kosten CVO

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: kosten CVO

Bericht door Klaver vier »

Eoc en dov zitten in het zelfde gebouw,allemaal 1 pot nat dus.
Verzekeringen zijn er om aan je te verdienen,dus wordt je nergens gematst, alleen de 1 pakt je wat meer als de ander.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: kosten CVO

Bericht door JanSr »

ronrtl schreef:[quote="quichot": Oudere schepen langer dan 20mtr zijn vanaf 2019 CVO plichtig en...schepen welke bij "blok meting of doos meting" (lengte x breedte x diepgang romp) meer als 100 m3 zijn.
[/quote]

Als ik de Europese wetgeving daar op na lees zie ik toch heel helder staan dat die regeling is bedoeld om oneerlijke concurrentie in de BEROEPSvaart tegen te gaan.
Er staat een heldere paragraaf in, dat de regeling niet geldt voor de pleziervaart.

Handige keuringsbureaus zien echter handel en maken je bang.

Iets heel anders is verzekering. Die eist een keuringsrapport om zeker te stellen wat ze gaan verzekeren.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door Baschinist »

Als ik de Europese wetgeving daar op na lees zie ik toch heel helder staan dat die regeling is bedoeld om oneerlijke concurrentie in de BEROEPSvaart tegen te gaan.
Er staat een heldere paragraaf in, dat de regeling niet geldt voor de pleziervaart.

Handige keuringsbureaus zien echter handel en maken je bang.
Ben ik toch benieuwd welke wetgeving dat is? ALLE schepen >20m of >100m3 zijn/worden CVO plichtig , ongeacht of dit beroeps- of pleziervaart is.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

Ik kan je garanderen dat keuring voor ALLE schepen groter dan 20 mtr of 100 m3 doosverplaatsing verplicht is. Wél gelden voor pleziervaartuigen veel minder strenge criteria dan voor de beroepsvaart.

Probleem is dat die lichtere criteria nergens helder zijn omschreven, waardoor de interpretatie daarvan van bureau tot bureau kan verschillen. Dat kan tot prijsverschillen leiden, zonder dat die bureaus bewust erop uit zijn om er een slaatje uit te slaan.
De Jonge Willem is in mei 2013 voor het eerst (goed)gekeurd, omdat het CVO in België al sinds 2008 verplicht is. Daar hebben ze lak aan de Nederlandse overgangsperiode van 10 jaar. Voordeel nu ik eenmaal in de molen zit, is dat ik alleen nog maar te maken krijg met herhalingskeuringen, waarbij gelet wordt op wijzigingen t.o.v. 2013. Uiteraard nodig ik daarvoor de zelfde inspecteur uit.

Ik zag ergens hierboven dat gevraagd werd naar een ankerboei. Daar is bij mij aan boord bijvoorbeeld nooit naar gekeken of om gevraagd. Dus het verschilt echt per inspecteur.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: kosten CVO

Bericht door WADnWIND »

CBB: Communautair Binnenvaartcertificaat voor binnenschepen
Het Communautair Binnenvaartcertificaat (CBB) geldt voor alle varende schepen die voldoen aan een van de volgende criteria:

Alle vaartuigen met een lengte van 20 m of meer
Alle vaartuigen waarvan het product van de lengte, de breedte en de diepgang meer dan 100 m3 (volume en geen waterverplaatsing) bedraagt (dus ook korter dan 20 m)
Alle sleep- en duwboten ongeacht de lengte
Alle passagiersschepen (vervoer van meer dan 12 passagiers)
Drijvende inrichtingen

Rijnvaart buitenland vereist tevens CVO – Certificaat van Onderzoek
Wil je ook nog de Rijn op in het buitenland dan is een Certificaat van Onderzoek vereist.

Ook te lezen in het binnenvaartbesluit artikel 8 + 9 + 10

https://www.cbrb.nl/publicaties/50-them ... innenvaart.

Kor4t door de bocht: met een CBB mag je niet op de ROSR wateren komen (rijn en aanverwanten).
Maar troost je, een CBB kost waarschijnlijk hetzelfde als een CVO
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: kosten CVO

Bericht door JanSr »

quichot schreef:Dus het verschilt echt per inspecteur.
Met andere woorden: Het wordt tijd dat iemand de moed heeft "nee" te zeggen tegen zo'n charlatan.
Een wet die bedoeld is om concurrentievoordelen te belemmeren kan niet op pleziervaart van toepassing zijn.
WADnWIND

Re: kosten CVO

Bericht door WADnWIND »

natuurlijk mag je nee zeggen.
Er zijn genoeg woonschepen die de voortstuwing er uit halen en zo geen CVO meer hoeven te hebben, echter....

het is dan van roerend goed naar onroerend goed met gemeentelijke belasting en vergunnings plichtig.
Sommige gemeenten vinden dan dat je moet opkrassen om dat bepaalde havens uitsluitend voor woonschepen met voortstuwing zijn. het bestemmingsplan komt dan niet overeen met het vaartuig.
Ook de belasting kan om de hoek komen omdat je nu onroerend goed bezit ipv een transportmiddel.

tel uit je winst....
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door Baschinist »

Dus het verschilt echt per inspecteur.
Zolang keuringen/inspecties mensenwerk zijn zal dit altijd zo zijn, hoe helder sommige zaken ook lijken te zijn beschreven. Dit is met de APK van je auto al zo, laat staan in de scheepvaart met al zijn variaties aan schepen. En een inspecteur die doorgaans voornamelijk nieuwbouwschepen o.i.d. doet weet ook echt niet alle regels voor bijvoorbeeld oude pleziervaart uit zijn hoofd, daarom is het wel handig om je zelf te verdiepen in de regels die voor jouw eigen vaartuig gelden, dan valt er in ieder geval wat te sparren. En dan heeft zo'n man over het algemeen wel de kanalen/middelen om aan te tonen waarom je gelijk/ongelijk hebt. Doordat het mensenwerk is is er ook een vorm van koehandel mogelijk met zo'n man, zeker in de overgangsregeling. Dat zal voor de ene een ankerboei zijn, de ander zal een extra sticker bij de brandblusser willen.....zo hebben ze allemaal hun stokpaardjes wel over het algemeen.
Het wordt tijd dat iemand de moed heeft "nee" te zeggen tegen zo'n charlatan.
Deze stelling vind ik dan ook vrij kort door de bocht. Je kan nee zeggen tegen zo'n man maar dat heeft weinig nut, jij moet wat van hem hebben, hij niet van jou. Dat je het niet eens bent met de wet staat hier los van, als je dat van tafel wilt hebben zul je andere paden moeten bewandelen. Dit los je niet op door " nee" tegen een inspecteur te zeggen.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

Bachinist
Ik heb nee gezegd, heb een bestek gemaakt en ben gaan tenderen.
Kreeg een inspecteur waar je mee kon discusieren en hij kon ook alles piekfijn uitleggen.
Kreeg van mij niet altijd zijn zin en in een paar gevallen kon hij inkomen en accepteerde dat .
Zeg er wel bij cbb keuring.
De wet veranderen dan ben je tien jaar telaat.
geert
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: kosten CVO

Bericht door JanSr »

Grappig dat niemand ingaat op mijn stelling dat de wet die aan die CVO ten grondslag ligt als doel heeft de oneerlijke concurrentie tussen beroepsvaarders te belemmeren. (Daarvoor hoef je dus geen motor uit een woonschip te halen.)
Pleziervaarders zitten geheel buiten het doel van die wet. Het wachten is op een pleziervaarder met moed en munten om de zaak voor de rechter te brengen.
Ik heb geen boot meer in die bedreigde maat anders deed ik het.

Het foutje waar we over struikelen lijkt wel wat op de APK in NL: De slager die het eigen vlees keurt.
APK in Frankrijk is bijvoorbeeld geheel onafhankelijk: Keuringsstations zijn overheidsinstellingen, die geen reparatiewerk mogen doen.

Veel keuringen doen is in het belang van de (commerciële) keuringsbedrijven.
Die gaan dus op jacht naar goedgelovige willige slachtoffers: Als ik uw boot niet keur krijgt u gedonder.

En dat wringt dus aan alle kanten.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

Ik denk Jan sr toch dat je tien jaar telaat bent .
Dit had door een ver/cq stichting opgestart moeten worden.
Maar een hoop mensen waren telaks en gingen er van uit dit zal wel over waaien.
Dat blijkt wel want nu opscheiden van de markt word iedereen wakker en M.I telaat.
Ik heb er jaren geleden al over gesproken en kreeg als antwoord waar begin Je aan ,geef het geld maar aan mij etc.
Ik kan hier een boom over op zetten maar !!!!!!
geert
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door Baschinist »

Kreeg een inspecteur waar je mee kon discusieren en hij kon ook alles piekfijn uitleggen.
Kreeg van mij niet altijd zijn zin en in een paar gevallen kon hij inkomen en accepteerde dat .
Over het algemeen is dit mijn ervaring ook, valt best te praten met die mannen. Moet je wel met argumenten komen natuurlijk dus wel zelf enigszins op de hoogte zijn.
Grappig dat niemand ingaat op mijn stelling dat de wet die aan die CVO ten grondslag ligt als doel heeft de oneerlijke concurrentie tussen beroepsvaarders te belemmeren.
Volgens mij is de niet DE doelstelling, maar slechts 1 er van. Veiligheid op het water vergroten en Europese uniformiteit horen er volgens mij ook nog bij.
Daarvoor hoef je dus geen motor uit een woonschip te halen.
Deze snap ik ook nog niet helemaal. Motor eruit halen veranderd toch niets aan je lengtemaat/doosverplaatsing? Waarom zou je dan ineens geen CVO meer moeten hebben?
Het foutje waar we over struikelen lijkt wel wat op de APK in NL: De slager die het eigen vlees keurt.
Kan ik voor een deel in meegaan, en er zullen er ongetwijfeld tussen zitten die van deze machtspositie misbruik maken echter is deze commerciele aanpak ook gelijk de rem op misbruik. Een inspecteur zit er ook niet op te wachten om bovenin de statistieken te eindigen met geweigerde CVO's want dan belt niemand hem meer. Tevens zal hij ook enigszins klantvriendelijk moeten zijn en een op zijn minst net zo snel moeten zijn als zijn concurrenten.......iets wat nog wel eens ontbreekt bij een overheidsinstantie.
Bovendien heb je met de overheid ook een soort van machtspositie en precies dezelfde interpretatieverschillen van de wet dus of je daar nu zoveel mee opschiet vraag ik me af.
WADnWIND

Re: kosten CVO

Bericht door WADnWIND »

@ bashinist

Als je je voortstuwing uit je schip haalt, ben je geen vaartuig meer in de zin van de wet en val je dus niet meer onder het BPR en dus ook geen AIS of CVO of CBB. Je kan je dan alleen nog verplaatsten al;s sleep achter een sleepboot mét CVO. B.v. als je naar de werf moet voor onderhoud.
Je bent dan dus niet meer dan een betonnen woonboot naast je.
Op die manier denken een aantal mensen onder de kosten van een CVO vandaan te komen, echter vergeten dat de wetelijke status van hun woning volledig veranderd naar de maatstaven van hun gemeente.

Verder is een doelstelling van de EU wetgeving ook om de veiligheid te vergroten. Als jij met een feitelijk ondeugedelijk schip een probleem krijgt in een drukke vaarweg en je wordt een wrak dat in de weg ligt, moet je verzekering en vaarweg beheerder wel wat uitleggen. Stel dat die vaarweg 2 weken gestremd wordt om jou wrak op te ruimen. Voorbeelden ten over. tenslotte wil je verzekering wel uitsluiten dat m.k. wel aan de eisen voldeed of je lekstabiliteit in orde is, zodat je nog veilig het schip in geval van pech tetgen de kant kan krijgen of buiten het vaarwater.

Stel dat het tonnetje van je koppelingsvork eruit valt en jij onvoorzien in een sluis door dendert en die sluis vervolgens 6 maanden buiten gebruik is. dan wil je verzekering wel weten of die constructie in jou mk. wel voldeed. Ook wil de handhaving weten of je geen mensen in extra gevaar gebracht hebt.

Geen van de bovenstaande voorbeelden is verzonnen en allen echt gebeurd. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik lees zojuist dat een passagierschip op de Rijn tegen een brugpeiler gevaren is, met (zwaar) gewonden, ook daar de vraag of het een technische oorzaak was of menselijk. Voorlopig is de snelwegbrug afgesloten. Je wil dan toch wel uitsluiten dat het schip in orde was.

Die regels zijn dus ook voor de veiligheid en zó gek zijn ze helemaal niet. Redelijkheid is natuurlijk wel geboden in elke individuele situatie.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

JanSr schreef:Grappig dat niemand ingaat op mijn stelling dat de wet die aan die CVO ten grondslag ligt als doel heeft de oneerlijke concurrentie tussen beroepsvaarders te belemmeren.
Niemand gaat daar op in omdat je stelling niet klopt. De wet geldt voor schepen langer dan 20 mtr en/of doosverplaatsing groter dan 100 m3 en heeft tot doel de veiligheid op het water te vergroten. En wat de wetgever onder schepen verstaat is zonneklaar: álles wat vaart.

Uiteraard wordt weldegelijk onderscheid gemaakt tussen beroeps- en pleziervaart. Bij recreatievaartuigen gaat het alleen om 'aantoonbaar voldoende veiligheid'. Dat laat ruimte voor interpretatie, en zal tijdens de keuring op een aantal punten best bespreekbaar zijn, maar zo'n keuring weigeren om het na december op een proces te laten aankomen is even onwijs als kansloos.

Wat Geert zegt: dat hadden watersportbonden en behoudsorganisaties 10 jaar geleden moeten aankaarten. Nu is het wet, en is naar de rechter stappen een gepasseerd station. Onze keuze is simpel: óf laten keuren, óf na december 2018 niet meer varen.

Nu speelt er nog een achterhoedegevecht: behoudsorganisaties willen de garantie dat voor restauraties in de toekomst, van wat nu bijvoorbeeld nog woonarken zijn, het huidige overgangsregime blijft gelden. Daar is veel voor te zeggen, want onder het nieuwbouwregime zijn authentieke rompjes die nu nog geketend zijn aan arken definitief rijp voor de sloop.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

Dit is een kans om mee tepraten .
geert




Voorlichting CvO/CBB 24 januari 2018
14-12-2017
by Administratief
De belangstelling voor een voorlichtingsavond CvO/CBB, verzorgd door de LVBHB, blijft onverminderd groot, 38 schippers bezochten de laatste bijeenkomst in Leeuwarden. 
Daarom organiseert de LVBHB weer een voorlichtingsbijeenkomst, nu in Zutphen.

Alle schepen (dus ook pleziervaartuigen) langer dan 20 meter of waarvan het product van de lengte, breedte en diepgang van de romp 100 m3 of meer is moeten na 30 december 2018 aan de richtlijnen van het CvO/CBB voldoen.

Op woensdag 24 januari houden Robin Hoekstra van Bureau Scheepvaart Certificering (BSC) en Aren Jumelet van de Inspectie Leefomgeving en Transport een presentatie over het CvO/CBB. een presentatie over het CvO/CBB. Aan bod komen onder andere de overgangsregeling ‘klaarblijkelijk gevaar’ en de situatie na 30 december 2018.

Robin Hoekstra is inspecteur. Hij bezit vrijwel alle competenties voor inspecties op alle typen schepen in de binnenvaart en heeft een werktuigbouwkundige achtergrond. Daarnaast voert Robin als Technisch Manager de vereiste dossiercontroles uit voor afgifte van de certificaten. Als directeur onderhoudt Robin tevens de contacten met de klanten, belangenverenigingen en de Inspectie Leefomgeving en Transport. Aren Jumelet is inspecteur bij de ILT en als zodanig betrokken bij het CvO/CBB.

Deze voorlichtingsbijeenkomst wordt gehouden in Zutphen van 20.00 tot 23.00 uur. De toegang is gratis en ook niet-leden van de LVBHB zijn ook van harte uitgenodigd.




Na uw aanmelding ontvangt u de verdere informatie.

Jan Marijt

Penningmeester

Dit delen:
Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)4Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)4Klik om op Google+ te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Plaats reactie