kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
WADnWIND

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door WADnWIND »

Baschinist schreef:Ik kan hier nu eigenlijk niet uit op maken dat dit ook voor de pleziervaart gaat gelden. Het zou kunnen maar het komt uit de beroepssector en dan pas in 2030.

Nu kun je er natuurlijk op wachten dat iets dergelijks zowiezo voor de recreatie gaat gelden maar zoals ik het lees staat het momenteel los van CvO na 2018 zoals het er nu voor staat.
Mochten ze dat ooit willen gaan laten gelden voor pleziervaart5, dan hoop ik toch van harte dat GTL toegelaten wordt omdat het vrijwel zeker binnen de emissie normen valt.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Mochten ze dat ooit willen gaan laten gelden voor pleziervaart5, dan hoop ik toch van harte dat GTL toegelaten wordt omdat het vrijwel zeker binnen de emissie normen valt.
Ik hoop met je mee maar vooralsnog lijkt de anti-diesel lobby weinig gevoelig voor de GTL argumenten...
WADnWIND

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door WADnWIND »

Ja, de milieu maffia is onze echte vijand in de politiek :evil:
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

Certificering bestaande pleziervaartuigen

Pleziervaartuigen die ten gevolge van de nieuwe Binnenvaartwet een certificaat nodig hebben, moeten voor 30 december 2018 een certificaat aanvragen om in aanmerking te komen als bestaand schip. Als het schip niet geheel aan de nieuwe Europese richtlijn voldoet kan er een certificaat afgegeven worden op voorwaarde dat er geen ‘’klaarblijkelijk gevaar’’ is. Gezien de hoeveelheid schepen die nog gecertificeerd moeten worden raden wij u aan om niet al te lang meer te wachten met de certificering.

Als het schip na 1 januari 2019 voor het eerst gecertificeerd wordt moet het schip volledig aan de eisen van een nieuw schip voldoen.


Dit even weer als reminder, de eisen van een nieuw schip kent wel degelijk eisen aan de emissie norm. Immers een schip wat al gekeurd is geweest hoeft nog niet motorisch aan de laatste norm te voldoen totdat er een nieuwe motor word geplaatst omdat bijvoorbeeld de huidige onherstelbaar blijkt. Dan dus wel! Een "oud"schip wat nog geen certificaat bezit zal dus aan die laatste nieuwe norm moeten voldoen omdat het z'n eerste keuring word.

...of heb ik het nou zo verkeerd begrepen :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Als het schip na 1 januari 2019 voor het eerst gecertificeerd wordt moet het schip volledig aan de eisen van een nieuw schip voldoen.
Dit stukje laat idd weinig twijfel over.

Mag ik vragen wat de bron hiervan Is? Ik kom verder in wetsteksten o.i.d. hier namelijk niets over tegen.
Nogmaals, ik kan de plank hier volledig misslaan maar krijg de indruk dat de term "nieuw te certificeren schip" en "nieuw schip" af en toe net iets te makkelijk op 1 hoop geschoven worden.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

Hoi Baschinist,

Ik heb dit op meerdere sites gelezen oa.

http://www.watersporters.nl/nieuws/2017 ... oot-varen/
Overgangsbepalingen

https://www.son.nl/nl/klantenservice/ke ... an-schepen

Bijvoorbeeld:
Voor bestaande schepen is een Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen (CBB). Volgens de Richtlijn 2006/878/EG is dit haalbaar omdat gebruik kan worden gemaakt van bijna ‘oneindige’ overgangsbepalingen mits voor eind december 2018 het certificeringstraject is afgerond. Wordt pas na 1 januari 2019 met het certificeringsproject begonnen dan kan geen gebruik worden gemaakt van deze overgangsbepalingen. Het schip wordt dan volgens de wetgeving gezien als nieuwbouw en moet dan voldoen aan de nieuwbouweisen.

Ook de keurmeester welke mijn schip CVO heeft gekeurd beaamde dit. Ook hij vertelde mij dat wanneer mijn motor na de overgangsregeling CVO zou vervangen moeten worden deze OOK aan de nieuwe norm moet voldoen. Hij kwam met het advies dan simpelweg voor een zelfde 2de hand of gereviseerd blok te gaan daar dan de huidige motor configuratie van het schip niet veranderd. :wink:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Aha....dus het geniep zit hem in die overgangsbepalingen. Zal ik me daar eens in gaan verdiepen.
Hij kwam met het advies dan simpelweg voor een zelfde 2de hand of gereviseerd blok te gaan daar dan de huidige motor configuratie van het schip niet veranderd. :wink:
Ik weet niet hoever de binnenvaart hiermee is maar in de zeevaart kom je hier niet meer mee weg, daar gaat alles op motornummer, en daar zij ze behoorlijk fel op. Dan zul je echt je bestaande motor moeten laten reviseren/repareren .
WADnWIND

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door WADnWIND »

In de binnenvaart kom je er ook niet meer mee weg, dat gaat ook al gewoon op motorblok nummer.
Ik weet iemand die had zijn oude DAF615 vervangen door een Drinkwaard 615, kreeg mooi geen nieuw certificaat bij de keuring. Heeft toen zijn oude DAF weer terug gezet en volledig gereviseerd. Opgelost.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Nou is zo'n DAF daar ook uitermate geschikt voor. Zolang het originele blok met motornummer maar niet is gescheurd, kun je dankzij die ingeperste cilinderbussen in principe de totale inhoud, dus in feite de motor, eindeloos blijven vernieuwen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

WADnWIND schreef:In de binnenvaart kom je er ook niet meer mee weg, dat gaat ook al gewoon op motorblok nummer.
Ik weet iemand die had zijn oude DAF615 vervangen door een Drinkwaard 615, kreeg mooi geen nieuw certificaat bij de keuring. Heeft toen zijn oude DAF weer terug gezet en volledig gereviseerd. Opgelost.

Bij mijn CVO is de motorconfiguratie gemeld maar zijn er geen motornummers genoteerd. Wellicht dus een verschil in pleziervaart en binnenvaart???
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Ik denk eerder weer de per inspecteur verschillende interpretaties van de regels.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Bij mijn CVO is de motorconfiguratie gemeld maar zijn er geen motornummers genoteerd. Wellicht dus een verschil in pleziervaart en binnenvaart???
Voor zover ik weet is het momenteel ook nog niet relevant voor jouw situatie.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door KarelE »

In de binnenvaart mag een motor worden vervangen door een identiek type.

In Belgie zelfs tot voor kort 'identieke configuratie'. Daar heb ik redelijk recent een voorbeeld van gezien waarbij de ene 8 cilinder door een ander merk 8 cilinder werd vervangen, en het vermogen werden teruggesteld zodat dat ook overeen kwam.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Nu je het zegt, das best mogelijk idd.

Voor onze binnenvaartvloot hebben wij altijd reserve motoren op voorraad staan. Zelfde model en kun je (NOG!) zonder problemen uitwisselen. Dat gaat op bouwjaar motor.
Enkel dien je wel de certificaten aan te passen zodat het nummer op het certificaat overeen komt met het daadwerkelijke motornummer.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

kortom resume, een eerste CVO aanvragen NA 2018 is niet alleen maar een aanvarings schotje erin lassen... :? Ik hoop werkelijk voor vele die te laat zijn met deze overgangs regeling dat er toch nog een oplossing gaat komen in de toekomst. Zou anders zo zonde zijn :!:
Plaats reactie