Sluis Panheel
Moderators: sailor wim, frank
Re: Sluis Panheel
[quote="Riverboy"]Wolf dank voor je negatieve reactie. Mijn doelstelling is om het veilig te houden voor de watersporter, dus ook voor de plassenzeiler die met zijn kleine kajuitzeilertje 1x per jaar de reis naar de Biesbosch of het Haringvliet durft te ondernemen. We hebben het hier dan over een boot van ca. 7m met een vrijboord van hooguit 20cm. Ja Wolf, ook deze mensen maken gebruik van deze sluis en hebben recht op veiligheid. Helaas spreek ik uit ervaring doordat ik enkele malen heb meegemaakt dat kleine bootjes van de wal af drijven omdat ze de bovenliggende bolder nog niet kunnen bereiken. Dat jij en ik in zo'n situatie de boot los laten liggen en evengoed zonder schade bovenkomen doet niet terzake. Als RWS niet overtuigd was van het belang van deze haalbuizen waren ze er zeker niet gekomen.
Groet, Jo[/quote]
Ik snap het weer niet ! en als je dat negatief vind, ook prima, het maakt toch geen verschil of het vrijboord 5cm of 500cm is.
En je gaat zo voor veiligheid, glijpalen moeten in de muur anders zijn ze er zo weg gevaren.
Hoe moet de paal er dan uit gaan zien met 9m verval ?
Tussen ankering ?
En dan lekker glijden, prachtig tot een ankering en daar hangen we, zie rijkswaterstaat nog niet helemaal met je wensen meegaan !
He' weer negatief.
Gr. Wolf1
Groet, Jo[/quote]
Ik snap het weer niet ! en als je dat negatief vind, ook prima, het maakt toch geen verschil of het vrijboord 5cm of 500cm is.
En je gaat zo voor veiligheid, glijpalen moeten in de muur anders zijn ze er zo weg gevaren.
Hoe moet de paal er dan uit gaan zien met 9m verval ?
Tussen ankering ?
En dan lekker glijden, prachtig tot een ankering en daar hangen we, zie rijkswaterstaat nog niet helemaal met je wensen meegaan !
He' weer negatief.
Gr. Wolf1
Re: Sluis Panheel
[color=#0000FF][i]Sluizen is een kwestie van ervaring en kennis !
Ervaring gaat door schade en schande en kennis door eens over de dingen na te denken, of door overdracht.
Dit laatste verwacht ik van b.v. een KNWV met jou als vertegenwoordiger.
Probleem veroorzakers in en voor een sluis is b.v. het stroom verloop.
Algemene vaarkennis wat doet het water met kort langs een (sluis)muur varen en special in het lage pand ?
Hoe is de regelgeving in en voor een sluis ?
Allemaal vragen waar de watersporter niets van weet en veel beroeps schippers ook al niet !
Elk jaar worden er door rijkswaterstaat studenten opgeleid tot steward op de sluis, zou daar niet veel meer uit te halen zijn, als er in deze opleiding een praktijk dag sluisvaren was georganiseerd met de mogelijkheid van deelname van al jou probleem bootjes ?
En als nu tijdens deze dag ook mijn probleem punten worden behandeld denk ik dat we een heel eind verder zijn, iets voor de motorboot commissie van het KNWV ?
Toch wel positief vind ik zelf.
Gr. Wolf1[/i][/color]
Ervaring gaat door schade en schande en kennis door eens over de dingen na te denken, of door overdracht.
Dit laatste verwacht ik van b.v. een KNWV met jou als vertegenwoordiger.
Probleem veroorzakers in en voor een sluis is b.v. het stroom verloop.
Algemene vaarkennis wat doet het water met kort langs een (sluis)muur varen en special in het lage pand ?
Hoe is de regelgeving in en voor een sluis ?
Allemaal vragen waar de watersporter niets van weet en veel beroeps schippers ook al niet !
Elk jaar worden er door rijkswaterstaat studenten opgeleid tot steward op de sluis, zou daar niet veel meer uit te halen zijn, als er in deze opleiding een praktijk dag sluisvaren was georganiseerd met de mogelijkheid van deelname van al jou probleem bootjes ?
En als nu tijdens deze dag ook mijn probleem punten worden behandeld denk ik dat we een heel eind verder zijn, iets voor de motorboot commissie van het KNWV ?
Toch wel positief vind ik zelf.
Gr. Wolf1[/i][/color]
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Sluis Panheel
Ja had ik niet achter jou gezocht"wolf1"
Toch wel positief vind ik zelf.
Gr. Wolf1
Zeg ik zag je afgemeerd na de Zennegat sluis wij voeren weer uit.
Jammer dat je nog op een oor lag.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Sluis Panheel
als eerste zou ik zeggen dat als je een marifoon hebt ,direct contact zoeken met de dienst doen de operator op de sluis en het melden ,hij is verplicht de schipper er op te wijzen dat de schroef uit het werk moet ,dan pas wel als het schip afgemeerd is ,en niet te kort achter een groot schip invaren ,soms helpt het wanneer je tussen de deuren blijft drijven ,zelf pas nog zoiets bij de hand gehad ,tja de schipper doet het vaak ongemerkt omdat hij er vaker langs komt en er geen recreatie aanwezig is ,dus is du marifoon een uitkomst ,met telefoontjes schiet het niet op gaat vaak via omwegen .
ook helpt om er bij de betrokken dienst of beheerder te reclameren .
bv Rijkswaterstaat doet er veel aan om het voor iedereen plezieriger te maken .
een andere zaak is dat de operators vaak niet goed op de camera's kunnen zien dat de schroef langzaam in het werk staat.
zelf kan ik mij nog zoiets herinneren in de sluis Kats versmeed was op een drukke zondag ,wij geladen 100 meter er eerst in daarna de jachten er naast en er achter ,toen het vol lag tikten n we de gashandels naar voren 2 motoren met het roer licht naar boord om het schip iets van de naastliggende jachtjes af te houden en ze niet te kraken met onze 2300 ton ,tja effe niet aan de bootjes achter ons gedacht ,een ravage .hierbij leer getrokken om in het vervolg beter uit te kijken .
ook helpt om er bij de betrokken dienst of beheerder te reclameren .
bv Rijkswaterstaat doet er veel aan om het voor iedereen plezieriger te maken .
een andere zaak is dat de operators vaak niet goed op de camera's kunnen zien dat de schroef langzaam in het werk staat.
zelf kan ik mij nog zoiets herinneren in de sluis Kats versmeed was op een drukke zondag ,wij geladen 100 meter er eerst in daarna de jachten er naast en er achter ,toen het vol lag tikten n we de gashandels naar voren 2 motoren met het roer licht naar boord om het schip iets van de naastliggende jachtjes af te houden en ze niet te kraken met onze 2300 ton ,tja effe niet aan de bootjes achter ons gedacht ,een ravage .hierbij leer getrokken om in het vervolg beter uit te kijken .
- quichot
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Sluis Panheel
Nog even over die glijpalen: ik zag ze voor het eerst in Charleville. Ik schatte de diameter van de buizen op zo'n 8 cm. Ze waren zonder tussensteunen onder en boven verankerd in de nis waarin ze zaten. Aanvaringsvrij dus. Ik herinner me het verval daar als een meter of vijf. Dus zou een diameter van 12 cm toereikend kunnen zijn voor een verval van acht meter. En dan net als bij de kleine boldertjes in de Volkeraksluis een verbodsbordje voor grote schepen erboven.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Sluis Panheel
nog een voor de goede orde er zijn behoorlijk wat sluizen in het land die voorzien zijn van glij ijzers anderen hebben weer verticale staal of nylon touw ,ook dit werkt . de horizontale heel wat minder .
natuurlijk lopen de overheden achter met de voorzieningen voor de recreatie ,alles was immers gebaseerd op de grotere beroeps schepen .
als je eens goed oplet verzetten er een hoop hun draadje niet als men afschut bij opschutten natuurlijk wel maar ja zon grootschip is niet meteen van zijn plaats als je een touwtje verzet .
vroeger met een staaldraad kon je soms wel een 2 a 3 meter het oog glijdend tegen de muur omhoog steken en om de bolder laten glijden .
natuurlijk lopen de overheden achter met de voorzieningen voor de recreatie ,alles was immers gebaseerd op de grotere beroeps schepen .
als je eens goed oplet verzetten er een hoop hun draadje niet als men afschut bij opschutten natuurlijk wel maar ja zon grootschip is niet meteen van zijn plaats als je een touwtje verzet .
vroeger met een staaldraad kon je soms wel een 2 a 3 meter het oog glijdend tegen de muur omhoog steken en om de bolder laten glijden .
Re: Sluis Panheel
De haalbuizen worden verzonken in de sluiswand en hebben enkel boven en beneden een muurbevestiging, dus geen probleem voor de beroepsvaart en voor de watersporter, vastmaken en de hele lengte doorglijden.
Groet, Jo
Groet, Jo
Re: Sluis Panheel
tja op het verticale vlak schuiven dan. of ik heb iets gemist .
ik heb nog nooit horizontale glij buizen gezien in sluizen . behalve touw en staaldraad .
ik heb nog nooit horizontale glij buizen gezien in sluizen . behalve touw en staaldraad .
Re: Sluis Panheel
Zondag met de fiets naar sluis Panheel gereden om eens te kijken hoever ze zijn met het groot onderhoud en het aanbrengen van de "haalbuizen" tbv de recreatievaart. De uitsparing voor de glijstangen zijn al in de wand aangebracht, nu de buizen nog. Goed werk RWS! Van af 29 oktober kunnen we op een veilige manier gebruik maken van deze mooie monumentale sluiskolk en gaan we zonder stress 8m omhoog of omlaag.
Groet, Jo
Groet, Jo
Re: Sluis Panheel
Ik zeg goed bezig! Goed initiatief en juiste uitvoering!
De echte zeebonken hebben zoiets natuurlijk niet nodig. Maar de recreant is er blij mee!
De echte zeebonken hebben zoiets natuurlijk niet nodig. Maar de recreant is er blij mee!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......