kosten CVO

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

kosten CVO

Bericht door ronrtl »

Mede forumgenoten,

eerder was de vraag gesteld wat nu precies een CVO keuring kost. Wel...ik heb de rekening binnen!

Veiligheidsinspectie 550,=
Nacontrole 150,=
Certificaatnummers 20,=
Cascokeuring 780,=
Administratie en coordinatie 175,=
Afgifte CBB 125,=

subtotaal 1800,=
incl 21%BTW totaal 2178,=

Het betreft hier een 19mtr schip! Een groter schip kan dus meer kosten.
Dat is dus slechts het bedrag van de keuring en het officiele papiertje van de NBKB. Uiteraard hebben we het niet over de dingen die je wellicht moet doen om een goedkeuring te krijgen zoals AIS met inbouw verklaring, gekeurde brandblussers enz. enz. maar dat spreekt voor zich :wink:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

Vraagje: waarom die onkosten op je hals gehaald als CVO voor jouw schip niet verplicht is? Meer dan 150 ton waterverplaatsing?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

ook een vraagje waarom na controle.
geert
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: kosten CVO

Bericht door Marie Christina »

Poppulepee!
Da's een hoop geld!
Maar het moet toch pas vanaf 20 meter?
Of "voldeed" (bij gebrek aan een beter woord) je aan andere criteria.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: kosten CVO

Bericht door wrotter »

tja langer dan 20 meter ,maar,er zijn ook bootjes die kleiner zijn en meer dan 12 pass vervoeren en sleep bootjes die korter zijn en moeten wel aan de eisen voldoen als men even wel beroepsmatig willen varen. maar ook als recreant en toch even tuweel wil slepen .
verder ben je natuurlijk beter af ,stel dat je naar Duitsland of Frankrijk gaat de geleerden daar kunnen behoorlijk zeikerig zijn en om het niets prenten uitdelen ,en dan helpen zulke papieren om ze af te bluffen .
wij voeren vroeger onder scheepvaart inspectie en moesten volledig voldoen aan het binnenschepen besluit ,kreeg je dan controle van de water politie in ons land maar ook de omliggende gingen ze zaak eerst het schip rond en wouden de mach kamer en verblijf ruimten controleren ,en vonden natuurlijk altijd iets ,ja en den als ze begonnen te schrijven kwamen we met de papieren op de proppen ,even slikken en dan dropen ze weer af .
in Duitsland kregen wij met een tanker iedere keer dat we in Duisburg de slus door gingen 500 mark boette omdat we 2,5 cm te breed waren in de midden schip was wat uit ge zakt ,tja zij geloofden de papieren niet en het wasser en schiffvaart ambt kwam het nameten en de klos dus .
maar ja wij waren Hollanders dus moest je die pakken .
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door Baschinist »

Betreft het hier een CvO pleziervaart? Want wat is de meerwaarde van een CvO pleziervaart op een sleepboot als je er beroepsmatig (>20mtr) mee wilt gaan slepen? Dan moet je gewoon aan alle eisen voldoen.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: kosten CVO

Bericht door KarelE »

Als bij de keuring niet alles in orde is komen ze kijken of je alle punten hebt uitgevoerd.

Ik ga ook binnenkort de keuring laten doen. Dan weet ik wat ik allemaal moet aanpassen. Lijkt me makkelijker dan eerst proberen alles goed te doen en dan nog een nacontrole te krijgen omdat je iets hebt gemist. Zo hoef je niet teveel te doen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door ronrtl »

quichot schreef:Vraagje: waarom die onkosten op je hals gehaald als CVO voor jouw schip niet verplicht is? Meer dan 150 ton waterverplaatsing?
Oudere schepen langer dan 20mtr zijn vanaf 2019 CVO plichtig en...schepen welke bij "blok meting of doos meting" (lengte x breedte x diepgang romp) meer als 100 m3 zijn. Mijn schip is 18,40 x 4,20 x 1,6 ofwel 123,6 m3 dus CVO verplicht. Nu kan je denken..geen haan die daar naar kraait je bent immers duidelijk kleiner dan 20mtr en geen waterstaat gaat ff duiken om te meten hoe diep je bent, KLOPT! Maar wanneer je na 2019 je schip wilt verkopen en meer dan de oud ijzerprijs wilt vangen is er geen andere mogelijkheid. Het probleem zit hem in het feit dat je nu nog gebruik kan maken van een overgangsregeling waarin de oude schepen vallen. Het CCB welke veel zaken toestaan. Na 2018 moet je aan de huidige nieuwe normen van het CVO voldoen (nieuwbouw) zoals bijv. emissienorm en nog heel veel strengere regels. Niet leuk! Kan meteen mijn DAF 1160 eruit! Dus je schip pas laten keuren na 2018 als je hem verkoopt is echt geen optie meer.
Ook voor verkoop naar buitenland is CVO dus eigenlijk dan een must.

...vandaar :)
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door ronrtl »

KarelE schreef:Als bij de keuring niet alles in orde is komen ze kijken of je alle punten hebt uitgevoerd.

Ik ga ook binnenkort de keuring laten doen. Dan weet ik wat ik allemaal moet aanpassen. Lijkt me makkelijker dan eerst proberen alles goed te doen en dan nog een nacontrole te krijgen omdat je iets hebt gemist. Zo hoef je niet teveel te doen.
De na-controle krijg je vaak alleen als er tijdens de eerste keuring heel veel punten zijn die gedaan moeten worden. Wanneer je er voor zorgt dat je VOOR de keuring vrijwel alles op orde heb is vaak een vermelding van de eventuele punten genoeg en scheelt het een na-controle.
Ik had dus ook tijdens mn vlakmeting maar meteen het CVO laten doen. Had ik later spijt van.
Mocht je een goede en wat goedkopere CVO keuring zoeken dan heb ik wel een aanrader hoor. Dan wel via pb want anders maak ik hier reclame :roll:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

ronrtl schreef: Oudere schepen langer dan 20mtr zijn vanaf 2019 CVO plichtig en...schepen welke bij "blok meting of doos meting" (lengte x breedte x diepgang romp) meer als 100 m3 zijn. Mijn schip is 18,40 x 4,20 x 1,6 ofwel 123,6 m3 dus CVO verplicht.
...vandaar :)
Criterium 2 dus. Wist alleen uit m'n hoofd niet meer zou gauw of dat 150 of 100 kuub was. Duidelijk, en groot gelijk dat je het regelt!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

ronrtl schreef:Veiligheidsinspectie 550,=
Nacontrole 150,=
Certificaatnummers 20,=
Cascokeuring 780,=
Administratie en coordinatie 175,=
Afgifte CBB 125,=

subtotaal 1800,=
incl 21%BTW totaal 2178,=
Oeps. Heb jij je nou, op z'n Rotterdams gezegd, een beetje laten naaien of ben ik een beetje achterlijk? Niet eerst een prijsopgaaf gevraagd bij verschillende aanbieders? Ook nooit de Richtlijn gelezen zodat je vooraf weet wat je allemaal en op welke wijze in orde moet hebben zodat "nacontrole" overbodig is? Waarom een "cascokeuring"? Een CvO-keuring hoort slechts te keuren op "klaarblijkelijk" (op het eerste oog zichtbaar) gevaar. Een bedrag van zo'n 500 euro totaal + reiskosten ligt meer in de rede. Vermeld wie dit heeft "gepresteerd" ter info voor anderen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door ronrtl »

Gerard schreef:
ronrtl schreef:Veiligheidsinspectie 550,=
Nacontrole 150,=
Certificaatnummers 20,=
Cascokeuring 780,=
Administratie en coordinatie 175,=
Afgifte CBB 125,=

subtotaal 1800,=
incl 21%BTW totaal 2178,=
Oeps. Heb jij je nou, op z'n Rotterdams gezegd, een beetje laten naaien of ben ik een beetje achterlijk? Nou,nou..toe maar! Niet eerst een prijsopgaaf gevraagd bij verschillende aanbieders? Zeker wel, maar op aanraden van de welbekende verzekerings maatschapij was het bij hun altijd goedkoper omdat de vlak keuring bij hun gratis is en er maar eenmaal reiskosten word gemaakt. Ook nooit de Richtlijn gelezen zodat je vooraf weet wat je allemaal en op welke wijze in orde moet hebben zodat "nacontrole" overbodig is?Uiteraard! maar wederom op hun aanraden dit meteen laten doen omdat er altijd dingen zijn die ze vinden. Waarom een "cascokeuring"? Lees ook die richtlijnen? CVO eis!Je vlak moet aan de bekende eisen voldoen en gekeurd zijn of in bezit van een keurings rapport van max. 2 jaar oud. Een CvO-keuring hoort slechts te keuren op "klaarblijkelijk" (op het eerste oog zichtbaar) gevaar.Klopt! Verkeerde keurmeester, verkeerde lijst, verkeerde rapport enz. enz. Een bedrag van zo'n 500 euro totaal + reiskosten ligt meer in de rede.Hiermee ben ik het eens! Helaas, had betaald! Was te blij dat ik eindelijk het rapport kreeg na een half jaar te moeten wachten!! Vermeld wie dit heeft "gepresteerd" ter info voor anderen.
Ik denk dat een ieder ondertussen wel weet om welke verzekeringsmaatschapij het weer gaat!

...kortom, tijd om toch maar weer eens offertes op te vragen bij DOV???
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

ronrtl schreef:
Gerard schreef:
ronrtl schreef:Veiligheidsinspectie 550,=
Nacontrole 150,=
Certificaatnummers 20,=
Cascokeuring 780,=
Administratie en coordinatie 175,=
Afgifte CBB 125,=

subtotaal 1800,=
incl 21%BTW totaal 2178,=
Oeps. Heb jij je nou, op z'n Rotterdams gezegd, een beetje laten naaien of ben ik een beetje achterlijk?
Nou,nou..toe maar!
O.k. Ik zal wel een beetje achterlijk zijn, maar ik ben er een voorstander van om een beestje bij de naam te noemen. Kan me niet voorstellen dat een fatsoenlijke keurder zoiets flikt.
Niet eerst een prijsopgaaf gevraagd bij verschillende aanbieders?
Zeker wel, maar op aanraden van de welbekende verzekeringsmaatschapij was het bij hun altijd goedkoper omdat de vlakkeuring bij hun gratis is en er maar eenmaal reiskosten word gemaakt.
Dat van die verzekeringsmaatschappij (er is er maar één, dus dat moet EOC zijn) was me even ontgaan. Ik vraag me dan toch af waar die stevige post (bijna de helft van het totaalbedrag) "Cascokeuring" vandaan komt.
Ook nooit de Richtlijn gelezen zodat je vooraf weet wat je allemaal en op welke wijze in orde moet hebben zodat "nacontrole" overbodig is?
Uiteraard! maar wederom op hun aanraden dit meteen laten doen omdat er altijd dingen zijn die ze vinden.
Tsja, een onafhankelijk advies, laat staan een advies in jouw belang, mag je van een belanghebbende partij natuurlijk niet verwachten.
Waarom een "cascokeuring"?
Lees ook die richtlijnen? CVO eis! Je vlak moet aan de bekende eisen voldoen en gekeurd zijn of in bezit van een keurings rapport van max. 2 jaar oud.
Goh, toch nog eens nagekeken want het kan natuurlijk zijn, dat ik dement wordt.
Art. 3.02 lid 1 stelt: "De sterkte van de scheepsromp moet zodanig zijn dat zij in overeenstemming is met de belasting waaraan de romp onder normale omstandigheden is blootgesteld."
Zoals je ziet worden hier geen meetbare criteria genoemd. Aangenomen mag worden, dat wanneer een schip verzekerd is, zo'n schip hieraan voldoet. Immers, een verzekeringsmaatschappij is de laatste die risico's wil nemen. Ik kan me voorstellen dat bij een onverzekerd schip twijfels rijzen over de sterkte van de scheepsromp (misschien is een verzekering vanwege het te grote risico geweigerd(?) maar de richtlijn stelt niet, dat een schip verzekerd dient te zijn en zolang niets wijst op "klaarblijkelijk"(op het eerste oog blijkend) gevaar ...
Verder heb ik niets kunnen vinden. Indien ik iets gemist heb (kan want ik ben ook maar een gewoon mens) laat het weten maar vermeld ook artikel- en lidnummer!!!!
Een CvO-keuring hoort slechts te keuren op "klaarblijkelijk" (op het eerste oog zichtbaar) gevaar.
Klopt! Verkeerde keurmeester, verkeerde lijst, verkeerde rapport enz. enz.
Waarom die je geen klacht in en eis je een deel van het betaalde geld terug?
Een bedrag van zo'n 500 euro totaal + reiskosten ligt meer in de rede.
Hiermee ben ik het eens!


Denk zelfs dat het ook voor 300 euro kan als je het de keurder makkelijk hebt gemaakt door deze vooraf van goede en makkelijk controleerbare informatie hebt voorzien.

Helaas, had betaald!


Nou, dat lijkt mij wat snel bakzeil halen. Ik realiseer me natuurlijk best, dat ik alleen jouw kant van het verhaal ken maar desalniettemin lijkt het er op dat je valselijk bent voorgelicht, toch? Een oproep aan iedereen om soortgelijke ervaringen publiek te maken, zou jou en ook anderen in de toekomst kunnen helpen.

Vermeld wie dit heeft "gepresteerd" ter info voor anderen.
Ik denk dat een ieder ondertussen wel weet om welke verzekeringsmaatschapij het weer gaat!


Ja, EOC.

...kortom, tijd om toch maar weer eens offertes op te vragen bij DOV???


Waar staat "DOV" voor?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door Baschinist »

"klaarblijkelijk" (op het eerste oog zichtbaar)
Volgens mij gaat het met deze definitie mank in deze discussie. "op het eerste oog" is maar 1 betekenis van het woord klaarblijkelijk.
Het kan ook "duidelijk", "evident", "onweerlegbaar", "onmiskenbaar", etc betekenen.
Hoe ga jij aangeven aan een andere partij ( verzekering/ klasse/koper o.i.d., doet niet zoveel terzake)dat je vlak duidelijk/onweerlegbaar/onmiskenbaar/etc. veilig is zonder dat te kunnen onderbouwen met een vlakdiktemeting?

Als je bijvoorbeeld pitting hebt van 1 mm diep dan kan iedereen dat wel zien, maar om aan te tonen of dat een gevaar opleverd zul je wel moeten weten hoe dik de rest van het vlak is. 1mm op 20mm vlak is niet zo schokkend, 1mm op een vlak van 3 mm is een ander verhaal en die vlakdikte kun je enkel aantonen met een vlakdiktemeting, die kun je niet zien vanaf de buitenkant.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door ronrtl »

Hoi Gerard,

DOV is ook een grote scheepsverzekering aanbieder.

en wat betreft de vlakdikte meting. Hoe jij het wilt zien is prima maar je krijgt gewoon geen CVO zonder geldig vlakdikte rapport.
Hier is geen spelt tussen te krijgen. (Hopelijk ook niet in het vlak :D )
Plaats reactie