boot in binnen opslag stralen

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
toolmaker
Berichten: 2
Lid geworden op: di jul 30, 2019 2:10 pm

boot in binnen opslag stralen

Bericht door toolmaker »

Hallo,
Ik wil een 9 meter lange stalen kruiser gaan stralen.
Deze boot ligt momenteel in een box van een vriend, waar ook een gedeelte van zijn spullen liggen.
Nu ben ik aan het kijken hoe realistisch het is om een soort tent de fabriceren , eventueel met afzuiging zodat er zo min mogelijk bende rond gaat dwarrelen, en ik weken bezig ben met schoonmaken.

Voor het stralen wil ik een mobiele unit huren
https://www.zandstraal24.nl/huurbus-voo ... ch=huurbus

Welk materiaal zou het beste zijn om een tent van te maken, of waar te huur?
Ik wil wel normaal in en uit de tent kunnen stappen zonder er direct scheuren in te trekken of doorheen te stralen
De ruimte heeft betonnen vloer muren en plafond.
Ik heb ook nog aan nat stralen gedacht, maar wat heeft dit voor gevolgen voor een stalen schip?
graag jullie tips and tricks
thx
Ton
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: boot in binnen opslag stralen

Bericht door Evert »

Wij hebben zelf al jaren de ibix9. Onze ervaring is dat je het grit werkelijk overal terug vindt. Je moet wel een hele goede tent maken om geen ruzie met je maat te krijgen. Het straalgrit wordt nogal met een vaart tegen je schip aangeschoten en schiet met dezelfde rotvaart weer weg.

De Ibix zorgt wel voor een mooi gestraald resultaat. De 9 heeft maar een beperkt vermogen en wij gebruiken deze alleen om roest uit de hoekjes te verwijderen. De rest doen wij met terco schijven. Dat gaat sneller. Al krijg je de ondergrond daar niet zo mooi mee schoon als met de ibix.

Heel veel succes met het kaasmaken van je boot. Het fijne is dat je daarna zelf een echt mooi systeem kunt opbouwen.

Evert
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: boot in binnen opslag stralen

Bericht door Baschinist »

Vrees dat een tent je niet van een gigantische schoonmaakklus achteraf af gaat helpen. Dat grit en stof gaat werkelijk overal zitten.

Nat stralen geeft ook een bende, alleen dat blijft dan wat beperkter tot de vloer. Roest idd wel direct weer aan maar of dat zo erg is....
toolmaker
Berichten: 2
Lid geworden op: di jul 30, 2019 2:10 pm

Re: boot in binnen opslag stralen

Bericht door toolmaker »

Hallo Baschinist & Evert,

Bedankt voor jullie advies.
Ik denk dat ik het anders ga doen.
Mijn boot ligt in de loods op twee stalen bokken , Ik denk dat ik die bokken met elkaar ga verbinden dmv stangen en er dan transport wielen onder maak,

Op die manier zou ik dan met een zware pickup de boot naar buiten kunnen trekken en dan kijken of er buiten een tent omheen gemaakt kan worden, hiermee creëer ik ook meteen meer ruimte om te kunnen stralen.
thx
Ton
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: boot in binnen opslag stralen

Bericht door Baschinist »

Dat scheelt je in ieder geval veel schoonmaakwerk binnen .
Tegenwoordig zie je veel van dat krimpfolie om een stellage van steigerpijp heen om dit soort tenten te maken.

Nu weet ik niet waar je staat , heeft je maat daar een bedrijf? Misschien even kijken of hij niet spaak loopt met hinderwet en/Of milieuvergunningen. Horen en zien vergaat je dus je kan het slecht geheim houden wat je in je tentje uitspookt.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: boot in binnen opslag stralen

Bericht door Richard van den Berg »

Groeten,

Richard

mijn boot
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: boot in binnen opslag stralen

Bericht door edje »

Gewoon een grote partytent kopen ergens voor niet al te duur. Eerst een groot zeil van de ac-tion over het framewerk trekken en daar over heen het zeil van de tent zelf. Keuze voor natstralen zou ik eerder doen. het stuift een stuk minder en dat beetje vliegroest is niet erg voor het schilderen. is juist iets beter voor de hechting. Persoonlijk zou ik het buiten doen en dan voor het schilderen de handel naar een loodsje verplaatsen. Scheelt je een hoop ellende met schoonmaken van de loods zelf of andere vaartuigen. Stralen is echt de beste oplossing voor je boot zelf. 1 x goed stralen en dan een goed verfsysteem opbouwen loont zich enorm. de rommel die je hebt moet je maar even voor lief nemen, het is niet anders. maar het plezier is wel op en top!

gr Ed
Plaats reactie