Omwentelingen stuurwiel
Moderators: sailor wim, frank
Omwentelingen stuurwiel
Op onze boot hebben wij een normaal stuurwiel welk een elektronisch signaal stuurt naar de hydraulische stuurpomp. Groot bijkomend voordeel is dat ik de 2e stuurstand bij bezoek (kinderen) kan uitschakelen wat de veiligheid weer ten goede komt.
Om van de middenstand naar de aanslag te gaan heb ik slechts 1 slag nodig, wat ik, zeker in havens, als zeer prettig ervaar. Ook tijdens de normale vaart hoef ik maar met een kleine stuurbeweging de boot op koers te houden, wat geen onnodig (teveel) draaien (dus slingeren) tot gevolg heeft.
Met deze ervaring vraag ik mij af; waarom is het bij de meeste motorboten, in traditionele uitvoering, nodig dat het stuurwiel meerdere malen gedraaid moet worden voordat de aanslag wordt bereikt.
Waarom heeft men hiervoor gekozen en wat is eventueel het nut?
Kan deze "traditionele" uitvoering ook zo uitgevoerd worden dat men niet enorme hoeveelheden slagen moet maken om de koers te verleggen.
Mogelijk voor velen van jullie een weet, maar voor mij een ?
Groet, Jo
Om van de middenstand naar de aanslag te gaan heb ik slechts 1 slag nodig, wat ik, zeker in havens, als zeer prettig ervaar. Ook tijdens de normale vaart hoef ik maar met een kleine stuurbeweging de boot op koers te houden, wat geen onnodig (teveel) draaien (dus slingeren) tot gevolg heeft.
Met deze ervaring vraag ik mij af; waarom is het bij de meeste motorboten, in traditionele uitvoering, nodig dat het stuurwiel meerdere malen gedraaid moet worden voordat de aanslag wordt bereikt.
Waarom heeft men hiervoor gekozen en wat is eventueel het nut?
Kan deze "traditionele" uitvoering ook zo uitgevoerd worden dat men niet enorme hoeveelheden slagen moet maken om de koers te verleggen.
Mogelijk voor velen van jullie een weet, maar voor mij een ?
Groet, Jo
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Omwentelingen stuurwiel
Bij mijn vorig bootje ging ik van de ene naar de andere kant met in totaal 20 slagen.
Nooit als nadelig ervaren, je kan volgens mij dan vrij goed corrigeren, als je minder slagen hebt is je roeruitslag per graden van je haspel ook groter.
Lijkt mij dus nadeliger.
maar kan goed zijn dat eea weer afhankelijk is van je roerblad, en model schip.
Ik heb er nu geen last meer van, ik kan eeuwig de zelfde kant uit blijven draaien, en met een schottel stuur je toch al heel direct.
Groet
Frans
Nooit als nadelig ervaren, je kan volgens mij dan vrij goed corrigeren, als je minder slagen hebt is je roeruitslag per graden van je haspel ook groter.
Lijkt mij dus nadeliger.
maar kan goed zijn dat eea weer afhankelijk is van je roerblad, en model schip.
Ik heb er nu geen last meer van, ik kan eeuwig de zelfde kant uit blijven draaien, en met een schottel stuur je toch al heel direct.
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Omwentelingen stuurwiel
Oh ja,
Bij veel schepen is eea uitgevoerd met een ketting en tandwiel,
dat is dan weer eenvoudig an te passen.
Bij veel schepen is eea uitgevoerd met een ketting en tandwiel,
dat is dan weer eenvoudig an te passen.
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Omwentelingen stuurwiel
M=Fxl
Ik denk dat het daar door komt
Oftewel de benodigde kracht die nodig is om het roerblad door het water te bewegen.
Maar ook de lengte van de arm oftewel de helft diameter stuurwiel in de gegeven ruimte in de stuurhut
Om dan de benodigde kracht niet te hoog te houden is er een vertraging nodig
Dit vind je terug ook in stuurwiel en de verhouding van stuurpomp tot de hydraulische stuurcilinder.
Gr Wim
Ik denk dat het daar door komt
Oftewel de benodigde kracht die nodig is om het roerblad door het water te bewegen.
Maar ook de lengte van de arm oftewel de helft diameter stuurwiel in de gegeven ruimte in de stuurhut
Om dan de benodigde kracht niet te hoog te houden is er een vertraging nodig
Dit vind je terug ook in stuurwiel en de verhouding van stuurpomp tot de hydraulische stuurcilinder.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Omwentelingen stuurwiel
De vertraging in onze boot is elektronisch afgesteld en de hydraulische stuurcilinder lijkt mij dezelfde als bij een traditionele besturing, wel wordt deze elektronisch aangestuurd. Of is de stuurcilinder toch anders? Aan het stuurwiel heb ik wel het huis van een stuurpomp, maar geen hydrauliek.
Groet, Jo
Groet, Jo
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Omwentelingen stuurwiel
Ik kan me voorstellen dat het bij manoeuvreren handig is, zo weinig omwentelingen. Maar als ik merk hoe weinig stuurradbeweging nodig is om mijn scheepje op koers te houden, soms niet meer dan een kwart omwenteling bij totaal 11 omwentelingen van bak- naar stuurboord, lijkt het me erg onrustig om dat permanent zo te hebben.
Je moet ook een heel sterke pomp hebben. Als een beroepsschip een sluis invaart zie je soms die twee enorme roerbladen helemaal omgaan in een paar tellen, maar misschien dat die de hydrauliek in een manoeuvreerstand kunnen zetten, met een kleinere vertraging.
Je moet ook een heel sterke pomp hebben. Als een beroepsschip een sluis invaart zie je soms die twee enorme roerbladen helemaal omgaan in een paar tellen, maar misschien dat die de hydrauliek in een manoeuvreerstand kunnen zetten, met een kleinere vertraging.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Omwentelingen stuurwiel
Die sturen volgens mij meestal met een joystick!quichot schreef: Als een beroepsschip een sluis invaart zie je soms die twee enorme roerbladen helemaal omgaan in een paar tellen, maar misschien dat die de hydrauliek in een manoeuvreerstand kunnen zetten, met een kleinere vertraging.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Omwentelingen stuurwiel
Beroeps: hydraulisch met stick, vanalles in te stellen, zoals vertraging en correctie.
Moet je snel t bochie om , kan je b.v. De vertraging uitzetten, en dan gaat ie knappies rap haaks om.
Groet
Frans
Moet je snel t bochie om , kan je b.v. De vertraging uitzetten, en dan gaat ie knappies rap haaks om.
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Omwentelingen stuurwiel
je kan met van alles sturen knuppel stik stuurwiel ,groot net als vroeger en klein ,in stellen is mogelijk maar het werkt meestal op een stand ,voorschrift scheepvaart inspectie ,
stand knuppel is stand roer ,roer werkt maar heel klein beetje trager ,maar er varen dus ook nog schepen met de oude elektrische stuur inrichtingen ,knuppeltje en een Electro motor ev. met vertraging .
maar zelf heb ik nog op de Rijnvaart gevaren met de oude hand stuurwerken omdat de electra vaak in de stres zat en dan moest je wel met de hand ,en dat ging best wel heel zwaar als je wat meer roer moest geven en zeer veel slagen ,je hing er dan met je hele gewicht aan en soms had je hulp en deed je het met zen tweetjes ,
het zelfde idee als zovele recreanten die nog met de oude ketting stuurwerken werken
maar hoe langer het schip hoe minder stuurbewegingen je hoeft te maken om het schip op rechte koers te houden ,of de stuur automaat ,ev. op de vaarkaart en radar regelt het zelf wel .
en anders kan je altijd vragen stellen op het binnenvaart forum.
stand knuppel is stand roer ,roer werkt maar heel klein beetje trager ,maar er varen dus ook nog schepen met de oude elektrische stuur inrichtingen ,knuppeltje en een Electro motor ev. met vertraging .
maar zelf heb ik nog op de Rijnvaart gevaren met de oude hand stuurwerken omdat de electra vaak in de stres zat en dan moest je wel met de hand ,en dat ging best wel heel zwaar als je wat meer roer moest geven en zeer veel slagen ,je hing er dan met je hele gewicht aan en soms had je hulp en deed je het met zen tweetjes ,
het zelfde idee als zovele recreanten die nog met de oude ketting stuurwerken werken
maar hoe langer het schip hoe minder stuurbewegingen je hoeft te maken om het schip op rechte koers te houden ,of de stuur automaat ,ev. op de vaarkaart en radar regelt het zelf wel .
en anders kan je altijd vragen stellen op het binnenvaart forum.
Re: Omwentelingen stuurwiel
O, Heb jij een schottel? Leuk.FransvanNispen schreef:
Ik heb er nu geen last meer van, ik kan eeuwig de zelfde kant uit blijven draaien, en met een schottel stuur je toch al heel direct.
Groet
Frans
groet Terpstra / SAMBEEK
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Omwentelingen stuurwiel
Dat zou jij toch al een paar jaar moeten weten......
Ik ben ff lid geweest van de schottelclub, maar dat paste niet bij mij.
in die tijd (5 jaar geleden) hebben we een paar keer gemaild, volgens mij was jij ook net lid.
Groet
Frans
Ik ben ff lid geweest van de schottelclub, maar dat paste niet bij mij.
in die tijd (5 jaar geleden) hebben we een paar keer gemaild, volgens mij was jij ook net lid.
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet