Sluisdiscipline

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Ere wie ere toekomt: de Engelsen en de Amerikanen zeggen: "two people divided by a common language".
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Hè jammer.
Had ik net zo'n hoge pet van je op. :|
Jij bent te eerlijk voor deze wereld Karel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Roadrunner »

Karel,

Het is nog erger bij ons.
Wij Belgen zijn eigenlijk " one common people divided by two languages", waarbij wijzelf en ook onze zuidervrienden niet altijd zo happy mee zijn.
grts
RO
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Ja, daar snapt een weldenkend mens niets van inderdaad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Happydart »

Het is nochtans simpel je maakt in een landje dat voor een grote EU is 3 gewestregeringen en een Federale, gevolg ,je kan al je politieke vriendjes en familie aan een dik betaald niet vermoeiend jobje helpen en de onozelaar die hard gaat werken tot 67 jaar betaald alles...en ze blijven hier maar slikken.
om on topic te blijven we zouden de hele zooi in een sluis moet steken , zonder boot. :mrgreen:
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Zonder boot en de lampen op rood! :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door JanSr »

Na al deze mooie verhalen ook nog wat anekdotes over de sluis Lauwersoog. Eén of ander Waterstaats-genie heeft ooit de brug over de sluis gelegd, zodat die veel vaker open moet dan wanneer die buiten de sluis was gepland. En omdat "de bus naar Dokkum" heilig is verklaard moet die brug tijdens een schutting vaak ook nog even open en dicht.

Van zoet naar zout heb je stroom mee als je de sluis invaart, wat dolkomische situaties met zich meebrengt. Eerst achter vastmaken leer je namelijk niet bij het vaarbewijs.
Ooit lag ik achter een rondvaartboot, waarvan de salon niet onder de brug paste bij hoog water. De schipper wees de sluiswachter daar op, die aangaf dat hij tijdig de brug open zou doen. En dat gebeurde dus niet. De salon naderde het brugdek, de bomen waren nog open en de schipper schreeuwde over de marifoon en hing aan zijn toeter. Toen de handrelingen van zijn salondek al ingedrukt waren ging de brug pas omhoog. Hijgende sluismeester met wat excuses door de marifoon. "Met excuses ben je er nog niet" riep de schipper terecht.

Aan de Noordzijde is inmiddels wat ruimte aan de remming, maar dat was voorheen anders. Hier en daar een dukdalf, verder niets.
Rond hoogwater vanaf zee is het er steeds een drukte van belang. En met wat Noordenwind werd het leuk, omdat de sluismeester zijn knopje steevast op luidsprekers zette ipv marifoon. Zijn gebral was dan volledig onverstaanbaar. Raar, want iedereen op het wad heeft marifoon.
Ter verhoging van de feestvreugde stormen er dan ook een paar Urkers op topvermogen naar de visafslag en de pont van of naar Schier is ook juist bezig.
Na de eerste keer in dat pandemonium besloten wij dan ook altijd om buitengaats op de volgende schutting te wachten, met een lege sluis als hoofdprijs.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Twei Woiven »

Oud topic, afgelopen jaar zijn wij ook door de krammer geweest, twee keer zelfs, en verbaas ik me elke keer (niet alleen bij de krammer dus) hoe slecht mensen anticiperen..
Tot (in een andere sluis) hele scheldcannonades toe van een jachtje dat ik voorbij voer en er voor afmeerde.
Hij was eerst en wat dachten die vrouwen wel en zo..

Wij maken ons niet zo druk, en we krijgen regelmatig complimentjes van de sluiswachters over de manier hoe we met onze tobbe omgaan.

Maar een testosteron pakhuis voorbij varen en daarna van de sluiswachter gelijk krijgen is toch een goed gevoel.. :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

"Testosteronpakhuis" :lol:
Prachtomschrijving.
Die onthouden we.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Sluisdiscipline

Bericht door buggyrene »

En zo nog een voor je Menno:

Testosteronbommetjes.

De jongens waarvan het testosteron piekt en zo meisjes heel interessant begint te vinden.....

Mijn dochter is nu bijna 15, en heb bijna dagelijks met dit soort te maken, maar voor de knuppel die achter de deur staat hebben ze wel respect. ( en nee, dat ben ik niet :? )

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Gerard »

Er zitten al zoveel duiten in het zakje van dit onderwerp en ik weet niet of het volgende voorbij gekomen is (zou me verbazen van niet), maar slechts het water op met een vaarbewijs zou een begin kunnen zijn, toch? Kinderen op school moeten verkeersexamen doen op de fiets maar onvolwassen volwassenen mogen het water op zonder enige kennis (mits ze maar een "klein" schip hebben).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Twei Woiven »

Geen probleem mee, al heb ik geen vaarbewijs, ik zou er zo een halen.
In mijn jeugd voer ik met 67 meter bij 8.20, dus qua beheersing zit het wel goed met die tobbe van een meter of tien.
Nu nog ff tijd vinden met dat onregelmatige werken van mij..

Groetjes van de Faeröer...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot »

Niet weer over dat vaarbewijs beginnen hè!
(tik 'vaarbewijs' in zoekfunctie. Dat wil zeggen: als u de rest van de dag niks te doen heeft.)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: do nov 28, 2019 10:35 pm Geen probleem mee, al heb ik geen vaarbewijs, ik zou er zo een halen.
Wat let je om het zonder verplichting te doen? Best leerzaam en geeft, volgens mij, een goed gevoel, dat je weet hoe het moet en kan.
In mijn jeugd voer ik met 67 meter bij 8.20, dus qua beheersing zit het wel goed met die tobbe van een meter of tien.
Dat kan best maar ook best niet. Immers, het ene schip is het andere schip niet en ik zou niet graag iemand aan mijn stuurrad zien, die niet gewend is om dat, in het uiterste geval, 11 keer rond te laten gaan maar gewend is om onderuitgezakt liggend met een spelpookje te spelen en niet zonder boegschroef kan.
Overigens, biedt het halen van het vaarbewijs geen practische ervaring en toetsing maar slechts theoretische.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Gerard »

quichot schreef: vr nov 29, 2019 10:30 am Niet weer over dat vaarbewijs beginnen hè!
Kennelijk leeft het (nog steeds) ;-)
Enne ... zodra gedrag (op het water) ter sprake wordt gebracht, is er toch ook automatisch een koppeling met (veelal onbekendheid met) gedragsregels? Zonder kennis zeker geen (goed) gedrag, toch?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie