Sluisdiscipline

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Wat is het toch dat de eerste bolder in een sluis de schepen als een magneet lijkt aan te trekken?

Gisteren weer een ochtenddienstje op de jachtensluis Krammer mogen draaien. Ik had me voorgenomen de boel de boel te laten, en zodra de kolk 'vol' is de deur dicht te doen en te gaan schutten. Hoe beroerd gevuld ook. Wat niet mee kan is dan automatisch voor de volgende schutting. Laat het maar aan de eigen verantwoordelijkheid van de schippers over, mijn acht uur gaan toch wel voorbij.

Maar dan liggen er pakweg 20 jachten voor de kolk, er kunnen er 15 mee. En nummer 8 en 9 maken vast zodra hun achterschip de deur voorbij is. Dan toch maar weer naar buiten gelopen, netjes goedemorgen gezegd en de mensen gevraagd aan te sluiten. Grote vragende ogen kijken me aan. Dus ik vraag of ze het niet asociaal vinden zoals ze liggen, er kunnen er nog zeker 6 jachten bij. Niet begrijpende blikken zijn mijn deel. Dus nog maar eens uitgelegd dat zij het ook niet op prijs zouden stellen als ze buiten de sluis zouden moeten achterblijven als hun voorgangers hetzelfde gedrag vertonen. Ik krijg bijval van andere schippers. Aha, er gaat ze een licht op. Om vervolgens 1 boldertje op te schuiven. Zucht.

Om dan nog maar niet te spreken van de duitsers met een gehuurd zeiljacht die blijkbaar hun eerste sluis doen. Voor ze goed en wel vastliggen zijn ze eerst een keer rond gegaan in de sluis, ondanks dat ik de bellenbaan en stroom mee al had uitgezet. Als ze dan eindelijk vastliggen mag bij het uitvaren in het kader van job-rotation nu de volgende vriend aan het roer staan. Tot drie keer toe vaart hij achteruit met een enorme klap tegen de achterbuurman op. Dan komt ook hij er achter dat de morse handle verkeerd om is aangesloten: vooruit is achteruit en andersom. Een hele wijze manier van inbouwen op een huurjacht. Zucht.

O ja, en dan was er nog dat speedbootje met 2x150 pk Mercury BBM. Die dacht met 70 km per uur door de voorhaven de sluis nog te kunnen halen. Om dat gedrag niet te belonen ben ik de deur maar gaan sluiten toen hij na het bereiken van de voorhaven met onverminderde snelheid door te varen. Nog niet eens zozeer om hem te pesten, als wel om te voorkomen dat zijn hekgolven de bijna volledig gevulde kolk zouden binnen lopen. Daar zouden al die dicht op elkaar gepakte bootjes niet blij mee zijn.

En om en om BB en SB vastmaken, dat snappen ze ook niet. Dan varen er vier zeiljachten in, allemaal over SB vastmaken. En dan die eigenaar van dat dikke miljoenenjacht, maar een paar schuttingen later ook de catamaran, die denken ook niet vooruit. Zie je een brede strook aan BB vrij, dan kan je vier smalle bootjes voor laten gaan om die strook te vullen. Dus vraag ik de achterste twee bootjes naast die vrije strook maar om naar voren te gaan over BB. Moeilijk moeilijk, maar uiteindelijk gaan ze toch maar. Dan protesteert de catamaran weer dat hij al vast ligt en de motor moet starten. Soms lijkt het sneller om maar met inefficient gevulde kolken heen en weer te gaan dan om al die tijd te verliezen om schepen op de juiste plaats te krijgen.

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Ik was in ieder geval doodmoe na een ochtendje jachtensluis. Morgenmiddag mag ik weer.

Zucht.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Klaver vier »

Als je het allemaal zo zwaar vindt zou ik ermee ophouden Karel
Je noemt nu van alles op dat er mis gaat,maar andersom wordt je vaak ook niet vrolijk van
Voorbeeld,ik vraag om een brugopening van de brug van de amstel naar de weespertrekvaart tot drie keer toe geen antwoord.
Tot ik maar vraag of ik wel gehoord wordt,toen kreeg ik antwoord u staat al op het bord,weet je nog niks
Dat kan ook anders,als het hem te veel is om te praten,kan hij ook één lamp groen geven weet ik tenminste dat ik aan de beurt kom,mits er uiteraard niets van de andere kant komt,maar zeg iets.
Gelukkig ook vaak heel vriendelijk behandelt,bijv. het antwoordt ik ga u met vijf minuten draaien klaver vier,dan weet ik tenmiste wat.
Ik lag in zaandam en ging te voet even bij de kleine sluis kijken,deze ging draaien voor een sloep,de deur gaat open en de sloep blijft leggen, de sluiswachter wenken komt u maar de man op de sloep hij staat op rood,de sluiswachter gewoon wenken komt u maar,maar geen groen geven.
Ik kan zo nog wel wat opnoemen en dat is dan alleen van drie weken vakantie
Maar ik vindt varen doe je samen en als we dan allemaal een beetje gezellig doen dan blijft het ook leuk
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Nou, het is met name op de Krammer geen pretje. De jachtensluis heeft geen marifoon, dus communicatie is al moeizaam. Zodra het technisch kan zet ik een licht op rood/groen, zodat schepen aan die kant weten welke kolk als eerste open gaat. Dan kunnen ze vast aan de goede remming gaan liggen. Ik kan in de omroepinstallatie gaan praten, maar ik kan ziet zien welke taal de mensen spreken, dus vaak verstaan ze het niet. Van veel jachten is de naam vanuit de bedieningspost niet te lezen, dus welk schip ik aan moet spreken weet ik niet. De kolk is nu eenmaal zeer diep, en namen staan vaak op de zijkant.

Wat me zwaar valt is dat de mensen op het water zelfs de meest simpele zaken niet (willen) snappen, en dan gaat het vooral om het aansluiten bij voorgangers.

En wat betreft je voorbeeld van rood licht en doorwenken, dat doe ik ook wel eens. Als het erop lijkt dat de kolk vol is gaat het licht op rood. Als ik dan over de muur van de kolk naar de deur loop en er nog een plekje 'bij kan praten' met aanwijzingen dan wenk ik ook een schip door. Dat gaat sneller dan teruglopen naar de post en een licht op groen zetten. Inderdaad, varen doe je samen. Maar dat 'samen' geldt ook voor de schippers onderling, en daar is het ieder voor zich. Ik ben het beu om 'boeman de sluiswachter' te spelen.

Mijn verhaal is ook niet compleet, en dit is nog maar van 1 zondagochtend. Ik denk ook niet dat ik na dit seizoen nog op dat object te vinden ben.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist »

Heeft een sluis als de Krammer geen VHF? Das wel een heel sneu voorbeeld van zuinigheid als je het mij vraagt :shock:
Wat me zwaar valt is dat de mensen op het water zelfs de meest simpele zaken niet (willen) snappen
Ik snap de frustratie, denk alleen dat de meeste mensen het echt wel snappen. Het is meer de onervarenheid denk ik. Beetje hetzelfde als de mensen die 1 x per jaar met de caravan op pad gaan en elke vorm van anticiperen vergeten omdat ze helemaal opgaan in datgene waar ze zelf mee bezig zijn. Kunnen die mensen weinig aan doen behalve vaker varen maar irritant is het idd wel als je iets soepel & efficient wilt laten verlopen.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Klaver vier »

Karel wat het aan sluiten in de sluis betreft daar wordt je inderdaat gek van,of gewoon vier keer een stukje opschuiven,wat ook in één keer kan
Heel vaak is het de onzekerheid van de schipper die durft gewoon niet aan te sluiten.
Maar hier op loosdrecht hebben wij de bekende mijndense sluis,die is meestal heel druk tijdens he seizoen,maar het is er altijd een vrolijke boel,mede door de gezellige sluiswachter
De mensen komen met stoelen op de kant zitten voor het vermaak,want er gaat nog wel eens wat mis,omdat de sluis een beetje rond loopt wordt er nogal eens flink gebotst tot vermaak van de mensen op de kant ( leed vermaak) want er is nogal eens schade.
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Baschinist schreef:Heeft een sluis als de Krammer geen VHF? Das wel een heel sneu voorbeeld van zuinigheid als je het mij vraagt :shock:
Er schijnt geen vrij kanaal beschikbaar te zijn....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist »

Nou ben ik niet zo thuis in de binnenvaart maar had toevallig van het weekend een tripje en daar heb ik me wel zitten verbazen dat tussen Gouda en de Brasem werkelijk waar ieder brugje of sluisje op VHF 18 zit. Iedereen zit daar door elkaar heen te tetteren.
Maar goed.....elk fietsbrugje kun je oproepen, apart dat dat wel kan en de Krammer niet.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Krammer beroepsvaart heeft marifoon, de jachtensluis niet.

Dat bijna alles in Zuid-Holland op kanaal 18 staat weet ik. Dat maakte het werk op de bediencentrales daar ook heel erg vermoeiend. Continue hoorde je een brij van marifoonberichten, kanaal 18/20/22, van Haarlem tot de Spijkenisserbrug. En daar moest je dan constant zeer goed naar luisteren om berichten die voor jou bedoeld waren ertussenuit te filteren.

En aansluiten, tja. In de beroepssluis kunnen we vijf scheepslengtes met een totale lengte van 272 meter met gemak kwijt in een kolk van 280 meter. Daar legt een schipper zijn schip van 110m rustig op een halve meter van een voorganger.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Klaver vier »

Karel ,kan je mij uitleggen waarom je 18 20 en 22 door elkaar hoort als jouw brug of sluis op 18 staat
Als mijn marifoon op 18 staat hoor ik 18 en 20 22 hoor ik niet
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist »

Schrale troost....dat is dus niet alleen op de bedieningscentrales. Zoals ik zij, ik ben niet zo'n binnenvaarder maar je zit dus de hele dag naar gel*l te luisteren waarvan 90% niet relevant is. De gemiddelde watersporters zet de handel dan uit en gaat naar 538 luisteren :mrgreen:

En tja.....aansluiten. Op de weg lukt het meestal prima dus ik blijf erbij dat het een factor onzekerheid/onwetendheid/ervaring/ etc is. Windt je niet op, verwonderd u slechts.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist »

18,20 & 22 zijn allemaal kanalen voor bruggen en sluizen, die luisteren ze waarschijnlijk allemaal uit op centrales.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Op de bediencentrale ben je beschikbaar voor alle objecten. Dus alle binnenkomende conversatie komt op je koptelefoon (vroeger zelfs luidspreker!) binnen. Er zitten rondom Alphen aan den Rijn ook nog objecten met kanaal 20/22 (richting Bodegraven en Ter Aar). Als je wilt antwoorden kies je bij het betreffende object behorende marifoonkanaal.

Op de bediencentrales staan geen 'normale' marifoons, maar walstations. Die zorgen er ook voor dat op een brug/sluiskanaal tot 20 sec. het binnenkomende kanaal wordt doorgezet op het uitgaande kanaal. Immers, de brug/sluiskanalen zijn semi-duplex, er wordt over verschillende frequenties gezonden en ontvangen. Doordat het walstation het binnenkomende kanaal doorzet kunnen schepen rondom het object dan ook de andere schepen ontvangen, naast de sluis. Dat is ook waarom je de eerste oproep van een ander schip mist, en je schijnbaar vanuit het niets een brug/sluis hoort antwoorden. Vanaf het moment dat de operator de PTT-knop loslaat hoor je nog zo'n 20 seconden het schip weer antwoorden, of een ander schip zich melden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Baschinist schreef:Schrale troost....dat is dus niet alleen op de bedieningscentrales. Zoals ik zij, ik ben niet zo'n binnenvaarder maar je zit dus de hele dag naar gel*l te luisteren waarvan 90% niet relevant is. De gemiddelde watersporters zet de handel dan uit en gaat naar 538 luisteren :mrgreen:
Of een zeiljacht. Dat meldt zich en zet direct na de conversatie de marifoon uit, om de accu te sparen....... Dat komt heel veel voor.
Met name bij te hoge jachten die met de beroepsvaart meeschutten omdat daar een kolk een beweegbare brug heeft. Als je ze dan bij het invaren aanwijzingen wilt geven krijg je ze niet meer te pakken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist »

Daar hoef je geen zeiljacht voor te zijn. Ik heb het geluk dat de marine ons ingehuurd heeft, die doen precies hetzelfde. Bang dat de vijand je hoort ofzo? zwaar irritant. Maar wel moord en brand schreeuwen als jij ff niet binnen 10 seconden antwoord geeft.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Daarenboven ben je verplicht uit te luisteren als je marifoon hebt. Ik beeindig mijn instructies dan ook altijd met de opmerking 'en daarna standby blijven op dit kanaal totdat ik u naar binnen roep'. Dat is van levensbelang. Zoals dat zeiljacht dat ik aangaf dat het na de beroepsvaart mocht invaren met daarna mijn gebruikelijke afsluiting. Dus nadat het naast hen gaande gehouden binnenschip ze voorbij was (en ik ze nog niet naar binnen had geroepen) maakten ze los van de remming, zonder achterom te kijken. Daar zat echter nog een koppelverband van 180x11,5 m, dat ook meeging. Geen sjoege op de marifoon. Dan werkt alleen de luchthoorn van dat koppelverband nog.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie