Zomertijd

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

sailor wim

Zomertijd

Berichtdoor sailor wim » di okt 24, 2017 5:38 pm

Hoi.
Er word gestemd binnen de EU om de zomer/wintertijd af te schaffen.
Dit weekeinde gaat de tijd weer een uur terug en is het wintertijd dit is trouwens de echte tijd.
De zomertijd is in 1977 weer ingesteld vanwege energie besparing.
Misschien wel ingegeven na de oliecrisis in 1973.
Het ging toen over de verlichting, die natuurlijk voornamelijk met gloeilampen gebeurde.
Dat is wel anders geworden met de komst van de led.
Het idee is als in eind juni het al licht word om 3.30u en de avond valt om 10.30u dat naar voren verschuiven van de klok voordeel zou hebben.
Dan dus om 4.30u licht en om 11.30u donker.

Nu zit ik met het volgende, zonnepanelen brengen bij gelijk licht zonder of met zomertijd net zoveel op.
Maar zou het voor de ooit beoogde energie besparing (invoer van olie) toch niet beter zijn om de zomertijd in stand te houden?
Want de panelen leveren dan juist als de werkenden op gaan staan en het energie gebruik dus toeneemt. En leveren zo'n beetje ook nog als die weer te bed gaan en het energie verbruik afneemt.

Gr Wim
Ik drink voor elk probleem oplos koffie.
Wat thuis blijft is mooi meegenomen.

Baschinist

Re: Zomertijd

Berichtdoor Baschinist » di okt 24, 2017 6:02 pm

Dat van die zomertijd was me even ontgaan maar toevallig van de week de discussie gehad over hoe achterhaald het dag- en nachttarief voor elektra is/wordt nu er steeds meer zonnepanelen komen.

Zit een beetje in het zelfde straatje.

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » di okt 24, 2017 6:18 pm

Hmm, zou dat ene uurtje het' m doen voor je zonnepanelen?
En dan ook nog in de hele vroege en late uren?
Dan laadt mijn zonnepaneel sowieso al nauwelijks nog.
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Baschinist

Berichtdoor Baschinist » di okt 24, 2017 7:26 pm

Dan laadt mijn zonnepaneel

Hier zit het probleem momenteel (nog). Er wordt niks opgeladen. Ze leveren (hoe veel of hoe weinig dan ook) of ze leveren niet. En hoe beroerd het rendement ook is 's ochtends vroeg, naar mate er meer komen zal er ook meer geleverd gaan worden en zal het een effect hebben. Denk alleen dat deze discussie snel ingehaald zal gaan worden door de opkomst van de thuis powerbanks. ( weet niet hoe ze heten, maar die accu's van Tesla/Samsung voor thuis).

sailor wim

Berichtdoor sailor wim » di okt 24, 2017 7:32 pm

Eind 2017 2.6 GWp totaal geïnstalleerd vermogen zonnepanelen.
Ik ga ervan uit dat de kolencentrale's altijd leveren om dat deze een langere opstarttijd hebben als die op gas.
Dus deze gas centrale gaan van stand by naar leveren.
Volgens mij zou je dus kunnen stellen dat dat uur eerder een uur CO2 uitstoot bespaart van een gas centrale.
Gr Wim
Ik drink voor elk probleem oplos koffie.
Wat thuis blijft is mooi meegenomen.

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » di okt 24, 2017 8:00 pm

Écht laden doet een zonnepaneel pas als het zonnetje er goed op knettert.
Wanneer doet het zonnetje dat?
Overdag.
Als alle verlichting uit is.
In de avond, als we alle elektrische verbruikers aan hebben, stelt het laden niets voor.

Per saldo zal het allemaal niet veel uitmaken ben ik bang.(dat uurtje dus)
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Baschinist

Berichtdoor Baschinist » di okt 24, 2017 8:12 pm

Juist wel dan toch? Langer in daglicht leven zodat zonnepanelen langer in de energiebehoefte kunnen voorzien.....das toch de strekking van dit topic?

En in die zin is het apart dat er dan voor goedkope nachtstroom alle apparaten 's nachts aangaan waarvoor een centrale staat te draaien terwijl je het overdag op zonne energie zou kunnen doen.

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » di okt 24, 2017 9:59 pm

Baschinist schreef:Juist wel dan toch? Langer in daglicht leven zodat zonnepanelen langer in de energiebehoefte kunnen voorzien.....

Of het paneel nu zon krijgt van 07 tot 19 uur of van 06 tot 18, de beschikbare laadtijd blijft toch 12 uur en de overige tijd moet de centrale toch blijven draaien?

Edit: Gedachtegang he? Geen waarheid ofzo van mij.
Groet;
Menno

Waterman
Contacteer:

Berichtdoor Waterman » di okt 24, 2017 11:16 pm

Marie Christina schreef:Of het paneel nu zon krijgt van 07 tot 19 uur of van 06 tot 18, de beschikbare laadtijd blijft toch 12 uur en de overige tijd moet de centrale toch blijven draaien?

Deze redenering is correct als je het bekijkt van de productie die je dan volledig zou opgebruiken in die tijdsspanne.
Heb je dag en nacht tarief,dan kan het wel van invloed zijn in.Nachttarief is qua kosten en terug levering gelijk.
Dagtarief is van 7 tot 23 uur.
Dus als voor 7 uur stroom opwekt,en je levert het aan het net,dan krijg je daar ook het nachttarief in geld voor terug.
Dus in principe kun je het beste leveren van 7 uur tot 23 uur,want dat levert in geld het meeste op.

Baschinist schreef:En in die zin is het apart dat er dan voor goedkope nachtstroom alle apparaten 's nachts aangaan waarvoor een centrale staat te draaien terwijl je het overdag op zonne energie zou kunnen doen.

Ik wil dat toch even verduidelijken,want je redenatie klopt maar ten dele.
Voorbeeld:
Wij hebben een dag en een nachttarief.
Dagtarief= € 0,18529
Nachttarief= € 0,17210
Verschil = € 0,01319
Tot ergens in 2022 blijven de prijzen voor verbruik en levering hetzelfde.Dus je krijgt hetzelfde voor een KWh als dat je moet betalen voor vervruik.

Dat is bar weinig zou je zeggen.
Maar bij een productie van 2450 KWh scheelt je dat € 32,32 ,wat je meer voor daglevering krijgt,dan dat je het voor nachtarief betaald.
Zou je dus,zoals jij het aangeeft, je apparaten allemaal overdag aan zetten,dan soupppeer je je eigen productie,die ruim 32 euro oplevert ,overdag op.
Je kunt het dus m.i. beter nachtstroom gaan gebruiken,want dat is goedkoper.
Ik heb de tip om het zo te doen,niet zelf bedacht,maar daar kwam mijn energieleverancier mee op de proppen.
En ik heb die raad opgevolgd.

Mijn panelen thuis liggen op een dak dat naar het Oost-Zuid-Oost gericht is,en wat mij betreft mag de zomertijd wel afgeschaft worden,want hoe eerder het 7 uur,des beter is het voor mijn portemonnee.Iedere kilowatt die ik namelijk voor 7 uur produceer,levert me 1,3 cent minder op,dan na 7 uur .

Trouwens dag en nachttarief is een beetje een raar iets,want vanaf 23 uur op vrijdagavond gaat het nachttarief in t/m 7 uur maandagmorgen.
Dus ook in het weekend,klokje rond geld het nachttarief.

Ik zit nu met een installatie van 10 zonnepanelen van 1,65mx1,00m op 2450KWh op jaarbasis.
Voorheen was mijn verbruik 3400Kwh,het scheelt mij per maand € 37,80 aan kosten voor stroom.
De installatie heeft me 4 mille gekost,ik heb nu al in het eerste jaar een voordeel van 454 euro.
Wat mij betreft,mag de zon wel "klokje rond" gaan schijnen . :lol: :lol: :lol:
Koop ik wel verduisteringsgordijnen voor de slaapkamer,en is het dan ook donker. :mrgreen:
Med venlig hilsen,
WOK

Baschinist

Berichtdoor Baschinist » wo okt 25, 2017 12:39 am

Of het paneel nu zon krijgt van 07 tot 19 uur of van 06 tot 18, de beschikbare laadtijd blijft toch 12 uur en de overige tijd moet de centrale toch blijven draaien?

Das idd feit, daar valt geen spelt tussen te krijgen. De zon gaat niet langer schijnen met zomertijd. Wel kun je met zomertijd de vraag en aanbod op energie een beetje op elkaar afstemmen.

@waterman: Je hebt helemaal gelijk met je verhaal, dat is echter wel het gevolg van "het systeem". Vraag en aanbod zijn niet op elkaar af te stemmen in het huidige systeem zolang de opgewekte energie niet is op te slaan. In die zin zit er ook niemand er op te wachten dat je terug gaat leveren aan het net, energiemaatschappijen in de laatste plaats. Je kunt ook niet het hele jaar gratis sla halen bij de groenteboer omdat je in Juni/Juli 80 kroppen sla van je moestuin terug geeft.
Dit is momenteel opgevangen met regeltjes qua belasting/vergoeding e.d. maar dit is mijns inzien niet vol te houden. 1 wijzigingen in de regelgeving na een nieuw regeerakkoord en de hele rekensom kan de vuilbak in.
Idem met de rekensom van de netbeheerder. Je betaald voor de infrastructuur via de hoeveelheid geleverde stroom. Wordt er minder geleverd omdat iedereen aan de zonnepanelen gaat dan zal dat omhoog gaan. Deze ligt er en daar zijn nu eenmaal kosten aan verbonden, dus linksom of rechtsom zal dat betaald moeten worden. als dat via geleverde stroom niet meer kan dan zal het ook via terug geleverde stroom gaan.

Ik zit voor mijn werk geregeld in "achterlijk" gebied, hier heeft iedereen zonnepanelen op het dak en een windmolentje in de tuin welke een kelder vol accu's opladen. Voor die 2 dagen in het jaar dat dit niet toereikend is staat er een generator. Ik ben toch steeds meer in de veronderstelling dat dit in NL ook wel eens de voordeligste oplossing kan zijn als hiermee transportkosten, energiebelasting, precariorechten, etc, valt te ontwijken. Zeker als de "powerbanks voor thuis" steeds voordeliger worden.( en ff andersom denken.....een elektrische auto is ook een giga powerbank om je huis van energie te voorzien)

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
DAF DD575 1964

Berichtdoor quichot » wo okt 25, 2017 10:26 am

Even los van alle rekenmodellen vind ik het een vrij zinloze exercitie, dat gehannes met die klok twee keer per jaar.
Van mij mag daar een eind aan komen, en dan niet door afschaffing van de zomertijd, maar juist van de wintertijd. De voordelen die de zomertijd oplevert blijven dan behouden, en s'winters wordt het niet halverwege de middag al weer schemerig.
Maar aangezien de wintertijd de 'echte' tijd is, betekent dat een definitieve verschuiving van de westeuropese tijdzône. Daar zal wel weer een of andere Europese schoen wringen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » wo okt 25, 2017 10:44 am

De wintertijd is niet de goede tijd in NL Guido.
Als je de 360 graden waar de zon in 24 uur omheen draait deelt door die 24 uur krijg je 15 graden per uur.
De zon bestrijkt dus in een uur tijd 15 graden aardoppervlak.

De zone voor GMT bestrijkt 7,5 graden naar het westen en 7,5 graden naar het oosten, gezien vanuit de Greenwich meridiaan.
Nederland ligt op een graadje of 5 oost.
In de zone voor GMT dus.
We houden in NL de Middelbare Europese Tijd (MET) aan.
Dit omdat dat handiger is met o.m. de handel.

We liggen dus eigenlijk 's winters al een uur voor op de zon en daarmee al op zomertijd tov van onze zonetijd. (Volgt u nog? :D )

Zou je de zomertijd zoals we die nu hebben (GMT + 2) aanhouden, dan wordt het hartje winter om 09:00 pas licht, maar om 18:00 is het alweer donker.(ipv 17:00)
Dat geeft een te verwaarlozen winst.

De reden dat de schemering in de winter zoveel korter duurt dan in de zomer is één die te ver voert voor dit topic.
Houdt het erop dat het te maken heeft met de stand van de zon in haar jaarlijkse baan.
Ze staat dan in haar zuidelijkste punt van die baan.

Edits: kromme zinnetjes wat ontkromt. :)
Laatst gewijzigd door Marie Christina op wo okt 25, 2017 4:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet;
Menno

Aquanaut
Contacteer:

Berichtdoor Aquanaut » wo okt 25, 2017 2:45 pm

Baschinist schreef:..... opkomst van de thuis powerbanks. ( weet niet hoe ze heten, maar die accu's van Tesla/Samsung voor thuis).

Home storage heet dat, en dat is niet iets van Tesla hoor, dat bestaat al jaren.
Tesla doet hier alleen heel druk over terwijl nog niemand een (echt) werkende Powerwall in huis heeft.

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... EN_web.pdf

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
DAF DD575 1964

Berichtdoor quichot » wo okt 25, 2017 4:51 pm

Dank voor je geografische toelichting Menno, maar toch moesten we maar stoppen met die flauwekul. iedere keer 3 uur snachts opstaan om die klok te verzetten, nee dankjewel! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Marie Christina

Berichtdoor Marie Christina » wo okt 25, 2017 5:25 pm

Tja.
En dan je s' morgens afvragen: heb ik nu een uurtje langer geslapen of ben ik overdag een uur langer wakker? :shock:
Groet;
Menno

Terug naar “Stuurhut”