Brandvertragende betimmering
Moderators: sailor wim, frank
Re: Brandvertragende betimmering
Nu wil ik hier mijn vingers niet branden, maar er is een vergelijking gemaakt
tussen een 18mm multiplex en een 1mm aluminium plaat als bescherming.
Een brandwerende deur zal denk ik minimaal 4-6mm dik zijn. Dan krijg je wel een
ander verhaal. Bovendien is alles afhankelijk van,......
Ik denk voldoende waarschuwingen inbouwen, brandblusser hebben, en in machine
ruim een blusbom plaatsen?
https://youtu.be/p6K300IEOr0
https://youtu.be/iCRJSJPYy2A
Deze laatste heb ik zelf op mijn vorige boot gehad in machine ruim.
https://youtu.be/FuCG9qZ_MQ8
tussen een 18mm multiplex en een 1mm aluminium plaat als bescherming.
Een brandwerende deur zal denk ik minimaal 4-6mm dik zijn. Dan krijg je wel een
ander verhaal. Bovendien is alles afhankelijk van,......
Ik denk voldoende waarschuwingen inbouwen, brandblusser hebben, en in machine
ruim een blusbom plaatsen?
https://youtu.be/p6K300IEOr0
https://youtu.be/iCRJSJPYy2A
Deze laatste heb ik zelf op mijn vorige boot gehad in machine ruim.
https://youtu.be/FuCG9qZ_MQ8
Laatst gewijzigd door sambeek op zo jan 08, 2017 8:31 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Brandvertragende betimmering
We zullen zien, Wrotter.
Mijn cursus, waar ik het afgelopen half jaar aan gewerkt heb, ligt op dit moment ter beoordeling bij ministerie van IL&T .
Als het allemaal goedgekeurd wordt is het een geheel vernieuwde erkende cursus waar onze toekomstige zeelui mee opgeleid gaan worden.
Wordt het afgekeurd dan wordt er ongetwijfeld bij verteld waarom.
Dan zal blijken dat ik poep praat en dat schotten van hout moeten zijn.
(Mijn research heeft echt andere info opgeleverd)
Ook is mij bekend dat branden van klasse D (metaalbranden) gevaarlijk zijn om met water te blussen.
Omdat de brand zo heet is dat het water zich ontleedt in waterstof en zuurstof.
Ofwel: knalgas.
Die branden zijn alleen te blussen met een z.g. negatieve katalysator, wat de inhoud van de door jou aangehaalde blusser is.
Een blusser die op aluminium schepen, als loodstenders, verplicht aan boord is
Ik weet het allemaal.
Tot de tijd dat ik van IL&T hoor dat ik het fout heb ga ik mijn studenten niet vertellen dat hout minder goed brandt dan metaal.
Noem me koppig.
Zo, en nu ga ik met een lekker glaasje whisky bij de open haard zitten, waar ik nog even een vers plaatje aluminium op leg.
Mijn cursus, waar ik het afgelopen half jaar aan gewerkt heb, ligt op dit moment ter beoordeling bij ministerie van IL&T .
Als het allemaal goedgekeurd wordt is het een geheel vernieuwde erkende cursus waar onze toekomstige zeelui mee opgeleid gaan worden.
Wordt het afgekeurd dan wordt er ongetwijfeld bij verteld waarom.
Dan zal blijken dat ik poep praat en dat schotten van hout moeten zijn.
(Mijn research heeft echt andere info opgeleverd)
Ook is mij bekend dat branden van klasse D (metaalbranden) gevaarlijk zijn om met water te blussen.
Omdat de brand zo heet is dat het water zich ontleedt in waterstof en zuurstof.
Ofwel: knalgas.
Die branden zijn alleen te blussen met een z.g. negatieve katalysator, wat de inhoud van de door jou aangehaalde blusser is.
Een blusser die op aluminium schepen, als loodstenders, verplicht aan boord is
Ik weet het allemaal.
Tot de tijd dat ik van IL&T hoor dat ik het fout heb ga ik mijn studenten niet vertellen dat hout minder goed brandt dan metaal.
Noem me koppig.
Zo, en nu ga ik met een lekker glaasje whisky bij de open haard zitten, waar ik nog even een vers plaatje aluminium op leg.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op zo jan 08, 2017 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Brandvertragende betimmering
Zo'n blusbom is werkelijk 1 van de beste uitvindingen van de laatste tijd.sambeek schreef:Nu wil ik hier mijn vingers niet branden, maar er is een vergelijking gemaakt
tussen een 18mm multiplex en een 1mm aluminium plaat als bescherming.
Een brandwerende deur zal denk ik minimaal 4-6mm dik zijn. Dan krijg je wel een
ander verhaal. Bovendien is alles afhankelijk van,......
Ik denk voldoende waarschuwingen inbouwen, brandblusser hebben, en in machine
ruim een blusbom plaatsen?
https://youtu.be/p6K300IEOr0
https://youtu.be/iCRJSJPYy2A
Zou verplicht moeten worden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Brandvertragende betimmering
Ik heb een deel van de betimmering gedaan met gipsvezelplaat, maar ben gestopt ivm het gewicht. Je brengt een ontzettende hoeveelheid gewicht aan met die materialen. Zeker tegen een plafond is dat eigenlijk niet te doen. Aluminium composiet panelen, https://deccowandpanelen.jimdo.com/ Een groot voordeel is het als je de zaken later niet meer hoeft af te werken (fermacell, multiplex,plamuren en schuren, gronden en aflakken...vermoeiend!)
Het plafond van mijn 'stuurhut' heb ik gemaakt van dun multiplex (van te voren) beplakt met linoleum. Dit is ook nog best zwaar, maar in 1 keer afgewerkt, goed af te nemen en spiegelt niet 's nachts.
Verder zweer ik bij wol (van een schaap) als isolatiemateriaal. Je kunt dit namelijk gebruiken zonder de dampremmende voorzieningen en het is zelfdovend. Het verwerkt prettig en zorgt voor een prettige atmosfeer binnen. Neemt ook nog wat geluid weg, maar met een elektromotor onder de vloer is dat natuurlijk niet interessant.
groet
Arnold
Het plafond van mijn 'stuurhut' heb ik gemaakt van dun multiplex (van te voren) beplakt met linoleum. Dit is ook nog best zwaar, maar in 1 keer afgewerkt, goed af te nemen en spiegelt niet 's nachts.
Verder zweer ik bij wol (van een schaap) als isolatiemateriaal. Je kunt dit namelijk gebruiken zonder de dampremmende voorzieningen en het is zelfdovend. Het verwerkt prettig en zorgt voor een prettige atmosfeer binnen. Neemt ook nog wat geluid weg, maar met een elektromotor onder de vloer is dat natuurlijk niet interessant.
groet
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op zo jan 08, 2017 8:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Brandvertragende betimmering
Klinkt goed, Arnold
Die wol is ook een uitstekende keuze.
Die wol is ook een uitstekende keuze.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Brandvertragende betimmering
Als ik nou vertel dat op aluminium schepen ventilatiekanalen van en naar de machinekamer van staal moeten zijn?
Aluminium geleid de warmte heel goed, dus zal het snel naar de andere kant brengen, verder smelt het ook vrij snel.
Ik geloof zeker dat een multiplex houten plaat van zeg 30mm dik vuur langer tegenhoud dan een alu plaat van 5mm.
Maargoed, voor mijn boot, wat zijn de prioriteiten, (zo even snel bedacht, aanvullingen welkom):
-als er brand is terwijl er niemand binnen is:
Zo klein mogelijk houden, dus in compartiment houden, niet uitslaand, dus zo weinig mogelijk zuurstof erbij, zodat het schip niet volledig verloren raakt.
-naar het vooronder komt een waterdichte (stalen) deur, die door isolatie (en brandvertragende verf wellicht) iig deze compartimenten gescheiden moeten houden. De rubber afdichting mag ik ook wel naar kijken dan.
-Slaapkamers / badkamers, goede houten deur, en betimmering zodanig dat evt. brand zichzelf zal smoren.
-ventilatiesysteem: brandkleppen aanbrengen op de juiste plekken.
-tussen stuurhut en leefruimte achter een branddeur maken.
-stuurhut is voorzien van dubbel glas wat aan de buitenkant gelaagd glas is, dit zal minder snel springen dan gewoon glas (dus geen zuurstof toevoer)
-automatische blus-systemen zijn erg interessant, althans een betrouwbaar systeem dan, de 'blus granaat' lijkt me erg interessant.
Als er wel mensen aan boord zijn komen er wat dingen bij:
-brandmelding / CO-melding, gekkoppeld systeem
-vluchtwegen
-blusmogelijheid: een brandblusser in elke ruimte (exacte details weet ik niet uit mijn hoofd) is sowieso verplicht voor mij.
Kent iemand de 'fipro' platen?:
http://link.marktplaats.nl/m1121820575
Aluminium geleid de warmte heel goed, dus zal het snel naar de andere kant brengen, verder smelt het ook vrij snel.
Ik geloof zeker dat een multiplex houten plaat van zeg 30mm dik vuur langer tegenhoud dan een alu plaat van 5mm.
Maargoed, voor mijn boot, wat zijn de prioriteiten, (zo even snel bedacht, aanvullingen welkom):
-als er brand is terwijl er niemand binnen is:
Zo klein mogelijk houden, dus in compartiment houden, niet uitslaand, dus zo weinig mogelijk zuurstof erbij, zodat het schip niet volledig verloren raakt.
-naar het vooronder komt een waterdichte (stalen) deur, die door isolatie (en brandvertragende verf wellicht) iig deze compartimenten gescheiden moeten houden. De rubber afdichting mag ik ook wel naar kijken dan.
-Slaapkamers / badkamers, goede houten deur, en betimmering zodanig dat evt. brand zichzelf zal smoren.
-ventilatiesysteem: brandkleppen aanbrengen op de juiste plekken.
-tussen stuurhut en leefruimte achter een branddeur maken.
-stuurhut is voorzien van dubbel glas wat aan de buitenkant gelaagd glas is, dit zal minder snel springen dan gewoon glas (dus geen zuurstof toevoer)
-automatische blus-systemen zijn erg interessant, althans een betrouwbaar systeem dan, de 'blus granaat' lijkt me erg interessant.
Als er wel mensen aan boord zijn komen er wat dingen bij:
-brandmelding / CO-melding, gekkoppeld systeem
-vluchtwegen
-blusmogelijheid: een brandblusser in elke ruimte (exacte details weet ik niet uit mijn hoofd) is sowieso verplicht voor mij.
Kent iemand de 'fipro' platen?:
http://link.marktplaats.nl/m1121820575
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Brandvertragende betimmering
http://www.bouwcenterconcordia.nl/verbo ... materialen
Gewoon fermiculietplaten dus, of ze minder wegen dan de fermacell weet ik niet.
Arnold
Gewoon fermiculietplaten dus, of ze minder wegen dan de fermacell weet ik niet.
Arnold
Re: Brandvertragende betimmering
Deze wilde ik ook even niet onthouden. Ben nl. ook aan het kijken om stuurhuis opnieuw te isoleren.varg schreef:http://www.bouwcenterconcordia.nl/verbo ... materialen
Gewoon fermiculietplaten dus, of ze minder wegen dan de fermacell weet ik niet.
Arnold
Ik denk dat ik onderstaande ga gebruiken.
Zie algemene eigenschappen. Lijken me prima.
https://www.bouwbestel.nl/amfilerating/ ... e_id/1094/
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Brandvertragende betimmering
Dat is grappig, ben idd van plan deze ook te gebruiken, bij de Hornbach zijn ze het goedkoopst denk ik:
http://www.hornbach.nl/shop/ROCKWOOL-St ... tikel.html
80mm is het maximale wat ik kwijt kan, bij lampjes e.d. moet het maar een beetje indrukken...
Daaronder deze 9mm multiplex platen, kijken of ik met wat mooie hardhouten latjes ze verwijderbaar kan houden.
http://www.hornbach.nl/shop/Multiplexpl ... tikel.html
Uiteraard is dat hout brandbaar, maar als dat eenmaal door is moet het eerst door de steenwol...en ik ben bang dat de ramen dan ook wel toe beginnen te geven.
http://www.hornbach.nl/shop/ROCKWOOL-St ... tikel.html
80mm is het maximale wat ik kwijt kan, bij lampjes e.d. moet het maar een beetje indrukken...
Daaronder deze 9mm multiplex platen, kijken of ik met wat mooie hardhouten latjes ze verwijderbaar kan houden.
http://www.hornbach.nl/shop/Multiplexpl ... tikel.html
Uiteraard is dat hout brandbaar, maar als dat eenmaal door is moet het eerst door de steenwol...en ik ben bang dat de ramen dan ook wel toe beginnen te geven.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Brandvertragende betimmering
Hmmm, neem interprime light ipv exterieurplaat. Weegt de helft en werkt zoveel makkelijker af later!
Nog wat vragen die ik heb: Hoe ga je het grondhout bevestigen? Met schroeven of alleen maar gekit (mspolymeer). Krijgen we nog een dampremmende laag of vertrouw je op het alu van de rockwool? Wat voor voorbehandeling krijgt het hout/staal achter de isolatie?
Je ziet...we leven weer mee!
Arnold
Nog wat vragen die ik heb: Hoe ga je het grondhout bevestigen? Met schroeven of alleen maar gekit (mspolymeer). Krijgen we nog een dampremmende laag of vertrouw je op het alu van de rockwool? Wat voor voorbehandeling krijgt het hout/staal achter de isolatie?
Je ziet...we leven weer mee!
Arnold
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Brandvertragende betimmering
Ik zou het plafond en wanden bekleden met 12 mm watervast multiplex (B/BB kwaliteit). Dit is voldoende brandvertragend om te ontsnappen. Als je stuurhuis goed in de fik gaat brand het er echt wel af, materiaal maakt niet zo veel uit, tenzij je erg veel geld gaat uitgeven.
12 mm multiplex zorgt dat het niet doorhangt tussen de balken, en geeft een goed "dof" geluid bij aanraking, dat je niet het gevoel hebt dat het triplex is.
gips gaat snel doorhangen tenzij je een fijnmazig frame maakt of verschillende lagen aanbrengt. Op een schip lijkt me de kans op scheuren aanwezig.
CO melder kost 2 tientjes en zou ik zeker aanschaffen.
Poederblusser moet van het CVO, maar zou aan boord zeker 1 CO blusser hebben om te gebruiken in geval van geen paniek, want met zo'n poederblusser kun je alles weggooien dat met het poeder in aanraking komt.
Die blusbom kan interessant zijn als alternatief voor automatische brandblus installatie. Ik vraag me wel af wat voor chemicalien er in zitten. Misschien red je er je schip mee, maar kun je dan wel een nieuwe machinekamer bestellen.
12 mm multiplex zorgt dat het niet doorhangt tussen de balken, en geeft een goed "dof" geluid bij aanraking, dat je niet het gevoel hebt dat het triplex is.
gips gaat snel doorhangen tenzij je een fijnmazig frame maakt of verschillende lagen aanbrengt. Op een schip lijkt me de kans op scheuren aanwezig.
CO melder kost 2 tientjes en zou ik zeker aanschaffen.
Poederblusser moet van het CVO, maar zou aan boord zeker 1 CO blusser hebben om te gebruiken in geval van geen paniek, want met zo'n poederblusser kun je alles weggooien dat met het poeder in aanraking komt.
Die blusbom kan interessant zijn als alternatief voor automatische brandblus installatie. Ik vraag me wel af wat voor chemicalien er in zitten. Misschien red je er je schip mee, maar kun je dan wel een nieuwe machinekamer bestellen.
Re: Brandvertragende betimmering
gips op een schip ?altijd vocht in de buurt en als je veel vaart trilt het ook goed ,op de tankvaart hadden ze wel gips schotten met aam 2 kanten een laagje aluminium en daar op formica ,duur .
zoiets hadden we ook op de rijn passagiers schepen maar dan dubbel met steenwol er tussen ,dit waren schotten tussen de hutten .
maar allemaal stik dure dingen .
op mijn eigen schip waren de wanden van behandelde schrootjes met 7 cm steenwol er tussen ,mocht later niet meer ven de inspectie maar kreeg een ontheffing ,maar moest wel in iedere hut en gang een blusser hangen ,dit en enkele brand melders werd goed gekeurd ,ook een extra blusser bij de keuken ,
wij voeren toen met 24 passagiers .
zoiets hadden we ook op de rijn passagiers schepen maar dan dubbel met steenwol er tussen ,dit waren schotten tussen de hutten .
maar allemaal stik dure dingen .
op mijn eigen schip waren de wanden van behandelde schrootjes met 7 cm steenwol er tussen ,mocht later niet meer ven de inspectie maar kreeg een ontheffing ,maar moest wel in iedere hut en gang een blusser hangen ,dit en enkele brand melders werd goed gekeurd ,ook een extra blusser bij de keuken ,
wij voeren toen met 24 passagiers .
Re: Brandvertragende betimmering
De gipsplaten betimmering zit er hier al twintig jaar in. Nog niets mee aan de hand. Het is wel zo. Hoe brandwerende hoe hygroscopischer. Dus verplicht stoken met dit soort betimmering
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Brandvertragende betimmering
Vroeg me af of die cursus er al door is bij IL&T?
Net met verbazing dit topic door zitten lezen aangezien bij nieuwbouw steeds meer aluminium moet verdwijnen. Alle A60 deuren zijn van staal en machinekamervlonders mogen op de vluchtwegen al een jaar of 10 niet meer van aluminium zijn. Niet zozeer omdat het zo lekker brand maar wel omdat het in geval van brand al bij een graad of 300 elke sterkte kwijt is.
Dat die krengen in de Falklandoorlog zo goed fikte was overigens meer te wijten aan het gebruik van polyester, zowel in de schepen als in de kleding van de bemanning.
Groeten vanaf de Falklands
Net met verbazing dit topic door zitten lezen aangezien bij nieuwbouw steeds meer aluminium moet verdwijnen. Alle A60 deuren zijn van staal en machinekamervlonders mogen op de vluchtwegen al een jaar of 10 niet meer van aluminium zijn. Niet zozeer omdat het zo lekker brand maar wel omdat het in geval van brand al bij een graad of 300 elke sterkte kwijt is.
Dat die krengen in de Falklandoorlog zo goed fikte was overigens meer te wijten aan het gebruik van polyester, zowel in de schepen als in de kleding van de bemanning.
Groeten vanaf de Falklands
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Brandvertragende betimmering
Ambtelijke molens malen langzaam Wrotter.
Wat bij ons een maandje duurt duurt bij hun een jaar.
Wel afgelopen vrijdag de goedkeuring gehad van Det Norske Veritas. (Nodig omdat de cursus ook onder STCW valt )
Vandaag gaan we horen wat de onderwijsinspectie van de lesmethode vindt.
IL &T komt deze of volgende maand voor een Lesbezoek.
Daarna weten we meer.
Dus wel toevallig dat je dat nu vraagt.
Er is nu net een hoop reuring in de vijver.
Wat bij ons een maandje duurt duurt bij hun een jaar.
Wel afgelopen vrijdag de goedkeuring gehad van Det Norske Veritas. (Nodig omdat de cursus ook onder STCW valt )
Vandaag gaan we horen wat de onderwijsinspectie van de lesmethode vindt.
IL &T komt deze of volgende maand voor een Lesbezoek.
Daarna weten we meer.
Dus wel toevallig dat je dat nu vraagt.
Er is nu net een hoop reuring in de vijver.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)