Maas loopt leeg

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Maas loopt leeg

Bericht door frank »

Afbeelding

Zo was het beeld vanmorgen vroeg buiten de Cuijkse stuwdeur die op tijd was gesloten.
Het water zakt ruim drie meter en het hele havenkanaal zal straks droog staan.

Ongeluk in Grave, Duitse tanker met benzeen geladen was even de weg kwijt en stuw kapotgevaren.
Er is niet genoeg reserve materiaal aanwezig voor een reparatie dus ik verwacht een langdurige stremming.
Noodreparatie zou misschien kunnen maar het is nu hoogwaterseizoen dus damwand slaan is dan geen optie.
Economische schade zal enorm zijn, geen scheepvaart mogelijk vanuit België naar de Waal anders dan via de route over Antwerpen.

Hier het laatste stukje van de track van die tanker.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Maas loopt leeg

Bericht door paure nesci »

Ik kreeg al n telefoontje of ik nog water onder de kiel had, ik ???
ja", kijk maar ff op t nieuws"
toch wel tof dat die keersluis de boel nu "nat " kan houden ! :D
zo toch ook maar ff kijken......

gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Maas loopt leeg

Bericht door popeye »

frank schreef: Noodreparatie zou misschien kunnen maar het is nu hoogwaterseizoen dus damwand slaan is dan geen optie.
Het zijn twee afzonderlijke stuwen naast elkaar zie ik. Wanneer de impact op de scheepvaart zo groot is zou je een object, (oud schip) voor de kapotte stuw kunnen afzinken, dan heb je de andere stuw en de sluis over om te spuien. Met een schip van 65 meter heb je het gat dicht. Dan kan de scheepvaart via het Maas-waalkanaal.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Maas loopt leeg

Bericht door RuudMal »

Frank,

Niet zo mooi, tanker liep nog aardig hard richting stuw. zeker onbekend daar. anders had hij wel geminderd.

ik ben benieuwd wat er op het traject, als straks het water gedaald is, nog meer boven water komt.

Hou je ons op de hoogte met woord en foto's ? dit komt toch niet zo vaak voor.

Ruud
Ancora Imparo
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Maas loopt leeg

Bericht door schipper-willem »

Mogelijk zou je een soort van caisson voor het kapotte gat kunnen laten afzinken wat in ieder geval na reparatie weer leeg gepompt en weggesleept kan worden zodat er geen extra bergingswerkzaamheden hoeven plaats te vinden.
Ooit heb ik stemmen gehoord dat het stuw annex brugcomplex vernieuwd zou moeten worden wellicht gaat dat dan nu gebeuren!
Toch weer een strop voor de binnenvaart het blijft een wankel evenwicht.
Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Maas loopt leeg

Bericht door KarelE »

Op de NOS app beelden van scheef liggende arken en pleziervaart, bijv. de Treeske. Wordt nog een klus om alles droog te houden als straks het peil weer wordt opgezet. Grote kans dat er water instroomt voordat de lage kant van de schepen weer gaat drijven. Ik zag gisteren avond de blusboot Gelderland ook afvaren naar Grave via het Maas-Waal kanaal. Die is gauw doorgeschut naar Lith, anders was die opgesloten. Nu kan die weer omvaren naar Nijmegen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Marie Christina »

Ik denk dat het een aanslag van IS is. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Riverboy »

Marie Christina schreef:Ik denk dat het een aanslag van IS is. :mrgreen:
Wir schaffen das! Zal de Duitse stuurman wel hebben gedacht :mrgreen:

Evengoed erg genoeg voor iedereen.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Maas loopt leeg

Bericht door popeye »

Kunnen ze op dat soort schepen ook op de "automatische piloot" varen aan de hand van een eerder gevaren route? Het lijkt er op, dat waarschijnlijk bij hogere waterstanden, de stuwen open kunnen staan, en je dus niet hoeft te schutten.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Maas loopt leeg

Bericht door frank »

Net terug van ritje langs de Maas. In Boxmeer bij de wsv flinke schade, grote loopbrug weg, steigers afgebroken, ze zijn daar nu met man en macht bezig om de schade in de hand te houden.

Afbeelding

Dan de brug over naar de vluchthaven van Heijen waar mijn vriend Camiel met zijn ark ligt. Hij heeft mazzel want stevige betonnen casco ooit als tanker gebouwd in de oorlog. Hij ligt achter ene halve meter droog maar geen problemen.
Andere arken daar is kritiek. Brandweer is hier en daar aan het pompen en ze willen luchtzakken verbonden met banden aanbrengen om de zaak wat te lichten. Het ging zo snel dat niemand de kans kreeg om alles los te gooien en een stukje naar diep water op te schuiven.

Afbeelding

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Maas loopt leeg

Bericht door KarelE »

Ja, dat wordt ook wel Tresco varen genoemd. Dan vaart de niet ter plaatse bekende stuurman keurig langs het lijntje op de kaart dat zijn voorganger voer.

Kwam zo laatst zo'n Viking cruise schip tegen op de Lek. Die voer op een recht stuk opvarig de verkeerde wal. Er was geen enkele reden voor hem om verkeerde wal te varen. Opgeroepen, er kwam wat onverstaanbaar pseudo-Duits terug. Ik ben maar overgelopen, die discussie ga je niet winnen. Vermoedelijk heeft zijn voorganger daar ooit eens een schip opgelopen, en dat lijntje werd keurig gevolgd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Riverboy »

Voor wie nog wat meer wil weten van de aanvaring met de stuw in Grave. Hieronder een verslag van Schuttevaer met enkele video's.
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actuee ... newsletter
Groet, Jo
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Carel-k »

Je kan natuurlijk ook zelf een lijntje op je plotter zetten voor je aan z'on reis begin, en dat is de normale gang van zaken ,op de zeevaart ten minste. Op mijn eigen schip doe ik dat ook voor ik aan een track begin en het logboek automatisch mee laten lopen!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Maas loopt leeg

Bericht door Marie Christina »

Sterker, dat is in de zeevaart verplicht.
Bij controle van Port State Control is de eerste vraag of je de "course, distances and waypointlist " kan laten zien.
Mag evt uit de ecdis, als je maar kunt aantonen dat je de reis gepland hebt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Maas loopt leeg

Bericht door KarelE »

Ik kan me dat op zee voorstellen, maar in de binnenvaart is e.e.a. sterk afhankelijk van je medevaarweggebruikers en andere 'situaties'.

Bijv. de werkzaamheden bij de Merwedebrug. Op het moment dat de aannemer klaar is met de ene doorvaartopening gaat hij zijn spullen verhalen naar de andere opening. Dat wordt vervolgens gewoon ter plaatse geregeld vanaf het patrouillevaartuig ter plaatse. Die varen ook naar de wrakkenpontons om de matrixborden met tekst aan te passen.

Of afvarig op de rivier. Je weet niet van te voren of je opvaart tegenkomt, en zo ja, of die in een bocht naar rechts (afvarig gezien) de binnenbocht wil gebruiken en jou verzoekt over te lopen naar de andere oever.

enz. enz.
Dus de binnenvaart-stuurman vaart niet van waypoint naar waypoint, maar in een bepaalde richting via een bepaald vaarwater en handelt naar eigen inzicht de zich ter plaatse voordoenende 'uitdagingen' af.

Dat is dus precie het probleem met de tresco-vaarders. Als hun voorganger de vorige reis iemand is opgelopen loopt het track keurig in een 'chicane' om de voorligger van toen heen. En nu zie je dat schip plotseloos een rare manoeuvre maken. Waarom? Omdat op die plek vorige week iemand wat langzamer voer.......

Om die reden zie ik onbemande vaart ook eerder op zee dan op het binnenwater succes hebben. Op het binnenwater kan wel, maar dan moet in 1 klap alle binnenvaart onbemand. Dan wordt er niet meer opgelopen, er wordt geen verkeerde wal meer gevaren, alles keurig in schepen van vergelijkbaar formaat in een treintje achter elkaar aan. En pleziervaart kan je er dan al helemaal niet meer tussen hebben..... :roll:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie