Sluisdiscipline

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist »

wss wat ik zeg: zo druk met hun eigen stressmoment dat elk overzicht weg is. En voor de stress werkt de luchthoorn wss nog averechts ook.

Zelf laatst zo'n geintje gehad met een zeilboot. Heel het gezin keurig verscholen achter een zeil en alleen toeteren bood nog soelaas. Weken ze uiteindelijk toch uit om vervolgens tussen mij en de sleep hun koers te vervolgen. Ik een slapeloze nacht en ik vermoed dat hun tot op dit moment nog geen idee hebben wat er nou aan de hand was....
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Ik mag toch van een fors zeegaand zeiljacht met een masthoogte van > 18,4m verwachten dat het niet hun eerste tochtje is....

En dit zijn taferelen die tijdens het seizoen toch wel bijna dagelijks voorkomen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist »

uhmmmm...... zou jij met een optimist beginnen als de bankrekening groot spul toelaat? Mensen zijn rare wezens....

Ooit eens een zomertje aan het werk geweest rondom Vlieland en al het gestuntel eens een paar maanden aangehoord maar sindsdien staan mijn donaties aan de KNRM wel stil. Wat dat betreft wel apart ook dat je zo ongeveer wel een fietsbrevet moet hebben maar dat het voor het water allemaal maar zeer sumier is.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Evert »

:(
KarelE schreef:Ik mag toch van een fors zeegaand zeiljacht met een masthoogte van > 18,4m verwachten dat het niet hun eerste tochtje is....

En dit zijn taferelen die tijdens het seizoen toch wel bijna dagelijks voorkomen.
Op de meeste zeiljachten kan je de marifoon buiten niet uitluisteren. Die zit boven de navigatie tafel :(
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Dan moet je of een speaker buiten plaatsen, of iemand binnen posteren, want die uitluisterplicht is er gewoon.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

het is steeds meer de gewoonte op sluizen waar veel recreatie passeert stewards te zetten die de aanwijzingen geven en touwtjes aan pakken .
werkt goed voor de indeling van de kolk .
krammer geen marifoon ?wist ik niet .
het is jammer dat er nog veel bootjes zijn die niet weten wat aansluiten betekend ,maar wel staan te mopperen als zij niet mee kunnen als anderen dat doen ,ik zie ook vaak dat sommigen erg langzaam invaren het duurt een eeuwigheid voor ze op de meerplek zijn en dan met geweld achteruitslaan waardoor de boot van achter van de muur afzwaait .tja en dan soms voor anderen lachwekkende momentjes .
het marifoon gebruik tja soms krijg je er de hik van een lang verhaal met naam oproep nummer en, over, en dat ze passeren willen ,maar vergeten te zeggen waar , en dat is lastig als in jou bereik meer wal stations zijn die op het zelfde kanaal staan ,en dan zoals wij het hier hadden met een bereik van 14 kilometer en nog vele malen grotere ontvangst en jachten riepen je op op grote afstand terwijl ze nog niet in het zicht waren .
en voor het marifoon gebruik raad ik de recreanten aan is wat meer te luisteren hoe de grote vaart met elkaar praat op bv kan 10 ,spreektaal werkt vaak beter ,kort en bondig ,en optijd de spreeksleutel loslaten en er op letten dat de marifoonsleutel niet open blijft staan ,je ont vangt dan niets meer ,en dat gebeurd erg veel .en het stoort enorm op de wal stations .vaak kunnen ze dan ook niet meer met andere schepen praten .
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist »

tja soms krijg je er de hik van een lang verhaal met naam oproep nummer
Das idd waar en vaak niet nodig maar zo wordt het je wel geleerd, ook de beroepsvaart. Das dus lastig om iemand daar op aan te vallen/aan te spreken.
en voor het marifoon gebruik raad ik de recreanten aan is wat meer te luisteren hoe de grote vaart met elkaar praat op bv kan 10 ,spreektaal werkt vaak beter
Ik kom zelf van de zeevaart maar dit punt vind ik nogal lastig in de binnenvaart. Dan vaar je ergens op de Ijssel bijvoorbeeld en dan meld er 1 dat hij afvarig ter hoogte van de voormalige steenfabriek. Heel leuk dat "het wereldje" schijnbaar weet waar dat is maar dat staat nergens op een kaart en op de plek waar die fabriek dan ooit stond staat al 30 jaar een vinexwijk. Ik zou niet weten waar het ergens zou moeten zijn en met mij waarschijnlijk het overgrote deel van de pleziervaart ook niet. Neem gewoon een kilometerraai als plaatsaanduiding, of iets wat in ieder geval op een kaart staat.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Klaver vier »

Karel bedankt voor de uitleg nu bgrijp ik ook dat je stapelgek wordt van die marifoon als er drie kanalen door elkaar gaan.
Is dat niet wat weg te filteren door de squelsch wat dichter te zetten zodat je alleen vlakbij pakt,het interreseerd jou toch niet wat er een paar kilometer verderop gebeurd,maar misschien denk ik te makkelijk
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

tja daar heb je gelijk in .
maar in de binnenvaart zijn er punten die men aan houd uit het verre verleden .\,en soms nieuwe punten dit komt voort uit duidelijke herkenning ,s plekken soms wat lastig als je niet goed bekend bent met het vaarwater ,maar toch ook worden vaak de kilometer raaien er bij genoemd om dat ook vele schippers die nu rond varen buitenlanders zijn en het niet snappen .
van lieverlee raak je er mee vertrouwd ,maar ja de gemiddelde jacht schipper komt er niet zo vaak .
toch moet ik zeggen dat op de ANWB kaarten markante plekken wel aan gegeven staan ,maar dan wel zonder naam.
als je in de blok gebieden vaart moet je alles zo wiezo opgeven op kilometer raaien .
op de kanalen en meren word het een stuk lastiger omdat er vaak geen kilometer bebording is ,en geef je een aanduiding bij welk ton nummer je zit dan snapt ook niemand het .
maar ja het zal allemaal wel goed komen .
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

oh een squelsch dicht zetten kan lang niet bij alle walstations deze word ingesteld door de mannen van telecom en daar heb je geen vat op ,evenzo als je probeert om zender sterkte te krijgen lukt niet bij hun ,ontvangst afstand kunnen ze ook manipuleren .dus zit je aan hun regels vast .
groet wout.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door stevedem »

Ik zie dat geregeld ook bij de sluis hier in vreeswijk of vianen waar ik een aantal keren per jaar door ga (andere ook overigens hoor)
kom je er met 10 - 20 boten in, knopen de eerste hem in het midden van de sluis..... de rest erachter.
Als het dan breed genoeg is vaar ik er gewoon langs en leg hem zover mogelijk naar voren........ gooi me touw om de bolder, draai me om en zeg hardop zodat de middenknopers het kunnen horen..... Moeilijk he, zover mogelijk vooraan in de sluis afmeren ! of iets dergelijks :lol:

Nu moet iedereen het leren, maar soms zie je toch dezelfde terug, en elke keer is het een circus.
bv een bootje van 8 a 9 meter.... 4 man aan boord.... ALLE 4 staan aan 1 kant (zodat het bootje nauwelijks te besturen is)
Allen 4 bemoeien zich met de touwen, en met veel pijn en moeite liggen ze dan eindelijk....
kijken dan triomfantelijk om zich heen...... zien mij.... en dan zie je ze denken... Huh... hoe doet hij dat dan in zijn uppie met die boot van 11m :lol: :lol: :lol:
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot »

Nou, ok. Mooi verhaaltje. Paar jaar terug, Julianasluis Gouda. Buitenkant. Lag daar keurig te wachten na me te hebben gemeld. Als de deuren openen stuiven me in no time een bak jachten voorbij en maken vast zo gauw ze een boldertje zien. Ik kwam niet verder dan halverwege de deuren terwijl er ruimte zat was.
Ik dacht: dit zie ik even aan.
En ja hoor, zo'n keurig vrouwtje op het achterste jacht: U moet terug hoor!
Ik gaf uiteraard geen krimp, en al die tijd bleef ook de brug open.
Toen greep Karels collega in over de speakers: De deuren gaan pas dicht als de Jonge Willem in de sluis ligt!
Zuchtend en steunend koos de een na de ander eieren voor z'n geld en schoof een boldertje of twee, drie op. Als blikken konden doden!
Uiteindelijk kwamen na mij nog twee jachten erbij die inmiddels ook bij de sluis waren aangekomen, zoveel plek was er nog.
Uiteraard hadden de sluiswacht en ik nog een grappig onderonsje over de marifoon. Niemand van die jachten luisterde mee, helaas!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Althans, niet dat jij weet....
Ik zou ook niet reageren als ik onderwerp van de terechtwijzing was. :(
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

ook leuk maar al weer lang geleden .
wij kwamen met 2 tankers opweg van Amsterdam naar de centrale in buggenum (Roermond ),en moesten schutten in de sluis van wijk bij Duurstede ik meen lang 380 meter 24 m breed ,schepen waren beide 100 x 9.80 breed en dat op een zondag voor ons lagen enkele jachten te drijven ,na ons gemeld te hebben kregen we te horen om als eerste in te varen ,op de deur aansluiten ,en dan komen de jachten er achter ,tja toen de sluis was uitgevaren gaf de sluis rood groen en riepen ze om dat de jachten achter de tankers moesten aansluiten ,en toen begon het probleem de jachten schoven snel na binnen en bleven zoals al eerder gezegd direct bij de eerste bolders liggen aanwijzingen door de omroep werd genegeerd ,tja toen moesten wij tussen hun door om in de sluis te komen ,flinke paniek en gezwaai ,bang dat wij hun zouden raken ,toen wij voorin bij elkaar opzij lagen liet de sluiswachter de midden deuren zakken ,tja jammer voor de jachten zij hij maar dat is de sanctie om dat zij niet deden wat hij zij ,
ik weet het niet hoelang zij erover gedaan hebben om te schutten maar aan de buitenkant lag nog niets.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door stevedem »

en terecht....
Ik had vorig jaar ook zoiets bij de sluis bij Driel.

Er lag beroeps voor me, en achter me een stuk of 4 jachten.
en ik luisterde mee over de marifoon...(terugpraten kan en mag ik niet)
Sluis gaat open, en er werd via marifoon gezegd dat er nog een beroeps aankwam, en ik wij daarachteraan de sluis in konden.
De beroeps nr 1 gaat erin, en ik blijf wachten.
Krijg vreemde blikken van de bootjes achter me, en die maken los en willen de sluis in.
ik roep nog, je kan beter even wachten want er komt nog een beroeps aan.
Nou en.... die zien we nog niet.. ( lichten waren nog steeds rood ook )
en hup.. hun de sluis in..
sluiswachter boos, en heeft ze na 5 minuten (en het zien van de 2de beroeps) zover dat ze eieren voor hun geld kozen.
2de beroeps in de sluis, roept hij via de marifoon mijn boot op, met toestemming om rustig door rood te varen, en niet te schrikken als de deuren sluiten direct als ik ernaast vaar.... de andere jachtjes moeten voor straf een rondje overslaan....

Ik vermoed dat we dezelfde sluiswachter hadden als wrotter :lol: :lol:
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie