Icp

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Icp

Bericht door paure nesci »

Tsja , al eens eerder aangekaart , hoe zit t nou tegenwoordig ?
Voor België en France , is een officieel ICP nou nodig om mag ik zelf iets op papier zetten ? En hoe zit dat met aankoop bewijs en of btw verklaring ? Boot ooit gekocht van particulier , handje contantje , schrootprijs , geen factuur.....iemand ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Icp

Bericht door quichot »

Gezien de leeftijd van jouw scheepje heb jij met zo'n btw-verklaring niks te maken.
Ik heb vóór de CBB-verplichting schepen >20 mtr al die jaren gevaren met een zelfgeschreven A4-tje met alle gegevens daarop. Nooit problemen bij ondervonden.
Is die ICP eigenlijk wel een officieel document? Ik dacht dat het iets van de ANWB was.

Begin jaren 90 ging ik met mijn broer richting Frankrijk. Allebei met ons eigen schip. En zonder vlaggebrief.
Dat zat mijn broer niet lekker. Dus hij ergens onderweg bellen met de ANWB of zo'n vlaggebrief verplicht was. 'Zonder vlaggebrief komt u Frankrijk niet in!' wist de juffrouw van de ANWB aan de telefoon. Hij in Den Bosch dus toch maar naar de ANWB. Hele middag, en iets van 8 tientjes kwijt, maar ok, hij had z'n vlaggebrief.

Enfin, we komen aan de grens. Toen nog met meldplicht douane enzovoort. Wij dat kantoortje in. Ik met m'n a4-tje, m'n broer met z'n vlaggebrief.
Tamelijk naiëf meldden we ons met de vrij overbodige mededeling dat we Frankrijk in wilden. De commies keurde onze papieren geen blik waardig, wees naar het raam en zei: 'Dat is dié kant op', au revoir messieurs!' :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Icp

Bericht door Waterman »

paure nesci schreef: ma jul 27, 2020 10:01 pm Tsja , al eens eerder aangekaart , hoe zit t nou tegenwoordig ?
Als je op safe wilt gaan, regel het dan hier:
https://www.knmc.nl/icp
https://www.knmc.nl/icp-aanvraag-formulier
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Icp

Bericht door wrotter »

die papieren tja heb je een aankoop bewijs van de boot of is die geregistreerd bij het kadaster heb je in principe de verklaring al .
in mijn vroeger tijd dat we vaak de grenzen over moesten naar de omringende landen is mij nog nooit een btw verklaring gevraagd ,soms moesten we alle andere papieren wel tonen maar geregeld alleen het paspoort en natuurlijk met achterlaten van muntjes ,sigaren of bier ,en wegwezen was het .
nu zijn er geen grenzen meer dus alleen bij een grote controle vraagt men nog ergens na ,maar ook dit heb ik al jaren met mijn bootje niet meegemaakt .
berghout-2

Re: Icp

Bericht door berghout-2 »

Op het collega-forum zeilersforum.nl is er recent uitgebreid over gediscussieerd.
Er zitten veel zinnige reacties tussen (en natuurlijk ook minder zinnige :D )

Kijk maar:
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... rkrijgbaar
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Icp

Bericht door quichot »

berghout-2 schreef: wo jul 29, 2020 10:47 amEr zitten veel zinnige reacties tussen (en natuurlijk ook minder zinnige
Maar de status van het document blijft vaag.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Icp

Bericht door frank »

Laat ik zeggen dat ik niet meer weet hoe vaak ik de Belgische en Frans grens ben overgevaren. In de begintijd, nog voor de EUssr werd er nog wel eens gevisiteerd en werden de bunkers opgemeten. Nadien nooit meer iets van controle meegemaakt.

Maar in Belgie had je zo n vaarbriefje nodig en je moest je route aangeven voor controle onderweg. Ze vragen de papieren om dat stomme bonnetje van een paar centen op te maken, ze tikken met één vinger je gegevens in en dan nam je de uitdraai mee voor je stempeltje bij iedere sluis.
Inmiddels is er het nodige veranderd, simpeler geworden. Indertijd werd dat op z'n Waals opgelost. je hoefde niet meer bij elke sluis naar boven klauteren maar je wist niet bij welke, dus klom je bij iedere sluis naar boven... :evil: Ging alleen maar om de fooienbak natuurlijk.

Maar dan de Franse grens over bijvoorbeeld bij de controlepost bij Quatre Cheminees met in de verte de lokkende terrasjes van Givet was uiterst simpel. Niks geen vlaggebrief, flauwekul. Ik had alleen een oude verlopen meetbrief, maakte zelf een inlegvel met mijn naam en adres als eigenaar en varen maar. Niemand is geinteresseerd als je ze alles hapklaar aanlevert. Computer is geduldig. Een kennis van me met een jachtje van 11 meter maakte zelf een aankooopbon waarop 9 meter lengte stond en viel in een goedkopere klasse van het vignet. Geen probleem...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Icp

Bericht door quichot »

Bovenstaande is ook mijn ervaring.
Het ging die mannen er vooral om dat ze alles wat ze wilden weten van je leesbaar aangeboden kregen.

Ik heb nog veel van die groene afstempelstrookjes bewaard. Zo heb ik nog stempels van niet meer bestaande sluisjes. Marche Les Dames bijvoorbeeld, en Wambrechies.
Wij hielden altijd wat fooigeld achter de hand, maar een goede sigaar was ook welkom.

Één keer moesten we op de Kreekrak omhoog klauteren om een doorvaartverklaring bij de douane te halen. Bij verlaten van België moesten we die weer inleveren. Dus ook op Ternaaijen weer omhoog. Pure bureaucratie, en een one off. Een overijverige commies kennelijk.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
berghout-2

Re: Icp

Bericht door berghout-2 »

quichot schreef: wo jul 29, 2020 11:34 am
Maar de status van het document blijft vaag.
Nee, de status van het document is niet vaag.
Het document heeft namelijk geen enkele status!

De Nederlandse overheid besefte opeens dat het heel vervelend is als een schip/jacht onder de Nederlandse vlag vaart, en dat dat schip/jacht dan op de Middellandse Zee bootvluchtelingen gaat redden. Die vluchtelingen zouden dan wellicht moeten worden opgevangen in Nederland. Met name rechtse politici hebben daar moeite mee.
Het is simpel opgelost: de vlaggenbrief is gewoon opgeheven (zonder er ruchtbaarheid aan te geven, want stel je voor dat er gedoe van komt...).

Ambtenaren in andere landen eisen wel duidelijkheid over de status van een binnenkomend jacht, want het is hun taak om dat ergens op een formulier in te vullen. Er wordt verder helemaal niks mee gedaan.
De formele patstelling is nu, dat Nederland geen geldig ICP meer afgeeft, terwijl buitenlandse ambtenaren die wel willen zien.

De oplossing is heel simpel en goed beschreven op het Zeilersforum (zie de link die ik een paar berichten eerder gaf): maak zelf een prachtig officieel uitziend paspoort van je schip/jacht, bij voorkeur op creditcardformaat. Zorg ervoor dat het er uitziet alsof het door de overheid is uitgegeven.
Het is geen valsheid in geschrifte of anderszins strafbaar, want je vervalst geen officieel document (dat bestaat immers niet).
De ervaringen op het Zeilersforum (waar veel internationaal-zeilende leden zitten) zijn steeds positief, niemand heeft er problemen mee gekregen. Sterker nog: problemen zijn ermee opgelost.

Wim.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Icp

Bericht door wrotter »

waarom zo moeilijk gewoon een aankoop bewijs is voldoende daar staat alles op .
berghout-2

Re: Icp

Bericht door berghout-2 »

wrotter schreef: do jul 30, 2020 3:11 pm waarom zo moeilijk gewoon een aankoop bewijs is voldoende daar staat alles op .
Nee, in het buitenland is dat niet voldoende. Dat is helaas gebleken.
Buitenlandse ambtenaren kunnen en willen geen Nederlands lezen. Maar ze zijn dol op stempels en andere officieel uitziende dingen.
Vandaar die aanbeveling om een fake-paspoort te maken. Dat wordt altijd prachtig gevonden.

Wim.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Icp

Bericht door wrotter »

ik heb dus nog nooit problemen gehad .als je een goed aankoopbewijs of notaris verklaring hebt niets loos daarvan is het in bijna heel europa btw in alle landen vrijwel het zefde dus ja als je hem koopt of verkoopt moet je die verk;aring hebben maar ik neem aan dat dat niet gebeurd maar dat regelt de notaris wel ,ok behalve Engeland daar zijn ze wat vreemd .

laat staan vroeger alleen de Belgen daar hadden we problemen maar niet om dat soort papiertjes maar om te weinig frankjes nooit was het genoeg ,de fransen waren veel soepeler die deden het voor wat Heineken of wat sigaren ,een nadeel daarvan was dat ze vanaf de grens de sluizen belden op de route die je ging varen en zodoende was je aan het eind van de rit heel wat lichter ,
dus nu leve de afstand en automatische bediening .
en nu dus niet iedere sluis en brug weer melden boven .
oja ook geen problemen als je een europa nummer hebt op de boot .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Icp

Bericht door quichot »

berghout-2 schreef: do jul 30, 2020 11:02 am Nee, de status van het document is niet vaag.
Het document heeft namelijk geen enkele status!
Zoiets dacht ik al! :D
berghout-2 schreef: do jul 30, 2020 11:02 amDe oplossing is heel simpel en goed beschreven op het Zeilersforum (zie de link die ik een paar berichten eerder gaf): maak zelf een prachtig officieel uitziend paspoort van je schip/jacht, bij voorkeur op creditcardformaat. Zorg ervoor dat het er uitziet alsof het door de overheid is uitgegeven.
Het is geen valsheid in geschrifte of anderszins strafbaar, want je vervalst geen officieel document (dat bestaat immers niet).
Dat komt in feite op hetzelfde neer als mijn A4-tje met alle gegevens.
Ook officieel aandoende nummers werken goed. Ik had destijds een pleziervaartnummer voor Amsterdam, het zg P-nummer. Bewijs dat ik daar kadegeld had betaald. Hoe vaak dat niet is ingeklopt met inderdaad die ene wijsvinger op een oude tikmachine!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Icp

Bericht door quichot »

wrotter schreef: do jul 30, 2020 5:49 pmoja ook geen problemen als je een europa nummer hebt op de boot .
Dat heet tegenwoordig ENI-nummer. Dat heb ik ook sinds 2013. Is gekoppeld aan CVO/CBB.
Nu vragen ze in Nederland daar wel eens een enkele keer na bij bruggen. Dat geef ik dan braaf op en dan blijft het even stil. 'Nou, dat nummer staat nergens in het bestand!'

Nu ben ik al drie keer die stand van RWS opgelopen bij verschillende beurzen, met de vraag hoe dat precies zit. Niemand heeft me dat tot dusverre kunnen vertellen. De laatste HISWA maar weer 's geprobeerd. Nee, dat begrepen de geüniformeerde heren niet. Hé, wat vreemd!
Maar, zo verzekerden ze mij geruststellend, als ik het op een officieel vragenbriefje bij ze achterliet zou ik binnen een paar weken van de hoed en de rand weten!

Jullie begrijpen het al... Nooit meer wat van gehoord.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Icp

Bericht door wrotter »

toen ik met mijn passagiers schip begon te varen stond er geen Eu nummer op alleen het bouwnummer 298 b en voor ik ging varen moest er een marifoon komen verplicht dus alles geregeld en de papieren en toen vertelde de PTT man die de keuring afnam dat het Eu nummer op de zendmachtiging stond oh maar dat heb ik niet kijk maar zij hij en ja hoor het nummer bleek toen te zijn 2200298 of ik dat ook maar even op het schip wou zetten en daar mee gemeld iedere keer en het bleek ook in het systeem te staan ik snapte er geen reed van maar later aan de man van de scheepvaart inspectie gevraagd en die zij dat het klopte en het zo we aker ging in die tijd dit was toen in 78 .
in de jaren daarna stond dat nummer in alle papieren vermeld .
Plaats reactie