Bewapende beveiligers woehaa....

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door frank »

Sla net de krant op bij een bericht dat eindelijk.. eindelijk een soort toestemming onder zeer strenge regels is afgekomen om onze reders bewapende beveiligers op de schepen te laten meevaren. En dat terwijl die discussie al een jaar of tien geleden was begonnen en alle 'normaal' denkende landen dat al lang geregeld hadden en veel rederijen daar niet eens op gewacht hebben. Die namen al een paar vermomde toeristen mee met heavy "onkruid" bestrijdingsmiddelen. Zie filmpjes op Youtube
Nu mag de Eerste Kamer zich nog over dit besluit buigen dus tegen de tijd dat alle piraten al lang met pensioen zijn krijgen we groen licht. Hoe gek kan het worden, regeltjes en aansprakelijkheden.. Zet eens een Tweede kamer cie op een schip en dan drie jaar gegijzeld in Mogadisjoe of erger en plots zat de besluitvorming met de snelheid van het licht toenemen.

Iets van Kalf en put dempen of zo
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Marie Christina »

Het zal eens tijd worden.
Gemiddeld 1 overvallen schip per week.
(Niet alleen NL. Zo eerlijk moet ik wel zijn)

Noem mij 1 andere bedrijfstak waarin het geaccepteerd zou worden dat er iedere week 15-30 mensen de angst van hun leven waarheid zien worden omdat ze gegijzeld worden.
Die is er niet.

Maar ach, het zijn maar zeelui.
Die zijn toch al niet helemaal goed snik.
Moeten ze maar niet gaan varen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Baschinist »

Er zijn in 2017 wereldwijd 180 piraterij incidenten geweest waarvan 6 met gijzeling volgens het IMB.
Het laagste aantal in 22 jaar.

Erg genoeg allemaal maar laten we het probleem niet groter maken dan dat het is.

Voorlopig lopen er meer winkeliers met een trauma van een dergelijke ervaring rond dan zeelui.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Marie Christina »

Kijk, dan zat ik dus nog laag.
(Mijn info was gebaseerd op wat ik hoorde tijdens mijn SDSD cursus in 2014. Ik weet niet op welk jaartal dàt dan weer sloeg.)

In elk geval blijkt het probleem dus meer dan 3 keer zo groot als ik dacht.
Laten we het aantal bemanningsleden per schip middelen op 10.
Lekker makkelijk sommetje.
Dat is dus 30 getraumatiseerde zeelieden per week.

Zijn er jou inziens écht 30 winkelpersoneelsleden per week die met automatische wapens beschoten worden waarna het personeel onder schot gegijzeld wordt?

Lijkt me stug.

Bewapenen die schepen.
En goed ook.
(ik lijk Trump wel. :D )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Baschinist »

Zijn er jou inziens écht 30 winkelpersoneelsleden per week die met automatische wapens beschoten worden waarna het personeel onder schot gegijzeld wordt?
Nu ga je er voor het gemak vanuit uit dat ieder incident gepaard gaat met automatische wapens en gijzeling, dat is al niet zo. Precieze cijfers staan er niet bij maar het aantal gijzelingen was 6 in 2017. Dan is er ook nog een hele categorie waarbij de verf uit de voorpiek gejat wordt wat ook onder piraterij valt.
Deze cijfers zijn wereldwijd, dan durf ik idd wel zonder enige feitelijke onderbouwing te beweren dat er wereldwijd meer dan 30 winkeliers per week zijn met traumatische ervaringen door vergelijkbaar geweld.

Begrijp me niet verkeerd, er is een probleem en daar zal wat aan gedaan moeten worden maar er gaat mijns inziens een wel heel populistisch shownieuwssausje over het hele onderwerp op deze manier.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Klaver vier »

Menno kijk je nooit opsporing verzocht.
De regering doet wel net of de misdaad terug loopt,maar die kunnen niet tellen.
Je ziet toch dagelijks om je heen de misdaad,zet je fiets maar neer zonder slot,dan kan je er opwachten tot hij weg is.
Ik heb al zeker drie keer een raam uit mijn werk bus gehad,en hem al jaren op een stuurslot staan anders is hij weg de transporter is erg geliefd bij het boeven gilde
Vroeger hing er bij mijn ouders een touwtje door de brievenbus kon je zo binnen komen,ging altijd goed,nu heb iedereen een driepunts sluiting op de voor en achterdeur.
Ik denk wel dat het plaatselijk verschillend is,maar hier in hilversum blijft het uitkijken,of je ben je spullen kwijt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Marie Christina »

Laten we voorkomen dat we de discussie verplaatsen naar de wal en getalletjes.
Het gaat over piraterij, waar verf stelen geenszins onder valt. Dat is diefstal.

Ik ben er daarom zo fel op Frank, omdat het mij op kerstavond 1992 bijna (!) overkomen is toen we in Indonesië bij Kupang ten anker lagen.
Het is dat de kapitein via de scheepsagent twee gewapende wachten had geregeld die hun M16's even in de richting van de snel naderende bootjes lieten ratelen anders was ik ervaringsdeskundige geworden.

Of eigenlijk ben ik het al in het voorkomen er van: die kl**tzakken laten weten dat er niet met je te sollen valt werkt.

Misschien wordt er niet bij elk incident geschoten.
Maar wel bij veel.
Kijk maar eens hier, het overzicht van 2017.
De blauwe stippen zijn incident waarbij op de te overvallen schepen geschoten is.
https://icc-ccs.org/index.php/piracy-re ... y-map-2017
Er gebruik van makend of niet, gewapend zijn piraten in elk geval en ik kan je melden dat het zeer intimiderend is om twee speedboten op je af te zien waarvan je met een gerust hart kan aannemen dat ze er niet voor zullen schromen de wapens die ze bij zich hebben te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za feb 24, 2018 8:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Riverboy »

Juist Menno, helemaal mee eens en als die lui dan per ongeluk geraakt worden, tja dat is beroepsrisico, hadden maar een eerbaar beroep moeten kiezen.
Groet, Jo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Marie Christina »

Toen het gedonder in Somalië zo'n beetje begon heeft de Franse Marine heel "per ongeluk" een schot door de boeg van zo'n bootje geschoten ipv ervoor.

Tijdens het Tuas-B project in Singapore, begin jaren 2000 moesten we in het Maleisische deel van Straat Malakka zand zuigen omdat er in Singapore zelf geen zand meer was.
Daar hebben piraten geprobeerd een Russische hopper aan te vallen.
Ze werden getrakteerd op een AK-47 serenade.
In beide gevallen zijn er geen doden gevallen.

Heel vreemd, maar vanaf toen zijn er bij Somalië geen Franse koopvaardijschepen en in Straat Malakka geen Russische hoppers meer aangevallen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Baschinist »

Het gaat over piraterij, waar verf stelen geenszins onder valt. Dat is diefstal.
Als je het plundering noemt valt het wel degelijk onder piraterij. Dat zijn de oranje stippen op de aangegeven link van het IMB, dat is toch echt het gros van de incidenten.

En ik ben ook zeer zeker niet tegen beveiligers op schepen maar ik snap de terughoudendheid van NL hierin wel. Vrijere wapenwetgeving heeft nog nergens op de wereld tot minder slachtoffers geleid, in tegendeel zelfs. Het ligt allemaal net iets complexer dan zomaar een kist met geweren aan boord zetten.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Marie Christina »

Plundering wel ja.
Dat valt er wel onder.
En wat is het verschil met diefstal?

Daar zou je weer een hele boom over op kunnen zetten.
Wanneer wordt diefstal plundering?
Diefstal: "Er wordt gesproken van diefstal wanneer iemand een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk het goed zich wederrechtelijk toe te eigenen."
Plunderen: "met geweld leegroven of kapot maken"
(Bronnen: wet&recht.nl en encyclo.nl)

Gewoon een kist wapens aan boord zetten heeft geen nut, inderdaad.
Je moet het als gereedschap zien.
Bij juist gebruik is het zeer waardevol, bij onjuist gebruik kunnen de gevolgen desastreus zijn.
En net als bij gereedschap is het dus verstandig om een vakman er mee te laten werken: professionele beveiligers.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Baschinist »

Ik had hier het UNCLOS er ff bij aangezien IMB daar mee werkt.
Plundering is een vorm van diefstal dus dat maakt eigenlijk nog niet eens zo heel veel uit. Waar precies de grens ligt qua geweldsgehalte is idd voer voor juristen, daar waag ik me ook niet aan.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het geweld wat bij plunderen gebruikt wordt niet noodzakelijkerwijs tegen de bemanning gericht hoeft te zijn. Met een hamer ergens een hangslot afslaan is immers ook een vorm van geweld.
Die meldingen gaan wel eerst naar het IMB Als zijnde piraterij. Of er dan sprake is geweest van plundering of diefstal komt later bij een rechter pas aan de orde mits de dader(s) gepakt worden maar die uitslagen worden in de grafiekjes over piraterij niet meer verwerkt.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Marie Christina »

Ik denk dat het mij ook niet veel uitmaakt als er zo'n hufter met zijn maatjes aan boord klimt of hij nu gaat diefstallen, plunderen of pirateren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Peter-J »

De engelse marine heeft bijna alle goalkeepers van hun schepen laten halen door ons. Staan nu in opslag. Misschien een idee om de schepen hier mee uit te rusten..... blijven ze wel weg denk ik zo.... :D :lol:
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Bewapende beveiligers woehaa....

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Ik denk dat beveiliging aan boord goedkoper is dan marineschepen laten patrouilleren en de gevangen piraten naar Nederland te brengen en hier te berechten en op te sluiten. :cry:
Als piraterij niet meer lonend gemaakt wordt of te riskant voor Jack Sparrow en zijn vrienden gaan ze wellicht een andere vorm van inkomsten zoeken. Ik vind: privé-beveiligen een goede zaak!( iets voor een stelling?) :roll:
@ Menno: het zijn niet alleen de zeelieden die in de steek gelaten worden hoor kijk bv. maar eens naar de tenhemelschreiende toestanden bij Calais waar ook niks aan gedaan word, want het zijn maar chauffeurs, die blijven toch wel gaan. :evil:
Wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie