donder en bliksem
Moderators: sailor wim, frank
- paure nesci
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
donder en bliksem
iedereen weet dat varen in onweer wordt afgeraden, maar hoe gevaarlijk is het nou echt ?
iemand wel eens getroffen door bliksem ?
ik kan me voorstellen dat de electronica aan boord het niet echt lekker zal vinden maar hoe gevaarlijk voor de mens ?
een auto bezit de zogenaamde kooi van Faraday, een stalen jacht waarschijnlijk ook, nu heb ik een stalen jacht maar met een houten stuurhut....eh....
gr Do
iemand wel eens getroffen door bliksem ?
ik kan me voorstellen dat de electronica aan boord het niet echt lekker zal vinden maar hoe gevaarlijk voor de mens ?
een auto bezit de zogenaamde kooi van Faraday, een stalen jacht waarschijnlijk ook, nu heb ik een stalen jacht maar met een houten stuurhut....eh....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: donder en bliksem
Laten we voorop stellen dat je schip er nooit van op zal knappen als hij geraakt wordt door de bliksem.
Denk ook niet dat de bliksem altijd het hoogste punt pakt.
De bliksem pakt het meest geleidende dat in de buurt te pakken is.
Dus geleidt jouw kletsnatte houten dak net even beter en staat het mastje net even te ver, dan slaat hij in het dak en heb je een probleem: brand.
Slaat hij in een stalen gedeelte dan kan je de volgende dag schilderen zonder schuren, want je hebt blank staal.
Jaren geleden lag ik met een surveyschip ten anker in Singapore tijdens de regentijd.
Vijf uur 's middags tot 7 uur 's avonds onweersbuien. Elke dag.
We staan met zijn allen op de brug naar de bui te kijken toen op een gegeven moment de bliksem op ongeveer een meter of 10 van het schip in zee sloeg.
Grote groene bal gevolgd door een oorverdovende knal.
Het schip had niets, maar alles dat een antenne had was stuk.
GPS, TV, transistorradio's (toen nog) van de bemanning, een paar marifoons en de satcom-c.
10 duizenden euro's schade.
En niet alleen apparatuur waarvan de antennes in de mast zaten, maar over het hele schip.
Waarschijnlijk is de mast niet eens geraakt.
Waarschijnlijk is het hele schip niet eens geraakt, want we zagen nergens gebladderde verf o.i.d.
Naar mij later uitgelegd is was de enorme bal statische elektriciteit genoeg om op afstand, via de antennes, de gevoelige circuits van de apparaten op te blazen.
Ik heb al mijn antennes dan ook uit de apparatuur als ik in de zomermaanden mijn bootje achterlaat.
Denk ook niet dat de bliksem altijd het hoogste punt pakt.
De bliksem pakt het meest geleidende dat in de buurt te pakken is.
Dus geleidt jouw kletsnatte houten dak net even beter en staat het mastje net even te ver, dan slaat hij in het dak en heb je een probleem: brand.
Slaat hij in een stalen gedeelte dan kan je de volgende dag schilderen zonder schuren, want je hebt blank staal.
Jaren geleden lag ik met een surveyschip ten anker in Singapore tijdens de regentijd.
Vijf uur 's middags tot 7 uur 's avonds onweersbuien. Elke dag.
We staan met zijn allen op de brug naar de bui te kijken toen op een gegeven moment de bliksem op ongeveer een meter of 10 van het schip in zee sloeg.
Grote groene bal gevolgd door een oorverdovende knal.
Het schip had niets, maar alles dat een antenne had was stuk.
GPS, TV, transistorradio's (toen nog) van de bemanning, een paar marifoons en de satcom-c.
10 duizenden euro's schade.
En niet alleen apparatuur waarvan de antennes in de mast zaten, maar over het hele schip.
Waarschijnlijk is de mast niet eens geraakt.
Waarschijnlijk is het hele schip niet eens geraakt, want we zagen nergens gebladderde verf o.i.d.
Naar mij later uitgelegd is was de enorme bal statische elektriciteit genoeg om op afstand, via de antennes, de gevoelige circuits van de apparaten op te blazen.
Ik heb al mijn antennes dan ook uit de apparatuur als ik in de zomermaanden mijn bootje achterlaat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: donder en bliksem
Een auto heeft een kooi van faraday,zolang deze op autobanden staat.paure nesci schreef:een auto bezit de zogenaamde kooi van Faraday, een stalen jacht waarschijnlijk ook, nu heb ik een stalen jacht maar met een houten stuurhut....eh....
gr Do
Rubber geleid namelijk niet,water wel.
Een boot,en dan met name een complete stalen,heeft dat ook,zolang deze maar op een dike rubberen plaat op het water ligt.
Water geleid namelijk.
Enkel gedemineraliseerd water,dat is water waar geen mineralen in zitten,geleid niet.
Zeewater en rivierwater is niet gedemineraliseerd.
En Menno,het feit dat alle electronica naar "de bliksem" ging, door "de bliksem" , komt door het enorme spanningsveld dater ontstaat bij met name een vuurbal.En alles wat een vuurbal tegenkomt op zijn weg,verschroeid of verbrand.
Heb 1 keer ,toen ik een jaar of 12 a 13 was,dat er na een bliksem inslag bij ons thuis, in de "stookhut",die naast de boerderij stond,en een vuurbal binnenkwam via een openstaand raampje.Deze ging er weer via een deur in de stal uit.
ik ben met onweer dan ook te vinden op het water,en ben dan altijd op.
Heb kleren aan, schoenen of laarzen aan.
Regenpak hangt bij de uitgang.
Mijn vrouw igt er niet wakkker van,maar ik ben zo opgevoed thuis.
Ik heb ontzag voor de bliksem.
De donder zelf,is enkel een middel om te bepalen hoever de bui nog verwijderd is.
3 tellen is een kilometer.
Gerommel stelt niks voor,dat zit boven in de luchtlagen.
Een knetter is een inslag,hetzij in een boom,of de grond.
Verder een tip.
Ben je in het open veld,zoek een droge sloot op,en ga daar in liggen,als je niets snel terug naar huis kunt komen.
Maar weer niet in een droge sloot onder een boom.
Ga nooit onder in de wal van een natte sloot zitten of liggen,want dat is niet vertrouwd met onweer.
Ook heb ik geleerd,dat je in en op het water niet veilig bent met onweer.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: donder en bliksem
Verwar je kooi van Faraday nu niet met isolatie?
Een auto kan na inslag door de rubberen banden nog onder stroom staan.
(Zegt men. Volgens mij wordt het via de kletsnatte banden zo afgevoerd, maar goed. )
Kooi van Faraday is als ik mij niet vergis dat een stalen doosconstructie er voor zorgt dat elektrische lading aan de buitenkant van die constructie gaat zitten.
Aan de binnenkant van de kooi is geen lading.
En een stalen schip ís feitelijk zo'n kooi.
Het feit dat het schip in het water ligt en niet op banden staat is alleen maar gunstig. Zo wordt die lading gelijk weer afgevoerd.
Correct me if I'm wrong, maar dat is wat ik me nog herinner van mijn natuurkundelessen van heel lang geleden,
Een auto kan na inslag door de rubberen banden nog onder stroom staan.
(Zegt men. Volgens mij wordt het via de kletsnatte banden zo afgevoerd, maar goed. )
Kooi van Faraday is als ik mij niet vergis dat een stalen doosconstructie er voor zorgt dat elektrische lading aan de buitenkant van die constructie gaat zitten.
Aan de binnenkant van de kooi is geen lading.
En een stalen schip ís feitelijk zo'n kooi.
Het feit dat het schip in het water ligt en niet op banden staat is alleen maar gunstig. Zo wordt die lading gelijk weer afgevoerd.
Correct me if I'm wrong, maar dat is wat ik me nog herinner van mijn natuurkundelessen van heel lang geleden,
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: donder en bliksem
Nee Menno,
Jouw diploma aan de middelbare school met natuurkunde is bij deze verlengd. Je hebt helemaal gelijk!
Jouw diploma aan de middelbare school met natuurkunde is bij deze verlengd. Je hebt helemaal gelijk!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: donder en bliksem
Ga niet liggen, maar gehurkt zitten met de voeten dicht naast elkaar. Als de biksem bij je in de buurt (in de grond) inslaat ontstaat er een potentiaalverschil in de grond van A naar B. Als jij daar languit op ligt kan de stroom aan de ene kant je lichaam in en er aan de andere kant weer uit. Dat is ook de oorzaak van gedood vee bij onweer: de beesten staan met de poten te ver uit elkaar. Zo kunnen er ook meerdere dieren uit 1 kudde met 1 inslag het loodje leggen.Waterman schreef: Verder een tip.
Ben je in het open veld,zoek een droge sloot op,en ga daar in liggen,als je niets snel terug naar huis kunt komen.
Maar weer niet in een droge sloot onder een boom.
Ga nooit onder in de wal van een natte sloot zitten of liggen,want dat is niet vertrouwd met onweer.
Ook heb ik geleerd,dat je in en op het water niet veilig bent met onweer.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
- Locatie: Mol (B)
- Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK
Re: donder en bliksem
hello,
Als nieuwkomer zowat alle onderwerpen uit interesse even nalezen.
Heb een aantal runderen in de wei staan, afgezet met prikkeldraad maar ook één schrikdraad (elektriciteit daar door, geregeld door een kastje met kwikcontact dat pulserend stroom geeft).
Bij een zomers warmte-onweer plots een grote knal en kastje in grusselementen op de stalvloer (700.- euro brandverzekering/stormschade). Een chique BMW die in de buurt stond ( 5 m. van de draad) .. niet open te krijgen, afstandsbediening stuk, geen ruitenwissers meer, geen raamopeners.. later bleek ook de boordcomputer om zeep..
Vermoedelijk zelfde soort statische elektriciteit als Meno.
Oppassen met donder maar vooral bliksem.
grts - Roadrunner
Als nieuwkomer zowat alle onderwerpen uit interesse even nalezen.
Heb een aantal runderen in de wei staan, afgezet met prikkeldraad maar ook één schrikdraad (elektriciteit daar door, geregeld door een kastje met kwikcontact dat pulserend stroom geeft).
Bij een zomers warmte-onweer plots een grote knal en kastje in grusselementen op de stalvloer (700.- euro brandverzekering/stormschade). Een chique BMW die in de buurt stond ( 5 m. van de draad) .. niet open te krijgen, afstandsbediening stuk, geen ruitenwissers meer, geen raamopeners.. later bleek ook de boordcomputer om zeep..
Vermoedelijk zelfde soort statische elektriciteit als Meno.
Oppassen met donder maar vooral bliksem.
grts - Roadrunner
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: donder en bliksem
Dat is de EMP, de elektro magnetische puls. Er komt zo'n sterk magnetisch veld vrij dat dat ongecontroleerd spanningsvelden worden opgewekt in naburige draadlussen. En veel componenten in die systemen kunnen daar niet tegen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: donder en bliksem
Jaren geleden werkte ik bij Smit Tak. Daar hebben we ook enkele geintjes mee gemaakt met die bokken. Taklift 4 in Engeland een hoogspanningskabel geraakt met het A frame (hijskraan). Uiteraard even een fixe sluiting gemaakt maar doordat het schip in het water lag is alles netjes afgevoerd naar de aarde en verder niets loos. Ja alles wat een antenne had en electronica had was stuk maar geen gewonden of zo.
Op de Zaandam hebben we een bliksemgeleider in de mast. Kreng steekt boven de mast uit en als er een inslag is moet deze alles afvoeren via de geleider naar het water. Of het werkt weet ik niet. ook hier hebben we van alle zend apparatuur de antennes losgekoppeld na een vaartocht en als het even kan ook de voeding (zekering) uit. of eea uiteindelijk werkt weet ik niet maar tot op heden nog nooit elende gehad met inslag.
Op de Zaandam hebben we een bliksemgeleider in de mast. Kreng steekt boven de mast uit en als er een inslag is moet deze alles afvoeren via de geleider naar het water. Of het werkt weet ik niet. ook hier hebben we van alle zend apparatuur de antennes losgekoppeld na een vaartocht en als het even kan ook de voeding (zekering) uit. of eea uiteindelijk werkt weet ik niet maar tot op heden nog nooit elende gehad met inslag.