Maas loopt leeg

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Carel-k »

Karel ,ik begrijp dat van tegen liggers en verkeerde wal varen maar als je zelf de lijn uitzet moet je wel door de sluis en niet door de stuw en niet doen wat de schipper verleden week deed jij als schipper bepaal je koers en niet de vorige schipper !!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Maas loopt leeg

Bericht door KarelE »

Helemaal eens. Vertaal dat nu ook even in het Roemeens, Tsjechisch, Slowaaks, Bulgaars en Pools.

Dat is het probleem. Er varen allerlei stuurmannen en kapiteins rond die in het kader van Europese eenwording hun diploma's erkend zien en rondvaren zonder enige gebiedsbekendheid. Als een vorige keer de stuw gestreken was loopt het te varen lijntje door de stuw. Ik weet niet of dat hier het geval was, maar er komen regelmatig 'situaties' voor als gevolg van deze werkwijze.

Waarom? Ze zijn goedkoop.

Op fb staat regelmatig een oproep voor kapiteins met patent. Je mag 80 jaar zijn, als je maar een patent hebt. Je krijgt 100 euro zakgeld per dag en hoeft niets te doen. Zou jij op dat cruiseschip willen varen als passagier? Ze laten mensen uit het Oostblok het werk opknappen, op jouw papieren. Lekker veilig.

Waarom denk je dat er zoveel ongelukken gebeuren met cruiseschepen? En meer dan de helft van de voorvallen hoor je niet.

Afgelopen week nog met een patrouillevaartuig onderweg geweest, 's nachts. Collega riep een schip op om af te spreken over passeren, BB/BB of SB/SB. Er kwam een boel koeterwaals uit de marifoon, geen touw aan vast te knopen. En nou beheers ik toch Frans, Duits, Engels, Nederlands en Fries. Ik tegen collega: 'eigenlijk zou je hem stil moeten leggen.' Collega "Eigenlijk wel". Maar ja, als er 's nachts tussen Emmerich en Rotterdam/Dordrecht/Botlek/Volkerak maar 1 boot vaart met 3 man, wat kan je dan beginnen.
Laatst gewijzigd door KarelE op za dec 31, 2016 12:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Maas loopt leeg

Bericht door wrotter »

dat langs dat lijntje varen van je voorganger begrijp ik totaal niets ,de stuwen zijn er al langere tijd niet uit geweest ,hoogst waarschijnlijk vaart het schip al langer naar ik neem van de d s m naar .......
het is meer de onbekendheid ,met waarschijnlijk of onder invloed varen of met een speeltje bezig zijn ,of tv kijken ,ik ben dat zowel te berg als te daal vaker langs gekomen ,maar wij hadden nog nooit de invaart gemist zelfs niet als het roetje dicht zat .en je zag de afschermings boeien zeer duidelijk op de radar en dus ook de invaart.
we zullen maar afwachten wat de onderzoek uitslag word ,als het tenminste niet verbloemd word .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Marie Christina »

Natuurlijk heb je gelijk, Karel, als je zegt dat waypoints en koersen uitzetten geen doen zijn in de binnenvaart.
Dat besefte ik al toen ik het voorbeeld aanhaalde.
En ik heb het zelf ondervonden als we met een bak zand van Hoek van Holland naar de zandput bij kp 1016 in de Botlek moesten.

Maar dat neemt niet weg dat je ook in de binnenvaart je reis goed voor kan bereiden.
En dat is hier gewoon niet gebeurd.
Want dan had de schipper geweten dat hij hier SB uit moest en niet rechtdoor.

Als wij een stuk gaan varen op vakantie pakken we toch ook even de kaart erbij om te kijken of we wel onder alle bruggetjes door kunnen, of we een sluis tegen komen en of er aanmeerplekjes zijn onderweg?
Dat had deze schipper ook moeten doen.
Op zee heet dat "Goed Zeemanschap", iets waar heel zwaar aan getild wordt bij onderzoeken naar scheepsrampen.
Er zal toch ook wel iets van "goed binnenvaartschap" bestaan?

Men onderzoekt of deze schipper gedronken heeft of niet.
Ik verwacht zelf van niet.
Ik ben bang dat de oorzaak veel basaler is: tijdgebrek, onder druk staan van de baas ("varen met die bak"), niet tegen de baas durven zeggen dat je niet weg kan omdat je de reis nog moet voorbereiden, of misschien wel luiheid. (Al verwacht ik dat laatste ook niet.)
Ik verwacht dat deze man bij vertrek zijn elektronische kaart aangezet heeft en is gaan varen.
"Gewoon op die blauwe strook blijven, en door de bochten sturen."
En door diezelfde tijdsdruk misschien ook wel niet genoeg rust gehad, waardoor je makkelijker verkeerde beslissingen neemt.

En probeer als Poolse arbeidskracht ook maar eens tegen die opgelegde tijdsdruk in te gaan.
Voor hem niet 10 maar 100 anderen.

Het is allemaal een stuk complexer dan wij hier, op afstand, denken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen,
Ook ik heb met verbazing de berichten over de Maas meegekregen :shock: , mijn eerste gedachte was als ik eerlijk ben ook richting het weinachtsborreltje :oops: maar er kunnen natuurlijk 100-den redenen zijn waarom het is misgegaan.
Bij ons in het Zeeuwse zijn we opgegroeid met eb en vloed en zijn de havens en vaarroutes er (meestal) op aangepast.
Maar een eb zoals nu in de Maas e.o dat is wel wat anders natuurlijk zeker als het zo snel gaat dat je geen maatregelen kunt nemen voor je ark en woon- en/of plezierschip. :?
Op andere forums en media heb ik dan nog wel een paar goede tips gezien voor de slachtoffers : hou je schroefas in de gaten(lekkage) hou je koelwater in de gaten (aanzuig vol slib) enz, enz. enz.als je weer water onder de kiel krijgt :idea:
Elkaar van deze en andere tips voorzien lijkt me eigenlijk belangrijker dan op de stoel van de KLPD en/of waterstaat te gaan zitten om watskebeurt :?: en reparatie te bespreken, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Tot slot iedereen een rustige jaarwisseling en een gezond en vaaruurrijk 2017 gewenst.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Carel-k »

Goed zeemanschap maar er zijn er die weten niet wat deze simpele woorden betekenen,ik heb in maart van dit jaar een
Jacht uit Zuid Portugal gehaald met een paar bootjes mensen en een daarvan maakte een opmerking "wat kijk jij veel door de verrekijker ik heb net gekeken "mijn mond viel open van verbazing en ergernis en dat is de hele reis zo gebleven.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Maas loopt leeg

Bericht door frank »

En dan is onderstaand plaatje voor vroege wandelaars de eerste blik in het nieuwe jaar en dat zal als ik de berichten zo hoor wel lang zo blijven....

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Maas loopt leeg

Bericht door frank »

Over de oorzaak van het ongeval buigen zich nu de deskundigen dat horen we later wel weer. Waar het nu om gaat en wat natuurlijk onze nieuwsgierigheid prikkelt dat is de vraag "hoe lossen we dit nou op...?" en op dit moment worden er al ontelbare overuren gedraaid, daar kunnen we zeker van zijn. Er ligt al wat bijeengesprokkeld materiaal bij de stuw en met onderwatercamera' s doet men onderzoek. Voor duikers is hier niets te zoeken met die sterke stroming in dat gat.

Om jullie een beeld te geven van hoe die stuw naar Frans ontwerp in de jaren 1926 en verder gebouwd is en waarom dat ontwerp toen is gekozen zie de onderstaande afbeelding die ik ergens gevonden heb.. de bekende Joost mag weten waar dus ik kan geen bronvermelding toepassen. Aan de hand van de afmetingen van een mens kun je zien hoe imposant die hele constructie is.
Je ziet hier de benedenstroomse kant van de stuw. Bij hoogwater trekt de machine boven op de brug met de kettingen het hele juk strak tegen de onderkant van de brug zodat de scheepvaart door kan varen.

Afbeelding

en hieronder nog eentje van de bouw van de stuw.
Hier zie je de bovenstroomse kant van de stuw in aanbouw. Kijk goed ergens midden onder in het beeld zie je een mannetje staan dat geeft een idee van de grootte. De schuiven worden door de hijsmachine boven op de brug hoger of lager gesteld en lopen met wieltjes langs de jukken. Dat was een eeuw geleden technisch gezien een enorme vooruitgang want boven de 2,5m verval kun je geen traditionele naaldenstuw bouwen zoals in Frankrijk gebruikelijk.

Afbeelding

Nou is de vraag waar de schade het grootst is. Als de stuwvloer kapot is hebben ze een enorm probleem. De jukken worden geborgd in de stuwvloer waar ze steun geven tegen de stroming. Het plaatsen van een juk gebeurt hier dus 'tegen' de stroming in. Bij hoogwater gaat het hele juk eerst uit de vloer en dan wordt dan strak tegen de brug aan getrokken met kettingen.

Ik denk dat binnenkort de beslissing genomen gaat worden om een heel nieuwe stuw te bouwen, deze is toch al ver uit de tijd en afgeschreven. In de tussentijd zal er wel een of andere tijdelijke oplossing worden bedacht om het water weer op peil te krijgen.

We wachten af....
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Maas loopt leeg

Bericht door wrotter »

dus als er vervanging komt is er alweer een prachtig kunstwerk naar de barrebiesjes geholpen door een figuur uit de hoek van landsmannen die al zeer veel schade veroorzaakt hebben op de wateren ,en dat alleen omdat reders goedkope krachten inhuren voor hun schepen .
maar de verzekeringen moesten maar eens wat meer op dit soort zaken gaan letten ,wand de hier uit ontstane nevenschade die betaald zou moeten worden gaat ver boven de waarde van schip en lading uit ,zeker als de scheepvaart ook nog het omvaren gaat claimen .en natuurlijk de bevrachters ,en bedrijven .over de binnen vaart word niets gezegd en de havens van Cuijk of hebben ze de keersluis op tijd dicht gekregen .en de havens rond de mokerplas .
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Maas loopt leeg

Bericht door frank »

wrotter schreef:.
maar de verzekeringen moesten maar eens wat meer op dit soort zaken gaan letten ,wand de hier uit ontstane nevenschade die betaald zou moeten worden gaat ver boven de waarde van schip en lading uit ,zeker als de scheepvaart ook nog het omvaren gaat claimen

e havens van Cuijk of hebben ze de keersluis op tijd dicht gekregen .\

en de havens rond de mokerplas .
Wie gaat dat betalen? En Zoete Lieve Gerritje woont nog steeds in den Bosch...
Zoiets enorms gaat boven iedere verzekering uit. Maar ongetwijfeld zal het Rijk daar wel weer een oplossing voor vinden. Wie merkte hier al eerder op "Wir schaffen dass.." ?

Wat de haven van Cuijk betreft, de Maasdeur is op tijd gesloten terwijl het gevaar van de plaszijde kwam, dus snochtends sprak ik de deurenman van de gemeente en die zei me dat hij toch ook maar de tweede deur aan de havenzijde ging sluiten en nog lekt het een beetje. Het water binnen staat nu ongeveer 40 cm lager en ik hou het in de gaten. Ik heb nog 30 cm onder de kiel en moet op tijd verhalen als het verder gaat zakken wat ongetwijfeld gaat gebeuren omdat er kwelwater onder de dijken door sijpelt. Ik heb nog niet bij de terminal gekeken maar bij mij tegenover ligt een schip wat net gelost heeft. Die kan nu dus een lange vakantie gaan nemen en een schadeformulier invullen...

Van Mook had ik Harrie van de Poolster aan de lijn en die was druk bezig om een woonark in het kanaaltje overeind te houden. Die zit nu met staaldraad en balken aan palen op de wal geborgd maar hangt te scheef om op te verblijven. De sluis in het kanaaltje hebben ze te laat en provisorisch gedicht maar het water was op de Mookerplas al flink gezakt. Die sluis is een hoogwaterkering en niet berekend op laag water.

De containervaart hier op de rivier en in de haven van Cuijk ligt nu natuurlijk helemaal stil. Er kunnen alleen nog bepaalde maat schepen via de kanalen tussen Maasbracht en den Bosch. Ik las al ergens dat er vergunningen aangevraagd worden om met overmaat daar door te varen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Aqua Domus »

De pechvogel of liever de geluksvogel want dit had veel erger gekund.
Nu gelukkig alleen een financieel probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moet een hel geweest zijn aan boord in de paar seconde.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Marie Christina »

De z.g. "dichte mist " was dus duidelijk niet het probleem.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Maas loopt leeg

Bericht door stevedem »

ik vind dat er toch wel heel weinig schade aan de boeg zichtbaar is..... je zou meer verwachten.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Marie Christina »

Zien we de boeg van na het ongeluk wel?
Mij komt het voor dat we op de laatste foto naar de kont kijken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Maas loopt leeg

Bericht door KarelE »

De boeg staat op de eerste drie foto's afgebeeld.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie