Brandvertragende betimmering

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Brandvertragende betimmering

Bericht door Boekel »

Wellicht hoort dit onderwerp in de 'Vetkuil', maar omdat het hier nu om mijn stuurhut gaat gooi ik 'm hier even neer :p

Wie weet er wat voor materialen er (betaalbaar) te verkrijgen zijn om als panelen vuurvertragend af te timmeren?

Ik wil nu mijn stuurhut-plafond isoleren en aftimmeren, en denk daarbij nu aan cementgebonden platen (duur) (Fermacell), gewone gipsplaten of ??

Het dak bestaat tot nu toe uit houten balken om de 60cm, met daarop één laag underlayment (dubbelzijdig in de 2componenten PU-lak), daarop verlijmd dakbedekking (Neopreen Rubber). Daar bovenop liggen dan zonnepanelen en daartussen rubber tegels.

Van binnen zou ik tussen de balken kunnen isoleren met PIR of PUR platen (makkelijk verwerken, geen nare vezels), of glas / steenwol. dan onder de balken een dampremmende folie en daartegen betimmering.

Er moet naderhand nog bedrading getrokken kunnen worden (lampjes, apparatuur, etc), daarvoor zou het het makkelijkst zijn als ik in het midden een strook verwijderbare panelen toepas. Ook is is een harde isolatie dan makkelijker dan een deken waartussen de draden doorgeduwd moeten worden...

Aftimmeren zou bijvoorbeeld kunnen met eerst een laag hout (voor de stevigheid) en daarna een laag gipsplaten, of met stevigere (gips) platen direct tegen de balken...

Wat voor materialen zijn er nog meer verkrijgbaar, en hoe makkelijk zijn die te verwerken?
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door popeye »

Dit bijvoorbeeld.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door wrotter »

wij moesten vroeger van de scheepvaart inspectie intimmeren met materialen die b30 en b60 waren ,dwz 30en 60 minuten brand vertragend ,gewoon bij de houthandel ,dat was meestal spaanplaat ,en underlaimend die we gebruikten als wanden ,deuren had je ook daar in ,afwerking mocht je van alles gebruiken brand deuren mochten toen van tenminste 35 mm multiplex zijn .
afwerken met gips is ook een optie .maar wij voeren onder het reglement onderzoek passagiers schepen .rijn en binnenvaart .
verder behandelden we het meeste hout met albion k ,wat brandvertragend werkte .
maar in deze tijd zullen er wel betere matrialen in de handel zijn ,kunst stoffen mochten we niet gebruiken ivb de grote zwarte rookontwikkeling.
maar ja ben je groter dan 20 meter zijn de eisen zwaarder dan als recreant onder die maat .
probeer eens een klasse bureau zoals register holland voor info.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Marie Christina »

In de zeevaart worden wanden en plafonds van aluminium plaat gemaakt.
https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-platen.html
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Dirk »

Zonder afbreuk te willen doen aan je wens / verplichting naar brandvertragende betimmering toch even een bemerking ; wat heb je daaraan als vuur zich razendsnel verspreid via gordijntjes,meubeltjes, tafel kleedjes, kleren aan een haakje enz....
En ook even opletten : er is een groot verschil tussen de termen brandwerend, brandvertragend en niet druipvormernd of schadeljke gassen ontwikkelend.
Vaak is de rook ook het gevaarlijkste bij brand.
Wij moeten in ons bedrijf soms ook afwerkingen aanbieden die aan norm x of y moet voldoen ivm brandveiligheid. Onvoorstelbaar hoeveel normen daarvoor bestaan, van Din via Eu tot Lloyds...
Een rommeltje is het..
Is er een norm waaraan je wil of moet voldoen?
Groeten Dirk
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Marie Christina »

Dirk schreef:Zonder afbreuk te willen doen aan je wens / verplichting naar brandvertragende betimmering toch even een bemerking ; wat heb je daaraan als vuur zich razendsnel verspreid via gordijntjes,meubeltjes, tafel kleedjes, kleren aan een haakje enz....

Groeten Dirk
Daar heb je een heel goed punt, Dirk.
Getuige dit filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=gG0vcDGmCf4
De brand op de Emma Maersk.
Een paar jaar geleden.
We mogen toch aannemen dat dit schip voldeed aan de strengste regels betreffende brandveiligheid.
Wel, hij fikt als een fakkel.

Ik denk dat het verstandiger is om het geld dat je wilt besteden aan brandveiligheid (en dat zal een substantieel bedrag zijn) te besteden aan vroegtijdige waarschuwing bij brand.
Lees: rook-, gas- en als het effe kan ook CO melders.
Ben je voor een paar tientjes klaar.
Voor nog eens een paar tientjes een goede schuimblusser erbij en je bent beter beschermd dan met brandwerend materiaal.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door wrotter »

aluminium ,brand als de ziekte als het zijn ontbrandings temperatuur heeft ,kijk naar de Engelse oorlog schepen tijdens de falklans .
heerlijk ligt ,werd bij onze marine erg veel gebruikt maar als er brand is aan de ene kant slaat het snel door naar het andere kant dus snelle uitbreiding isoleren helpt dan niet zo erg veel ,ondervinding ,op een vaartuig van een van mijn vroegere bazen ,de overheid .
maar voor het zover komt ??? moet er heel wat gebeuren .
in principe houd goed hechthout van 18 mm het langer uit dan aluminium van 1 mm zeker met een geïsoleerde laag bij het hout kan je behoorlijk lang je vingers er tegen houden aan de andere kant probeer dat maar eens bij alu .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Marie Christina »

Ik denk dat ik je verkeerd begrijp.
Beweer je nou echt dat je beter een houten schot kan hebben dan een aluminium?
Dat hout minder goed brandt dan metaal? :shock:

Je hebt gelijk dat als metaal eenmaal brandt het ook zo goed brandt dat het eigenlijk niet meer te blussen is.
Dat is zo.
En het geleidt warmte ook beter.
Ook waar.
Maar ga nou niet adviseren dat hij zijn boot moet betimmeren met hout omdat dat brandveiliger is, want dat is gewoon niet waar.
Houdt eens een aansteker een minuut tegen dat hechthout en een minuut tegen aluminium.
Wat zal er branden na die minuut?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door FransvanNispen »

Ik denk, dat brandvertagende deuren er voor zijn, om als het in de ene ruimte brand, het niet zo snel overslaat naar de volgend.

brandvertragende wanden en plafonds hebben (volgens mij) geen zin.
als de brand in de ruimte is dan is het leed al geschied.

bedenk waar de brand kan beginnen, en neem daar voorzorgsnaatregelen zoals brandblusinstalatie in de machinekamer.

Als je schip helemaal in orde is....waar ben je dan nog bang voor?.....

persoonlijk heb ik wel in iedere verblijfsruimte een klein blussertje, zodat je je een weg vrij kan maken naar buiten.

Let wel, dit is geen advies maar een personlijke mening.

groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door wrotter »

het is natuurlijk aan iedereen zelf te weten hoe hij het doet .
maar als je brand hebt in de ene ruimte wil je niet dat het doorslaat naar de volgende ruimte ,en de meeste en zeker bij scheepsbranden woekeren verder door schot door gloei ,verf er op die ontbrand en zo de volgende ruimte in brand zet .dik en eV behandeld hout ev afgeschermd door bv gips
houd dat langer tegen dan aluminium.
in de deuren was een groef gefreest waarin een strip zat die door hitte opzwol en zo de deur klem zette in het kozijn .geen zuurstof toevoer ,een van de brand drie hoek .
in de bouw word voor grote gebouwen bv restaurants houten spanten gebruikt ,waarom bij brand houden deze het langer ut dan stalen spanten deze vervormen sneller en storten daar door sneller in.
ik heb maar een zeer klein beetje ervaring met scheeps brand ,dat beetje heb ij bij de marine op gedaan bij de n b c d organisatie aan boord van de schepen ,je had als kajoe een behoorlijke taak daar in .
de rest bij vele jaren b h v bij mijn laatste baas en 3 dagen instructie en blussen bij de opleiding gevaarlijke stoffen voor de scheepvaart vele jaren geleden 1992 .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Marie Christina »

FransvanNispen schreef:Ik denk, dat brandvertagende deuren er voor zijn, om als het in de ene ruimte brand, het niet zo snel overslaat naar de volgend.

groet

Frans 8)
En daar heb je helemaal gelijk in, Frans
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Marie Christina »

Wrotter, ik zie echt wel hoe je het bedoelt.
Staal verwringt en vervormt en wordt zwak bij hitte.
Maar dat doet het pas als de boel zo heet is dat hout allang opgebrand is.
Feit blijft dat hout gewoon veel eerder brandt dan metaal!

Om je beweringen te onderbouwen scherm je met je ervaring bij de Marine.
Heel begrijpelijk.
Want daar doe je een hoop ervaring in op.

Wel, ik heb 30 jaar gevaren, waarvan 11 in de off-shore en 14 in de bagger, waar safety bovenaan de prioriteitslijst staat.
E'en van de meest gedane klussen is in die tijd geweest: het wegnemen van houten schotten en deuren in de verblijven (Jaren '80 schepen en daarvoor)en vervangen voor aluminium.
Waarom?
Omdat de eisen dat vereisten.
Waarom wordt dat geëist?
Voor de lol?
Nee, natuurlijk niet.
Omdat het veiliger is.

Thans geef ik als docent op de zeevaartschool Basic & Advanced Fire Fighting. (Om ook maar even met mijn beroep te schermen.)
Zit tot mijn nek in de brandveiligheid en -regeltjes.
Ik ben bekend met de A0, A30, A60 schotten.
Ze zijn allemaal van staal of alumium.
NIET van hout.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door FransvanNispen »

Bij al de materialen gaat het toch om, Hoe LANG het de brand weghoud? en daar zijn dan regeltjes voor
En het gaat toch niet zo zeer er om of je nu hout of beton gebruikt (om maar wat te noemen), want het gebruikte materiaal is denk ik weer afhankelijk van het gewicht,, en waar het dan gebruikt word, dus weer regeltjes.

Voorbeeld (fictief) mijn hardhouten deuren in de woonkamer, zijn brandvertragend (bv 10minuten.), ik kan er ook een hele dune ALU deur in hangen, welke dan ook 10 minuten de brand tegen kan houden.


Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door Marie Christina »

En ook dat klopt weer, Frans.
Maar als ik Wrotter goed begrijp zou je beter hout dan metaal kunnen gebruiken.
Dat zou brandveiliger zijn.
En dat wil er bij mij niet in.

Een alumium schot met brandwerend materiaal ertussen is een z.g. A60 schot.
Dat houdt in dat als aan de ene zijde van het schot een brand woedt het aan de andere kant van het schot een uur lang (60 min) niet mag gaan branden en ook niet warmer mag worden dan een bepaalde temperatuur.

Dat gaat je met een houten schot echt niet lukken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Brandvertragende betimmering

Bericht door wrotter »

ik had voor u werkend op de zeevaart,of de baggerafdeling van de school beter verwacht ,ok scherm helemaal niet met de marine ,alleen doe je daar bij een uitgebreide cursus scheeps en vliegtuigbrand bestrijding wel wat weetjes op ,dat zelfde bij de scheepsbrand bestrijding gevaarlijke stoffen .
en dan de uitgebreide uitleg die we kregen van de scheepvaart inspectie toen we met de bouw van 2 passagiers scheepjes voor rijn en binnenvaart gingen opbouwen ,dat allemaal bij elkaar vergeet je niet zo .
de n b c d is wat men op de zeevaart op zijn hollands damage control noemen .
oja als je bv een massief hecht houten schot zou hebben van de zelfde dikte houd die langer dan alu .dit uit ervaring van een alu schot weer brand achter was dit was 5 cm dik met steenwol er tussen door de staanders en liggers om het aan elkaar te verbinden begon de verf op het schot al snel te branden ,gelukkig was het brandpiket er op tijd bij .
gelukkig zijn er op marine schepen genoeg gele brandblussers om metaal (magnesium en aluminium )te blussen aanwezig .en als u weet wat dat doet als je er water over spuit ,tja ?
Plaats reactie