kosten CVO

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door Baschinist »

Als je je voortstuwing uit je schip haalt, ben je geen vaartuig meer in de zin van de wet en val je dus niet meer onder het BPR en dus ook geen AIS of CVO of CBB. Je kan je dan alleen nog verplaatsten al;s sleep achter een sleepboot mét CVO. B.v. als je naar de werf moet voor onderhoud.
Las het net ja, ik was in de veronderstelling dat je dan onder een drijvend inrichting viel maar dat is dus niet zo.

Maar even los van het feit dat je niet CVO plichtig bent, ik neem aan dat je verzekering nog steeds eisen stelt aan de staat van je schip voor je tripje naar de werf dus wat bereik je ermee?
Ik zit zelf in de sleepvaart, als er wat achter hangt wat af begint te borrelen omdat het zo rot is als een peer dan hak ik het touwtje door en dan is het voor de eigenaar van het gesleepte object hoe die het op gaat lossen. Uitzonderingen daar gelaten maar daar is de sleepboot niet voor verzekerd.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: kosten CVO

Bericht door KarelE »

De bijeenkomst in Zutphen is een voorlichtingsbijeenkomst, geen discussiebijeenkomst. Maar je krijgt zo wel de info vanaf verschillende kanten belicht.

Ik ben bij de bijeenkomst in Dordrecht geweest. Helaas kan ik het verslag daarvan niet terugvinden op de site van LVBHB. Daar werd door een keurmeester van het NBKB gesproken. Als je door een NBKB-lid laat keuren is je vlakdikterapport van de EOC ook geldig voor de CBB-keuring, en hoeft dat dus niet over. Ik ga over enige tijd voor het eerst in 10 jaarf droog en moet dan zowiezo de EOC laten keuren. Nu nog de naam van een goede NBKB keurmeester. Heeft iemand ervaringen met een bepaalde keurmeester (goed of slecht). Dan hoor ik het graag per PB. Of we moeten dat onderdeel van de informatieuitwisseling naar de kantine verplaatsen.

Verder twijfel ik nog over een werf: Van Grevenstein zit voor mij het dichtst bij, De Hoop in Schiedam heeft pas in juli plek, dan kan ik nog naar Delft. Iemand daarmee goede ervaringen?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door Baschinist »

Verder twijfel ik nog over een werf: Van Grevenstein zit voor mij het dichtst bij, De Hoop in Schiedam heeft pas in juli plek, dan kan ik nog naar Delft. Iemand daarmee goede ervaringen?
Het anker in Hendrik Ido Ambacht is wellicht nog een optie die logistiek wat aantrekkelijker is.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

Volgens mij ook een discussie avond om dat alle drie de vertegenwoordigers aanwezig zijn en de ilt.
NBKB/registerholland en dsc
Het gaat om de verschillen van de drie instantie's dus.
geert
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door ronrtl »

..yep... Hierover is het laatste woord nog niet gerept :D
Ik heb nu ervaring met 3 keurmeesters, mocht je willen weten wat of wie het beste is om te keuren laat een pb-tje achter.

Om een en ander nog ingewikkelder te maken... een schip van bijv. 17,5 mtr lang maar door breedte en diepgang boven de 100m3 is dus CVO plichtig.
Maar de keureisen zijn dan NIET gelijk als dat van een 20mtr schip wat CVO moet hebben... Immers gaat het bij de eerste om een "klein schip" en bij de tweede om een "groot schip" waar OOK weer verschillen in zijn.
Ergens ook logisch want een "klein schip" krijgt niet ineens na een CVO de rechten en dus plichten van een "groot schip" ...zucht :wink:

...ik hou zo van Nederland :lol:
WADnWIND

Re: kosten CVO

Bericht door WADnWIND »

CVO óf CBB plichtig
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

Even deze vraag als zijspoortje: die doosmeting, gaat dat over de grootste lengte/breedte van het hele schip, of gemeten op de waterlijn?
Logisch lijkt mij gemeten op de waterlijn, want het gaat immers om de doosverplaatsing onder water.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
ursus
Berichten: 48
Lid geworden op: di mar 06, 2012 11:31 am

Re: kosten CVO

Bericht door ursus »

quichot schreef:Even deze vraag als zijspoortje: die doosmeting, gaat dat over de grootste lengte/breedte van het hele schip, of gemeten op de waterlijn?
Logisch lijkt mij gemeten op de waterlijn, want het gaat immers om de doosverplaatsing onder water.
Nope, niet op de waterlijn. Gewoon l x b x diepgang. Alsof je een duwbak bent. Dooskiel, hak en berghout mag je er vanaf trekken.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door ronrtl »

WADnWIND schreef:CVO óf CBB plichtig
Er zijn twee certificaten: het Certificaat van Onderzoek (CVO) en het Communautair Binnenvaart certificaat (CBB).
Het CVO geldt voor de Rijn en om het ingewikkeld te maken kun je het CBB ook met vaargebied Rijn krijgen. Maar het meest gebruikelijke is zone 3,4 EG en zone 2 Nederland.
Waar geldt dit voor?
Het CVO is bedoeld om te varen op de Rijn van open zee tot Basel. Dan moet je aan alle eisen van hoofdstuk 21 van de Europese richtlijn voldoen.
Voor het CBB zone 3,4, EG en zone 2 Nederland geldt het klaarblijkelijk gevaar van hoofdstuk 8.
Als je niet de Rijn op wil hoef je aan minder strikte eisen te voldoen. (Zone 2 is IJsselmeer en de Waddenzee). Alle andere wateren in Nederland vallen onder zone 3,4 EG.
Met zone 3,4 mag je op alle Europese binnenwateren varen en het Nederlandse deel van de Rijn mag je bevaren. Met een CBB kom je eigenlijk goed
uit de voeten, mocht je toch de Rijn op willen dan kun je een CBB met vaargebied Rijn krijgen, dan moet je net als bij een CVO voldoen aan de eisen van hoofdstuk 21. kortom.. hoe ver wil je de Rijn op?
De overgangsregeling tot eind 2018 laat de keurmeesters toe oude schepen met minder strenge hand te keuren dan normaal met als doel de "oude vloot" te elimineren van "klaarblijkelijk gevaar". Je moet gewoon aan de eisen voldoen maar bijvoorbeeld een aanvaringschot voorin de punt moet op minimaal 1.08 mtr van de boeg zitten... terwijl het bijv. op 75cm zit is dus prima. enz enz.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

Mijn schip is (goed)gekeurd zonder aanvaringsschot. Zo zie je maar weer hoe iedere inspecteur de regels naar eigen goeddunken interpreteert.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

Hoi ronrtl,
ronrtl schreef:
DOV is ook een grote scheepsverzekering aanbieder.
Nooit van gehoord, dus zo groot kan ie niet zijn. Even op internet gezocht maar vond slechts een verzekeringstussenkantoor waarbij bleek dat "DVO" staat voor "Dienstverleningsovereenkomst.
en wat betreft de vlakdikte meting. Hoe jij het wilt zien is prima maar je krijgt gewoon geen CVO zonder geldig vlakdikte rapport. Hier is geen spelt tussen te krijgen.
Een geldig vlakdikterapport is het probleem niet want dat heeft iedereen die verzekerd is. Mijn punt is om onnodig apart nogeens het onderwaterschip onnodig te laten keuren.
Gelukkig is het laatste woord hier nog niet over gezegd en geschreven. Lees het artikel over dit onderwerp in de Spiegel der Zeilvaart" van deze maand maar eens. Daar kun je ook vinden bij wie je wel en niet moet zijn voor een CvO-keuring voor een CBB.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

Gerard schreef: Nooit van gehoord, dus zo groot kan ie niet zijn. Even op internet gezocht maar vond slechts een verzekeringstussenkantoor waarbij bleek dat "DVO" staat voor "Dienstverleningsovereenkomst.
Ehm...probeer het nog 's, maar toets dan DOV in! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

ronrtl schreef:
WADnWIND schreef:CVO óf CBB plichtig
Het CVO geldt voor de Rijn
Dit is niet juist! Het CvO is een certificaat dat nodig is om een CBB te kunnen aanvragen.
en om het ingewikkeld te maken kun je het CBB ook met vaargebied Rijn krijgen.
Vaar niet blind op informatie van wie dan ook, dus ook niet die van mij, zonder geciteerde brontekst! Op verzoek kan ik een samenvatting van de betreffende brontekst toesturen.
Het CVO is bedoeld om te varen op de Rijn van open zee tot Basel.
Fout (zie hierboven). Het CBB is van kracht geworden met als doel om 1 richtlijn te laten gelden voor de hele EEG i.p.v. de verschillende CvO's van al de daartoe behorende landen. De motivatie daarvoor is om de ingewikkeldheid van het erkennen van elkaars specifieke eisen met aanvullende keuringen tot het verleden te laten behoren en zou (het gemak van) de handel over water te bevorderen.
Alle waterwegen binnen de EEG vallen binnen de categorie 1 t/m 4 (dus ook de Rijn)! Wel geldt voor de Rijn (zone R) specifiek art. 1 lid 1 sub b: "Zone R omvat die van de onder a) bedoelde waterwegen waarvoor een certificaat dient te worden afgegeven overeenkomstig art 22 van de Herziene Rijnvaartakte, volgens de bewoordingen van dat artikel op het inwerkingtreding van deze richtlijn." Die onder a) bedoelde waterwegen zijn: "1, 2, 3 en 4".
Art. 22 van de Herziene Rijnvaartakte luidt:
b]Scheepspatent nodig[/b]
Alvorens een vaartuig de eerste reis op de Rijn onderneemt, moet de eigenaar of bestuurder zich voorzien van een verklaring dat het schip de nodige hechtheid en de vereiste uitrusting bezit voor de vaart op dat gedeelte van de stroom waarvoor het bestemd is.
Deze verklaring of scheepspatent wordt, na onderzoek door deskundigen, afgegeven door het bevoegde gezag van een der Oeverstaten.
Op het vaartuig en in het patent worden de naam van het schip en de grens van de grootste toegelaten diepgang aangegeven.
Bedoeld onderzoek wordt herhaald na elke belangrijke herstelling of verandering. Een nieuw onderzoek kan mede plaats vinden op verzoek van de bevrachter. De uitkomst wordt in het patent vermeld. Elke Oeverstaat, die dit nodig acht, kan een onderzoek gelasten te zijnen koste.
Het scheepspatent moet gedurende de reis steeds aan boord zijn. Het moet op verzoek van de haven- en politiebeambten aan deze worden vertoond.".
Tot zo ver dat art. 22.

Schepen die dus ooit de buitenlandse Rijn hebben bevaren moeten dus ooit zo'n patent hebben gekregen, hetgeen dus de moeite loont om dit na te gaan. Immers, behalve wanneer het schip ingrijpend is veranderd zou zo'n patent nog steeds geldig zijn, toch?
Dan moet je aan alle eisen van hoofdstuk 21 van de Europese richtlijn voldoen.
Voor het CBB zone 3,4, EG en zone 2 Nederland geldt het klaarblijkelijk gevaar van hoofdstuk 8.
Als je niet de Rijn op wil hoef je aan minder strikte eisen te voldoen. (Zone 2 is IJsselmeer en de Waddenzee). Alle andere wateren in Nederland vallen onder zone 3,4 EG.
Met zone 3,4 mag je op alle Europese binnenwateren varen en het Nederlandse deel van de Rijn mag je bevaren.
Ik kan niet op alles in gaan maar het laatste is in elk geval formeel niet juist. Art. 1 van de "Herziene Rijnvaartakte" luidt:
"De vrije vaart op de Rijn
De vaart op de Rijn en zijn uitmondingen van Basel tot in open zee ... De Lek en de Waal worden beschouwd deel uit te maken van de Rijn.".
Formeel mag je de Rijn, Lek en Wal zelfs niet oversteken om van de ene kant van Nederland naar de andere kant te komen zonder het eerder bedoelde patent.
Natuurlijk wordt de soep nooit zo heet gegeten als opgediend. Nederlanders zijn nou eenmaal pragmatischer dan Duitsers (Befehl ist befehl) en wordt het bevaren van binnen de Nederlandse grens gelegen Rijndelen gewoon gedoogd.
De overgangsregeling tot eind 2018 laat de keurmeesters toe oude schepen met minder strenge hand te keuren dan normaal met als doel de "oude vloot" te elimineren van "klaarblijkelijk gevaar".
Lees het artikel te zake in de "Spiegel der Zeilvaart" van deze maand voor een aantal nuchtere zienswijzen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

quichot schreef:Mijn schip is (goed)gekeurd zonder aanvaringsschot.
Mazzel maar in strijd met de eisen. Stuur mij privé de naam c.q. het e-mailadres van die inspecteur eens.
Zo zie je maar weer hoe iedere inspecteur de regels naar eigen goeddunken interpreteert.
Ja, dat is inmiddels wijd en zijd bekend ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef:
"klaarblijkelijk" (op het eerste oog zichtbaar)

Volgens mij gaat het met deze definitie mank in deze discussie. "op het eerste oog" is maar 1 betekenis van het woord klaarblijkelijk.


Met je eens, dat het maar 1 omschrijving van de betekenis van "klaarblijkelijk" is. Maar dat wil, volgens mij, nog niet zeggen dat het gebruik er van mank gaat. Zolang niet aantoonbaar wordt gemaakt door de bevoegde instantie (wet-/regelgever) of middels jurisprudentie, dat deze omschrijving onjuist is mag die, mijns inziens, als geldend worden beschouwd.
Het kan ook "duidelijk", "evident", "onweerlegbaar", "onmiskenbaar", etc betekenen.
Klopt. Maar doen die omschrijvingen iets af aan "klaarblijkelijk"?
Hoe ga jij aangeven aan een andere partij ( verzekering/ klasse/koper o.i.d., doet niet zoveel ter zake) dat je vlak duidelijk/onweerlegbaar/onmiskenbaar/etc. veilig is zonder dat te kunnen onderbouwen met een vlakdiktemeting?
Ik hoef dat niet aan te geven. Immers, een verzekering zou stom zijn om een schip te accepteren zonder vlakkeuring. Dus als een schip geaccepteerd is, is er kennelijk ook geen sprake van klaarblijkelijk gevaar. Dus hoeft een schip voor een CBB niet nog eens een vlakkeuring te ondergaan. Een een koper is niet zo slim als die een schip koopt zonder voorafgaande aankoopkeuring, toch?
Als je bijvoorbeeld pitting hebt van 1 mm diep dan kan iedereen dat wel zien, maar om aan te tonen of dat een gevaar opleverd zul je wel moeten weten hoe dik de rest van het vlak is.
Klopt. Maar ook een vlakkeuring bestaat slechts uit een aantal steekproeven. Hoeveel schepen (met name charterschepen maar ook schepen waarin gewoond wordt) hebben geen last van roestvorming van binnenuit vanwege al die menselijke vochtuitstoot die condenseert?
1mm op 20mm vlak is niet zo schokkend, 1mm op een vlak van 3 mm is een ander verhaal

Klopt.
en die vlakdikte kun je enkel aantonen met een vlakdiktemeting, die kun je niet zien vanaf de buitenkant.
Klopt, maar mijn punt is niet, dat een vlakdiktemeting in een aantal gevallen zinloos zou zijn maar dat de "Richtlijn" dat eist en dat sommige keurders dus onnodig maar wel profijtelijk voor hen dit de schippers wijsmaken.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie