Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door quichot »

Nee, dat moet een ander zijn geweest. Dat is toch Slurink Zwaans?
Ja, het gebouw van De Oceaan, dat staat er nog. En bij die wijngroothandel kwam een paar keer per jaar een coaster lossen. Een Fransman vol wijn, los in tanks. Daar is menig litertje 'van de vrachtwagen gevallen'!
Aan de Zeeburgkant lagen vroeger schepen aan de ketting. Een betonnen strekdam verhinderde dat die stiekem konden vertrekken. Het door brand grotendeels verwoeste schip uit de Onedin Line, de Charlotte Rhodes, heeft er nog een tijdje gelegen.
De insteekhaven heet officieel Entrepôthaven. Die vergissing met Dok ligt voor de hand. De kades zijn de Zeeburgerkade en de Borneokade.
Er is daar zo veel veranderd! Geert van de Walvis kan er ook van meepraten. Die lag vroeger in de IJ-haven bij het KNSM-eiland.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hoi Arnold,

Het is inderdaad de Gerrigje! Zeker een leuk scheepje en een pracht locatie.
's Avonds waan je je in de jungle met alle dierengeluiden :)

Als het goed is komt de Fluid Film vandaag binnen. Inmiddels heb ik ook zo goed als alle losse roest, tenminste, van de delen waar ik bij kon, verwijderd.
Zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door edje »

zou er nu gewoon owatrol op smeren. dit stopt het roesten en kruipt ook achter de roest. als je over 7 jaar meer tijd hebt kun je het goed aanpakken en het vlak in het vlakken vet zetten.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Peter-J »

Hou ons op de hoogte van je vorderingen. Graag met bijbehorende foto's!

Veel geluk met het scheepje!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Beurtschip »

dj_sane schreef:Hallo beste mensen,

Na jaren op de wal te hebben gewoond zijn wij nu in het diepe gesprongen en hebben een woonboot gekocht.
Het is een stalen schip, een tjalk, vermoedelijk bouwjaar 1920.
Een maand of anderhalf geleden is de boot uit het water geweest voor inspectie en daarbij is het onderwaterschip schoongemaakt en voorzien van een antifouling. Door de verzekeringsman helemaal beklopt en goed bevonden. Schilderwerk aan de buitenkant ziet er - op het incidentele roestplekje bovenop - goed uit (we hebben de huid ook vanaf de water-windlijn tot aan de berghoutplaat laten schoonmaken en opnieuw geverfd).
Begin deze week is de overdracht geweest, wij zijn dus nu de blijde eigenaren van een prachtig mooi scheepje!

Vervolgens hebben we, ondanks de bemoedigende woorden van de oude eigenaar dat het vlak vier jaar geleden nog geheel in het vet was gezet en "dit nog zeker 20 jaar meegaat", toch maar even de vloer opengemaakt om te kijken hoe het er daar bij staat. Wat we zagen vonden we niet heel erg leuk, maar aangezien dit onze eerste ervaringen zijn, weten we niet zo goed wat we hier precies van moeten denken.

https://goo.gl/photos/a376mmcHDqs5FMD2A

Het ziet er - wat ons betreft - niet uit alsof het vier jaar geleden helemaal mooi behandeld is eigenlijk, maar misschien gaat het verval wel zo snel?

We denken dat we dit toch wel moeten aanpakken, met een paar uitgangspunten:
- de boot is van binnen helemaal af betimmerd en ingericht, we hebben op het moment niet het budget om dit helemaal weg te halen en weer op te bouwen
- onze tijd is beperkt, we moeten over krap een maand in de boot gaan wonen

We zitten aan het volgende stappenplan te denken:
1) losliggende roestdelen en rommel opruimen
2) goed insprayen met Liquid Film A http://www.fluidfilm.nl/contents/nl/d14.html (we dachten dit te doen met een pompspuit)
3) een dag of twee laten inwerken
4) goed insprayen met Liquid Film AR http://www.fluidfilm.nl/contents/nl/d16.html voor de beschermende laag (eigenlijk wil ik wat dikkers gebruiken, maar omdat de boot al betimmerd is kan ik niet overal goed bij en is een kwast geen optie)
5) over maximaal 7 jaar moet de boot weer het water uit voor inspectie van de verzekering, en op dat moment kunnen we besluiten dat we toch een nieuwe badkamer willen, de boel eruit slopen en de vloer gelijk geheel laten tectyleren

Heel graag zouden we willen weten, wat jullie meningen en ideeën hierover zijn.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken. Omdat wij hard aan het leren zijn - we weten nog niet zoveel van boten - staan wij open voor alle advies :)
Beste Tjalk schipper .
Weet niet hoe ver je bent ondertussen ,met alle respect maar vlak goed schoonmaken en een cm dik kookvet er op zetten . Ik heb het 20 jaar geleden gedaan en mijn vlak ziet er nog steeds netjes uit . Ondanks dat je altijd condenswater hebt ,ik woon er namelijk op . Ben niet zo van dunne olieproducten . Lekker dik in het vet,dan heb je tenminste body . Je komt tenslotte niet dagelijks onder de vloer . Gr Bart
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door varg »

kookvet is een ingeburgerde naam voor hard vlakvet. Kost ongeveer een €10,- per kilo en is "van minerale oorsprong". Het nadeel is dat je iets in je binnenmilieu smeert dat stinkt en waarvan je de samenstelling (vnl. aardolieproducten) niet precies kent. Ben het met je eens dat een dik en stollend product beter is op plekken waar je weinig komt. Ik heb dus een voorkeur voor de dikkere producten van Fluidfilm. Het voorbewerken met een dunner product zoals de topicstarter voorstelt zorgt dat er een betere penetratie is op lastige plaatsen.
Wat je er ook opsmeert...ruik er eerst even aan
Gr
Arnold
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door ronrtl »

Ook gefeliciteerd en kom erbij! :D Heerlijk op een schip wonen! Wij doen dit nu sedert end 2012 en hebben nog steeds te maken met vocht/condens op het vlak. Hoort erbij en idd een zeer vervelend werkje om dit telkens te behandelen.
Zoals eerder gezegd ontstaat juist bij bewoning warme lucht welke toch het ruim eens gaat bereiken. Warme (lees minder koude) lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Kortom, op het koude staal van het vlak zal condens vormen. Oplossing? Wij hebben het roest aardig gestopt met Fertan (zie www.rustbuster.nl) en Fluid olie als bescherming gesmeerd. Nadeel van Fluid is dat het erg glanzend en tikkie nattig blijft dus visueel niet zo mooi. Roest blijft weg. Vlakkenvet uit het pannetje is het mooist maar slecht verwerkbaar in de hoekjes en moeilijk bereikbare plekken.
Dan de oplossing om het vocht te weren: Wij hebben echt alles geprobeerd! Geforceerde ITHO-box ventilatie ingebouwd, afzuiging emz.enz. Niets hielp. Onze beste ervaring is onderin het ruim op het vlak luiers leggen (die van het kruidvat, lekker goedkoop) De luiers zorgen ervoor dat het weinig water niet kan verdampen en worden opgezogen door de luiers. Wel regelmatig verschonen :lol: Want liever een keer te veel verwisselen dan te weinig.
Verder hebben we een luchtontvochtiger op compressor basis aangeschaft. Deze kan ook ijskoude ruimtes ontvochtigen in tegen stelling tot veel apparaten die dit alleen boven de 7 graden kunnen. Dit apparaat werkt briljant! Het ruim is bij ons op een enkel plekje na kurk droog! Kortom, een aanrader! Het zal altijd een gevecht blijven als je op een stalen boot woont ook al is het geisoleerd...join the group :roll: Ikzelf loop mn rondje ruim elke maand in de winter om plekjes droog te maken en of luiers te wisselen. In de zomer heb je overigens nergens last van vocht, hooguit van een lekkend raamrubber of dekbeslag zonder teflon/rubber pakking.

Succes, groet Ron
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door varg »

Waarschijnlijk kennen jullie dit artikel, maar voor de volledigheid: http://www.register-holland.nl/assets/p ... nenuit.pdf
Arnold
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hallo beste mensen,

Het was de laatste tijd wat druk in het leven, vandaar de wat verlate reactie van mijn kant.
Ik heb inderdaad - en ben daarbij vergeten foto's te maken, mijn excuses - het vlak schoongemaakt, delen ingesmeerd met de kruipolie van Liquid Film en vervolgens grote delen (want ik kon niet overal bij helaas) ingesmeerd met de dikke smeervariant van Liquid Film d.m.v. een bokkepoot. Of ik daarbij de centimeter heb gehaald is de vraag maar het leek er soms wel op.
Bijkomend voordeel is overigens dat het lekker ruikt als ik onder de vloer kijk :)

Op het laagste punt van het vlak heb ik echter eigenlijk continue een laagje water staan van ongeveer 1cm.
Ik heb dit eerder helemaal weggehaald om het goed in te kunnen smeren met het vet, maar het is teruggekeerd. Het wordt overigens niet meer dan dat; de hoeveelheid is stabiel.
Dacht eerst dat het wellicht kwam door een lekkende koppeling van de CV maar die hield eigenlijk nog zoveel druk dat het dat niet kon zijn.
Waarschijnlijk zal het dan toch de condens zijn die van de wanden naar beneden loopt; met het koude weer van de afgelopen dagen heb ik geleerd wat condens op een stalen boot inhoudt!!

Nou zijn alleen de meningen redelijk verdeeld of dit laagje water op het vlak nou wel of niet kan.
Sommige mensen die ik spreek zeggen dat het (kurk)droog dient te zijn, anderen lijkt het niet veel kwaad te kunnen (zolang het staal eronder maar goed is ingevet).

Nu ben ik van plan om er een dompelpompje neer te zetten.
Er staat er al één, maar deze slaat pas aan bij een centimeter of tien. Is dus niet geschikt voor de job.
Het gekke is nu dat ik helemaal geen 220volt dompelpompjes die al aanslaan bij zo'n klein laagje water kan vinden bij winkels die spullen voor boten verkopen.

Nou heeft bijvoorbeeld Gardena er wel één, die tot zelfs 1mm wegzuigt. http://www.gardena.com/nl/watermanageme ... ssic-7000/
"Maar ja, Gardena, dat is toch een merk voor in de tuin?"

Hebben jullie ervaring hiermee?
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Waterman »

dj_sane schreef:Nou heeft bijvoorbeeld Gardena er wel één, die tot zelfs 1mm wegzuigt. http://www.gardena.com/nl/watermanageme ... ssic-7000/
"Maar ja, Gardena, dat is toch een merk voor in de tuin?"
De beschrijving gelezen te hebben,zegt die afzuiging van water tot 1 mm,niks over het feit,of hij al aan zou slaan bij meer dan 1mm water.
Je kunt door de pootjes zodanig te verstellen,tot max 1mm water gaan.
Maar ik denk dat je de pomp dan wel handmatig moet schakelen.
Want via de automaat,zal er veel meer water moeten staan,zelfs nog meer als de hoogte van de pomp.
Om het automatisch te willen hebben,moet de vlotterschakelaar bijna rechtop staan.
Stel je voor,dat er een mogelijk is dat deze vanaf de bodem rechtop kan staan,zo minimaal mogelijk dus,dan ben je altijd nog de 3kwart lengte van de vlotterschakelaar,aan water nodig,wil deze bijna rechtop gaan staan,en het balletje dat erin zit,dan contact gaat maken met de contacten van de draad.
Afgaande op de beschrijving van het toestel,denk ik niet dat je hier iets aan hebt,tenzij je dus handmatig de schakelaar wilt bedienen door de vlotterschakelaar zelf omhoog te gaan houden.
Wil je alles automatisch,dan moet er m.i. veel te veel in staan,alvorens het ding aanslaat,en als nadeel,dat het afslaat zodra de vlotterschakelaar omkiept door een lage waterstand.
Leuk ding voor in een vijver,maar niet in en boot.
Althans niet voor de doelstelling waarvoor jij het wenst te gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door varg »

Koop nou eerst wat van die goedkope luiers! Verbazend om te zien wat een paar luiers kunnen opzuigen.
Als je de kans krijgt om je wanden/zijden en eventueel onderkant van loopdekken te isoleren met wol (van een schaap) dan ben je goed op weg naar een droog schip. Wol kan een flinke hoeveeldheid vocht opnemen en weer afstaan en kan gebruikt worden zonder dampscherm. Het vocht mag dus in de wol trekken! Wol blijft ook vochtig isoleren. Probeer de pure wol te vinden en niet die met gesmolten plasrtic er in. Makkelijker recycelen! ook op woonboten is schapenwol een steeds populairder islolatiemateriaal. Verwerkt makkelijk en ruikt lekker.
Arnold
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door varg »

dj_sane schreef: Nu ben ik van plan om er een dompelpompje neer te zetten.
Er staat er al één, maar deze slaat pas aan bij een centimeter of tien. Is dus niet geschikt voor de job.
Het gekke is nu dat ik helemaal geen 220volt dompelpompjes die al aanslaan bij zo'n klein laagje water kan vinden bij winkels die spullen voor boten verkopen.

Nou heeft bijvoorbeeld Gardena er wel één, die tot zelfs 1mm wegzuigt. http://www.gardena.com/nl/watermanageme ... ssic-7000/
"Maar ja, Gardena, dat is toch een merk voor in de tuin?"

Hebben jullie ervaring hiermee?
Als je toch het vocht wilt wegpompen...gebruik een eenvoudige water(stof)zuiger (Lidl 34,-). Dat zuigt de laatste druppel eruit, dat lukt nooit met een pompje. Bij een pompje stroomt er, hoe frustrerend, ook altijd weer een litertje terug als je hem uit zet. Maak gewoon op een strategische plaats een zuigstopcontact http://www.crossvac.nl/stofzuigcontacte ... cten-vex-s , vandaar een buisje naar het laagste punt...als je zin hebt de waterzuiger even op het contact aansluiten en je slurpt alles weg. Geen kabels of pompen onder de vloer en zo' n alleszuiger heb je toch nodig op een schip.
Arnold
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Wouter »

Begin me toch af te vragen of Arnold geen aandelen in de lokale schaapskooi heeft.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door varg »

:D OK ik zal me matigen, maar van glaswol krijg ik jeukAfbeelding
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hahaha

Bedankt Arnold en ook Waterman voor deze zeer bruikbare tips!
Ik had ook mijn bedenkingen bij dit apparaat, en of het inderdaad al aan zou slaan bij 1mm.
Een waterstofzuiger is natuurlijk een goede optie; maar ik had gehoopt dat ik iets kon vinden dat automatisch aanslaat.
Plaats reactie