Sluisdiscipline

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Even een vraagje aan onze sluismeester (en ook aan anderen):

Vanmiddag naderde ik vanaf de Eernewoudekant de Hooidamsbrug.
Met gestreken mastje kan ik daar onder door.
De, voor het scheepvaartverkeer, gesloten brug gaf enkel rood en het gele licht onder de brug was aan.
Ik mocht dus doorvaren. (Toch?)

Op het moment dat ik met mijn neusje tussen het remmingwerk zit (ik schat een metertje of 5, 6 voor de brug) gooit de brugwachter de brug omhoog voor 3 zeilboten aan de Wijde Ee-kant.
De lichten staan nog steeds op rood, maar door de brug die nu aan het openen is mag ik opeens niet meer opvaren. (Toch?)

Dus een beste klap achteruit gegeven en vrijwel tussen de brughoofden stil blijven liggen tot de zeilboten gepasseerd waren.
Ik lag dus te wachten voor een brug waar ik onderdoor kan....
Geirriteerd gebaarde de brugwachter dat ik moest gaan varen, waarop ik wees op het rode licht aan beide zijden van het brughoofd.
Die floepten vervolgens gelijk op groen, waarna ik door voer.

Heb ik nou juist gehandeld, of niet?
Heeft de brugwachter nou juist gehandeld, of niet?
Ikzelf geef op beide vragen zowel het antwoord ja, als het antwoord nee.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef:Op het moment dat ik met mijn neusje tussen het remmingwerk zit (ik schat een metertje of 5, 6 voor de brug) gooit de brugwachter de brug omhoog voor 3 zeilboten aan de Wijde Ee-kant.
De lichten staan nog steeds op rood, maar door de brug die nu aan het openen is mag ik opeens niet meer opvaren. (Toch?)
De onduidelijkheid lijkt mij geschapen door de brugwachter. Als die waarneemt dat een schip zijn brug -waar het zonder problemen onderdoor mag (geel licht) en kan- tot op enkele meters is genaderd, dan moet hij 3,5 seconde geduld hebben met bediening tot dat het schip is gepasseerd.

Wat mij wél verbaast is dat in die korte tijdsspanne én het gele licht dooft én de brug al opengaat. Je zou denken dat eerst het gele licht dooft, dan de bomen neer gaan, en dan pas de klap omhoog komt. Bij elkaar zo'n halve minuut, in welke tijd jij ruimschoots de tijd had om eventjes door te varen.

iets anders is dat in vergelijkbare situaties wachtende zeiljachten vaak stil blijven liggen in de vaargeul pal voor de brug, daarmee de doorvaart voor anderen blokkerend. Zo van: als ík wacht, dan jij ook! Dan blijf ik toch langzaam maar zeker doorzetten tot ze eieren voor hun geld kiezen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

[quote="quichot"

Wat mij wél verbaast is dat in die korte tijdsspanne én het gele licht dooft én de brug al opengaat. Je zou denken dat eerst het gele licht dooft, dan de bomen neer gaan, en dan pas de klap omhoog komt. Bij elkaar zo'n halve minuut, in welke tijd jij ruimschoots de tijd had om eventjes door te varen.

.[/quote]
Gaat dat gele licht vanzelf uit als de brug omhoog gaat, dan?
Ik kan me niet eens herinneren dat het uit ging.
De brug ging gewoon omhoog.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

naar mijn weten is de bediening van de hooidammen brug het zelfde als de zandsloot brug ,en dat houd in dat als de bedienaar aan een van de vaar richtingen roodgroen geeft de onder doorvaart lampen uitgaan ,en na het sluiten van zelf weer aangaan ,de provincie heeft daar een strikt beleid in .
maar uiteraard kunnen er storingen zijn of lamp kapot alhoewel dit haast niet meer voorkomt met de led verlichting .
de ex bedienaar van de zandsloot ,wout.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Kan best hoor, Wout.
Ik heb er gewoon niet op gelet.
Het heeft ongetwijfeld gewerkt zoals jij beschrijft, maar ik heb het niet gezien.
Was effe druk met achteruit slaan en tgv de wind niet dwarsover in de brugopening terecht te komen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Aquanaut »

wrotter schreef: als de bedienaar aan een van de vaar richtingen roodgroen geeft de onder doorvaart lampen uitgaan ,en na het sluiten van zelf weer aangaan
Precies wat ik bedoelde met:
Aquanaut schreef: Vorig jaar is BPR ervoor aangepast, dat je nu formeel ook door rood/groen heen mag, echter moet de brugwachter dan wel het gele doorvaartlicht laten branden.
Als ik zo de bediening van centraal bediende bruggen bekijk denk ik dat het technisch meestal niet eens mogelijk is, je ziet immers zodra de brugwachter van rood naar rood/groen gaat direct het doorvaartlicht doven.
Maar daar kan Karel misschien meer duidelijkheid over geven.
wrotter schreef:de provincie heeft daar een strikt beleid in .
Als dat in elke provincie het geval is heeft die uitbreiding / aanpassing van het BPR ook weinig zin.

@Menno, ik ben er niet bij geweest, maar ik ben bang dat ik conform "goed zeemanschap" doorgevaren had.
Bij de grotere sluizen hier zie je wel vaker dat de sluiswachter redelijk vlot lampen op rood gooit, als er nog één "mee mag" , de laatste moet dan door rood omdat op dat moment stoppen ook geen optie meer is.
Heeft de brugwachter je überhaupt gezien, voer er nog iemand achter waarvan hij dacht dat dat niet meer paste?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Achter mij niemand meer en het hokje van de brugwachter staat zo dicht op de brugopening dat hij op mijn horloge had kunnen kijken om te zien hoe laat het is.
Afbeelding
De Hooidambrug, gezien vanaf de kant waarvan ik kwam.

Overigens heb ik de rood-groen combinatie nooit gezien.
Het licht aan mijn kant heeft constant op rood gestaan.

Doorvaren heeft zeker door mijn gedachten gespookt.
Maar wat zeggen de regeltjes in dit geval?
Ik heb op internet wat zitten BPR-en en ben eigenlijk niet veel verder gekomen dan wat ik in mijn vraag zeg.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Die uitbreiding op het BPR is op de werkvloer ook wel ter sprake geweest. Net als knipperend groen in de functie van oranje van een gewoon stoplicht.

De tendens in de bediening is steeds meer dat je alleen het volgende knopje mag indrukken. Als die fase voorbij is (bijv. deur openen) gaat er een zoemer en mag je het volgende knopje indrukken (uitvaart lichten groen). En zo verder. Je kan dan niet eens direct de invaart lichten groen zetten als je een lege kolk hebt. Zo wordt iedere stap van te voren geprogrammeerd zodat je niet of nauwelijks meer hoeft na te denken. De enige ontsnapping is de noodstop. De brugwachter de vrijheid geven om naar eigen goeddunken het gele licht te bedienen gaat volledig tegen deze risicomijdende trend in. Daar heeft al dan niet bedienen op afstand niet eens zoveel mee van doen. Lokaal op sluis Engelen of de Krammer heb je die vrijheid ook niet.
Laatst gewijzigd door KarelE op vr aug 11, 2017 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

De situatie van Menno heb ik eens gehad bij 's molenaars brug in Alphen. Ik draai vanaf de Oude Rijn de Heijmanswetering in, en de gele lichten gaan uit. Ik voer gewoon door, en kreeg toen een scheldkanonnade van de brugwachter. Ik heb 2 marifoons en had op zowel kanaal 10 als 18 geroepen of er nog uitvaart was uit de Heijmanswetering. Dan had die brugwachter maar moeten reageren, zo'n ingezette haakse draai breek ik dan niet meer zomaar af. Ik ben later nog een jaartje collega geweest van de betreffende brugwachter, en dan zie je in waarom dat vak dat je ter plaatse als eenling uitvoert soms zo geschikt is voor bepaalde mensen. Laat ik zeggen dat de betreffende man niet gunstig bedeeld was toen bepaalde eigenschappen werden uitgedeeld.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

het is wel zo dat de bedienaar de brug onder rood licht aan beide zijden kan draaien maar dan gaat het doorvaart licht wel uit ,
wij deden dat vaak als er recreatie voorlag en er grote vaart vlak bij was de reden was dat de recreant geregeld dwarrelend voor het grote schip voer .wij lieten de lichten op rood staan en draaiden met de afspraak via de marifoon dat het licht op groen ging als hij met de kop vlak voor de brug zat .
dat mag je doen maar is niet gewenst ,maar om dat men vaak niet weet wat een recreant gaat doen ,zijn vaargedrag is niet altijd te peilen lieten we op die manier een soort van voorrang verlenen aan de grote vaart mede om de veiligheid .
ook om dat het doorvaren vaak tussen de jachten vele en tot zelfs wel honderd meter zat om door de brug te varen ,vaak met een slakkengangetje
en mede omdat de schepen even later het margriet kanaal op moesten draaien de sluis van terherne in en dus die schepen wat ruimte te geven .
tja altijd die gevechten tussen groot en klein wat uitmondde in wat is voor wie veilig .
niet iedereen was blij met wat je deed maar aan onderwater gevaren bootjes heb je niets ,
als wij bij een van de sluiskolken een stremming hadden moest je het verkeer door een kant leiden ,doormiddel van de verkeers seinen en met behulp van de marifoon ,bij de grote vaart was dat niet zo moeilijk maar de recreant voer vaak stomweg door de rode lichten zelfs als je er dubbelrood ,dus sper op zette ,soms zelfs zo dat er grote vaart al in de sluis voer en zij toch probeerde door te varen tegen het verkeer in .
bij staande houding kwam dan uit dar ze vonden dat je door roodlicht mocht varen wand dat mocht bij bruggen ook ,tja een bpr lezen is verrekte moeilijk .
en zo kunnen we nog vele stunten uit tekenen ,maar soms zat je als verantwoordelijke wel eens mee in je maag .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Als ik het zo lees heb, naar de letter van de wet, juist gehandeld.
Rood licht, gele lamp uit: stoppen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

in mijn ogen zeer zeker .
tja wat kan je anders verwachten van een echte zeeman.
even tussen door wij kregen indertijd de gezachts voerder van de Nedlloyd dejima een weekje aan boord om eens kennis te maken met de rijn en binnenvaart ,varen kon de man wel maar van een fiks aantal regels van het bpr was hi nog niet zo op de hoogte ,met de rivier radar omgaan we hebben nog wat van hem geleerd ,
nadeel vanwege de uitwisseling wij mochten dus niet met de dejima mee ,het kwam zo omdat wij dit schip en vele andere van de Nedlloyd bunkerde.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

wrotter schreef:in mijn ogen zeer zeker .
tja wat kan je anders verwachten van een echte zeeman.
Je laat me blozen. :oops:

Het "gevaarlijke" van het BPR en het BVA is dat het in heel veel zaken gelijk is, maar dan nét even anders is.
En tja, die brugregels krijg je niet op de zeevaartschool.
Weinig bruggen op zee.
Ja, op je schip. :D
En tegen de tijd dat je een brug tegenkomt heb je een loods aan boord.

Ik vergelijk de binnenvaart en zeevaart wel eens met het Belgisch en het Nederlands: het is bijna gelijk maar als je de verschillen niet weet kan je behoorlijke flaters slaan.
(Zeg in België maar eens dat je even gaat poepen....)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Twee volken verdeeld door een gemeenschappelijke taal.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Wow!
Karel.
Ouwe filosoof! :shock:
:lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie