Brandvertragende betimmering

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Baschinist »

Zeg maar Bas tegen wrotter hoor :wink:

Nou, zat toevallig het topic door te lezen aan boord en het toeval wil dat er ook een brandweerman aan boord zit dus we hebben een potje open getrokken en hadden gelijk weer een avond gesprekstof....vandaar.

En ja IL&T/internationale regelgeving.......het duurt idd eeuwen. Heeft helaas wel vaak tot gevolg dat cursussen niet helemaal aansluiten op de laatste ontwikkelingen :(

Zat vorig jaar op de refresher En daar had werkelijk waar niemand in de klas ooit van een klasse F brand gehoord. Dat wou er bij de lesgevende brandweerman ook niet in want die bestaat ook al een jaar of 20 schijnbaar.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Marie Christina »

Dat is het mooie van mijn lessysteem. (Oei, wat klinkt dat opschepperig....)
Het staat on line.
Het systeem heet "Wikiwijs".
Het bestaat nog niet heel lang, maar je kan het meteen aanpassen.
Gebaseerd op het idee van Wikipedia.
(Je kan dus overal ter wereld bij de leerstof, als je de link hebt. Andere scholen kunnen er gebruik van maken.)
Onlangs nog de gecombineerde on-load/offload MOB kraanhaak ingevoerd.
Dat Wikiwijs was ook iets nieuws, waar beide instanties even achter het oor voor moesten krabben.
Tot dan toe was men boekjes gewend, die vijf jaar mee gingen en dan een nieuwe editie kregen.
Zolang ik scherp blijf op nieuwe ontwikkelingen, is de cursus altijd up to date.

(Enne, sorry: Bas.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Navigo »

HH,

Even een kleine zijstap zie het als aanvulling op de reactie cq van bachinist.

De plaat van de machinekamer is en mag ook bij nieuwbouw nog steeds van aluminium tranenplaat zijn, ook van en naar vluchtwegen.

Er is wel een verbetering, dan wel aanvulling op de aluminium tranenplaat gedaan;
Aan de onderzijde is een paar millimeter dikke stalen (meestal gegalvaiseerde) plaat gelijmd.

Het voldoet zo aan de eisen en omdat het oog ook wat wil ziet het er nog steeds blingbling uit.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Baschinist »

Aha.....dan weet ik nu wel waarom het bij ons gewoon staal is geworden :mrgreen:

Maar rare vraag misschien: waarom dan geen rvs? Dat prijsverschil zal dan niet zo groot meer zijn.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door wrotter »

ach ja in 1980 hebben we nog eens een passagiersschip o en ingebouwd ,tja inspectie wou in die tijd dat we b 60 plaat gebruikten dat was geïmpregneerd spaanplaat ,gooide je een stukje daarvan in de kachel was het rap verpieterd maar goed hun schreven het voor de deuren moesten b 30 zijn en er moest een gleuf in gefreesd zijn zodat bij brand de daarin gelegde band van een of ander spul dat bij hitte opzwol zodat het het deur gat luchtdicht afsloot ??? een weerskanten van het spaanplaat kwam een 8 mm hechthout met daarop de afwerking ,alles moest met brandwerend lak bewerkt worden .
sommige brandweer mannen in Amsterdam lachten om die rotzooi ,maar goed voorschrift is voorschrift
ook het idee dat je dan ook nog bij iedere hut en ruimte een p 12 blusser hangen ,een stuk of 30 ,of een sprenkler installatie aanbrengen ??nou had ik bij de marine geleerd dat ongeisoleerde schotten bij brand aan de andere kant als ze geschilderd zijn de brand daar snel verder kan ,maar
die hoefde nou weer niet geïsoleerd te worden volgens de ambtenaar .
tja het binnenschepen besluit was van toepassing .
bv op een passagiers schip voor de Rijnvaart waar het bovendek bijna 6 meter boven de waterlijn lag moest je voor alle opvarenden reddings middelen hebben ,ja op de rijn en dergelijke heb je behalve rond de lorelei nergens meer diepgang dan 4 meter ,maar volgens hun kon het schip kapseizen ,tja hoe zout kan je het hebben als je vierkand omlaag zakt .
Plaats reactie