Hoed u voor de bever

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Marie Christina »

Ja, of de vaart nabij Drachten waar mijn vaders boot lag, waar we niet in konden zwemmen omdat de nabije varkensboer de mest er rechtstreeks in loosde.
Die lúcht...
Alsof we nog wilden zwemmen, al mocht het.

Dat was altijd trossen los en wegwezen.
Weinig last van aangroei op de boot.
Dat dan weer wel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door geertth »

Nou Frank, ik ben zaterdag even langs de werf gevaren. Ik geloof niet dat die bevers daar nog lang zitten. Er staat in de grote omtrek geen boom of struik meer, en dat is toch de core business van die beestjes. Ik denk inderdaad dat ze naar de Mookerplas zijn verhuisd. Daar staan nog bomen. Een paar, nog. :(
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: zo apr 25, 2021 6:21 pm Toch zijn er zaken ten goede veranderd.
Mee eens, maar het is wel dweilen met de kraan open, want moeilijk kan ontkent worden, dat een exponentiele bevolkingstoename nou eenmaal steeds meer schade toe brengt. Dus alles wat ten goede veranderd kan niet op, tegen de steeds grotere schade die het bestaan van de mens toebrengt. Moeten we dan allemaal maar van een flat springen of zo? Nee, natuurlijk niet. Maar kinderbelasting (de vervuiler betaalt) i.p.v. kindersubsidie zou een begin kunnen zijn. Immers, elk mens er bij vergroot de toekomstige belasting van de aarde. Meer huizen, meer auto's, meer kleding, meer vervuiling, meer ruimtebeslag, meer roofbouw, meer, meer ...
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Gerard »

geertth schreef: ma apr 26, 2021 1:05 am Daar staan nog bomen. Een paar, nog. :(
Ik las van de week toevallig iets, over hoeveel bomen door mensen omgelegd worden in het Amazonegebied, om voedsel te gaan verbouwen voor de vleesindustrie ten behoeve van mensen. Ook daar staan nog bomen, maar hoelang nog?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Marie Christina »

Wat ik nu ga zeggen kan verkeerd overkomen, maar zo bedoel ik het helemaal niet:

Moeder natuur probeert mijns inziens dan ook al decennia lang om iets aan die overbevolking te doen.
In de jaren 80 vond ze HIV en AIDS uit.
Daar vonden we wat op/
Ebola dan?
Bleef beperkt tot Afrika, en dan ook nog eens, meen ik, tot maar één land.
Toen deed kanker zijn werk.
Een verschrikkelijke k*tziekte waar elke dag heel veel dierbaren aan bezwijken.
Ook mijn vader werd letterlijk verorberd door die kl**tzak.
Maar de wetenschap krijgt er steeds meer vat op.
In mijn jeugd betekende kanker het einde.
Dat is nu niet meer zo.
En nu probeert ze het met Covid.
Een ziekte waar we ons geen raad mee weten.
We proberen van alles.
Maar of het werkt?
De tijd zal het leren.
Voorlopig gaat het op dit moment goed mis in India.
En ik ben benieuwd wat er in Nederland over een week of twee gaat gebeuren als Nederland vandaag massaal schijt aan de maatregelen gaat hebben ivm Koningsdag en morgen als de nationale eerste levensbehoefte weer open gaat: de terrassen.

Maar Moeder Natuur moet wel.
De aardkloot is vol.
Ik las een poos geleden in de Quest dat over een x-aantal jaar er niet meer genoeg aardoppervlak over is om de bevolking te voeden.
Over hoeveel jaar weet ik niet meer, maar het was veel dichterbij dan ons lief is.
Niet zo ver dat je heel egoïstisch kunt denken: het zal mijn tijd wel duren.
Enkele decennia.

In dat artikel stond ook met hoeveel inwoners we maximaal op de aarde hadden moeten zijn voor een natuurlijke balans.
anderhalf miljard....
1,5 miljard...
In 2019 waren we al met zo'n 7,6 leert Google me nu even.
Volgens mij is Moeder Natuur radeloos aan het worden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: di apr 27, 2021 7:50 am Wat ik nu ga zeggen kan verkeerd overkomen, maar zo bedoel ik het helemaal niet:
Bij mij komt het in elk niet verkeerd over. :)
Volgens mij is Moeder Natuur radeloos aan het worden.
Volgens mij is het heel simpel; de natuur regelt alles wel. Maar moeten we dat willen, dat de wal het schip keert? Kunnen we zelf niet een beetje op onze rem trappen oftewel overstag gaan, door de bevolkingsaanwas wat te minderen? Of zijn we daar toch te dom oftewel te stompzinnig voor?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Baschinist »

Kunnen we zelf niet een beetje op onze rem trappen oftewel overstag gaan, door de bevolkingsaanwas wat te minderen?
Ik lees net hierboven dat de max ongeveer 1,5 miljard is en we gaan naar ongeveer 10 miljard is de verwachting. Dat red je niet met een beetje op de rem trappen, dan moet je terug naar middeleeuwse toestanden ( of misschien wel eerder).
oplossing van het probleem is het zeker, realistisch niet echt.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: di apr 27, 2021 9:17 pm
Kunnen we zelf niet een beetje op onze rem trappen oftewel overstag gaan, door de bevolkingsaanwas wat te minderen?
Ik lees net hierboven dat de max ongeveer 1,5 miljard is en we gaan naar ongeveer 10 miljard is de verwachting. Dat red je niet met een beetje op de rem trappen, dan moet je terug naar middeleeuwse toestanden ( of misschien wel eerder).
oplossing van het probleem is het zeker, realistisch niet echt.
Ja, "we" hadden natuurlijk al veel eerder overstag moeten gaan, maar misschien gaat het schip mensheid niet geheel verloren als het door de wal gekeerd wordt. Maar hoe langer er gewacht wordt, des te meer schade en dus; voluit in de remmen!
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Marie Christina »

Maar hóe gaan we dan remmen?
Net als voorheen in China?
Maximaal 1 kind?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door sailor wim »

Door meisjes een betere opleiding te geven en carrière kansen zullen er minder kinderen geboren worden.
Dit is al te zien in de Europese Unie.
De geboortes moet boven de 2,1 liggen om de ouders te vervangen, nu is die 2 in de EU.
In Afrika en Azië is die veel hoger nl.4,7 maar wie haalt daar 75 jaar oud ?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: wo apr 28, 2021 3:27 pm Maar hóe gaan we dan remmen?
Net als voorheen in China?
Maximaal 1 kind?
Zou een goed begin zijn, toch? Ik heb er bewust geen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: wo apr 28, 2021 4:03 pm Door meisjes een betere opleiding te geven en carrière kansen zullen er minder kinderen geboren worden.
Dit is al te zien in de Europese Unie.
Niets tegen, maar dit werkt zeer traag.
De geboortes moet boven de 2,1 liggen om de ouders te vervangen, nu is die 2 in de EU.
Waarom moeten ouders vervangen worden? Doet me denken aan een piramidespel.
In Afrika en Azië is die veel hoger nl.4,7 maar wie haalt daar 75 jaar oud ?
En voor wie vind de meeste roofbouw plaats en 75 jaar lang?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door sailor wim »

De geboortes dalen jaarlijks vanaf 2010 tot nu met 200000.
Gemiddeld worden er per 100 meisjes 107 jongens geboren.
Dus met de eerder aangegeven oplossing gaat het mij snel genoeg.
En jou keuze om vrijgezel te blijven zal binnen een generatie voor velen een gegeven zijn.
Nu hoop ik dat al die alleenstaande mannen niet voor een leven op het water kiezen, zoveel kade lengte bezit NL niet.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: vr apr 30, 2021 6:37 pm De geboortes dalen jaarlijks vanaf 2010 tot nu met 200000.
Dat zegt niets, zolang er nog steeds VEEEEL meer mensen worden geboren dan er dood gaan. Daar kan geen corona of wat dan ook tegen op. Kortom, hoed u voor de mens.
Dus met de eerder aangegeven oplossing gaat het mij snel genoeg.
Ja, het zal jouw (en mijn) tijd wel uitdienen, maar daarmee knallen volgende generaties knalhard tegen de muur. Wat zou er mis kunnen zijn aan een wereldbevolking die half zo klein zou zijn als nu? Ook meer kaderuimte ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoed u voor de bever

Bericht door Marie Christina »

In het kader hiervan is het al duidelijk dat wij, mijn schipperse en ik, nooit met kleinkinderen op de boot een weekendje weg zullen gaan.
Ze genieten zelf echt wel van het leven hoor, maar mijn kinderen willen deze wereld niet aan nageslacht doorgeven.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie