Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Evert »

In Nederland wordt bij vrijwel alle bruggen en sluizen na oproep het signaal een bepaalde tijd ook terug gezonden. Ik ben nu in Frankrijk en daar is dat nooit het geval. Je moet hier altijd maar raden wat de schepen hebben gezegd.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
wrotter
Berichten: 621
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door wrotter »

ja die tijd ligt tussen 5 en 15 seconden . maar als de bedienaar op de objecten de knop of spreeksleutel in gedrukt houden dus langer .
Gewoonmich
Berichten: 13
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 5:03 pm

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gewoonmich »

Misschien een kleine afwijking van het topic.

Ik weet dat een marifoon antenne voor goed bereik en zend vermogen 1.20m moet zijn. Echter vind it dat toch te lang. Wil eigenlijk geen lange sprieten op mijn dak of in mijn mastje.
Heb daarom destijds een handheld aangeschaft. Echter kom ik er wel achter dat deze het goed doet als je dichtbij een sluis of brug bent. Maar wat verder af kan ik ze niet meer horen. Vaak horen ze mij wel.

Ben daarom toch van plan om een vaste marifoon te schaffen. Op het internet kom ik dan ook korte antennes tegen bv deze.
https://www.nauticgear.nl/navigatie-ele ... gJXLPD_BwE
https://bootplus.nl/marifoons-marifoona ... gJNe_D_BwE

Heeft iemand ervaring met deze types marifoon antenne of een ander kort type. Wil hem op mijn kajuitsdak plaatsten.
Bits 'n Pieces
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4801
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

Wat ik van mijn 30+ jaar geleden lessen onthouden heb is het volgende:
@echte experts: misschien praat ik poep. Ik graaf in mijn geheugen. Correct me if I'm wrong )

Als je de radiogolven kon zien, zien ze eruit als een sinus.
Die sinus heeft een bepaalde lengte: de golflengte.
De antenne moet net zo lang zijn als de golflengte zodat de sinus daar op past.
Of de helft.
Of een kwart etc.

Maar, vooral voor de ontvangst is het heel belangrijk dat die sinus op de antenne "past".
Heel simpel gezegd: anders moet eerst de ene helft de ontvanger in en daarna de andere helft.
Het "knipje" tussen de 2 helften zorgt voor verlies.
Dat zal bij een "kwart sinus antenne" nog erger zijn.

(Vandaar dat we in den ouden daaghen zeeschepen een lange zwiepantenne voor de zender en een lange draadantenne voor de ontvanger op de midden-/korte-/ en lange golf hadden, maar dat terzijde.)

Omdat het voor het zenden wat minder van invloed is konden sluizen dus jou wel horen, maar jij hen niet.
Een antenne zoals jij overdenkt aan te schaffen zal zijn werk in normale omstandigheden dus wel doen.
Echter zal het (ontvangst) bereik dus minder zijn dan met een lange antenne.
Ik betwijfel echter of je daar in de praktijk last van zult hebben.
Meestijds hebben we meters te overbruggen in plaats van mijlen.
En dat gaat wel lukken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 621
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door wrotter »

tja lengte weet ik niet kochten de antennes gewoon .
maar vroeger had je veel van die paraplu dingen 5 in de ronte wijzend onder 45 graden naar beneden en 1 sprietje om hoog die werden veel gebruikt maar zijn langzaam allemaal verdwenen en vervangen door die rechte dingen of die gevallen het zelfde werkten dan die rechte tja heb ik mij noot afgevraagd de kpn telekom zij er ook nooit wat over .
ik weet wel dat als die recht polyester dingen gebroken waren er vaak storingen kwamen .
en dat gebeurde soms later het zo gemaakt met houtje en touwtje dat als je iets raakte de antenne plat ging maar ook dat was geen sucses .
wrotter
Berichten: 621
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door wrotter »

waarschijnlijk werken die glomexen wel goed en misschien zijn ze bedoeld voor een Hooge plaatsing in de mast ???.
immers hoe hoger hoe verder dat zie je bij zeilschepen vaak .
Twei Woiven
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Antennetechniek is een redelijk complexe materie, maar grosso mode werkt een halve golf het beste voor de korte afstand...
Marifoons werken in het VHF gebied en zijn dus per definitie horizon zenders.
Een antenne die een kwart golf lang lang is werkt ook, maar heeft de neiging om schuin omhoog af te stralen.
Daarom is een halve golf (ongeveer 90cm) antenne beter geschikt omdat die meer vlak rondom afstraalt.
Bijkomend voordeel is dat een halve golf antenne (die 90 cm dus) minder eisen stelt aan de massaverbindingen dan een kwartgolf.

Nu zal voor die twee km op een kanaal een kwart golf ook prima werken, en die is dan ergens rond de 45cm lang...
Belangrijkste is een goede kwaliteit coaxkabel en pluggen.
Daar kan je de meeste winst mee halen.
En met een kwart golf een goede massaverbinding.

Dat is antennetechniek in het kort.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4801
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

Dank je Jinny, het begint nu bij mij ook terug te komen.
Mijn klepeltje hing toch redelijk in de buurt van de klok, al zeg ik het zelf. :)
En ik ben het helemaal eens met je kabel- en pluggen opmerking.
Daar op besparen is eh... nou ja: dom.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Het is eigenlijk heel simpel.
Wrotter geeft het al aan in zijn laatste posting.

Des te hoger de antennes staat ,des te beter je ontvangst ,maar ook je zend bereik.
De antenne moet namelijk een "vrij zicht" hebben.
En als er iets voor zit , jij vaart in een kanaal met hoge dijken ,dan zit jij dus laag.
Een handheld (heb ik ook),werkt alleen als je dicht in de buurt van een mast zit.
Want er zitten teveel geleidende materialen in de buurt.
Denk aan je stalen dak ,spanningsdraden etc, bij tentkap ,je tentframe.
Zo'n korte antenne zal iets schelen ,maar als je het optimaal wilt hebben ,zal deze op een hogere buis moeten zitten.
Een handheld werkt alleen bij bruggen en sluizen ,en dat vind ik voldoende.

Je kan het een beetje vergelijken met een binnenantenne van Digitenne.
Zet je die in de vensterbank(laagbouw) ,ontvang je alleen de dichtstbijzijnde kanalen van de mast in de buurt.
Maak je een buitenantenne bv boven aan de muur ,dan ontvang je ook andere zenders.
Ik zit vlakbij Groningen.
Met zo'n binnendringend alleen NL zenders .
Met een buitenantenne ,lekker hoog boven aan de schoorsteen ,ontvang ik alle Duitse zenders vanuit station Aurich.
Daarom ,een antenne moet "vrij zicht" hebben.
Des te meer zicht ,des te beter je ontvangst en zendbereik.
Dat deze vroeger in de 27Mc tijd ook al zo.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2084
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: do sep 02, 2021 5:04 pm Omdat uit dit soort voorbeelden blijkt dat de brave zooiensteker geen idee heeft waar ie mee bezig is..
Even terug naar de topic:
En waaruit trek jij de conclusie dat deze 'zooiensteker' geen idee heeft waarmee hij bezig is?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Twei Woiven
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Gewoon, omdat ie blijkbaar niet wist hoe duplex werkt.
Een van de argumenten wat mij betreft voor iets als een meer praktisch examen..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2084
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Zal ik je eens wat zeggen?
Ik weet ook niet hoe dat werkt dat je de ene keer wél en de andere keer niét de oproeper hoort. En toch is mijn marifoongebruik niet van dat van een beroepsschipper te onderscheiden.
Want ik hoéf helemaal niet te weten hoé dat werkt, of hoe lang een antenne is, of welke impedantie die heeft, of wat precies de Baselkanalen zijn (niet te verwarren met het bazelkanaal 77 :D ).

Dat zal me een zorg zijn, áls het maar werkt, en als ik me maar kan verstaan met mijn medevaarweggebruikers, verkeersposten en bedienaren van kunstwerken. En dat in de juiste lingo, enige leerschool praktijk.
En dat jij toevallig wél weet hoe duplex werkt, maakt een ander nog niet tot een zooiensteker. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal denigrerend.
Maar goed, ik ben na 35 jaar marifoongebruik ook nog maar een simpele fietsenmaker hoor! :wink:

Maar ik heb een idee. We leggen het begrip duplex ook even uit op dat begeleidende A4-tje. Okee? Ruimte zat!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Is het niet beter dat we de discussie over het wel of niet doen van een examen en/of de noodzaak daarvoor overlaten aan de regerende macht?
Want zolang we nog toe kunnen met de sportknop en een GSM ,is dat ook een optie.
Op vele kanaaltjes en kleine riviertjes waar velen varen hebben niks aan een marifoon.
Er zijn nog veel te veel plekken waar de brugwachter enkel te bereiken is via de telefoon.
Op deze site staan heel veel leuke filmpjes van vaartochten o.a. in het Noorden ,maar ook in het Rivierenland
https://www.decanicula.nl/
Daar kun jezelf constateren dan je helemaal geen bal hebt aan een marifoon.
En ,klant dat mijn vaargebied is ,zie ik de noodzaak niet om daarvoor een certificaat te gaan.
Respecteer iemand zijn mening en argumenten en ga niet langer door met argumenten die er niet toe doen.
Iemand die zijn wil op wil leggen aan anderen,zit hier verkeerd.
Die kan beter gaan proberen om minister te worden.
Hopelijk ziet dan de 2de kamer en de senaat iets in zijn of haar voorstellen ,wat in een wet resulteerd.

Het is en blijft een gotspe om te denken dat veiligheid alleen gebaat is bij examens etc.
Veiligheid is gebaat bij een regelmatige instructie en niet bij éénmalige examen ,en dan moet je het verder maar bekijken.
Veiligheid koop je niet af ,door er jaarlijks een x bedrag voor meer te tellen ,om weer "veilig te mogen" zijn.
Iemand die dat denkt is niet met veiligheid bezig ,maar met zelfverrijking.
Veiligheid is niet te koop.

Mijn vrouw moet haar rijbewijs verlengen dit jaar.
Ze krijgt er eentje van tot 75 jarige leeftijd ,want ze moet ongeacht in welke staat ze dan is ,eerste een keuring en toelatingstest doen,om weer te kunnen verlengen.
Waarom hoeft de rest van Nederland niet elke 5 jaar een tentamen afleggen?
Waarom moeten onze chauffeurs elke 5 jaar op cursus gaan ,om hun groot rijbewijs te kunnen verlengen?
Waarom?
Dat zijnjuist mensen met een staving waar je U tegen zegt ,elke dag weer.
Heeft iemand die dagelijks van huis naar werk ,a 20km dat dan ook?

Iedereen die beroepsmatig met transport bezig is ,moet elke 5 jaar een rijtest afleggen ,en wordt bijgeschoold over de nieuwste theorie.
Iemand die 45 jaar geleden zijn BE heeft gehaald ,hoeft enkel bij 75 jarige leeftijd een gezondheidstest te doen.
Is dat goed ,dan mag deze weer 5 jaar verder.
Zo'n gezondheidstest zegt totaal niets over de kennis van de verkeersborden en de regelgeving op de weg.
Dus ,ook elke vijf jaar je kennis testen van verkeersregels ,zou niet verkeerd zijn.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4801
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

Ik mag sinds dit jaar ook op een trekker.
Ik weet nog niet eens hoe je zo'n ding start.
(Met een sleutel, ongetwijfeld.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: zo sep 05, 2021 2:28 pm Ik mag sinds dit jaar ook op een trekker.
Ik weet nog niet eens hoe je zo'n ding start.
Even of topic.
Je weet hoe het hier in NL gesteld is het?
Als je ergens vrijstelling voor hebt ,kan dat ,ijzer ingetrokken worden,en sta je voor Jan met de korte achternaam hier in NL.

Wat we het geval.
Chauffeurs geboren voor 30 Juni 1955 ,waren vrijgesteld voor het behalen van de chauffeurs diploma ,en later ,deze behoefden ook geen code95.
Daar viel ik ook onder ,ik ben van 1953.
Maar sinds een paar jaar nu we één Europa zijn , waren daar een paar landen,gezwegen Tsjechië en Slovenië ,het daar niet mee eens.
Hun volk had die vrijstelling niet ,wij wel ,en dat vonden ze in het kader van gelijkheid niet kloppen.
Dus werd deze regeling onderworpen aan het Europese hof van Justitie.
Nederland heeft dat verloren ,en wij konden onze destijds verkregen vrijstelling op onze buik schrijven.
,En hebben het nog tot vorig jaar juli kunnen rekken.

Aan zich kon me dat niks meer schelen,want ik was niet meer beroepsmatig actief.
Ware het niet dat ik mijn rijbewijs moest inleveren ,want ik had vanaf 1 December vorig jaar een ongeldige rijbewijs bij me,als ik ,ja hoe raar wil je hebben in mijn luxewagen reed.
Waarom?
Omdat er een toevoeging achter de klasse C en D stond die niet meer geldig was.
Eens staatsrechtelijk gekregen ,en weer staatsrechtelijk ingetrokken
Ik nog vragen of wanneer je alleen B reed ,het ook moest ,maar ze waren onverbiddelijk ,ik zou en moest mijn rijbewijs omwisselen voor een ander exemplaar, want ik had de kans om het onrechtmatig te gebruiken,en daarom verklaarden ze mijn rijbewijs voor ongeldig.
Kosten waren voor jezelf.
Ik maar gelijk een nieuwe aanvragen voor 5 jaar.
Dat kon niet ,want ik was daarvoor te vroeg,kon pas een half jaar voor afloop huidige rijbewijs.
Kon alleen een vervangend exemplaar krijgen.
Ik en velen met mij konden en kunnen binnen 21 maanden voor afloop huidige rijbewijs ,2 keer een nieuwe aanvragen ,met 2 keer kosten dus.
Waarom? Omdat Den Haag alles doet wat de EU wil.
Ik begrijp niet waarom ze dat gebouw in Den Haag voor miljoenen verbouwen,want het is er toch alleen maar voor de fun.

Volgend voorjaar maar weer een nieuwe aanvragen ,want de huidige loopt op 31 Oktober volgend jaar af.
En misschien krijg ik dan trekker er ook wel bij ,want die staat bij mij nog leeg.
Ik heb immers een vervangend exemplaar,waar het ook niet op stond. :mrgreen: :mrgreen:

Zo zie je maar weer ,een éénmaal genoten vrijstelling ,kun je hier in NL zo maar kwijtraken omdat een andere lidstaat het er niet mee eens is.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie