keuringen Cvo , wat kost dat?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:Dan is het volgens mij toch echt een acceptatie keuring en ook flink geld € 463 of €468 zoals ik al eerder melde
Dan begrijp ik niet dat Dirk kan zeggen dat dit nog gratis is.
Ik vindt het een vreemde regeling
Gr René ( klaver vier)
Dit draadje volgend,en de laatste opmerking van KlaverVier concluderend,moet je dan helaas vaststellen,dat bestaande klanten "het gelag" betalen
wat ze bij nieuw te werven klanten laten liggen?
Kranten, dag- en tv-bladen doen het al jaren,geven abo's bijna weg,maar bestaande klanten betalen jaar op jaar de volle pond.
Nu dus ook blijkbaar bij een verzekeraar?
Het komt bij mij vreemd over,maar het is niet ondenkbaar.
Ik zit ook in twijfel of ik beter kan overstappen naar een andere verzekeraar,
maar als dit de praktijken zijn,dan pas ik daar heimelijk voor.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Baschinist »

Beetje off-topic misschien maar wat ik me nu afvraag: die acceptatiekeuring van EOC ( of een andere verzekeraar), is dat éénmalig bij het aangaan van een verzekering of ook periodiek?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Marie Christina »

Ik heb de laatste twintig jaar geen keurder gezien.
Niet van de verzekeraar tenminste.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Klaver vier »

Dirk daar zou het best is in kunnen zitten dat je deelgenoot bent,dat ben ik namelijk niet.
Omdat mij eerder was verteld dat het gratis was heb ik er al een discussie met eoc over gehad.
Want als het zo is wat Sambeek zegt en daar ga ik van uit,dan is het toch gek dat ik er voor moet betalen terwijl ik al heel wat jaar bij hun verzekerd ben en Sambeek niet.
Nou weet ik niet wanneer Sambeek gekeurd is,maar die van ons is in april j.l. Nog gekeurd
Onze vorige boot,de schotteboot werd +- 11 jaar geleden ook gratis gekeurd.
Maar gratis keuren is vanaf dit jaar voor een boot onder de € 100,000 niet meer gratis,tenzij misschien als je deelgenoot bent
Gr René ( Klaver vier)
Even nog een toevoeging de vierjaarlijkse vervolg keuring is volgens mij wel gratis,buiten het op de kant zetten dan.
Er was bij iemand twijfel over de verzekeraar,maar dat is bij mij zeker niet,ik vindt het verder een top maatschappij,die niet moeilijk doet niet abnormaal duur is en over het algemeen erg duidelijk is
Klaver vier
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door frank »

Als je gaat verzekeren bij de EOC moet je bootje eerst geaccepteerd worden. Dat is in het belang van de verzekering als uitkeerder en de deelgenoten die de verzekering die uiteindelijk (deels) aansprakelijk zijn. De verzekeraar wil natuurlijk zo weinig mogelijk schades uitkeren en wil dus wat grip hebben op het aangeboden materiaal. Jouw bootje moet dus aan bepaalde voorwaarden voldoen wil de verzekeraar het risico accepteren.
Nu ben ik (dubbel) deelgenoot bij de EOC al meer dan veertig jaar en dus mede aansprakelijk. Komt er een slecht jaar met veel schade dan zijn de deelgenoten ook (beperkt) de klos. Een goed jaar geeft weer terugbetaling van een deel van de premie.

Omdat de verzekeraar dus grip wil houden op de kwaliteit van de verzekerde vaartuigen moeten die verplicht iedere 5 of zo jaar door een expert gekeurd worden. Dat geeft enige zekerheid voor de verzekeraar dat het risico van schade overzienbaar is en voor de eigenaar dat hij een veilig vaartuig heeft. Bij mij is het zo dat ik afgelopen jaar weer periodiek gekeurd ben en dat zit in de premie inbegrepen. Ons pontje bijvoorbeeld is van de stichting en geen deelgenoot maar werd toch gratis gekeurd bij acceptatie en dat was in 2014 dacht ik. Of de regels sindsdien veranderd zijn zou ik niet kunnen zeggen.

Maar voor iedereen zal het wel duidelijk zijn dat die acceptatiekeuring dus helemaal niets te maken heeft met de CVO keuring. Dat staat daar weer los van hoewel je vaak dezelfde expert zult tegenkomen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Klaver vier »

Ik begrijp het helemaal Frank,ook dat een cvo iets anders is als een acceptatie.
Maar hier wordt door mensen gezegd en niet alleen hier dat de acceptatie keuring gratis is,dat is dus absoluut niet waar.
Dat was wel zo,maar nu niet meer.
Ik hoop het hier mee rechtgezet te hebben,dat het niet gratis is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:Maar hier wordt door mensen gezegd en niet alleen hier dat de acceptatie keuring gratis is,dat is dus absoluut niet waar.
Dat was wel zo,maar nu niet meer.
Ik hoop het hier mee rechtgezet te hebben,dat het niet gratis is
Gr René ( klaver vier)
Of je dat nu recht hebt gezet,betwijfel ik namelijk.
Want als ik hun site raadpleeg,en ik zoek bij vaak gestelde vragen?
Dan kom ik de volgende uitspraak op de site van EOC tegen:
Een aan te kopen schip dat u bij onze maatschappij wilt verzekeren, kan door een expert van of namens de maatschappij worden gekeurd. Deze keuring betreft een acceptatiekeuring voor de verzekering en is geen aankoopkeuring. Als het schip na aankoop bij EOC wordt verzekerd, zullen geen keuringskosten in rekening worden gebracht.
Dat betekend dus dat een acceptatiekeuring alleen geld kost,als er NIET bij EOC een verzekering wordt afgesloten.
Wie nu de waarheid spreekt,laat ik even ik het midden,maar een potentiele klant mag er toch vanuit dat wat erop hun site staat,wel klopt.
Het kan ook zijn,dat hun site (nog) niet is bijgewerkt.
In het geval van jou Rene ,zou ik me toch nog maar eens gaan vervoegen bij EOC,en om teruggave van de gelden te gaan vragen die gedaan zijn voor een acceptatiekeuring,want hun bestaande klant,die van schip wijzigt,en daarna ook nog als klant bij hun verzekerd blijft,ervoor te laten betalen,schiet natuurlijk niet op.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Klaver vier »

Waterman ik heb allang aan de bel gehangen,iemand anders opperde hier al dat het waarschijnlijk alleen gratis is voor nieuw komers
Niet echt belangrijk maar de keuring wordt door een extern bedrijf uitgevoerd.
Ik vindt het ook gek maar zonder betaling geen keuring.
Gr René die er liever ook niet voor betaald
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door KarelE »

Ik ben een paar maanden geleden bij een bijeenkomst van de LVBHB over het CVO geweest.

Er is een groep keuringsbedrijven die onder een bepaalde naam samenwerken, de naam weet ik even niet.

Als je schip droog gaat en het vlak door de EOC (volgens mij nog steeds gratis) is gekeurd wordt deze vlakkeuring ook geaccepteerd voor de CVO keuring.

Nu ben ik bang dat ik het nog ingewikkelder heb gemaakt.......
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Waterman »

Ik merk hier dat het allemaal EOC is wat de klok slaat,maar als ik dan Rene zijn verhaal lees,en de meldingen van anderen,dan denk ik,"wie wordt hier een oor aangenaaid"?
Ik ga er vanuit dat Rene zoiets niet uit zijn duim zuigt.
En waar rook is,is vuur , luid een gezegde.
Er zal dus wel een vorm van waarheid in zitten. :wink:
Heb inmiddels een offerte van DOV hier liggen,en ik denk erover om die maar te doen.
Daarover lees ik niks,althans niet dergelijke verhalen,en ik kan ook nergens in hun acceptatie rare dingen ontdekken.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Klaver vier »

Karel Als je de vlakkeuring buiten de cvo doet dus bij de aankoop keuring is hij absoluut niet gratis,dit is wat ik bedoel verkeerde informatie omdat mensen het maar denken
Ik denk het niet ik weet het zeker onze boot is in april toen hij bij de koornwaard op de kant lag gekeurd voor eoc door een externe keurder de heer Heijsman,deze keurt voor eoc
Ik hoop dat het hiermee duidelijk is dat een aankoop of acceptatie keuring beslist niet gratis is ( ik heb het niet over cvo )
Of iemand moet rond de €465 gratis vinden,ik vindt het veel geld.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door ronrtl »

Zo ver net CVO gehad met nakeuring. Kosten lopen op rond de 1000 euro zonder gaskeuring, inbouwverklaring AIS en eventuele registratie kosten.
Wel was het ENI nummer aanvragen gratis.
Bij EOC is een vlakdiktemeting verplicht wanneer je het schip AllRisk wilt verzekeren ivm een onderwaterschip clausule waarin vermeld moet staan dat deze gekeurd is. Keuring afhankelijk van de werfkosten rond de 450 euro. Dit moet je de eerste keer zelf betalen waarna de EOC het telkens in vervolg gratis doet. Wel is het bizar dat wanneer je meerdere schepen bezit je voor elk schip het eerst moet gaan betalen voordat zij het gratis doen. Ik heb drie schepen verzekerd bij hun maar ben er nu een beetje klaar mee dat zelfs een vrijwel nieuw polyesterscheepje voor acceptatie eerst betaald gekeurd dient te worden voordat ze hem zonder clausule accepteren terwijl ik al zo lang lid ben. Wellicht tijd voor DOV? 8)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Marie Christina »

Toch grappig.
Door alle verhalen over EOC in een ander topic zat ik er over na te denken om over te stappen van DOV naar EOC.

Maar al een jaar lang ofzo is het er maar niet van gekomen.
Kennelijk wist de Voorzienigheid dat het gras niet áltijd groener is bij de buren.

De verzekering bij DOV vind ik ook wel goed.
Alleen de manier waarop ik telefonisch een paar keer behandeld ben door de heer N. bevalt me dermate slecht dat dat voor mij een reden was eens verder te kijken.
Il zet me er maar overheen, denk ik.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Wouter »

500 Euro voor de keuring (incl. vlakdikte) en papierwerk

nog eens 500 euro voor kleine aanpassingen (ankerbol van 60 cm..etc)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Gerard »

Omdat onder het trefwoord "keuringen" diverse zaken door elkaar lopen, lijkt het mij handig om te proberen wat zaken op een rijtje te zetten.

Volgens mij kost een CvO-keuring gewoon te veel. Ik zal dat zo uitleggen.

Uiterlijk 31 december 2018 moet elk schip, dat langer is dan 20 meter of meer volume heeft dan 100m3 (lengte x breedte x diepte) over een CBB (Communitair Binnenvaartcertificaat voor Binnenvaartschepen) beschikken. Daarna mag een dergelijk schip zonder CBB nergens binnen de EEG (Europese Economische Gemeenschap) meer varen en is het niet meer dan een hoeveelheid oud ijzer en dus praktisch onverkoopbaar.
Een lagere (overheids)instantie heeft zich ALTIJD te schikken naar een hogere (overheids)instantie. Dit betekent, dat EEG-landen zich niet kunnen onttrekken aan wat in EEG-verband besloten is.

Het CESNI (Comité Européen pour l' élaboration de Standards dans le domaine de la Navigation Intérieure - in het Nederlands: Europees Commité voor de opstelling van standaarden in de binnenvaarrt) heeft ES-TRIN (European Standard laying down Technical Requirements for Inland Navigation vessels - in het Nederlands: Europese Standaard tot vaststelling van technische voorschriften voor binnenschepen) het licht doen zien. De laatste versie daarvan (ES-TRIN 2017/1) is op 6 juli 2017 aangenomen en sindsdien van kracht.

Om een CBB te kunnen krijgen, dient een CvO (Certificaat van Onderzoek) overlegd te worden. Voor een CvO dient een onderzoek plaats te vinden overeenkomstig de eisen van ES-TRIN 2017/1.

In Nederland is ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) de toezichtthouder van het ministerie IM (Infrastructuur en Milieu).

Tot zover diverse begrippen.

ILT heeft haar taak, om toezicht te houden op technische eisen aan binnenschepen, gedelegeerd aan een aantal "keurders", waaronder een onderlinge verzekeringsmaatschappij met een zo goed als monopoliepositie.
Dat laatste verdient, mijns inziens, op z'n zachts gezegd, alles behalve een schoonheidsprijs Immers, met twee petten op, ligt belangenverstrengeling op de loer en zelfs de schijn daarvan zou vermeden moeten worden.

Bij een keuring vanwege een aanvraag tot verzekering van een schip (dat heeft helemaal NIETS met een CvO-keuring of een CBB te maken!), wordt ook de kwaliteit van het onderwaterschip onderzocht (huiddikte minimaal 4 mm) om onnodig financieel risico te voorkomen. Voor zo'n verzekeringskeuring worden GEEN kosten in rekening gebracht omdat die reeds in de premies zijn verwerkt.
De kosten van een CvO-keuring worden wél in rekening gebracht. De basis van die kosten wordt gevormd door de tijd die voor zo'nonderzoek wordt ingeschat.

En nu komt het.
Het ES-TRIN 2017/1 bevat GEEN meetrbare criteria voor de huiddikte van het onderwaterschip. Heb ik ongelijk? Laat me dit dan weten, met artikel-/lidnummer. Het ES-TRIN 2017/1 is op te halen middels https://www.cesni.eu/wp-content/uploads ... 017_nl.pdf.

Het ILT heeft haar bevoegdheden als toezichthouder overtreden door zich als wet- en regelgever op te stellen en van de keurders te eisen, dat ze de huiddikte op kwaliteit onderzoeken. In Nederland geldt "Trias politica". Dit betekent een scheiding tussen de wetgevende, uitvoerende/controlerende en rechtsprekende/toetsende macht. Omdat ILT toezichthouder is en dus tot de uitvoerende/controlerende macht behoort, heeft zij niet de bevoegdheid voor wet- en regelgeving. Het spreekt vanzelf, dat het ministerie ook tekortschiet door ILT niet op de vingers te tikken.

Omdat de keurders daardoor onnodig tijd besteden aan het onderwaterschip, zijn de kosten voor een CvO-keuring dus onnodig hoog.
Dit betekent, dat het antwoord op de vraag: "CvO-keuring, wat kost dat?" gewoon: "Te veel" is.

Maar er speelt nog een belangrijk punt.
Het spreekt vanzelf, dat de eis van ILT, de betreffende verzekeringsmaatschappij niet onwelkom is. Immers, elke scheepseigenaar die zijn/haar verstand een beetje gebruikt,zet zijn/haar schip niet 2 keer droog en laat in 1 keer zowel de verzekeringskeuring als de CvO-keuring doen.
Je zou mogen verwachten, dat een CvO-keuring door die verzekeraar goedkoper zou zijn omdat de kosten voor het onderzoek van het onderwaterschip reeds zijn verwerkt in de verzekeringspremies. Maar dat zou natuurlijk concurentievervalsing zijn t.o.v. de andere keurders en dan zouden die wel gaan morren.
Wat nu gebeurt, is, dat de onrechtmatig verkregen inkomsten voor het onnodige deel van het CVO-onderzoek terugvloeien naar een deel van de verzekerden met een speciale status, die gezien kunnen worden als "aandeelhouders", i.p.v. dat de premies overeenkomstig lager worden. Daarom zouden eigenlijk de overige verzekerden moeten morren. Maar wat niet weet, wat niet deert ;-(
Deze situatie is een beetje vergelijkbaar met de goudmijn voor het openbaar vervoer, dat per jaar miljoenen extra onrechtmatig verkregen inkomsten verwerft door mensen die vergeten uit te 'checken' en waarvoor het (te) lastig is (gemaakt) om dat te corrigeren. Ook daar worden die onrechtmatig verkregen inkomsten niet omgezet in lagere tarieven maar vloeien ze in de zakken van aandeelhouders.
Ook in de huidige situatie waarin de verzekeringsmaatschappij niet direct op prijs oneerlijk concureert met de andere keurders, zouden de laatste moeten gaan morren. Immers, het terug laten vloeien van een deel van de CvO-kosten naar een deel van de aanvragers, is een verkapte vorm van oneerlijke concurentie.
Ook deze praktijk ondersteunt de mening, dat een CvO-keuring te veel kost.

Tenslotte blijkt ook, dat het nogal eens voorkomt, dat keurders zaken willen onderzoeken c.q. eisen daaraan stellen, die wel voor de beroepsvaart gelden maar niet voor de pleziervaart (zie hoofdstuk 26 van ES-TRIN 2017/1) en daardoor ook onnodige kosten veroorzaken. Leidend voor ES-TRIN 2017/1 is, voorover er geen meetbare criteria worden genoemd, het beginsel van "klaarblijkelijk" gevaar. "Klaarblijkelijk" betekent; op het eerste gezicht en dus zonder het doen van nader onderzoek.

Zo, dit was een heel verhaal, maar ik hoop(te) een aantal mensen hiermee en plezier te doen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie