kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
https://online.flippingbook.com/view/298936/8/#zoom=z
Ah....en wie met zijn CvO plichtige schip iets kleins wil slepen heeft nog maar tot 1 oktober de tijd om het allemaal te regelen en niet tot 1 januari.
Ah....en wie met zijn CvO plichtige schip iets kleins wil slepen heeft nog maar tot 1 oktober de tijd om het allemaal te regelen en niet tot 1 januari.
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Die hele discussie lijkt wel wat op het navigatieonderdeel van Klein Vaarbewijs II.
Dat leidt nog hoofdzakelijk op voor de papieren kaart-potlood-passer-pleinschaal methode en peilingen over het kompas. Compleet met van-kompas-naar-kaart vv sommetjes. En getij sommetjes met de 1/12e regel.
En ja, enkele vragen over GPS, die doen veronderstellen dat de examencommissie nog nooit met zo'n ding gevaren heeft.
Antwoorden op mijn vragen daarover:
Mijn eerste GPS, een Garmin 12XL uit 1998 doet het nog steeds. Altijd aan boord als reserve. Voor als ook de ANWB app op mijn mobiel het niet meer zou doen.
Dat leidt nog hoofdzakelijk op voor de papieren kaart-potlood-passer-pleinschaal methode en peilingen over het kompas. Compleet met van-kompas-naar-kaart vv sommetjes. En getij sommetjes met de 1/12e regel.
En ja, enkele vragen over GPS, die doen veronderstellen dat de examencommissie nog nooit met zo'n ding gevaren heeft.
Antwoorden op mijn vragen daarover:
- Voor het varen met een GPS moet je die papieren methode begrijpen
- Die GPS kan kapot gaan en dan moet je wel
Mijn eerste GPS, een Garmin 12XL uit 1998 doet het nog steeds. Altijd aan boord als reserve. Voor als ook de ANWB app op mijn mobiel het niet meer zou doen.
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
op welk water behalve op zee gebruik je nog kaarten en kompas ,moet het kompas wel goed gesteld zijn anders heb je er geen barst aan ,alle andere wateren zit alles in zicht bereik en op zeeland tja moet je ook nog goed de neer en zijstoom inde gaten hebben anders zak je weg ,
en dan hebben de geleerden op dit forum het ook nog over digitale navigatie .
vroeger voor je binnenvaart papieren moest je al die poespas leren en kunnen zelfs als je op een rivier vaart ,de zinloze toestand ,maar de leeraren bleven stokstijf de al verouderde leerstof aanhangen zelfs als je met radar voer .
ik heb wel geregeld op kompas gevaren maar meer om een rechte koers te varen bv op het IJsselmeer .
en de recreant nou als het roetje dicht van de mist is dan wacht je toch tot dat je meer dan een paar honderd meter zicht heb ,op een hoop gebieden mag je zonder radar zelfs niet varen als het zicht minder dan 500 meter is .
v
en dan hebben de geleerden op dit forum het ook nog over digitale navigatie .
vroeger voor je binnenvaart papieren moest je al die poespas leren en kunnen zelfs als je op een rivier vaart ,de zinloze toestand ,maar de leeraren bleven stokstijf de al verouderde leerstof aanhangen zelfs als je met radar voer .
ik heb wel geregeld op kompas gevaren maar meer om een rechte koers te varen bv op het IJsselmeer .
en de recreant nou als het roetje dicht van de mist is dan wacht je toch tot dat je meer dan een paar honderd meter zicht heb ,op een hoop gebieden mag je zonder radar zelfs niet varen als het zicht minder dan 500 meter is .
v
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Je kunt overvallen worden door mist. Zeker op IJssel- en Markermeer. Dan is het prettig als je je kunt redden als recreant.
Ik vond die sommetjes leuk om te doen toen ik het eenmaal begreep. Maar of ik het nu nóg zou kunnen?
Ik vond die sommetjes leuk om te doen toen ik het eenmaal begreep. Maar of ik het nu nóg zou kunnen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Kom maar langs voor een opfriscursus, Guido.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Als recreant op ruim water met mist pak je een GPS. Sterker nog: ook zonder mist, want je weet dan elke seconde waar je zit, op een paar meter nauwkeurig. En dus ook de juiste koers naar je doel.
En als je die GPS niet hebt (wat ik niet begrijp): Elke smartphone heeft zo'n ding aan boord. Met bijvoorbeeld de ANWB vaar app kom je altijd aan de wal.
Met slecht zicht heb je bovendien niets aan die sommetjes.
En hoe leuk die sommetjes voor sommigen ook zijn: Elk sommetje dat je moet maken om te weten waar je bent is er één te veel. Want sommetjes geven aanleiding tot fouten, zeker als je in de stress zit.
Mijn grote bezwaar tegen dat navigatiedeel van VBII is dat het schijnzekerheid geeft, die al 20 jaar niet meer nodig is.
Veel mensen vinden het lastig, zeker lastig te onthouden.
En voor één van de twee doelgroepen: sneller dan 20 km/uur is het bovendien volledig onbruikbaar. Hoe had je gedacht op een snelle RIB op een knobbelig IJsselmeer peilingen te nemen op kerktorens en daarmee een positie te bepalen met een papieren kaart, potlood, pleinschaal, passer? Ik kan het me niet voorstellen.
Toch is dat een snel groeiende doelgooep: Bij ieder roeievenement en dinghy-zeilevenement op groot water is tegenwoordig op ruime schaal "rescue" aanwezig. Allemaal sneller dan 20 km/uur, dus VBII-plichtig. Allemaal getergd met nutteloze ballast.
"Ja, maar als je GPS uitvalt", zegt VAMEX in haar commentaar. "Dan neem je een andere, of je smartphone of een tablet," is mijn reactie. "Je gaat dan zeker niet op zoek naar potlood, pleinschaal, passer, gummetje."
"Ja, maar voor het begrip van de GPS moet je die kennis wel hebben". Daarmee bewijst VAMEX dat ze de GPS navigatie niet begrijpt. En dat is ook te zien aan de GPS-vragen in het examen.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
GPS is nog altijd iets van het Amerikaanse ministerie van defensie. Zo lang Galileo nog niet in de lucht is, is GPS net zo goed schijnzekerheid. De Amerikaanse overheid kan wanneer het haar blieft de nauwkeurigheid van GPS verminderen of het zelfs uitzetten. En zeg nou niet dat de betrouwbaarheid van de Amerikaanse overheid er het laatste jaar op vooruit is gegaan......
Laatst gewijzigd door KarelE op za nov 03, 2018 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Karel ik wou er niet over beginnen.
Daarom ook altijd papieren kaarten in de auto aanwezig.
De mevrouw in het dashboard kan zo maar de weg kwijt zijn.
Daarom ook altijd papieren kaarten in de auto aanwezig.
De mevrouw in het dashboard kan zo maar de weg kwijt zijn.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Het reëler gevaar dat GPS het even niet meer doet is cyberterrorisme/hacken, niet dat de VS het signaal op zwart zet.
Wat dat betreft zijn de argumenten om Galileo op te zetten inmiddels ook een beetje achterhaald, al draait het inmiddels wel ten dele eindelijk.
Wat dat betreft zijn de argumenten om Galileo op te zetten inmiddels ook een beetje achterhaald, al draait het inmiddels wel ten dele eindelijk.
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Vraagje: welke GPS pakte jij in 1980?
Ik voer toen vaak 's winters op het Marker/IJsselmeer. En ook zonder mist is het daar dan vaak zo heiig dat je de oevers niet ziet. Ook waren de tonnen in die periode opgenomen.
Ik heb me destijds altijd uitstekend weten te redden met kompas, passer en klok. Het kan helemaal geen kwaad om daar anno nu nog iets van terug te zien in de leerstof.
Maar daar gingen die sommetjes niet zozeer over. Dat waren gewoon leuke puzzels. Die begonnen vaak met: 'het is x dagen na nieuwe maan'. Dan ging ik er echt voor zitten!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
tja wij hielden het laatste stuk van de strondpijp de rechte koers aan op het kompas ,kwam je uit een stukje buiten pampus haven en dan recht door naar de houtrib invaart ,deed je op het in het plafond van de stuurhut geplaatste kompas tja met zo,een spiegeltje er onder waar sommigen een gigantisch probleem mee hadden stuurden meestal net verkeerd om ,om de streken er recht voor te krijgen ,soms kwam je erg dicht langs een boei en dan ging het kompas tollen ,en voor hij dan weer goed aangaf ????maar we voeren op de radar dag en nacht dus was het makkelijk ,de bocht aan wijzer was goed dus bleef je goed op koers ,en dat zie ik je niet zo goed doen op een telefoon apje vooral met een klein bootje tol je zomaar in de ronte .vrijwel iedere schipper weet hoe hard het werken is om een schip op kompas alleen goed op koers te houden .
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Het risico op GPS problemen wordt alleen maar groter ivm Noord Korea. Er zijn gevallen bekend dat in die hele regio de GPS niet werkte.Baschinist schreef: ↑za nov 03, 2018 7:23 pm Het reëler gevaar dat GPS het even niet meer doet is cyberterrorisme/hacken, niet dat de VS het signaal op zwart zet.
Wat dat betreft zijn de argumenten om Galileo op te zetten inmiddels ook een beetje achterhaald, al draait het inmiddels wel ten dele eindelijk.
Nu zijn er nog genoeg alternatieven;
Baidu, Chinees
Glonas, Russisch
Galileo, EU, werkt een beetje
Gagan, Indisch
QZSS, japans
Het beroerde is dat al deze systemen in de zelfde frequentie banden werken, dus 1x storen is alles weg......
Ik ben nog uit de tijd van vóór dit soort systemen, maar een (oude) kaart is wel handig. Op school leerde we ook met het sextant, maar op binnenwater is dat wat overdreven.
Kompas, verrekijker en schietlood, daar kom je er ook mee.
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Tsjonge wat een vreemde vraag! De GPS kwam pas eind jaren '90 op de markt.
En in de 20 jaar dat ik er mee voer (voornamelijk Wadden) en volledig op vertrouwde nog nooit meegemaakt dat het ding het niet deed. En in mijn vaarvriendenkring ook nog nooit iemand iets dergelijks horen zeggen. Mijn enige back up was een recente kaartenset. Werd alleen gebruikt voor plannen maken.
Ook ik groeide op met de papieren methode. Ik voelde het als grote bevrijding toen de GPS al die broze onzin van mij overnam.
En verder:
Complot theorieën heb je overal. Wie kent iemand die ooit meemaakte dat hij de weg kwijtraakte doordat zijn GPS werd verstoord?
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
OK, om nou even op de kern van het verhaal terug te komen, we zitten in november en dus is de overgangstijd voorbij.
Wie zich nu nog niet heeft aangemeld en toch certificaatplicht heeft mag vanaf 1 januari niet meer varen anders dan naar een werf etc gesleept te worden voor onderhoud. Als ik zo in diverse havens hier en daar verwaarloosde en nauwelijks meer bezochte boten zie liggen dan denk ik dat er heel wat naar de sloop gaan.
Wij hebben hier in de buurt een lokale jachtensloper en daar kun je af en toe leuke dingen voor weinig op de kop tikken. Het aanbod zal komende tijd wel groter worden denk ik.
Wie zich nu nog niet heeft aangemeld en toch certificaatplicht heeft mag vanaf 1 januari niet meer varen anders dan naar een werf etc gesleept te worden voor onderhoud. Als ik zo in diverse havens hier en daar verwaarloosde en nauwelijks meer bezochte boten zie liggen dan denk ik dat er heel wat naar de sloop gaan.
Wij hebben hier in de buurt een lokale jachtensloper en daar kun je af en toe leuke dingen voor weinig op de kop tikken. Het aanbod zal komende tijd wel groter worden denk ik.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr
Naar schatting 40% van de eigenaren/ 2600 schepen hebben geen certificaat aangevraagd volgens de LVBHB dus de oud ijzer prijs zal wel kelderen
Ik heb de tel niet bijgehouden door de jaren heen maar vaak zat is er iets met GPS. Overigens zelden een hack en ook zelden langdurig. Dat je dit als jachtenschipper niet ziet komt eigenlijk omdat je geen 2e systeem hebt draaien wat dit duidelijk maakt en laten we wel wezen, hoeveel uur kijken we helemaal op dat kaartje in een jaar.
Complot theorieën heb je overal. Wie kent iemand die ooit meemaakte dat hij de weg kwijtraakte doordat zijn GPS werd verstoord?
Ik heb de tel niet bijgehouden door de jaren heen maar vaak zat is er iets met GPS. Overigens zelden een hack en ook zelden langdurig. Dat je dit als jachtenschipper niet ziet komt eigenlijk omdat je geen 2e systeem hebt draaien wat dit duidelijk maakt en laten we wel wezen, hoeveel uur kijken we helemaal op dat kaartje in een jaar.