Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door Klaver vier »

Gido een themokoppel zorgt er alleen voor dat er een magneetklepje vastgehouden wordt door een heel kleine spanning.
Het is misschien een beetje gek maar doordat het thermokoppel met het puntje in de waakvlam zit wordt er spanning opgewekt en deze spanning houdt op zijn beurt de magneetklep vast
Dus waakvlam weg spanning weg magneetklep dicht geen gas
Gr René ( Klaver vier)
Kleine toevoeging je kan het thermokoppel er gewoon afhalen dan krijg je nog steeds geen gas.
Klaver vier
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door ronrtl »

WADnWIND schreef:
ronrtl schreef:Voor een ieder onder ons wiens schip in de 100m3 valt... je bent dus officieel een "klein schip" want je bent minder dan 20 meter. Hiervoor gelden dus andere regels! Na een uitgebreid gesprek met CVO keurmeester zijn er een aantal investeringen welke niet verplicht zijn zoals o.a een blauw bord en tweede marifoon. Ook AIS is nog onduidelijk betreffende een klasse B welke voor pleziervaart onder de 20 mtr geld. Kortom, laat je informeren!

..Scheelt mij weer een enorm blauw bord! :lol:
Ik werk bij een door ILnT gecertificeerd bedrijf voor AIS (fabrikant). Het blijkt maar weer dat de CVO keurmeesters geen zak kennis hebben van AIS regels. Er is n.l. geen enkele twijfel over de toe te passen AIS klasse <20meter en >100m3. Alles met een CVO en op vaarwegen > CEMT-1 moet een Inland AIS toestel hebben.
Kijk aan! Zo zie je maar weer, de kennis zit niet altijd bij keurmeesters! Meteen dan een niet verrassende vraag: Indien ik geen navi kaarten en of plotter aan boord heb maar wel verplicht een inland AIS systeem. Heb ik daar dan wat aan? Of moet ik ook waterkaarten en of plotter / scherm e.d aanschaffen om de AIS te kunnen zien(bedienen)?? Je hebt voor 1300 euro een AIS transponder maar dat is slechts een kastje zonder poespas. Voldoet dat dan?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door KarelE »

Als ais verplicht is moet het een gecertificeerd apparaat zijn dat door een erkende inbouwer wordt ingebouwd en gecertificeerd. Er is begin dit jaar een collectieve aankoop geweest via de lvbhb. Die kostte me 1650, op de rekening van de invoer wacht ik nog. Totale besparing zou op zo'n 250 uitkomen.

Als je verplicht een ais moet zal je ook verplicht aan de elektronische kaarten moeten. Dan komt er sowieso iets met een tablet of laptop aan te pas. Maar de variabele gegevens van de ais kan je ook op het apparaat zelf invoeren, dat heb je geen pc voor nodig.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef: Dus waakvlam weg spanning weg magneetklep dicht geen gas
Kleine toevoeging je kan het thermokoppel er gewoon afhalen dan krijg je nog steeds geen gas.
Helder!
Dat de thermische beveiliging van een geiser wordt aangestuurd door het bimetaaltje bij de waakvlam weet ik, en als de hoofdbranderklep dicht staat heeft het thermokoppel inderdaad geen functie.
Maar ik had het over mijn fornuis met vier pitten, met bij elke pit zo'n bimetaaltje. Die pitten hebben afzonderlijke bedienknoppen. Dat zijn in wezen regelbare kranen. Staan die dicht, dan heeft het thermokoppel geen functie. Maar stel; zo'n bedienkraan staat open en de vlam waait uit. Dan wordt het gas na afkoeling van het bimetaaltje toch alleen nog maar tegengehouden door dat magneetklepje? Wat als die nou lekt? Of is het geen afzonderlijk klepje maar zorgt het ervoor dat de bedienkraan dan sluit?

Sorry voor dit zijspoortje, zie het maar als ter leringhe ende vermaeck! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door Wouter »

als dt kleine kastje is wat ik denk dat het is is het voldoende.
Geen elektronische kaart of laptop oid nodig.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door Klaver vier »

Gido je zegt dus letterlijk één enkel thermokppel wat een beetje lekt en je kan het schudden ,dit kan dus niet al het andere wat je opnoemt ,kan lekken maar een thermokoppel beslist niet,of het moet lekstroom zijn,ha ha.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door cmo »

quichot schreef:@Frank, ik twijfel er niet aan of jouw installatie is dik in orde en veilig. Probleem is: het gaat hier niet om een keuring voor de verzekering, maar om certificering voor het CvO. Dat certificaat met stempel moet bij het CvO gevoegd worden. Die eisen gaan veel verder.
Netjes op druk gezet zeg je, maar voor het certificaat persen ze het af op 10 x de nominale werkdruk tot de toestelkranen, en 20 minuten geen drukval bij geopende toestelkranen onder werkdruk. Één enkel thermokoppeltje dat een beetje lekt en je kan het schudden. Verder moet ook de wijze waarop het leidingwerk zelf is aangelegd en afgemonteerd voldoen aan bepaalde normen. Niks uit het zicht, je mag er nergens tegenaan kunnen schoppen, niet door het motorruim, expansielussen waar voorgeschreven, flexibele zadels, gecertificeerde toestelkranen, alle koppelingen met binnenbusjes, geen oranje jaartalslangen, enz, enz.

Het is allemaal geen rocket science, maar zelf keuren of laten keuren voor de verzekering is voor de Johanna niet voldoende. Vandaar dat Karel dat even voor zich uitschuift om in elk geval op tijd het CvO in orde te krijgen. In zijn geval niet onverstandig.

Ik heb de ervaring dat het toch erg mee valt. We hebben wel een erg simpele installatie aan boord. 1 aangesloten gasfles, 1 2 pits brander voorzien van thermokoppel en 2m leiding.
Keuring bestaat uit niet veel meer dan een druk test, test van de thermokoppels en een visuele inspectie. maximaal 30 min werk.
Tussen de vaste leiding en de gasfles/2 pits brander hebben we gewoon een stukje "oranje" gasslang. wel met aangeperste koppelingen.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

Oranje slang voor je CVO? Daar kijk ik van op. Flexibele aansluitingen zijn (of waren althans in 2012) alleen toegestaan als het toestel redelijkerwijs niet star kan worden aangesloten, en moeten staalgewapend zijn, met inderdaad aangeperste koppelingen. Maar misschien is de ene inspecteur wat bevindelijker dan de ander! :mrgreen: Of bedoel je de hogedrukslang tussen fles en regelaar? Die zijn meen ik ook soms oranje.
En uiteraard duurt de keuring van één enkel gastoestel en twee meter leiding aanzienlijk korter dan een installatie met geiser (keuring rookgasafvoer inbegrepen) plus een vierpits gasstel met oven en grill en zo'n 12 meter leiding met vertakkingen. Ik had een Pietje Precies die met een lampje en spiegel iedere koppeling naliep die hij inspoot met een lekverklikker.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door WADnWIND »

ronrtl schreef:
Kijk aan! Zo zie je maar weer, de kennis zit niet altijd bij keurmeesters! Meteen dan een niet verrassende vraag: Indien ik geen navi kaarten en of plotter aan boord heb maar wel verplicht een inland AIS systeem. Heb ik daar dan wat aan? Of moet ik ook waterkaarten en of plotter / scherm e.d aanschaffen om de AIS te kunnen zien(bedienen)?? Je hebt voor 1300 euro een AIS transponder maar dat is slechts een kastje zonder poespas. Voldoet dat dan?

Het gaat de wetgever niet zo zeer of jijzelf er wat aan hebt, maar de anderen hebben er wel wat aan. Een (inland)AIS zonder een plotter of scherm geeft nauwelijks zinvolle informatie.

Je kan voor je ECS (Electronic Chart System) in de z.g. informatie-modus gewoon opencpn gebruiken versie 4,6. Deze versie heeft een speciale stand waarin het voldoet aan de Inland ECS normen.
Je kan daar heel handig een Raspberry PI3 voor gebruiken met het Openplotter-systeem, daar zit openCPN al op.

ECDIS kost grof geld.
Plaats reactie