keuringen Cvo , wat kost dat?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Dirk »

Hey allen,
Misschien is het eens tijd om de kosten voor CVO keuring te vergelijken. Bij ons in Vlaanderen heet dat het "communautair certificaat", vereist voor pleziervaartuigen groter dan 20m zoals onze Wodan.
In 2012 betaalde de vorige eigenaar 308.02 eur incl btw voor een "vlottend" onderzoek bij Euroclass. In 2014 moest ik dan het daaropvolgend "droogstaand" onderzoek doen, ook bij Euroclass a 830.67 zie incl btw. In 2017 ben ik weer aan de beurt voor een volgend vlotliggend onderzoek. De gaskeuring (3jaar geldig) is van 2016 en kostte 278.30 eur btw incl . Er wordt op geen enkele factuur opgesplitst in keuringskosten of verplaatsingskosten of zo. Werf waar wij naar toe gaan is in Maasbracht, ligplaats voor de andere keuringen is Hasselt, de keurder van Euroclass woont in Luik.
Heeft iemand van jullie ervaring met bvb Lloyds of Veritas en hun prijzen??
In Nl wordt ook vaak door de verzekering (Eoc bvb waar ik ook deelgenoot van ben) gekeurd. Weet echter zo niet of dat door de Belgische instanties aanvaard wordt. Iemand ervaringen/prijzen uit die hoek?
Bennes benieuwd!
Groetjes Dirk
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Klaver vier »

Dirk wij hebben in april onze boot door eoc laten keuren,dit wordt gedaan door een door eoc ingehuurde expert.
Zo uit mijn hoofd koste dat € 463.
Wat ik niet weet of dat een zelfde soort keuring is als wat je nodig hebt voor cvo.
Bij ons heeft de expert overal naar gekeken en de dikte van het onderwaterschip gemeten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Heel gek boten boven € 100.000 doen ze gratis.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door sambeek »

Toen wij over gingen naar EOC moest ons schip ook gekeurd worden volgens EOC.
Wij hebben hem verzkerd tot 75000.
Wij hebben geen rekening gehad, was gratis. (als de verzekering bij hun door ging)
Anders ging het inderdaad in de 400 euri lopen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Klaver vier »

Maar nu is dat niet meer Albert
Gr Renë
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door quichot »

Maar een acceptatiekeuring van een verzekeraar is wat anders dan het CVO schepen >20mtr waar Dirk op doelt.
Ik zou niet weten of ik die kosten ergens in een prijslijst kan opzoeken. Voor gas- en brandblussers zijn aanvullende certificaten nodig. Met de blussers ga ik naar de leverancier (Ajax, wat wil je als Amsterdammer hè! :lol: ), en de gaskeurder die ik in 2012 aan boord had trok me het vel niet over de neus, dus die mag terugkomen volgend jaar.
Mijn verzekeraar bracht me in 2012 in contact met een certificeringsbureau die vaker met hun werkt. Zelf doen ze het niet. Aangezien ik veel vertrouwen heb in EOC zal ik dat volgend jaar waarschijnlijk hetzelfde bureau weer in de arm nemen.
Maar de tarieven die Dirk noemt zijn wel erg gunstig. Ik heb de factuur er nog 's bijgezocht, maar ik heb daar in 2012 1100 euro voor betaald.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Klaver vier »

Ik was er al bang voor dat het anders was,maar omdat Dirk specifiek om Eoc vroeg heb ik mijn ervaring gedeeld.
Dat kost nog al wat zeg
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Dirk »

Inderdaad, acceptatiekeuringen is niet hertegen ik bedoel. Als ik het goed lees roept bvb eoc ook externe experts erbij als het over cvo keuringen gaat?
Groetjes Dirk
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door quichot »

Ja. Vanuit het Oranjeverleden is dat expertisebureau Van Pelt. Nu doen die eigenlijk alleen schade-expertises, maar Van Pelt draagt de CVO-keuringen weer over aan bureau Bosdijk.
Het loopt een beetje door elkaar, want Van Pelt stuurde een keurmeester, maar die rapporteerde aan Bosdijk. En Bosdijk stuurde me de rekening.

Nu Oranje is opgegaan in EOC zou dat veranderd kunnen zijn. Ik had het visitekaartje van de keurmeester nog. Die heb ik gebeld, en die bleek voor zich zelf te zijn begonnen. Hij is bevoegd CVO-keuringen te doen en gaf aan mijn schip graag te herkeuren in 2018. Het zou me niets verbazen als dat een stuk goedkoper gaat uitpakken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Dirk »

net n telefoontje van EOC gehad, de aannamekeuring voor de verzekering zou inderdaad nog steeds gratis zijn, de keuring voor CVO , vlotliggend komt op ongeveer 1000 euro , afhankelijk van de vervoerskost. Dan denk ik dat de keuze snel gemaakt gaat zijn, bij euroclass zat ik in 2012 aan iets meer dan 300 euro, laat dat nog wat gestegen zijn ...
Het zou wel een europees erkend keuringsattest zijn, dus ook in België aanvaard.
Over hun prijs van keuring op de werf en gaskeuring heb ik het dan maar niet meer gehad .
8)
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door quichot »

Dirk, gaskeuring was niet inbegrepen bij die 300 euro hè? Daar betaalde je iets van 230 euro voor. Ik ga mijn factuur daarvan er ook eens bijzoeken. Het is bij jullie een stuk (een pak zouden jullie zeggen) goedkoper!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Dirk »

klopt , gaskeuring was apart, dat was 278 euro en n klets voor n attest dat 3 jaar geldig is .
Vind ik ook zo dom ,dat al die jaartallen niet gelijk lopen, als bvb de gaskeuring ook om de 5 jaar was dan kon de keurder dat gelijk meedoen met de cascokeuring, het is dezelfde man die dat keurt, bij Euroclass toch.
groetjes, Dirk
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Klaver vier »

Een aankoop of acceptatie keuring bedoelen jullie volgens mij hetzelfde mee maar hoe noemen jullie dan de keuring die ik heb laten doen?
Misschien begrijp ik het verkeerd maar dat is toch ook een acceptatie keuring.
Als dat zo is begrijp ik niet dat Dirk kan zeggen is nog steeds gratis.
Als wij het over de zelfde keuring hebben,dan is het alleen gratis bij een boot boven de € 100,000
Ik heb immers € 463 of € 468 betaald.
Waar denk ik nou verkeerd vraag ik mij af.
Gr Renë ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Gerard »

Hallo Klaver vier,

Een aankoopkeuring (heel verstandig voor je een schip koopt) laat je voor eigen rekening doen. Immers, jij wilt weten of je geen kat in de zak koopt.
Een acceptatiekeuring (heel verstandig voordat een verzekering een schip accepteert) is voor rekening van de verzekering. Immers, die wil wetenof er geen onnodig financieel risico wordt aangegaan. Maar ... wanneer je besluit van verzekering af te zien, is die rekening uiteraard voor jou. Immers, de gratis (de kosten zijn verdisconteerd in de premies) keuring is op voorwaarde, dat je een verzekering neemt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Klaver vier »

Gerard Het is nog een klein beetje anders,wij hadden het schip al gekocht,en waren met het vorige schip ook al bij eoc verzekerd
Maar wij konden het schip bij hun verzekeren maar dan werd het onderwaterschip uitgesloten,dus mocht er iets met een afsluiter of met de bodem gebeuren dan zouden wij niet verzekerd zijn.
Dan is het volgens mij toch echt een acceptatie keuring en ook flink geld € 463 of €468 zoals ik al eerder melde
Dan begrijp ik niet dat Dirk kan zeggen dat dit nog gratis is.
Ik vindt het een vreemde regeling
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Dirk »

Hey,
ik kan enkel hier doorgeven wat EOC me aan de telefoon vertelde, ik heb er ook niks van op schrift staan. Hij belde me nadat ik de vraag via mail gesteld had (in de hoop ook een antwoord via mail te krijgen wat ik hier dan kon plaatsen)...
;-D
zou er misschien een verschil zijn tussen 'verzekerden' en 'deelgenoten' bij EOC ivm prijsstelling van keuringen, het is nog steeds een 'onderlinge ' he...
groetjes, Dirk
Plaats reactie