wonen op het water

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

wonen op het water

Bericht door paure nesci »

zomaar een idee , wonen op een varend (woon)schip , is dat tegenwoordig nog mogelijk ? :shock:
hoe zit dat met een adres ? :roll:
zijn er havens en of kade's waar je n paar maanden kan blijven liggen en dan weer verder ??
gewoon even een gedachtenkronkel ( of is het een droom ? )
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wonen op het water

Bericht door Marie Christina »

Goeie vraag.
Vroegâh hadden binnenschippers vaak postbussen of poste restante-adressen.
Maar of dat nu nog mag?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: wonen op het water

Bericht door Baschinist »

Postbus kan voor reguliere post maar volgens mij moet je voor een aantal instanties ingeschreven staan op een vast adres in een Nederlandse gemeente ( er vanuit gaande dat je Nederlander bent die hier belastingplichtig is). Je kan op papier bijvoorbeeld weer bij je ouders gaan wonen.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: wonen op het water

Bericht door sailor wim »

Forumlid Gerard is hier dé deskundige.
Dus misschien wil hij wel reageren.
Zou best kunnen dat hij het hier niet wil schrijven.
Dan lijkt verder gaan in de stamtafel beter.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: wonen op het water

Bericht door paure nesci »

Hmmm....ouders niet meer in leven , en dat abonnement op die blauwe emveloppen zou ik graag opzeggen.....
Hoe doen beroepsschippers dat die op hun schip wonen , of hebben die allemaal een huis op de wal ??
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: wonen op het water

Bericht door sailor wim »

Do kijk even op de belastingen site, ik begon op het net met de term voordeurdeler.
Dat is niet meer van toepassing voor de huurtoeslag maar goed zo kwam ik een stukje verder.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: wonen op het water

Bericht door Baschinist »

Hoe doen beroepsschippers dat die op hun schip wonen /quote]

Voor zover ik weet hebben die een post-/briefadres aan de wal als ze geen huis aan de wal hebben. Dat is dan op papier hun officiële woon-/verblijfplaats. Dat kan in principe ieder adres zijn, hoeft niet per se van je ouders te zijn maar broers, zussen, vrienden, etc. is ook goed, zolang er maar een woonbestemming op het betreffende adres zit.
Kan wel de nodige nadelen hebben, fiscaal kan het slecht uitpakken en als jij besluit je rekeningen niet meer te betalen dan staat de deurwaarder de handel op je officiële woonadres leeg te halen en tuf jij vrolijk verder met je bootje. Daar zijn de meeste relaties/vriendschappen niet tegen bestand :lol:
Eddy Keijzers
Berichten: 47
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm

wonen op het water

Bericht door Eddy Keijzers »

Iedere gemeente moet je een briefadres aanbieden als je dat vraagt en geen vaste woon of verblijf plaats hebt.
Gemeentes gaan je alleen waarschijnlijk van kastje naar de muur sturen, omdat ze dat niet willen. Maar ze zijn het wel verplicht.
Er zijn wel voorwaarde aan verbonden en dat kan her lastige zijn.
Een aantal opties zijn:
Zwerver worden.
Binnenvaartschipper worden met loonstrook.
Ambulant beroep hebben.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: wonen op het water

Bericht door Richard van den Berg »

De gemeente bepaalt of je in aanmerking komt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nadres-heb

Kortom je huis verkopen. :mrgreen:

Zal dus van gemeente tot gemeente verschillen hoe dat wordt afgehandeld.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: wonen op het water

Bericht door Gerard »

Ik kreeg net een privébericht met vragen over dit onderwerp waar ik (al 13 jaar als ervaringsdeskundige) uitgebreid op heb gereageerd. Vervolgens klikte ik op "Ongelezen berichten" en stond dit onderwerp bovenaan en ging ik die berichten uit interesse dus ook maar even lezen.
Ik zal hier even op een paar specifieke punten uit die berichten reageren.
1. Zodra je geen waladres meer hebt en op een schip gaat wonen moet je je op jouw laatste waladres laten uitschrijven. Dat heb ik 13 jaar geleden gedaan. Het probleem tegenwoordig met het GBA is, dat dit gestandariseerd en gedigitaliseerd is. Voor deze (uitzonderings)kwestie is geen mogelijkheid (meer) om te administreren. Men kiest dan voor de optie "Vertrokken naar het buitenland". Hoewel feitelijk onjuist, was dat in mijn geval niet zo'n probleem omdat daar geen nadelige gevolgen aan verbonden waren. Maar wanneer je nog geen AOW hebt, worden jaren die je niet in Nederland was, later afgetrokken bij het berekenen van jouw uitkering. Ik neem aan, dat later wel te bewijzen valt dat je in die jaren feitelijk in Nederland verbleef maar dat lijkt me toch een heel gedoe. Wanneer je jouw opdracht tot uitschrijving bewaart en dat schriftelijk (ja, letterlijk op papier!) hebt gedaan (en niet digitaal waar je tegen hetzelfde probleem aanloopt als de GBA-ambtenaar) kun je bewijzen, dat jij de juiste info hebt verstrekt en "Vertrokken naar het buitenland" dus een administratieve (overheids)fout is geweest.
2. Het hebben van een waladres is niet verplicht. Ik heb het al 13 jaar niet meer. Ook een briefadres is niet verplicht. Het meeste gaat en kan tegenwoordig per e-mail. En als je eens een pakje of zo bestelt, kun je een éénmalig postadres opgeven van een havenkantoor of postagentschap waar je toevallig in de buurt bent, om het "poste restante" te laten bezorgen en het daar ophalen. Wel even vooraf daar even laten weten wat "poste restante" betekent (dat het poststuk, waar "Poste restante" op moet staan, een aantal weken wordt bewaard, tot het opgehaald wordt) omdat haast niemand dat (meer) weet.
3. Een adres van iemand anders gebruiken kan alleen met diens toestemming en vind ik onnodig belastend.
4. Je kunt niet meer gemeentelijk en provinciaal stemmen wanneer je geen waladres hebt. Wel schijnt het landelijk te kunnen maar dan moet je iets in Den Haag doen/vragen. Heb ik geen ervaring mee, want ik stem al jaren niet meer. Of je nou door de hond of de kat gebeten wordt; ze doen maar.
5. Ik heb destijds, voor ik op m'n schip ging wonen, contact opgenomen met de belastingdienst en ze mijn situatie uitgelegd en toen een e-mailadres van hen gekregen voor noodgevallen maar dat nog nooit gebruikt. Als ze m'n geld nodig hebben weten ze dat wel te vinden ;-)
6. Belastingaangiften kunnen, denk ik (want ik heb ze al jaren niet meer ontvangen) gewoon digitaal toegestuurd worden. Dat ze het, als monopolist, waarschijnlijk verdommen zou niet mijn probleem zijn. Ik heb ze jaren geleden al laten weten, dat wanneer ik een dubbeltje verkeerd noteer ik een correctie van ze krijg en als ze dus van alles al weten, ik het onnodig vind om van alles wat ze toch al weten nogeens te laten weten en ben daarmee gestopt.
7. Geen enkele moeite om over mijn ervaringen in het openbaar te schrijven. Ik leer ook veel van andermans ervaringen. Heb je meer aan dan ongegronde meningen ;-) Wie weet gaan meer mensen "off wal" ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wonen op het water

Bericht door Marie Christina »

Richard van den Berg schreef: wo sep 11, 2019 10:16 pm
Kortom je huis verkopen. :mrgreen:
Hmm. Kweenie. Ik denk niet dat de woningbouwvereniging het waardeert als ik dat doe. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: wonen op het water

Bericht door Baschinist »

Maar wanneer je nog geen AOW hebt, worden jaren die je niet in Nederland was, later afgetrokken bij het berekenen van jouw uitkering. Ik neem aan, dat later wel te bewijzen valt dat je in die jaren feitelijk in Nederland verbleef maar dat lijkt me toch een heel gedoe.
Dat hoeft niet per se. In principe maakt het niet uit waar je woont, het gaat er om waar je je afdrachten en belastingen betaald. Blijf je gewoon in Nederland belastingplichtig en premies betalen gaat ook de AOW afdracht door en blijf je gewoon recht houden op de volle AOW.
2. Het hebben van een waladres is niet verplicht.
Misschien niet als in "volgens de wet moet je een waladres hebben". Belastingdienst wil doorgaans wat van jou hebben dus die weten je ook wel te vinden, het wordt anders als je te maken krijgt met instanties waar jij wat van nodig hebt voor bijvoorbeeld een uitkering o.i.d.
Vroeger kon ik voor mijn stagejaar gewoon ingeschreven staan bij mijn ouders thuis en op basis van het rederijadres een uitwonende beurs aanvragen. Die constructie is nu over bijvoorbeeld. Je moet je uitschrijven bij je gemeente en je moet je inschrijven bij je nieuwe gemeente voor een uitwonende beurs. En inschrijven bij een gemeente op het adres van een kantoorpand gaat dus niet want daar zit doorgaans geen woonbestemming op.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: wonen op het water

Bericht door quichot »

Het spitst zich nu toe op fiscale aspecten en wettelijke verblijfsstatus. Maar wat Do volgens mij (vooral) wil weten is of wonen op het water ook praktisch mogelijk is.
Dan zijn er twee mogelijkheden: een varend woonschip met een officiële ligplaats, of een schip waarop je een rondreizend bestaan leidt. (Een tussenvorm is ligplaatsenruil voor varende monumenten in havens voorbehouden aan historisch erfgoed).

Die eerste categorie schepen hebben ooit hun oorspronkelijke gedoogstatus beloond zien worden met een ligplaatsvergunning, compleet met officieel adres en postcode. Die schepen worden nu verkocht tegen villaprijzen. De ligplaatsen zelf zijn meestal niet vrij verhandelbaar, of gaan tegen goudgeld van de hand. Deze woonschippers varen niet veel, en gaan, net als de meesten van ons, eens per jaar met het schip op vakantie.

De tweede categorie maakt het zichzelf niet makkelijk. Vrijwel nergens mag je langer dan drie dagen afmeren. Uiteraard zijn er nog wel 'wilde' plekjes waar je enige tijd met rust wordt gelaten, maar die moet je met een lantarentje zoeken, en ook daar krijg je vroeg of laat te maken met petdragenden. In de praktijk blijft je dus ergens liggen tot je wordt weggestuurd. Ik heb dat aan den lijve ervaren in de jaren dat wij met ons gezin van Hemelvaartsdag tot medio Oktober aan boord woonden.

Maar er is binnen deze categorie een snelgroeiende groep die daar weinig last van heeft. Ik kom onderweg steeds vaker vroeggepensioneerden (of niet van een vast werkadres afhankelijken) tegen, die hun huis verkochten, een bescheiden flatje terughuurden voor fiscus en adres, en van de overwinst een comfortabel schip kochten, waarop ze min of meer permanent vakantie vieren. Weekje hier, weekendje daar, en zo het hele jaar rond. En af en toe heb ik een stemmetje in m'n hoofd... 8)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: wonen op het water

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: do sep 12, 2019 8:49 am
2. Het hebben van een waladres is niet verplicht.
Misschien niet als in "volgens de wet moet je een waladres hebben". Belastingdienst wil doorgaans wat van jou hebben dus die weten je ook wel te vinden, het wordt anders als je te maken krijgt met instanties waar jij wat van nodig hebt voor bijvoorbeeld een uitkering o.i.d.
Klopt. Bij mij ging de SVW lastig doen, toen ik AOW-gerechtigd werd (wilde dat ik elke maand m'n gezicht zou komen laten zien ten bewijze dat ik (nog) leefde), maar dit ging na enig aandringen, uitleggen en motiveren van tafel.
Terzijde: van hen hoorde ik, dat een AOW-uitkering pas stopt op de datum na de dag van de overlijdensverklaring en dus niet die van het (vermoedelijk) overlijden. Voor erfgenamen is het dus aantrekkelijk dat je aan boord overlijdt en pas maanden daarna gevonden word ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: wonen op het water

Bericht door ronrtl »

Bij mijn weten is het sedert 2014 door gemeente verplicht dat ze je als een tijdelijke woon/verblijfplaats moeten inschrijven. Dit ivm met het uitschrijven op de plek van herkomst. Dit moeten ze doen omdat je vindbaar moet zijn voor alle overheids instanties zoals UWV, RDW, Belastingdienst enz.enz. Of je dit wilt of niet, het is ook handig immers kan je anders je rijbewijs of paspoort ook niet meer verlengen.
Bij ons in de gemeente Vinkeveen sputteren ze tegen als je dit vraagt bij de balie op het gemeente huis maar wanneer je zegt dat ze je mogen uitschrijven en dan maar "woonplaats onbekend" mogen invullen komen ze in eens over de boeg met een tijdelijk woonvergunning met gedoogbeleid.
Kortom, naar het gemeentehuis en sta op je strepen.
Succes 8)
Plaats reactie