kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Ik heb mijn jongste kleinkinderen moeten uitleggen wat een pen is. Daar schrijf je mee op papier. Maar waar zit dan het toetsenbord? :lol:
Vorig jaar kreeg ik ook al een werkelijk zeer fraai weerstation omdat ik 25 jaar of langer klant was. Het kan niet op!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Marie Christina »

quichot schreef:Ik heb mijn jongste kleinkinderen moeten uitleggen wat een pen is.
Werkelijk?
Wow! :shock:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Vlakdiktes, spantafstanden, aanvaringsschotten, ankerkluizen, gecertificeerd staal en sterkteberekeningen, die vormen na 2018 voor eerste keuringen het probleem.
Enkel een aanvaringsschot wordt verplicht op een bepaalde afstand, voor de rest zijn er ook na 2018 bar weinig eisen voor pleziervaart wat constructie betreft, enkel dat het voldoende stevig moet zijn wat aantoonbaar is. Een bureau rekent dat zo voor je uit, das de moeilijkheid ook niet. Voor de rest zijn er ook na 2018 geen eisen aan spantafstand, vlakdikte, staalsoort, dat soort zaken.

Probleem voor deze groep gaat hem meer zitten in manoeuvreereigenschappen, zicht rondom vanuit de stuurhut , dat soort zaken.

Maar nogmaals, dit is puur CvO en zijn mankementen, dat hoeft voor mij ook niet. Maar een systeem wat puur gebaseerd is op het inzicht van een inspecteur ben ik ook geen voorstander van. Elke keuring weer verassingen en discussies.

Maarre....ik denk dat er op korte termijn afvinklijstjes gaan komen, waarom hebben ze je anders een pen cadeau gedaan ? :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: Werkelijk?
Wow! :shock:
Dat was een grapje Menno. Helaas is de werkelijkheid andersom. Zij moeten opa alles uitleggen.

@Baschinist, dan snap ik die paniek niet. Behoudsorganisaties stellen dat erfgoed na 2018 gewoon niet meer door de keuring komt, doordat die scheepjes qua constructie, inrichting en opbouw onder het nieuwe regime per definitie nooit aan die eisen zullen kunnen voldoen.
Is het dan allemaal een storm in een glas water?
Nou ja, laten we hopen dat je gelijk hebt!
Laatst gewijzigd door quichot op do mei 10, 2018 9:57 am, 2 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

@Baschinist, dan snap ik die paniek niet. Behoudsorganisaties stellen dat erfgoed na 2018 gewoon niet meer door de keuring komt, doordat die scheepjes qua constructie, inrichting en opbouw onder het nieuwe regime per definitie nooit aan die eisen zullen kunnen voldoen.
Is het dan allemaal een storm in een glas water?
Nou ja, laten we hopen dat je gelijk hebt!
Nee, die paniek snap ik wat dat betreft ook niet helemaal. Ik meen dat het inmiddels in andere regelgeving beschreven staat maar maar als je in 2006/87/EG kijkt welke onderdelen van Hoofdstuk 3 er van toepassing zijn voor pleziervaart dan is dat qua constructie echt niet zo heel spannend.
Enkel als je na 2018 een rompje op de kop weet te tikken zul je conform de eisen een waterdicht schot moeten zetten. Kost een hoop geld en moeite ( en wss is dit het punt wat weerstand op roept) maar technisch gezien is dat niet zo heel spannend, zeker als je dat doet aan het begin van het project.
Overigens zie ik ook in andere delen niet de technische onmogelijkheid om ook na 2018 aan CvO te kunnen voldoen, enkel wordt dan de vraag in hoeverre je na een verbouwing nog kunt spreken van erfgoed?
Denk alleen dat er geen weldenkend mens meer over is wat hier zijn geld in kan/wil investeren. Dat zal voorbehouden zijn aan een enkele fanatiekeling met diepe goed gevulde zakken.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

In mijn ogen blijft dat erfgoed, ook als er een aanvaringsschot in komt. Wat dat betreft vind ik de criteria daarvoor veel te sectarisch. Want hoe zit het dan met moderne kunstharsverven of teervervangers die je erop smeert?
De betekenis van erfgoed is in mijn ogen nou juist dat die scheepjes anno 2018 nog steeds in de vaart te bewonderen zijn, en niet dat we schippertje anno 1900 spelen.
baschinist schreef:Maar een systeem wat puur gebaseerd is op het inzicht van een inspecteur ben ik ook geen voorstander van. Elke keuring weer verassingen en discussies
Nee, ik bedoel nadrukkelijk juist géén keuring. Dat leidt inderdaad weer tot discussies als het is 90 cm maar het moet minimaal 93 cm zijn. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat als jij van voor naar achter door een jachtje loopt, dat jij weet of het verantwoord of niet is om daarmee het openbare vaarwater op te gaan.
Gezond verstand. Niks mis mee!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Wat dat betreft vind ik de criteria daarvoor veel te sectarisch.
Dat is eigenlijk precies de reden dat het mijn wereldje niet is. Wat de criteria zijn weet ik niet, maar zijn die uberhaubt ergens beschreven?
Maar een wd schot of andere verfsoort veranderd het uiterlijk van een scheepje niet. Ik doelde meer op rompjes met levensgrote ramen in de zij of oude rompjes met volledig nieuwe opbouw/stuurhut erop. Daar komt het argument "erfgoed" ook altijd om de hoek kijken en dat is het in mijn beleving niet.
Maar goed....ik denk dat over dit onderwerp pagina's vol geschreven kunnen worden in een apart topic :mrgreen:
Dat leidt inderdaad weer tot discussies als het is 90 cm maar het moet minimaal 93 cm zijn
In mijn ogen juist niet. 3 cm te weinig..... punt, einde discussie.
Gezond verstand. Niks mis mee!
Nee, zeer zeker niet. Probleem is alleen dat het nogal variabel is. Wat voor de 1 volstrekt onacceptabel is daar vaart een ander rustig mee naar Engeland, beide met goed verstand.
Die variabele zul je er enigszins uit moeten krijgen maar dan zul je denk ik wel in moeten kaderen wat dan precies gezond verstand is in de vorm van een richtlijn o.i.d.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

hmmm. toch is het duidelijk dat wanneer je je oude erfgoedje NA 2018 toch voor CVO wilt laten keuren je aan de eisen van nieuwbouw CVO moet gaan voldoen. Zonder deze overgangsregel. Kortom, dat aanvaringsschot is het punt niet meer.. Alles word een punt! Beginnende met een complete vervanging van je motor omdat die ongetwijfeld niet meer door de emissie norm heen komt, enz,enz. Niet haalbaar meer. Oud ijzer geworden! Wat ze moeten doen is die overgangsregeling voor oude schepen behouden zodat deze altijd met enig aanpassen en "zonder klaarblijkelijk gevaar" wel mogen varen. Heb je dit niet voor elkaar voor eind 2018, mag je niet meer varen. Totdat je het wel voor elkaar hebt, al is het in 2025. Lijkt me simpel toch?
De APK van oldtimer auto's is toch ook aangepast aan de voertuigen van toen? Ze hebben toch ook niet ineens ander motoren nodig of schijfremmen om door een keuring heen te komen?
Wie weet passen ze het CVO voor oude schepen nog aan..voor diegene die dat oude varend erfgoed in hun oude glorie wil laten voortbestaan. :wink:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Beginnende met een complete vervanging van je motor omdat die ongetwijfeld niet meer door de emissie norm heen komt, enz,enz
Is dat zo? Waar kun je dit vinden dan?
Volgens mij moet je na 2018 aan alle punten uit Hoofdstuk 21 van de richtlijn voldoen maar daar komt het woord emissie niet eens in voor.

Artikel 8.03 Voortstuwingsinstallaties
1. De aandrijving van een schip moet op betrouwbare en snelle wijze aangezet, gestopt en van vooruit op achteruit of andersom gezet kunnen worden.
3. Bij schepen met slechts één voortstuwingsmotor mag, behalve ingeval van overtoeren, de motor niet automatisch worden stopgezet.


Bovenstaand is alles wat er staat in de richtlijn aangaande voortstuwingsinstallaties, dat is toch niet heel veel bijzonders en wss iets wat nu ook al op orde moet zijn voor "klaarblijkelijk gevaar".

Ik heb het gevoel dat een groot deel van de discussie meer op blinde paniek is gebasseerd, dan op de dingen die daadwerkelijk in de richtlijn staan.
Anderzijds heb ik ergens het gevoel dat ik de plank volledig mis sla en ergens een wet over het hoofd gezien heb :mrgreen:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Baschinist schreef:In mijn ogen juist niet. 3 cm te weinig..... punt, einde discussie.
Bij dergelijke strikte normhandhaving dreigt het middel (normering van toelaatbare risico's) belangrijker te worden dan het doel (realisering van voldoende veiligheid).
baschinist schreef: Die variabele zul je er enigszins uit moeten krijgen maar dan zul je denk ik wel in moeten kaderen wat dan precies gezond verstand is in de vorm van een richtlijn o.i.d.
Ik noemde even gezond verstand omdat strikte normhandhaving al te makkelijk juist leidt tot uitschakeling daarvan. Maar inderdaad, daar zouden best een aantal richtlijnen voor kunnen worden bedacht.

Er zijn diverse stadia vóór de monumentenstatus (waar ik overigens nadrukkelijk niet op uit ben). Zo is de Jonge Willem ingedeeld in de categorie behoudenswaardige romp. De opbouw is jaren 60, dus modern. Kan mij verder niet schelen, want ik ben nou eenmaal geen schipper meer, maar ik kan met die erkenning wel in museumhavens (Gouda bijvoorbeeld) en aan kades voorbestemd voor erfgoed (Arnhem, Vreeswijk, enz) terecht. Verder levert het me een leuke korting op mijn verzekeringspremie op.

@Rontl, zo had ik dat ook begrepen, maar misschien wordt de soep niet zo heet gegeten als opgediend.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Ik noemde even gezond verstand omdat strikte normhandhaving al te makkelijk juist leidt tot uitschakeling daarvan. Maar inderdaad, daar zouden best een aantal richtlijnen voor kunnen worden bedacht.
Dat ben ik geheel met je eens en daar schuilt idd wel een gevaar in. Dat bij wat er ook verzonnen wordt er een complete economie omheen ontstaat die elke keer met iets nieuws gaat komen om de eigen toko maar draaiend te houden. Met als schoolvoorbeeld de sector waar ikzelf werkzaam in ben (natte aannemerij/offshore). Dan beland je idd in een systeem wat heel veel doelen nastreeft behalve veiligheid/milieu.
In die zin zou ik het niet zo erg vinden om het in overheidshanden te houden i.p.v. bij commerciele partijen neer te leggen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Marie Christina »

quichot schreef: Dat was een grapje Menno. Helaas is de werkelijkheid andersom. Zij moeten opa alles uitleggen.
Oeps!
Daar ben ik dan mooi ingestonken, hahaha! :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Ik kan hier nu eigenlijk niet uit op maken dat dit ook voor de pleziervaart gaat gelden. Het zou kunnen maar het komt uit de beroepssector en dan pas in 2030.

Nu kun je er natuurlijk op wachten dat iets dergelijks zowiezo voor de recreatie gaat gelden maar zoals ik het lees staat het momenteel los van CvO na 2018 zoals het er nu voor staat.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Ah....terug naar het begin van dit topic.... :mrgreen:

Het was de "wet pleziervaartuigen" die tot 24 meter is, om het ff overzichtelijk te houden :roll:
Plaats reactie