St .Maarten

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

St .Maarten

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Verschrikkelijk drama op dat eiland en ze zijn er nog niet vanaf er volgt een 2de golf natuurgeweld.
Ik woon hier in het Haagse op 8 hoog aan de rand van de stad. Prachtig hier is gestart met een overloop gebied/park. Een orkaan van sterkte 5 zal hier niet snel voorkomen. Maar de storm van 1990 herriner ik mij nog levendig.
Maar zou ik hier blijven als ik ook -nog- naar de boot kan?
1m3 drinkwater, zonnepanelen, gasflessen,diesel en nu ook voor enkele dagen eten aan boord.
Klinkt goed maar is het verstandig dat vraag ik mij af.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: St .Maarten

Bericht door Carel-k »

Hoi Willem
Ik heb met een schip van 160 meter in een orkaan gezeten ,en dat is geen lolletje gelukkig bleef alles het doen wat de techniek
Betreft maar het hele schip lag overhoop wat niet vastzat lag ergens anders en er kon niet gekookt worden ,dus koude soep en
Brood en je wil maar een ding ,naar de wal en dat gaat niet met een orkaan op zee blijven dus( golf van Mexico)
Het is allemaal goed gegaan ook dank zij de bemanning en een goed schip de Maas Lloyd van de KRL
De orkaan kom heel snel op je af en is ook weer zo vertrokken maar laat een verschrikkelijke puinhoop achter.
Een stukje varen van 3 uren werden er 26 en met een goede bemanning kan je elkaar aflossen maar van slapen kom niets
Ik was de jongste aan boord en heb later wel meer slechtweer mee gemaakt en zo'n orkaan blijft je altijd bij en in die periode
Leer je ook heelveel het zit ingebakken in je hoofd en gebruik het nog steeds zeemannetje spelen noem ik het.
Laatst gewijzigd door Carel-k op za sep 09, 2017 11:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: St .Maarten

Bericht door Riverboy »

Hallo Wim,

Ik zou mooi de orkaan in mijn flat uitzingen, kan die best hebben want de bouwaard hier is toch even anders als in St Maarten.

Stel dat je met dezelfde windkracht te maken krijgt en het hele gebied waar je woont overhoop ligt dan blijft mijn optie toch thuis blijven terwijl je de boot vooraf goed hebt gezekerd en voldoende levensbehoeften aan boord hebt gebracht voor zeker een week. Na afloop van de storm kan je dan bepalen of je in je flat kan blijven of je naar de boot gaat verkassen met je rugzak. Natuurlijk ga ik er van uit dat de boot op normaal met de fiets bereikbare afstand ligt want in het ergste scenario kan je geen gebruik maken van de auto.

Laten we hopen dat het nooit nodig is maar bedenk wel dat we laatst nog een serie op de tv hadden waar de dijken waren gebroken. Ja dan moet je kiezen voor de boot, maar als zo met alles, als we het van tevoren weten is het simpel. Hoewel?

Groet, Jo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: St .Maarten

Bericht door Marie Christina »

Ik heb begin jaren '90 ooit in een "Nederlandse" orkaan gezeten.
We waren bezig met een survey voor het huidige Troll platform (Statoil. Noorwegen) in het noordelijkste puntje van wat nog Noordzee heet
110 knopen stond er op de klok. (Ter vergelijking: windkracht 12 begint bij 63 knopen.)
Nog niet de helft van wat over St. Maarten getrokken is.

Zoek voor de gein de Tridens 1 maar eens op.
Voorwaar geen kinderachtige boot.
Maar die grote voormast stond los.
Dat man overboord bootje schuurde zichzelf uit de sjorrings en waaide als een krantje overboord.
Er stond een 1200 pk Kromhout te brullen, maar we hebben de 600 pk ook nog op de schroefas gezet, alleen maar om tijdens het gaande houden tegen de (naar schatting) 20 -25 meter hoge golven op te kunnen komen.

Echt bang was ik niet.
Bootje was sterk, motortjes bleven het doen.
Maar als dat laatste niet het geval was was geweest vraag ik mij oprecht af of ik dit berichtje ooit getypt zou hebben.

Harde wind?=> het land op en schuilen in een gebouw.
En bij dit soort Caribische briesjes, het liefst in een gebouw zonder ramen.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za sep 09, 2017 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: St .Maarten

Bericht door Baschinist »

Wij krijgen hier geregeld 12 bft (118 km/uur)voor ons kiezen ( south atlantic), met deze snelheden heb je niks te vertellen op een bootje. Laat staan als dat nog eens 2,5 keer zoveel zou worden.
Of ik me op 8 hoog veilig zou voelen is een ander verhaal. Staat er niet nog ergens een oude Duitse bunker in de duinen bij den haag?
Plaats reactie