wonen op het water

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: wonen op het water

Bericht door Gerard »

ronrtl schreef: di sep 17, 2019 11:45 pm Bij mijn weten is het sedert 2014 door gemeente verplicht dat ze je als een tijdelijke woon/verblijfplaats moeten inschrijven.
Als je dat zou willen. Maar dan moet je wel een waladres opgeven en als je dat niet hebt, zitten ze met hun handen in het haar. En ik hoef niet zo nodig.
Dit ivm met het uitschrijven op de plek van herkomst. Dit moeten ze doen omdat je vindbaar moet zijn voor alle overheids instanties zoals UWV, RDW, Belastingdienst enz.enz.
Ik ben vindbaar want ik bied een e-mailadres aan. Enne ... als de overheid jouw geld wil hebben vinden ze jouw bankrekening wel, dus dat regelt zich vanzelf.
Natuurlijk zijn bepaalde zaken net even anders dan "normaal" maar t.n.t. heb ik alles wat ik wilde, geregeld kunnen krijgen.
Of je dit wilt of niet, het is ook handig immers kan je anders je rijbewijs of paspoort ook niet meer verlengen.
Een paspoort heb ik al jaren niet meer (nodig) en m'n rijbewijs (dat ik tevens als identiteitsbewijs gebruik) heb ik destijds gewoon kunnen verlengen in de gemeente waar ik toen toevallig met mń schip was.
Bij ons in de gemeente Vinkeveen sputteren ze tegen als je dit vraagt bij de balie op het gemeentehuis maar wanneer je zegt dat ze je mogen uitschrijven en dan maar "woonplaats onbekend" mogen invullen komen ze in eens over de boeg met een tijdelijk woonvergunning met gedoogbeleid.
Kortom, naar het gemeentehuis en sta op je strepen.
Dat laatste kan ik volledig onderschrijven. Probeer er altijd voor te zorgen, dat het hun probleem wordt. Enne ... zorg voor bewijs, dus doe veel schriftelijk c.q. per mail. Mocht je toch eens de mist in gaan omdat iets mondeling ging, stuur dan een gesprekssamenvatting.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: wonen op het water

Bericht door quichot »

Anders gezegd, als je nou gewoon zorgt voor een waladres bespaar je je een hoop kopzorg.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: wonen op het water

Bericht door Gerard »

quichot schreef: ma sep 23, 2019 9:49 am Anders gezegd, als je nou gewoon zorgt voor een waladres bespaar je je een hoop kopzorg.
Tsja, dat lijkt maar zo maar een onnodig waladres geeft ook kopzorg. In de eerste plaats belast je een ander als er onverhoopt toch post komt. En wat moet je met een postbus in bijvoorbeeld Weert wanneer je in Zoutkamp ligt? Je weet nooit of er post is en als je bij voorbeeld binnen een bepaalde termijn moet reageren en je kijkt na een half jaar of zo in je postbus omdat je er dan toevallig in de buurt bent, schiet dat ook niet op. Dat is met e-mail toch een stuk makkelijker.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: wonen op het water

Bericht door quichot »

Papieren post bestaat haast niet meer. Ansichten en rouwcirculaires. Bij Digid kun je zelf aangeven van welke instanties je post per email wilt ontvangen. Pakjes kunnen naar een afleverpunt bij je ligplaats. Nee, om de post hoef je echt niet te laten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: wonen op het water

Bericht door paure nesci »

Zoals ik in de eerste post al schreef : het is maar een idee , of kronkel , of toch een droom ?
zolang ik nog vastzit aan m'n autobedrijf gaat het zowiezo niet maar er komt een tijd...... wie weet.....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: wonen op het water

Bericht door Gerard »

paure nesci schreef: wo sep 25, 2019 1:56 pm Zoals ik in de eerste post al schreef : het is maar een idee , of kronkel , of toch een droom ?
Niet "maar" een droom of zo. Dromen, ideeën e.d. stuurden m'n leven en doen dat nog ;-) Wat is een mens zonder dromen?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie