gebruik van deze sluis en hebben recht op veiligheid. Helaas spreek ik uit ervaring doordat ik enkele malen heb meegemaakt dat kleine bootjes van de wal af drijven omdat ze de bovenliggende bolder nog niet kunnen bereiken. Dat jij en ik in zo'n situatie de boot los laten liggen en evengoed zonder schade bovenkomen doet niet terzake. Als RWS niet overtuigd was van het belang van deze haalbuizen waren ze er zeker niet gekomen.

In de oude grote kolk van Ternaayen zijn de drijvende bolders inmiddels allemaal functioneel, dus probleem opgelost! Waarom heb je het zelf niet aangekaart, je weet toch zo goed de weg?

Guido, het komt regelmatig voor dat Ternaayen de jachten voor laat gaan, echter hier en ook in Nederland bepaald de sluismeester de indeling van de sluis en 9 van de 10 keren wordt gekozen voor de veiligheid en moeten de jachten achter aansluiten. Wel is het zo dat in de late herfst en het vroege voorjaar het vaker voorkomt dat er op aankomst de sluis wordt ingevaren. Ik denk dat men ervan uitgaat dat die dan onderweg is over voldoende ervaring beschikt.

Groet, Jo
Plaats reactie