antifouling en aangroei.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

antifouling en aangroei.

Bericht door popeye »

Vrijdag is de Aimée weer uit het water gegaan en wordt dan natuurlijk ook afgespoten. In 2006 is er antifouling op gegaan, en later heb ik er nog eens een laagje op gesmeerd. Vorig jaar zag ik er voor de eerste keer een paar schelpjes op, maar dit jaar was het weer alleen een dun laagje slib wat er afgespoten moest worden. Vorig jaar oktober overnachtten we ook in Zutphen, waar toen al schepen uit het water gingen. Daar stond een kruiwagen vol met schelpdieren naast de botenkraan.
Waardoor deze verschillen in aangroei?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: antifouling en aangroei.

Bericht door wrotter »

er kunnen vele reden zijn voor aangroei .
mijn bootje had voor ik hem kocht ruim 2 jaar stil gelegen op de maas plassen loei helder water ,er kwamen een ongelofelijke lading mosseltjes van de boot ,uren aan het steken geweest voor het spuiten .
nu 2 jaar in een vaart met veen bodem ,totaal geen aangroei als een klein beetje groen wier op de waterlijn .
vroeger lag ik veel in Amsterdam in het oosterdok ,als je een week of 3 daar stil lag groeide het groene wier soms wel tot een halve meter lang .
kwam je dan weer op zout water was alles weer schoon .
in de oude tijden als je de rijn op voer rotte sowieso alle aangroei van het schip af .
gelukkig gaat het wat beter met al die onderwater verven ,maar een goede dikke laag teer was niet te versmaden koste geen drol en een goede bescherming ,jammer dat het niet meer mag. Maar ja de verfleveranciers moesten ok wat verdienen dus weg teer en dure zaken er voor terug.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: antifouling en aangroei.

Bericht door stevedem »

dat viel mij ook al op.... op de hollandse plassen waar ik gelegen heb altijd dikke baarden.
Nu ik op/aan de lek lig is het vaak een dun laagje wat na een flink tochtje verdwenen is.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie